Gezondheid alle pijlers

Veel klachten, bloedonderzoek wijst niets uit.

03-12-2018 09:57 78 berichten
Lieve forummers,

Al maanden, misschien wel een jaar, voel ik me gewoon zwaar verrot. Extreem vermoeid en echt te vaak ziek (dit jaar al meerdere malen ziekgemeld).
Mijn energiepeil is eigenlijk nooit echt hoog geweest en heb altijd veel slaap nodig. De laatste tijd zijn er langzaamaan allerlei andere vage klachten bijgekomen. Een zwak gevoel in mijn gehele lichaam en met name mijn spieren, haaruitval, gewichtstoename en niet kunnen afvallen, slecht geheugen en dito concentratievermogen. Vorige week was ik weer ziek en heb ik voor mijn gevoel eindelijk toegegeven aan de extreme vermoeidheid en het feit dat het niet meer ging. Mijn bloed is geprikt en onderzocht op zaken zoals vitaminetekort, de werking van mijn schildklier, glucosewaarden (mbt eventuele diabetes) en ontstekingswaarden. Nadat ik er zo aan toegegeven, was mijn hoop dat ze wat zouden vinden wat behandelbaar was. Helaas, niks. Er is niks afwijkends gevonden. Klinkt raar maar dit was een enorme teleurstelling voor me. Ik VOEL gewoon dat er iets niet goed zit maar kan hier niks mee. Ik voel me wanhopig omdat het echt niet meer gaat.

Er spelen wat dingen in mijn leven die zeker niet meehelpen. Door een project op werk is mijn reistijd bijna 4 uur per dag, er zijn grote problemen in mijn familie en mijn eetpatroon was ook niet optimaal. Dit laatste heb ik aangepakt en qua werk probeer ik dichter bij huis iets te vinden. Doordat ik al aanpassingen heb gedaan, er niks gevonden is en ik me maar niet beter voel, overvalt een lichte wanhoop mij.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Zijn er nog dingen die ik kan doen, zoals ander/dieper onderzoek?

Erg bedankt voor het lezen alvast.
Alle reacties Link kopieren
Is lyme geprikt?
En ja, 4 uur reizen per dag en een grote familieruzie zijn wel ingrediënten om je af te matten. Ik zou dat ook niet trekken.
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook je vitamine B12 waarden? Als die te laag is, maar nog boven de ondergrens die de artsen hanteren, kan je alsnog erg last hebben van klachten.
Because schreef:
03-12-2018 10:01
Is lyme geprikt?
En ja, 4 uur reizen per dag en een grote familieruzie zijn wel ingrediënten om je af te matten. Ik zou dat ook niet trekken.
Lyme is volgens mij niet geprikt. Ik heb om half 12 een belafspraak met de huisarts dus zal het eens vragen.
Bedankt voor je reactie!
Valeriana schreef:
03-12-2018 10:03
Weet je ook je vitamine B12 waarden? Als die te laag is, maar nog boven de ondergrens die de artsen hanteren, kan je alsnog erg last hebben van klachten.
Dank voor je reactie! Hmm ik spreek zo om half 12 de huisarts dus zal mijn specifieke waarden eens navragen. Ik heb inderdaad specifiek gevraagd om dat te testen omdat mijn klachten veel overeenkomen met wat erover te lezen is.
Heb je zelf de waardes in kunnen zien? En slik je een multivitamine? B12 waardes zijn bij een mogelijke opname stoornis niet betrouwbaar als je vitamine pillen met b12 slikt. Dan kunnen je bloedwaarden hoog zijn terwijl het dan niet naar behoren word opgenomen. Dat is wel iets dat je even wilt uitsluiten.

Check verder je vitamine d waarde. In Nederland hanteren wij weer andere waarden dan in andere landen. Dus dan zeggen de dokters hier dat het goed is, terwijl je wel degelijk klachten kan hebben.

Ook stress kan een grote invloed hebben op je lichaam. Daaraan werken kan nooit kwaad.
Vraag de resultaten op bij je huisarts, en vergelijk de waarden van vitamine D en B12 zelf even met de referentiewaarden.
Huisartsen vinden het vaak al goed als je op de onderwaardegrens zit maar juist bij die vitamines kan je dan al behoorlijk klachten hebben.

Bij mij vond de huisarts een vitamine D niveau van 50 prima. Ik ben gelijk van huisarts gewisseld en kreeg van de nieuwe huisarts direct extra vitamine D, die vond het veel te laag. Klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

Maar jouw reistijd en omstandigheden klinken verder ook wel erg uitputtend hoor. 4 uur reistijd zou ik echt niet trekken, dan zit ik na een maand oververmoeid thuis.
Owlette schreef:
03-12-2018 10:07
Heb je zelf de waardes in kunnen zien? En slik je een multivitamine? B12 waardes zijn bij een mogelijke opname stoornis niet betrouwbaar als je vitamine pillen met b12 slikt. Dan kunnen je bloedwaarden hoog zijn terwijl het dan niet naar behoren word opgenomen. Dat is wel iets dat je even wilt uitsluiten.

Check verder je vitamine d waarde. In Nederland hanteren wij weer andere waarden dan in andere landen. Dus dan zeggen de dokters hier dat het goed is, terwijl je wel degelijk klachten kan hebben.

Ook stress kan een grote invloed hebben op je lichaam. Daaraan werken kan nooit kwaad.
Lief dat je reageert. Ik heb zelf de waardes niet in kunnen zien. Straks belt de huisarts mij en ga ik navragen of ik de waardes kan bekijken, misschien per mail? Vitamine D is ook gecheckt. Ik heb inderdaad een tijd lang B12 geslikt omdat de klachten erg overeenkomen met wat er zoals te lezen is over een B12-tekort. Zou alleen niet weten hoe het het anders te onderzoeken is?
Koffiekop1 schreef:
03-12-2018 10:10
Vraag de resultaten op bij je huisarts, en vergelijk de waarden van vitamine D en B12 zelf even met de referentiewaarden.
Huisartsen vinden het vaak al goed als je op de onderwaardegrens zit maar juist bij die vitamines kan je dan al behoorlijk klachten hebben.

Bij mij vond de huisarts een vitamine D niveau van 50 prima. Ik ben gelijk van huisarts gewisseld en kreeg van de nieuwe huisarts direct extra vitamine D, die vond het veel te laag. Klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

Maar jouw reistijd en omstandigheden klinken verder ook wel erg uitputtend hoor. 4 uur reistijd zou ik echt niet trekken, dan zit ik na een maand oververmoeid thuis.
Dank voor je tips, ik ga zo bij de huisarts vragen of ik de waarden kan inzien. Heb een belafspraak dus wellicht kan hij het mij mailen. Wat fijn dat het bij jou is opgelost. Had je vergelijkbare klachten?
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
03-12-2018 10:12
Lief dat je reageert. Ik heb zelf de waardes niet in kunnen zien. Straks belt de huisarts mij en ga ik navragen of ik de waardes kan bekijken, misschien per mail? Vitamine D is ook gecheckt. Ik heb inderdaad een tijd lang B12 geslikt omdat de klachten erg overeenkomen met wat er zoals te lezen is over een B12-tekort. Zou alleen niet weten hoe het het anders te onderzoeken is?
Oef, dan zal ik een tijd lang helemaal stoppen met supplementen en dan je B12 opnieuw laten testen, dat is de enige manier dat de waardes betrouwbaar zijn. Ik heb ook een tekort gehad en je klachten komen inderdaad erg overheen met die van mij.
Ik ben echt blij met jullie reacties. Was gewoon serieus bang dat mensen zouden zeggen dat ik het hier maar mee moest doen, zo ver heen ben ik :facepalm:
vivautrecht85 schreef:
03-12-2018 10:16
Dank voor je tips, ik ga zo bij de huisarts vragen of ik de waarden kan inzien. Heb een belafspraak dus wellicht kan hij het mij mailen. Wat fijn dat het bij jou is opgelost. Had je vergelijkbare klachten?

Ik was vermoeid maar dan niet gewoon moe maar echt diep in mijn botten ofzo, meer zwakte dan moe. En ik pikte elke verkoudheid en virus op. Ik moest me op gegeven moment wel 2 x per maand ziekmelden met vage verkoudheidsklachgen en dan lag ik een dag brak op bed en dan ging het wel weer een paar dagen. Bijna depri gevoel had ik. Sinds ik hoge doses vitamine D bij slik ben ik nooit meer ziek.

Vitamine b12 heb ik ook gebrek aan gehad vanwege tijdelijke opnameproblemen door maagklachten, maar dat voelde heel anders, meer verward, nerveus, ineens ‘instorten’ midden op de dag, intens moe. Daar kon ik ook niet zo lang mee doorlopen, het voelde veel ‘vreemder’ dan het D gebrek. Daarvan had ik lang niet door wat er aan de hand was. Bijspuiten door de huisarts en weg waren die klachten ook.
vivautrecht85 schreef:
03-12-2018 10:27
Ik ben echt blij met jullie reacties. Was gewoon serieus bang dat mensen zouden zeggen dat ik het hier maar mee moest doen, zo ver heen ben ik :facepalm:
Staar je ook niet blind op alle suggesties die hier gegeven worden he. Maar kaart wel duidelijk aan bij je huisarts waar je last van hebt en wat voor invloed het heeft op je leven.
lise1985 schreef:
03-12-2018 10:31
Staar je ook niet blind op alle suggesties die hier gegeven worden he. Maar kaart wel duidelijk aan bij je huisarts waar je last van hebt en wat voor invloed het heeft op je leven.
Nee doe ik niet, maar ben al blij dat er nog wat dingen zijn die ik kan doen/checken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al maanden chronisch moe
Ik kon 12 uur achter elkaar slapen, een uurtje werken en dan weer doodmoe zijn.

en paar weken geleden was ik het spuug zat
Ik heb me laten prikken op alles
Daar kwam buiten een vitamine D en B12 tekort niet echt iets heel bijzonders uit
Nu heb ik gelukkig een huisarts die niet echt op wilde geven.

Want naast moe heb ik ook ontzettend last van mijn gewrichten
En dan van enkel tot kaak
Nooit allemaal tegelijk, maar altijd wel ergens

En toen dacht de huisarts....misschien het PARVO virus
En als we toch aan het checken zijn. laten we dan ook pfeiffer maar even meenemen

Dus nu 2 weken later, een Vitamine D en B12 tekort (dus prikken en extra tabletjes) rijker, en trotse bezitster van het PARVO en Pfeiffer virus
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Summerdance schreef:
03-12-2018 10:35
Hier ook al maanden chronisch moe
Ik kon 12 uur achter elkaar slapen, een uurtje werken en dan weer doodmoe zijn.

en paar weken geleden was ik het spuug zat
Ik heb me laten prikken op alles
Daar kwam buiten een vitamine D en B12 tekort niet echt iets heel bijzonders uit
Nu heb ik gelukkig een huisarts die niet echt op wilde geven.

Want naast moe heb ik ook ontzettend last van mijn gewrichten
En dan van enkel tot kaak
Nooit allemaal tegelijk, maar altijd wel ergens

En toen dacht de huisarts....misschien het PARVO virus
En als we toch aan het checken zijn. laten we dan ook pfeiffer maar even meenemen

Dus nu 2 weken later, een Vitamine D en B12 tekort (dus prikken en extra tabletjes) rijker, en trotse bezitster van het PARVO en Pfeiffer virus
Jeetje wat heftig. Ik hoop dat je je snel beter voelt Summerdance! Ik kan ook met gemak 12 uur slapen. In het weekend dan; doordeweeks moet ik 6 uur op.
Nee, staar je zeker niet blind op de adviezen hier. Het is goed dat je je lichaam laat onderzoeken maar met jouw omstandigheden kan je natuurlijk net zo goed ordinair oververmoeid zijn of tegen een burn out aanzitten of wat anders waar wij allemaal geen verstand van hebben.

Laat je in ieder geval niet wegsturen met goede testuitslagen maar blijf in gesprek met je arts over wat het dan wél kan zijn want je klachten zijn er nog.
Hoe oud ben je? Ik heb exact dezelfde klachten, bloed is in orde, geen Lyme, geen vitaminetekorten. Ik ben halverwege de vijftig en het schijnt bij mij de menopauze te kunnen zijn. Al helpen allerlei omstandigheden ook niet mee. Die overgang kan ook zonder opvliegers. Merk je veranderingen in je menstruatie?
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
03-12-2018 10:39
Jeetje wat heftig. Ik hoop dat je je snel beter voelt Summerdance! Ik kan ook met gemak 12 uur slapen. In het weekend dan; doordeweeks moet ik 6 uur op.
Klinkt naarder dan het is hoor
Veel slapen, geen gekke dingen doen en hopen dat het snel over gaat.

Ik was nooit een lange slaper, maar nu
het is dat ik een baan heb,anders was ik in mijn bed gaan wonen ;-)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quattro-stagioni schreef:
03-12-2018 10:39
Hoe oud ben je? Ik heb exact dezelfde klachten, bloed is in orde, geen Lyme, geen vitaminetekorten. Ik ben halverwege de vijftig en het schijnt bij mij de menopauze te kunnen zijn. Al helpen allerlei omstandigheden ook niet mee. Die overgang kan ook zonder opvliegers. Merk je veranderingen in je menstruatie?
Ik ben 32 en geen veranderingen in mijn menstruatie. Super rot voor je, zeg.
Niet alles is terug te zien in de standaard bloedonderzoeken. Ik had ook jarenlang dergelijke klachten (en nog een aantal erbij), voordat er uiteindelijk een diagnose boven water kwam. Ik voelde mij ook totaal niet serieus genomen door diverse artsen.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
03-12-2018 10:12
Lief dat je reageert. Ik heb zelf de waardes niet in kunnen zien. Straks belt de huisarts mij en ga ik navragen of ik de waardes kan bekijken, misschien per mail? Vitamine D is ook gecheckt. Ik heb inderdaad een tijd lang B12 geslikt omdat de klachten erg overeenkomen met wat er zoals te lezen is over een B12-tekort. Zou alleen niet weten hoe het het anders te onderzoeken is?
Ik bedoel het niet onaardig, maar dat bijslikken van B12 was niet slim. Het gaat bij een tekort namelijk meestal niet om te weinig binnen krijgen, maar een verstoorde opname in je maag of darmen. Pillen helpen dan niet genoeg, maar kunnen wél een verstoord beeld laten zien in een bloedtest.
Ik heb zelf lang rondgelopen met een ernstig vitamine B12 tekort, en ik herken enkele van je symptomen. Ik krijg injecties, dat blijft ook zo. Stop ik met de injecties, dan loopt het tekort weer op.
Eigenlijk zou je zes maanden moeten stoppen, zoals hier boven mij ook al gezegd is, met de supplementen en dan opnieuw testen.
Jufjoke schreef:
03-12-2018 10:45
Ik bedoel het niet onaardig, maar dat bijslikken van B12 was niet slim. Het gaat bij een tekort namelijk meestal niet om te weinig binnen krijgen, maar een verstoorde opname in je maag of darmen. Pillen helpen dan niet genoeg, maar kunnen wél een verstoord beeld laten zien in een bloedtest.
Ik heb zelf lang rondgelopen met een ernstig vitamine B12 tekort, en ik herken enkele van je symptomen. Ik krijg injecties, dat blijft ook zo. Stop ik met de injecties, dan loopt het tekort weer op.
Eigenlijk zou je zes maanden moeten stoppen, zoals hier boven mij ook al gezegd is, met de supplementen en dan opnieuw testen.
Ik ben gelukkig al langer dan een halfjaar gestopt.
maritte schreef:
03-12-2018 10:43
Niet alles is terug te zien in de standaard bloedonderzoeken. Ik had ook jarenlang dergelijke klachten (en nog een aantal erbij), voordat er uiteindelijk een diagnose boven water kwam. Ik voelde mij ook totaal niet serieus genomen door diverse artsen.
Wat vervelend dat je niet serieus genomen werd. Wat voor onderzoek heeft uiteindelijk de diagnose opgeleverd?
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
03-12-2018 10:48
Ik ben gelukkig al langer dan een halfjaar gestopt.
Goed zo. Dan zou je die waarde opnieuw kunnen laten testen.
Eigenlijk hoop ik voor jou dat het dat inderdaad is, want met injecties ben je er zo vanaf (mits er geen blijvende zenuwschade is ontstaan, maar dat schijnt meestal niet zo te zijn). In het ergste geval moet je blijven injecteren, elke maand of paar maa, nou dat is ook geen ramp.
Ik wens je veel sterkte en beterschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven