Gezondheid alle pijlers

Nachtmerries en feestdagenstress

12-12-2018 07:55 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal, ik heb een beetje een lastig probleem wat ik graag van me af wil schrijven.

Ik heb een relatie van ruim 3 jaar en na een half jaar al ‘ruzie’ gekregen met mijn schoonouders. Ik zet het woordje ruzie tussen aanhalingstekens omdat het niet begonnen is met bij wijze van spreken elkaar in de haren vliegen maar de irritaties zijn stukje bij beetje opgebouwd waardoor de boel is geëscaleerd. Kort samengevat kwam het er op neer dat ik niet voldeed aan het plaatje hoe zij het in hun hoofd hadden van hoe het zou zijn. Eerst werd ik daar heel onzeker en bang van, maar na ruim een jaar en vele confrontaties verder is er bij mij iets geknapt. Die onzekerheid en angst is toen in 1 keer omgeslagen in felle woede. Ik heb ze na de laatste confrontatie een paar maanden helemaal niet meer gezien. Zodra ik mijn schoonvader zie of in hun huis kom komen bij mij de nare herinneringen boven. Afgelopen 2 weken ben ik er 2 keer geweest ivm sinterklaas viering en een verjaardag en de avonden nadat ik er geweest ben lig ik te trillen in mijn bed van de spanning die ik kwijt moet.

En dan wordt het nog kerst en oud en nieuw.... ik baal er zo van dat ik zoveel spanning heb van die 2 daagjes maar heb al nachtenlang non stop nachtmerries. Ik zie er zo tegenop om nog naar ze toe te gaan. Zolang ik niets met ze te maken heb gaat het gewoon goed met me maar het blijven mijn schoonouders dus ik kan ze moeilijk mijn hele leven blijven ontwijken, bovendien heeft hij zijn excuses aangeboden en heeft hij nu echt wel door dat zijn gedrag niet gepast was. Ik heb al meerdere vormen van therapie gehad wat allemaal geen effect heeft gehad en ook mijn man krijgt nog steeds therapie dus stukje bij beetje proberen we onszelf weer op te bouwen maar het gaat allemaal zo langzaam. Dus.. help hoe kom ik de kerstdagen door en van de nachtmerries af? Iemand tips?
wat vind vriend
Als het zoveel met je doet, waarom ga je dan? In 2 weken kom je niet van je negatieve gevoel af, dus maak voor jezelf uit of deze spanningen en nachtmerries het waard zijn om de feestdagen met hen door te brengen. En zo niet, dan niet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou hierdoor de relatie afknappen, familie en die dingen horen gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er dan gebeurd?
Waarom zou je ze niet kunnen ontwijken?
Omdat het niet zo hoort?
Wanneer het voor jouw mentale gezondheid beter is om een tijd afstand te nemen dan kan dat toch.

Het heet ont-moeten en feest-dagen.

Niet moeten zonder feest. Jij beslist wat jij doet om te ont-moeten en jij beslist wat voor jou een feest is. Laat je leven niet leiden door wat je moet van andere mensen. Je moet eerst goed voor jezelf zorgen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-12-2018 08:23
0.23% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet gaan, klaar. Niet zo moeilijk doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ben wel heel benieuwd wat er is gebeurd dat jij zo’n heftige reactie hebt.

Maar ik zou gewoon niet gaan.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Las een pauze in, wat omgang met je schoonfamilie betreft.
En denk goed na of het je deze relatie allemaal waard is.
Nouschi schreef:
12-12-2018 08:20
Gewoon niet gaan, klaar. Niet zo moeilijk doen.
Dit. Waarom doe je zo moeilijk? Laat je vriend/man alleen gaan naar zijn ouders.
Gewoon niet gaan! Ga lekker naar je eigen ouders en laat je vriend zijn ouders bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Oh, jij bent het. Jullie mbt huis, bedrijf, ...etc al extreem op elkaars lip het hele jaar. Lijkt mij heel gezond om de feestdagen niet samen te vieren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Boek een last minute naar de zon voor jezelf, en laat vriend + schoonfamilie het lekker uitzoeken met de feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel een deel vertellen maar gelieve niet quoten dan omdat ik het niet wil laten staan. Toen ik mijn man net leerde kennen kwam ik bijna elke avond daar (man werkt tot 8) maar na een poosje kwam er ineens een verwijt dat ik nooit zomaar aan kom waaien en nooit bij het ontbijt ben. Na die tijd zijn er meerdere soortgelijke verwijten opgestapeld. Mijn man nam me nooit mee naar mijn ouders en ik werd ook nooit uitgenodigd dus elk verwijt kwam voor mij echt uit de lucht vallen. Ik ben niet heel brutaal (niet helemaal het juiste woord maar kan het niet echt beter omschrijven) aangelegd dus het is voor mij gewoon een hele stap om zomaar zonder afspraak in mijn eentje bij iemand binnen te stappen. Dit heb ik uitgelegd en het was allemaal goed en in orde zolang ik maar mezelf kon zijn dan was alles goed. Dus ik dacht nou prima dan, maar het was dus niet goed. Mijn schoonvader probeerde steeds meer om mij naar hun toe te trekken en het moest en zou gezellig worden, maar hoe meer dwang en chantage daarbij kwam kijken hoe meer het me tegen ging staan. Ik wil helemaal niet volwassen worden en een relatie aangaan in de vorm van opgenomen worden in het bestaande gezins verband van mijn schoonfamilie. Ik wilde mijn eigen gezin en gewoon los en vrij blijven. Ik durfde gewoon niemand meer onder ogen te komen omdat ik elke keer dacht ik zal wel weer wat fout gedaan hebben of een rotopmerking krijgen. Ik ging er echt aan onderdoor om zoveel druk op me te hebben. Heb nog nooit eerder problemen gehad met ex schoonfamilie en kende dit gedrag niet en wilde mezelf ook helemaal niet kwijt zoals ik was. Ik heb het bij hun aangegeven dat het niet goed met me ging. Maar het ‘herstel’ ging niet snel genoeg. Toen probeerde mijn schoonvader me te chanteren met iets als ik niet elke week een ochtend langs zou komen dan dit en dat. (En dat was dan niet iets waar hij mij mee zou hebben want hij kon mij niks afpakken maar wel mijn man) We zijn een poosje uit elkaar gegaan nadat mijn schoonvader te ver was gegaan met chantage en toen heeft mijn schoonvader zijn excuses aangeboden waardoor het nu wel weer soort van vrede is, maar ik heb zo ontzettend veel verdriet gehad van jezelf 100% willen geven, alles willen doen wat je kunt maar het gewoon nooit goed genoeg is en dat er dan weer tegen je geschreeuwd wordt en weer een schuldgevoel aangepraat wordt. Uiteindelijk kwam het er zelfs op neer dat ik hem ziek zou maken. Ik kan dit niet zomaar achter me laten met de gedachte ‘ach ze hebben nu toch hun excuses aangeboden dus nu is het gewoon weer goed’, hoe graag ik dat ook zou willen want hier wordt echt niemand blij van. Mijn schoonouders wilden meer van me dan ik kan en wil bieden maar nu is alles weg dus er zijn alleen maar verliezers in dit verhaal.

Ik wil er wel graag heen omdat ik mezelf een soort van niet wil laten kennen maar heb nu bedacht dat mijn man misschien maar met eigen vervoer moet gaan zodat ik misschien wat later kan komen of eerder weg kan gaan
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dit. Zo geclaimd worden door je schoonfamilie... ik zou gillend wegrennen! Je zult op je strepen moeten staan. Zeggen dat je langskomt wanneer jij dat wilt en dat ze dat moeten accepteren. Met de kerst en oud en nieuw ben je ook helemaal niets verplicht. Ik zou lekker andere plannen maken, met of zonder vriend/man. Hij zou het ook moeten begrijpen en voor je op moeten komen.

En woon je nog steeds bij hen? Ook dat zou ik absoluut niet trekken. Ik zou nog eerder gaan latten of stoppen met de relatie, eerlijk waar. Ik kan absoluut niet tegen mensen die mijn leven proberen te bepalen.
Alle reacties Link kopieren
En waar is jouw vriend in dit verhaal? Hij laat het toe dat zijn ouders jou zo behandelen. Ik zou het probleem bij hem neer leggen. Het is niet aan jou om je volledig naar je schoonouders te schikken. Laat je niet gek maken door die mensen en ben gewoon jezelf. Als jouw partner het niet voor jou opneemt, en zijn ouders aanspreekt, zou ik nog eens heel goed nadenken over jullie toekomst. Hou er rekening mee dat bij eventuele kinderen, dit gedrag nog 1000x erger wordt. Je trekt het nu al niet, laat staan dan. Ik zou ook gillend gek worden van zulke mensen. Voor mij zou het ook echt een reden zijn om een relatie te verbreken.
tiswa wijzigde dit bericht op 12-12-2018 09:11
10.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie nu ergens anders?

Het feit dat die man sorry heeft gezegd wist echt niet zomaar alles uit.
Wat heb je in therapie geleerd over het omgaan met dit soort situaties?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wie gaat er nu elke avond naar zijn schoonouders? En dan willen ze dat je ook nog s’ochtends langskomt?!? Wat een rare mensen. Woon je bij hen op het erf ofzo?
Ik zou gillend gek worden, zou zelfs een reden zijn om het uit te maken met mijn vriend, want hier zou ik totaal geen zin in hebben de rest van mijn leven.
Ik zou geen relatie aan gegaan zijn met 'n boer die nog 'thuis' woont en waar de vrouw ook aan de dagelijkse maaltijden verwacht wordt. Privacy en ruimte voor mezelf zijn nogal een dingetje. Ik zou het uitmaken met deze familie en lekker iets voor jezelf gaan zoeken.
Je vriend is een slappe zak.

Waarom breekt hij niet met zijn ouders? Dan maar geen familiebedrijfopvolging.

Snap jou ook niet. dat pik je toch niet van hem en zijn ouders?
Alle reacties Link kopieren
Boek een vakantie tussen kerst en oud en nieuw. Lekker ontspannen en niet bij je schoonouders hoeven zijn.
Maar ik denk dat jij met een ingrijpend oplossing moet komen voor je problemen. Zij zijn jou aan het verstikkend gewoon, zo kan je niet langer leven. Jij bent nu al allerlei klachten aan het ontwikkelen, Hoe zou dit zijn over 10 jaar??
Dit is niet gezond!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is vrij om iemand al dan niet te mogen. Ik vind wel dat men zich moet gedragen, maar het gevoel is vaak zó urgent dat men vaak de behoefte heeft om keer op keer te laten weten hoe gelijk men heeft.

Ik vind het best bijzonder dat ze jou excuses hebben aangeboden, maar je kan niet van ze verwachten dat ze jou nu plotseling wél mogen.

Waarom gá je dan ook als je dat weet? Misschien is de uitnodiging aan jou gewoon een gebaar naar jouw vriend, maar echt leuk kan dit toch niet meer worden? Laat die mensen met rust en ga niet meer naar ze toe. Je hoeft ze niet de toegang tot jouw huis te ontzeggen, maar zelf hoef je er niet heen te gaan. Je vriend kan toch gaan?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Taralina schreef:
12-12-2018 09:16
Wie gaat er nu elke avond naar zijn schoonouders? En dan willen ze dat je ook nog s’ochtends langskomt?!? Wat een rare mensen. Woon je bij hen op het erf ofzo?
Ik zou gillend gek worden, zou zelfs een reden zijn om het uit te maken met mijn vriend, want hier zou ik totaal geen zin in hebben de rest van mijn leven.

Boeren, ze wonen op het erf en ze willen dat zij de hele dag bij hen gaat hangen en dat zij de hele dag in en uit kunnen lopen en dat dwingen ze af door TO te chanteren met het familiebedrijf voor TO's vriend.

Of te wel... TO's vriend is een slapzak.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 09:47
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow heftig, maar iets in mij zegt dat je vaker zo kunt reageren op situaties waar je niet mee om kunt gaan? Klopt dat? Indien dat zo is, moet je misschien kijken wat je kunt doen om sterker in je schoenen te leren staan. Want 'rillend in bed liggen'omdat je naar je schoonouders 'moet' op volwassen leeftijd vind ik niet echt stabiel klinken. Je zou namelijk nee kunnen zeggen, of gewoon niet kunnen gaan, of het van je af kunnen laten glijden.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-12-2018 09:44
Boeren, ze wonen op het erf en ze willen dat zij de hele dag bij hen gaat hangen en dat zij de hele dag in en uit kunnen lopen en dat dwingen ze af door TO te chanteren met het familiebedrijf voor TO's vriend.

Of te wel... TO's vriend is een slapzak.
Dat lijkt mij een vreselijk leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Jij bent niet degene die 'ziek' is in deze relatie en je bent ook niet degene die moet herstellen.

Men zal jou pas serieus nemen wanneer jij je eigen gevoelens serieus neemt en wanneer je ook je eigen keuzes maakt.

Zijn jullie nog steeds financieel afhankelijk van zijn ouders?
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-12-2018 10:01
12.90% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven