Gezondheid alle pijlers

Word ik ziek door mijn eigen huis? Tips gezocht..

20-08-2018 00:41 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik 9 maanden terug gestopt ben met roken lijk ik heel veel gevoeliger voor bepaalde dingen. Geen idee of het kan, maar zo voelt het wel. Al maanden ben ik regelmatig aan het niezen, heb ik vaak een verstopte neus en heb ik soms het gevoel dat ik minder adem krijg als wanneer ik buiten sta. Soms vraag ik me af of dit wel kan, maar ik voel me de laatste 9 maanden duidelijk minder fit.

We wonen in een redelijk oud huis wat slecht geïsoleerd is. De bijkeuken ruikt vochtig en daarnaast hebben we schimmel boven op de slaapkamer in de kast, tegen de ruiten en in de badkamer. Hier werken we wel aan. Zo hebben we een nieuwe deur laten plaatsen, komt er dubbele beglazing in het laatste raam boven en gaan we kijken hoe we beter kunnen isoleren, hier laten we iemand voor langs komen. Ik kijk ook naar een luchtreiniger maar heb geen idee of dit mogelijk een/de oplossing is. We willen over een tijdje verhuizen (onderhand heb ik liever vandaag een nieuw huis dan morgen), maar momenteel staat er weinig te koop in ons dorp. We proberen daarom alleen dingen aan te pakken die noodzakelijk zijn of dingen die we zelf willen en daarnaast mogelijk positieve invloed hebben op de waarde.

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die zich ook zo hebben gevoeld en ik wil ook graag tips over wat ik mogelijk zou kunnen doen om mezelf “fitter” te voelen in huis.
Geen klachten van adem.

Maar de tijd dat ik in een tochtig appartement woont met schimmel op sommige plekken had ik wel voortdurend keelontstekingen die eeuwig aanhielden.

Op 't moment dat we verhuisden had ik ipv 8 ontstekingen per jaar met AB er nog maar 1 meer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat je beter ruikt, waardoor het nu opvalt.
Ja, dat kan volgens mij al kon ik sommige dingen niet met zekerheid aan het stoppen linken, huisdieren of het feit dat mijn huis ook een schimmelige badkamer had en alles gewoon oud is.

Na het stoppen met roken, en zoveel rookte ik nog niet een heb ik 2 maanden later echt wekenlang geen stem gehad. Keelpijn ook maar vooral: er kwam gewoon geen geluid uit mijn keel.

Zonder oorzaak, net als de troep die ik op liep te hoesten dacht ik zal wel van het roken zijn. Al die kwalen zijn nu weg, wat er rest is hooikoorts en mss allergie voor mijn hond maar ik slik elke dag een tabletje, neusspray en oogdruppels: klaar.

Wel is mijn huis afgelopen winter/voorjaar helemaal gerenoveerd incl. nieuwe badkamer, luchtafvoersysteem, echt grondig vernieuwd. Sinds die tijd heb ik echt minder last!!
Ook nog nieuwe beddengoed gekocht, matras volgt nog én nieuwe gordijnen. Ik bedoel een dekbed voor allergisch volk met kussens erbij. Wel stukken warmer dan het donzen dekbed maar ik koop nog wel een hele dunne erbij.

Maar de badkamer en de keuken: echt spectaculair! Wat een verschil, waar ik er eerst bijna stikte na 20 minuten met de deur wijd open en de schimmel niet weg was te krijgen en nu alles echt nieuw, zelfs de muren waar de tegels op zitten. En luchtafvoer, ik merk echt verschil.

Grappig, ik vroeg me ook af of ik nou klachten van het stoppen had nog steeds, van de hond of van het huis. Huis heel goed luchten zou ik zeggen, en er is een soort coating voor die schimmelplekken, als je wil weten wat het is moet je het even laten weten dan geef ik de naam door ik kan er nu niet bij.

Die coating is ook prima voor donkerbruin gerookte plafonds e.d. :)
Gebruiken ze ook wel om een huis even snel 'op te frissen' als er een bruine laag zit van het roken voor ze het weer verhuren vertelde die bouwvakker. Maar het kapselt de schimmel in a.h.w. zodat je het niet meer inademt.

De Gamma e.d. hebben het niet. Nou ja ik wacht even af of je het wat lijkt. Kost ong. 15,- voor een spuitbus, ik heb een halfvolle bus ingepikt die hij was vergeten.
Maar wel even gekeken of het heel duur was vandaar dat ik de prijs weet :)
En nee, ze hoefden het niet terug te hebben, wie weet kan ik er iemand blij mee maken na een lekkage o.i.d. ook dat soort kringen krijg je ermee weg.

Maar ik weet alleen nog steeds niet of ik nou zo lang last heb gehad van de schimmel en dat dat gewoon erger werdt, of dat het stoppen met roken langer doorwerkt dan je denkt. Voor mijn gevoel duurde het een jaar voor ik écht rookvrij was als je snapt wat ik bedoel.

Roken zelf was ik al vergeten, maar bij een respiratietest bleek dat mijn longen stukken beter waren, of eigenlijk alsof ik nooit gerookt hebt. Dat was 3 jaar geleden wel anders. Maar ik was allang gestopt vóór de renovatie. Toen werd het eerst erger (stof...) maar nu alle stof wel weg is zo langzamerhand merk ik echt goed dat de lucht zuiverder is.
Heb wel heel veel planten in huis, kan ook nog schelen!?
Alle reacties Link kopieren
Ooit (tijdelijk) in een vochtig huis met schimmel in de kelder gewoond. Binnen een maand was ik een paar dagen ziek thuis, terwijl ik normaal nooit ziek ben. Daarna was ik blijkbaar aan het huis ‘gewend’. Heb nooit gerookt.
Is het geen hooikoorts?
Lenn12345 schreef:
20-08-2018 01:37
en er is een soort coating voor die schimmelplekken, als je wil weten wat het is moet je het even laten weten dan geef ik de naam door ik kan er nu niet bij.
Ik wil die naam graag weten!!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als hooikoorts. Flixonase hielp bij mij heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
20-08-2018 06:59
Is het geen hooikoorts?
Heb ik ook een tijdje gedacht. Ben de pollenradar gaan bijhouden en op de ergste dagen was de hoeveelheid pollen niet altijd hoog. Maar misschien is een bezoekje huisarts wel eens slim om te doen. Maar geen idee of die zo kunnen testen waar ik mogelijk een allergie voor heb / waarom ik zo verkouden blijf....
Alle reacties Link kopieren
In sigaretten zitten allerlei stofjes om te zorgen dat je niet gaat hoesten van die krengen: hoestremmer en longverwijderaar. Een COPD-patiënt die stopt met roken moet in eerste instantie méér medicatie gaan gebruiken.

Waarschijnlijk had je al last van je huis, maar werd het onderdrukt door de sigaret en merkte je het daarom niet. Bovendien kan er nog heel lang oude rook in je huis blijven, die erg kan irriteren.
...
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
20-08-2018 01:37

Huis heel goed luchten zou ik zeggen, en er is een soort coating voor die schimmelplekken, als je wil weten wat het is moet je het even laten weten dan geef ik de naam door ik kan er nu niet bij.
Als je de naam voor me hebt, graag! Kan ik even kijken of het misschien wat is.. voor een doorgerookt huis niet nodig, heb wat dat betreft gelukkig nooit binnen gerookt. Maar voor de schimmel misschien wel goed.

Bedankt voor je reactie. Ik haal hier een stukje herkenning uit. Het stoppen met roken is al een tijdje geleden. Eerst dacht ik ook dat al die troep mijn lichaam uit moest, maar nu begin ik dus te twijfelen of het niet het huis is... misschien dat ik er nu wel gevoeliger voor ben geworden ofzo. Ik heb geen idee, maar vind het wel apart.

Luchten probeer ik zoveel mogelijk... is alleen maar echt merkbaar wanneer ik de deuren tegen elkaar openzet. Ook iets om aan te pakken dus...

Planten heb ik in elk geval genoeg. En misschien voor nu maar kijken naar een apparaat wat de lucht zuivert. Het is alleen geen goedkoop ding. Zou het zonde vinden als het dan niet werkt. Al denk ik dat een stukje extra luchtzuivering sowieso ook niet verkeerd is.
Sansi schreef:
20-08-2018 07:55
Heb ik ook een tijdje gedacht. Ben de pollenradar gaan bijhouden en op de ergste dagen was de hoeveelheid pollen niet altijd hoog. Maar misschien is een bezoekje huisarts wel eens slim om te doen. Maar geen idee of die zo kunnen testen waar ik mogelijk een allergie voor heb / waarom ik zo verkouden blijf....


Kan ook allergie zijn voor huisstofmijt, dan zie je het niet op de pollenkalender. Het klinkt mij echt als een allergie, gewoon even naar de huisarts gaan, die kan het onderscheid tussen verkouden en allergie wel maken.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
20-08-2018 08:00
In sigaretten zitten allerlei stofjes om te zorgen dat je niet gaat hoesten van die krengen: hoestremmer en longverwijderaar. Een COPD-patiënt die stopt met roken moet in eerste instantie méér medicatie gaan gebruiken.

Waarschijnlijk had je al last van je huis, maar werd het onderdrukt door de sigaret en merkte je het daarom niet. Bovendien kan er nog heel lang oude rook in je huis blijven, die erg kan irriteren.

Het onderste stuk m.b.t. Onderdrukken klinkt wel logisch, heb dit ook wel wat bedacht. Gelukkig nooit in huis gerookt dus dat zal geen extra reden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
20-08-2018 08:05
Kan ook allergie zijn voor huisstofmijt, dan zie je het niet op de pollenkalender. Het klinkt mij echt als een allergie, gewoon even naar de huisarts gaan, die kan het onderscheid tussen verkouden en allergie wel maken.
Heb ik inderdaad ook wel aan gedacht.. toch maar eens naar de huisarts...
Alle reacties Link kopieren
Allergie kan je gewoon 'lezen' in je bloed.

Dus bloed laten prikken en vragen op de meest voorkomende allergieën te laten testen.

Verder herken ik wel dat na stoppen met roken (inmiddels > 10 jaar :yes: ) ik ook een tijd gevoeliger luchtwegen leek te hebben.
Dat verhaal van hoestonderdrukkers in sigaretten lijkt mij wel plausibel.

Wat betreft vochtig huis: toen wij een tijd onze bovenverdieping niet konden verwarmen hebben we een aantal luchtontvochtigers gezet.
Dingen draaiden nagenoeg dag en nacht, vooral in de badkamer, de schimmel die er was breidde niet uit dus de ontvochtigers deden blijkbaar goed hun werk.

Wij hadden deze; Er zit ook een filter in die stof uit de lucht haalt.

Afbeelding
Schimmel in huis is natuurlijk sowieso niet gezond, dus als je last van je luchtwegen hebt zou ik in de eerste plaats er vanuit gaan dat het daardoor komt. Daar dus zo snel mogelijk iets aan proberen te doen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.cleanair-online.nl

Mocht je er over denken om een apparaat aan te schaffen dan zou ik bij deze site even kijken. Misschien mag je wel een apparaat testen om te kijken of je je huis moet reinigen of ontvochtigen. Sowieso ontvochtigen als ik het lees maar ik weet niet hoe je woont en of er dus ook andere factoren mee spelen.

Ik heb een luchtbevochtiger want na een renovatie is het hier juist veel te droog. Heb meerdere luchtbevochtigers gehad maar die werkten niet of onvoldoende maar van dit merk zijn de prestaties top. En de prijzen vind ik best meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan inderdaad door het stoppen met roken komen. Mijn man en ik zijn jaren geleden tegelijk gestopt met roken. Het eerste jaar hebben we beide wat gekwakkeld met gezondheid, ik was veel verkouden en man had heftiger last van zijn allergieën/hooikoorts. De huisarts zei inderdaad dat in sigaretten stoffen zitten waardoor je allergieën in enige mate kunnen worden onderdrukt. Overigens zijn we inmiddels meer dan 10 jaar gestopt en door de jaren heen zijn zijn klachten juist minder geworden dan ze waren toen hij nog rookte dus die dip in gezondheid was echt maar tijdelijk en daarna werd het juist beter.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet genoeg adem krijgt dan moet je eerste gang naar de dokter zijn voor een longfunctieonderzoek. Misschien ben je astmatisch en dat kan diverse triggers hebben. Luchttemperatuur, luchtvochtigheid, allergenen, die kunnen er allemaal voor zorgen dat je moet hijgen en licht in je hoofd wordt.

De huisarts zal meestal eerst zelf een onderzoekje doen, maar mocht dat niets opleveren dan kan je altijd nog om zo'n onderzoek in het ziekenhuis vragen, waar ze allerlei condities nabootsen en dan de resultaten meten, iets wat de huisarts niet kan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
20-08-2018 08:00
In sigaretten zitten allerlei stofjes om te zorgen dat je niet gaat hoesten van die krengen: hoestremmer en longverwijderaar. Een COPD-patiënt die stopt met roken moet in eerste instantie méér medicatie gaan gebruiken.
Dus dáárom is roken dodelijk...

:rofl: Sorry, kon het niet laten!
Alle reacties Link kopieren
In een sigaret zitten stofjes waardoor je tijdelijk meer lucht ervaart. Schimmel in huis is enorm ongezond en daar zou ik zeker iets aan doen. Ik zou ook even naar je ha voor COPD onderzoek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb een keer een keelontsteking en een kaakontsteking gekregen nadat ik gestopt was met roken. De dokter zei dat roken bacterien doodt en dat ze nu vrij spel hadden.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-08-2018 08:31
Schimmel in huis is natuurlijk sowieso niet gezond, dus als je last van je luchtwegen hebt zou ik in de eerste plaats er vanuit gaan dat het daardoor komt. Daar dus zo snel mogelijk iets aan proberen te doen.
idd.
Ik had ooit een (niet-rokende) vriend die kort na intrekken in een nieuwe woning ziek werd. Naar de huisarts, uiteindelijk kreeg ie een pufje en medicatie voor astma, hij heeft dat jarenlang moeten gebruiken. Toen hij ging verhuizen en de woning leegmaakte kwamen er enorme schimmelplekken aan het licht, maar verder niet bij stilgestaan. Na een tijd in de nieuwe woning voelde hij zich echter een stuk beter en kon hij weer zonder medicatie... toen pas drong het door dat hij ziek was geweest door die eerste woning.

Schimmel is echt heel erg ongezond, en tis goed mogelijk dat je daar last van hebt. Probeer de oorzaak aan te pakken en niet alleen je eigen lichaam.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-08-2018 09:47
In een sigaret zitten stofjes waardoor je tijdelijk meer lucht ervaart. Schimmel in huis is enorm ongezond en daar zou ik zeker iets aan doen. Ik zou ook even naar je ha voor COPD onderzoek.
COPD vermoed ik niet. Ik ben vooral neusverkouden en kuchen doe ik gelukkig niet al die tijd.

Op vakantie voelde ik mij ook een stuk fitter (veel meer buitenlucht) dat is ook waarom ik het nu binnenshuis zoek. Mogelijk de leefomgeving of ergens een allergie voor.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties. Gezien ik in mijn pauzes reageer, kan ik niet overal op reageren. Echter lees ik wel alles en heb ik zeker wat aan jullie adviezen.

Voorop staat dat de schimmel zeker aangepakt moet worden. Daarnaast ook maar eens spreken met de huisarts..

En ik wist dat roken slecht was, maar ik leer hier nieuwe dingen over eat het allemaal we niet onderdrukt en dan besef mij dan nog meer hoe slecht die sigaret is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven