Gezondheid alle pijlers

Laxeren voor coloscopie

13-12-2018 17:43 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een praktische vraag voor de ervaringsdeskundigen alhier.
Ik heb volgende week een coloscopie, en moet dus laxeren. Ik heb het middel Pleinvue gekregen.
Ik kan weinig info vinden over dit middel, volgens mij is het relatief nieuw. Mijn vraag is of er iemand hier ervaring mee heeft.
Ik moet 's avonds een dosis van 500 ml innemen en 's ochtends om 6:00. Hoe lang ben ik hier (vooral 's ochtends) zoet mee? Is het haalbaar dat ik mijn zoon om 8:15 naar school kan brengen, of is het beter om wat te regelen?
Ik heb het onderzoek om 10:00, heb ongeveer 45 minuten reistijd zonder wc mogelijkheden, is dit te doen?
Ik hoop dat iemand m'n vragen kan beantwoorden 😊
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat regelen. Geen idee hoe dit middel werkt, maar toen ik moest laxeren ging ik daarnaast dit soort dingen niet ondernemen. 45 minuten kan lang zijn. Ik zou iets eerdre vertrekken zodat je eventueel nog bij eentankstation kan stoppen mocht het nodig zijn.

En hoe lang doenje er over, tsja, hoe snel drink jij een halve liter weg?

Overige tip: koop vochtig toiletpapier, want normaal toiletpapier voelt op een gegeven moment aan als grof schuurpapier.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dicha, met het middel heb ik geen ervaring. Wel met de werking van soortgelijke middelen. Probeer wat te regelen, laat je zoon door een ander naar school brengen. De reis naar het ziekenhuis is best lang. Doe maandverband of een tena lady in je onderbroek, lekken is zeker niet uit te sluiten.
Kan iemand je zoon ophalen en eventueel opvangen als dat nodig is? Niet iedereen reageert hetzelfde op het roesje dat je krijgt...
Verder kan ik je alleen maar sterkte wensen, het was minder vervelend dan ik dacht en ik hoop voor jou hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik had geloof ik ander spul, maar ik zou wat regelen.
En inderdaad op tijd vertrekken. Ik neem aan dat er iemand met je mee gaat en je niet zelf hoeft te rijden?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Naast iemand die kind brengt zou ik ook vooral vervoer regelen.

Het is verzekerings-gewijs totaal onverantwoord dat je nadien zelf rijdt namelijk.
Totaal zwak van al dat laxeren én ook nog es van dat verdovingsmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaringsdeskundige, maar meestal komt na 1 tot 2 uur de ontlasting wel op gang. Je kan dus om 08:00 wel al leeg lopen, maar het kan ook goed zijn dat er niet veel meer inzit, want je mag waarschijnlijk die ochtend ook niet eten/drinken. Hoe lang ben je dan niet bij een toilet als je je zoon moet brengen?


Pleinvue is vergelijkbaar met moviprep, hier is wel meer informatie over te vinden.(samenstelling is hetzelfde)

Desalniettemin zou ik zeker wat voor je zoontje regelen, en op tijd vertrekken zodat je zeker onderweg even kan stoppen mocht het nodig zijn.
Vermoedelijk reageert iedereen anders op dat laxeren.
Bij mijn vriend gebeurde er úrenlang nix.... Uiteindelijk is het wel goed gekomen.

Nog een tip : trek een soort tenalady aan, vraag een proefpakketje bij de apotheek.
Die reistijd, is dat met het OV, of heb je iemand die je haalt en brengt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zorgen dat iemand anders je zoon weg kan brengen.

Ik weet niet hoe heilig je nachtrust is, anders kun je misschien eerder dan 6 uur beginnen met drinken. Het komt na 1-2 uur vaak op gang maar dan duurt het ook nog wel een aantal uur voordat het weer stopt. Het kan er maar uit zijn en dan zit je hoop ik rustiger in de auto. Als je moet dan moet je en lukt het echt niet om het langer dan hooguit een paar minuten op te houden.
Zeker wat regelen. Als het eenmaal begint, is dicht in de buurt van de wc blijven het beste. Dat hoeft niet voor iedereen gelijk te zijn, dus aan andere ervaringen heb je niet zo heel veel.
Veel ervaring met laxeren (Picoprep). Zeker iets regelen voor je zoon. Ik voel me na de coloscopie snel weer beter, zeker als ik weer wat eet. Maar ik zou voor de zekerheid ook voor 's middags wat regelen. En natuurlijk zorg je ervoor dat je wordt gebracht en gehaald. Na een roesje mag je sowieso niet zelf autorijden. Maandverband of Tena lady is ook een goed idee, ook voor na het onderzoek. Misschien hoef je niet naar de wc, maar een windje is al genoeg om lekkages te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Oké, zeker even wat regelen voor wegbrengen dus. Tussen de middag blijft hij over en om 15 uur gaat hij met een vriendje mee, dus dat is in elk geval geregeld.
Vervoer is ook geregeld, er gaat iemand met mij mee gelukkig. Was ook het advies van het ziekenhuis.
Goeie tip van de tena, had ik nog niet eens bedacht.

@ juffiejuf, dank je wel. Ik zie niet eens zozeer op het tegen het onderzoek zelf, meer tegen het laxeren en de uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat alles goed komt😘
Alle reacties Link kopieren
Ander spul gekregen om te laxeren. Werd vooral tijdens de eerst sessie wat misselijk en naar ervan. Was blij dat ik nergens heen hoefde. Tweede sessie ging veel sneller en leek ook sneller verlost maar voelde me wel wat slap vanwege vochtverlies, niet eten enzo. Regel opvang en wat back up zorg voor jezelf. Iemand die je ophaalt na de behandeling of regel een taxi. Kruip op de bank en begin rustig een beetje met eten. Zorg voor wat bouillon is huis, beschuit/crackers. Mijn lijf was ongeveer 24 uur een beetje van slag. Houd daar rekening mee. Het kan zijn dat jij je veel beter voelt maar liever wat achtervang teveel dan te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt het roesje altijd erg goed.

De laatste keer werd ik rond 15 uur geholpen en werd ik rond 18.30 wakker en was nog absoluut niet helder.
Heb maar gevraagd of ik niet nog een nachtje mocht blijven en dat was geen idee.

Overigens wordt ik altijd al opgenomen voor het onderzoek ivm diabetes.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Je kan s ochtends ook wat vroeger beginnen drinken, dan ben je zeker leeg voor je naar het ziekenhuis vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
Zo dan, eerste ronde laxeermiddel zit erop. Niet zo smerig als ik had verwacht, maar ben blij dat het maar 3 glazen waren.
Nu nog 500 ml ander drinken, dat gaat gemakkelijker. En maar afwachten...
Zoon wordt morgenochtend in elk geval naar school gebracht, dus hoef ik me daar niet druk om te maken.
Alle reacties Link kopieren
Time even hoe lang er tussenzit voor je "leeg" bent.
Dat geeft dan een idee voor morgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven