Gezondheid alle pijlers

Klachten herkenbaar? Tintelingen, doof gevoel, moe...

25-12-2018 20:15 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vraag om medisch advies, na de feestdagen ga ik sowieso naar de huisarts, maar ben benieuwd of iemand mijn klachten kent of herkent. En zo ja wat het bij jullie bleek te zijn.

Sinds enige tijd heb ik last van een doof, dof, tintelend gevoel in Mn been dat zich uitstrekt tot in Mn voet. De intensiteit wisselt soms is het heel heftig soms valt het mee. Het gevoel en de kracht in het been lijken ook iets minder.

Van de week viel er een fles drinken uit de koelkast over Mn been en Mn hele voet begon daardoor extreem te tintelen (koude vloeistof). Dit duurde maar kort maar de verergering vond ik opvallend.

Regelmatig heb ik spierkramp in een voet en arm.

Erge vermoeidheid ondanks goed slapen en gezond eten.

Veel hoofdpijn en soms wat warrig in Mn hoofd.

B12 was enkele maanden geleden goed, vitamine d en overige b vitamines ook.

Klachten hoeven uiteraard niet allemaal
gerelateerd te zijn en als ik Google heb ik bv al ms wat het uiteraard niet hoeft te zijn (kleine kans uiteraard) maar ben even benieuwd of iemand de klachten herkent en wat bij jullie de diagnose was.

Alvast bedanktvoor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Tintelingen krachtverlies en dood gevoel in benen en voeten bij mij is polyneuropathie.
Maar dat zegt helemaal niets over jou.
Daar kan alleen de (huis) arts iets over zeggen.

Nog aanvullend vraagje, heb je toevallig essure?
granny71 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 20:20
12.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat waren de waardes van B12 en d? Is de schildklier ook geprikt? Artsen zeggen vaak dat B12 goed is maar er is een groot grijs gebied waar al B12 gerelateerde klachten aanwezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
25-12-2018 20:20
Wat waren de waardes van B12 en d? Is de schildklier ook geprikt? Artsen zeggen vaak dat B12 goed is maar er is een groot grijs gebied waar al B12 gerelateerde klachten aanwezig zijn.
Ook bij vitamine D houden ze een veel te lage drempel aan.
Alle reacties Link kopieren
Heb de waarden even niet paraat maar ze waren hoog normaal.
Alle reacties Link kopieren
‘Dit is geen vraag om een diagnose’,
Dat is het wel maar je wilt geen ban. Heb gewoon geduld of bel de HAP.
.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-12-2018 20:19
Tintelingen krachtverlies en dood gevoel in benen en voeten bij mij is polyneuropathie.
Maar dat zegt helemaal niets over jou.
Daar kan alleen de (huis) arts iets over zeggen.

Nog aanvullend vraagje, heb je toevallig essure?
Dank je voor je reactie. Geen essure hier.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-12-2018 20:21
Ook bij vitamine D houden ze een veel te lage drempel aan.
Dat is ook zeker waar. Maar aan een vitamine d deficiëntie is makkelijker zelf iets aan te doen dan een b12. Maar to, ik zou niet zelf gaan kloten. Je kan om een uitdraai van je labuitslagen vragen, je hebt recht om deze in te zien.

Deze klachten kunnen van alles betekenen, dus hup terug naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
25-12-2018 20:26
Dank je voor je reactie. Geen essure hier.
Mooi zo.
Ik hoop dat je antwoorden vindt.
Dit is geen vraag voor op een forum.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
25-12-2018 20:27
Dat is ook zeker waar. Maar aan een vitamine d deficiëntie is makkelijker zelf iets aan te doen dan een b12. Maar to, ik zou niet zelf gaan kloten. Je kan om een uitdraai van je labuitslagen vragen, je hebt recht om deze in te zien.

Deze klachten kunnen van alles betekenen, dus hup terug naar de huisarts.
Ik heb een uitdraai liggen ergens, dus weet dat Mn waarden daadwerkelijk goed waren en niet laag normaal. Heb alleen de precieze waarden even niet meer paraat.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-12-2018 20:28
Mooi zo.
Ik hoop dat je antwoorden vindt.
Dank je wel, ik ga er zeker mee naar de huisarts ben benieuwd wat er uit komt.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
25-12-2018 20:27
Dat is ook zeker waar. Maar aan een vitamine d deficiëntie is makkelijker zelf iets aan te doen dan een b12. Maar to, ik zou niet zelf gaan kloten. Je kan om een uitdraai van je labuitslagen vragen, je hebt recht om deze in te zien.

Deze klachten kunnen van alles betekenen, dus hup terug naar de huisarts.

Vraag jij ook de gegevens op als de garage je auto uitleest?
Je hebt totaal niks aan die informatie als je toch niet weet hoe je het moet interpreteren. Meteen all dat gemekker over B12 en D ook altijd. :facepalm:
.
Alle reacties Link kopieren
Heb je last van je rug?
Kan ook een hernia zijn wat je beschrijft
Ik heb neuropathie in mijn voet door diabetes, dus het lijkt me zinnig om daar eens op te laten prikken.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-12-2018 20:31
Vraag jij ook de gegevens op als de garage je auto uitleest?
Je hebt totaal niks aan die informatie als je toch niet weet hoe je het moet interpreteren. Meteen all dat gemekker over B12 en D ook altijd. :facepalm:
Ik doe de opleiding tot medisch analist en daarnaast heb ik zelf een b12 tekort en een autoimmuunziekte. En bij ons krijgen we standaard het lijstje met labuitslagen mee als je die komt bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-12-2018 20:31
Vraag jij ook de gegevens op als de garage je auto uitleest?
Je hebt totaal niks aan die informatie als je toch niet weet hoe je het moet interpreteren. Meteen all dat gemekker over B12 en D ook altijd. :facepalm:
Als je niet weet waar je het over hebt zou ik vooral mijn mond houden.
Vitamine tekort kan echt heel veel lichamelijke en mentale klachten geven.
Goede vitamine waardes zijn gewoon op internet te vinden en dus heel makkelijk zelf te controleren.

En ja, als ik mijn auto laat uitlezen en er iets mis mee is wil ik ook tekst en uitleg van de uitdraai.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
25-12-2018 20:35
Ik doe de opleiding tot medisch analist en daarnaast heb ik zelf een b12 tekort en een autoimmuunziekte. En bij ons krijgen we standaard het lijstje met labuitslagen mee als je die komt bespreken.

Dus?
.
Vreheede op aahaarde.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-12-2018 20:36
Dus?
Zal ze vast iets meer weten over vitamines en hun belang dan jij.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-12-2018 20:36
Als je niet weet waar je het over hebt zou ik vooral mijn mond houden.
Vitamine tekort kan echt heel veel lichamelijke en mentale klachten geven.
Goede vitamine waardes zijn gewoon op internet te vinden en dus heel makkelijk zelf te controleren.

En ja, als ik mijn auto laat uitlezen en er iets mis mee is wil ik ook tekst en uitleg van de uitdraai.

1. Elk lab hanteert zijn eigen referentiewaardes en een enkele waarde is niet altijd los te interpreteren, dus dat is helemaal niet zo makkelijk. Waarom hebben we daar eigenlijk nog huisartsen voor anders?
2. Nee, jij wilt de uitdraai om zelf te kunnen bepalen of het mis is. Wezenlijk verschil.
.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-12-2018 20:39
Zal ze vast iets meer weten over vitamines en hun belang dan jij.

Dream on.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-12-2018 20:40
2. Nee, jij wilt de uitdraai om zelf te kunnen bepalen of het mis is. Wezenlijk verschil.
Ik wil mijn vitamine waardes ook weten om te bepalen of ze te laag zijn ja.
Omdat het bekend is dat de Nederlandse huisartsen veel lagere waardes hanteren dan huisartsen in de rest van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-12-2018 20:41
Dream on.
Dus jij bent de expert?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-12-2018 20:44
Dus jij bent de expert?

Waar lees jij dat?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven