Gezondheid alle pijlers

Zwangerschapsdiabetes

01-01-2019 20:30 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik de test voor zwangerschapsdiabetes. (Drankje drinken). Nav die test werd gezegd dat ik zwangerschapsdiabetes had. Ik heb toen nog 2 maanden dagelijks mijn bloedwaarden bijgehouden 3 maal daags. Ik heb toen nog nooit een te hoge waarde gehad. Ik vraag me nog steeds af of ik wel echt zwangerschapsdiabetes heb gehad. Anders zouden mijn waardes toch zeker in het begin van het bijhouden regelmatig te hoog geweest moeten zijn?

Hebben meer mensen dit zo ervaren? En hebben jullie na de zwangerschap nog controle op diabetes gehad?
Alle reacties Link kopieren
De diagnoses zwangerschapsdiabetes wordt na de OGTT(glucose test) gesteld indien je nuchter meer dan 6.1mmol per liter of na afloop van de test 7.8 mmol per liter meet bij een vinger meting. Bij bloedafname liggen die waarde iets lager. Indien je vervolgens zelf twee maanden capillair gemeten hebt een geen enkele keer een afwijkende waarde is gemeten, dan lijkt het me inderdaad waarschijnlijk dat er door een momentopname waarschijnlijke een onterechte diagnose is gesteld. Ook kan het dat je je dieet meteen flink hebt omgegooid, en dat dat al snel tot een daling heeft geleid. Dat kan gebeuren. Wel vind ik het gek dat je daarna nog zolang hebt moeten doorprikken, als de waarden gewoon okee waren dan had na een paar weken een vingerprik bij de VK ook wel kunnen volstaan. Zou het even navragen!
klingklokje wijzigde dit bericht op 01-01-2019 20:53
8.80% gewijzigd
Waarom vraag je dat?

Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad, insuline gespoten en ben eerder ingeleid.

En moest jij driemaal daags je bloedwaarden bijhouden? Ik moest dat een keer of 6, moest ook meteen naar een diëtist.
Alle reacties Link kopieren
Klingklokje schreef:
01-01-2019 20:52
De diagnoses zwangerschapsdiabetes wordt na de OGTT(glucose test) gesteld indien je nuchter meer dan 6.1mmol per liter of na afloop van de test 7.8 mmol per liter meet bij een vinger meting. Bij bloedafname liggen die waarde iets lager. Indien je vervolgens zelf twee maanden capillair gemeten hebt een geen enkele keer een afwijkende waarde is gemeten, dan lijkt het me inderdaad waarschijnlijk dat er door een momentopname waarschijnlijke een onterechte diagnose is gesteld. Ook kan het dat je je dieet meteen flink hebt omgegooid, en dat dat al snel tot een daling heeft geleid. Dat kan gebeuren. Wel vind ik het gek dat je daarna nog zolang hebt moeten doorprikken, als de waarden gewoon okee waren dan had na een paar weken een vingerprik bij de VK ook wel kunnen volstaan. Zou het even navragen!
De test was eind december rond de kerstdagen. Ik heb altijd gedacht dat door bv te veel chocolaatjes en ander eten mijn waarde bij de test te hoog was. Ik heb dit wel aangegeven bij de arts. Maar die bleef volhouden dat andere vrouwen wel een goede waarde hielden dus dat ik toch echt zw diabetes had.
Ik heb altijd getwijfeld.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
01-01-2019 20:53
Waarom vraag je dat?

Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad, insuline gespoten en ben eerder ingeleid.

En moest jij driemaal daags je bloedwaarden bijhouden? Ik moest dat een keer of 6, moest ook meteen naar een diëtist.
Ja 3x daags. En nooit een verkeerde waarde gehad.
Ik kreeg een boekje mee met punten in welk eten hoeveel koolhydraten zaten.
Volgens mij wel telefonisch contact gehad met een dietiste hoe het met dieet ging.
lisah75 schreef:
01-01-2019 20:59
De test was eind december rond de kerstdagen. Ik heb altijd gedacht dat door bv te veel chocolaatjes en ander eten mijn waarde bij de test te hoog was. Ik heb dit wel aangegeven bij de arts. Maar die bleef volhouden dat andere vrouwen wel een goede waarde hielden dus dat ik toch echt zw diabetes had.
Ik heb altijd getwijfeld.
Het punt is dat als je geen diabetes hebt, je nooit boven bepaalde waardes uitkomt. Maar het kans best zijn dat de meting niet klopte bijvoorbeeld.
En waarom moest je überhaupt testen?
Ik moest trouwens ook meteen door naar de diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis (en de diëtist en gynaecoloog). Die liet zien hoe ik moest meten en ik moest aan haar wekelijks mijn waarden doorgeven. Maar als dat allemaal goed was geweest, was ik gewoon weer terugverwezen naar de verloskundige.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik nog kan herinneren was het een standaard test die werd gedaan na zoveel maanden zwangerschap. En die was dus te hoog.

Ik moest ook elke week de waardes doorgeven aan een verpleegkundige.

Het rare is ook dat mijn kind juist klein was bij de geboorte ipv groot wat je meestal hoort bij diabetes.
lisah75 schreef:
01-01-2019 21:16
Hoe ik nog kan herinneren was het een standaard test die werd gedaan na zoveel maanden zwangerschap. En die was dus te hoog.

Ik moest ook elke week de waardes doorgeven aan een verpleegkundige.

Het rare is ook dat mijn kind juist klein was bij de geboorte ipv groot wat je meestal hoort bij diabetes.
Dat je kind niet ‘te’ groot was is niet zo gek als je waardes goed waren.

Hoe lang is dit geleden?
Alle reacties Link kopieren
3 jaar geleden.

Ik blijf gewoon twijfelen of ik nu echt wel zw diabetes hebt gehad. Bijvoorbeeld omdat mijn kind echt klein was. Dit ivm toekomst. Ze zeggen dat je binnen zoveel jaar weer diabetes gaat ontwikkelen.
Ik heb precies hetzelfde verhaal als uit de OP. Waardes na OGTT test te hoog. Meteen doorverwezen naar de diëtist en moest mezelf 3x daags prikken en het aan haar doorgeven. Nooit een te hoge waarde gehad. Ik mocht onder controle bij de VK blijven en ben thuis bevallen. Na dr bevalling moest ik nog een paar keer een dag mijn waardes bijhouden. En een aantal maanden na de bevalling ben ik nog op nacontrole bij de internist geweest. Dat was allemaal prima. Ik denk zelf niet dat ik zwangerschapsdiabetes had. Maar beter het zekere voor het onzekere.
lisah75 schreef:
01-01-2019 21:25
3 jaar geleden.

Ik blijf gewoon twijfelen of ik nu echt wel zw diabetes hebt gehad. Bijvoorbeeld omdat mijn kind echt klein was. Dit ivm toekomst. Ze zeggen dat je binnen zoveel jaar weer diabetes gaat ontwikkelen.
‘Ze’ zeggen? Er bestaat een kans van 50% dat je binnen vijf jaar diabetes type 2 ontwikkelt ja. Maar daar zijn meerdere factoren voor van belang (gezond gewicht, voldoende beweging etc). Bespreek het gewoon eens met je huisarts, die kan je eventueel doorsturen om bloed te laten prikken en het zo nodig in de gaten te (laten) houden.
Alle reacties Link kopieren
TO, hier precies hetzelfde als jij, van je OP tot de antwoorden die je geeft als andere leden je vragen stellen.

Wat mij toendertijd is verteld, is dat ze eerst kijken of je met dat puntendieet wél de gezonde waardes kan houden. Pas als het met dat systeem niet lukt, dan willen ze over gaan tot spuiten van insuline. Ik heb het dus altijd zo gezien, dat ik de diabetes met dat dieet onder controle kon houden, maar dat ik het wel (in mindere mate) heb (gehad).
Dit was bij mijn eerste zwangerschap, bij ziekenhuis A.

Toen ik zwanger was van de tweede had ik weer te hoge waardes, maar zou ik in een ander ziekenhuis gaan bevallen, dus werd ik naar een andere gyn doorverwezen. In dat ziekenhuis hadden ze een totaal ander protocol dan in het eerste ziekenhuis, dus daar zou ik wél gelijk met insuline moeten beginnen. Omdat ik echter de ervaring van de eerste zwangerschap had (en het puntenboekje nog had liggen), zijn ze er toen mee akkoord gegaan dat ik eerst met een diëtist mijn waardes onder controle zou proberen te krijgen. Omdat dit al binnen een week gelukt was, heb ik toen uiteindelijk ook alleen een dieet gevolgd en heb ik niet hoeven spuiten.

Wat betreft het vervolg: ik heb eens aan de HA gevraagd of ze mijn bloedwaarden wilde testen, toen kreeg ik als antwoord dat ik altijd even bij de assistent kon binnenlopen om te prikken, maar dat ik dat ook thuis kon doen met strips die ik nog over had. Dat heb ik trouwens nog niet gedaan, ik heb verder geen klachten.

(Als je nog vragen hebt of ervaringen wil delen mag je ook een pb sturen.)
Maartje2016 schreef:
01-01-2019 21:59



Wat betreft het vervolg: ik heb eens aan de HA gevraagd of ze mijn bloedwaarden wilde testen, toen kreeg ik als antwoord dat ik altijd even bij de assistent kon binnenlopen om te prikken, maar dat ik dat ook thuis kon doen met strips die ik nog over had. Dat heb ik trouwens nog niet gedaan, ik heb verder geen klachten.

(Als je nog vragen hebt of ervaringen wil delen mag je ook een pb sturen.)
Diabetes geeft ook nauwelijks klachten, het wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd.
En gek advies van de huisarts; bij een labtest kunnen ze andere dingen meten dan met een thuistest.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
01-01-2019 22:09
Diabetes geeft ook nauwelijks klachten, het wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd.
En gek advies van de huisarts;[/b] bij een labtest kunnen ze andere dingen meten dan met een thuistest.[/b]
Mmm... daar heb je wel gelijk in. Ik zal er de volgende keer dat ik er ben toch nog eens achteraan gaan.

(Advies was geloof ik om binnen een jaar na de bevalling te testen, dus ik heb nog wat tijd. Om er morgen voor aan de lijn te hangen vind ik ook weer zoiets :$ )
Alle reacties Link kopieren
Zwangerschapsdiabetes kan bij iedereen anders verlopen. Voor de een zijn kleine aanpassingen in dieet al voldoende, bij een ander is de ongevoeligheid voor insuline veel groter en is diëten niet voldoende. Dat betekent niet dat je helemaal geen zwangerschapsdiabetes hebt gehad.

In mijn geval heb ik het bij de eerste zwangerschap heel laat gekregen met een misdiagnose en erg groot kind als gevolg.
Nu heb ik het weer, maar al sinds een veel vroeger stadium van de zwangerschap. Het dieet heeft steeds minder effect en sinds enkele weken spuit ik insuline. Het geboortegewicht van de baby wordt echter maar op 6 a 7 pond geschat.
Het kan dus erg verschillen.

Ik krijg straks wel extra controles, want het risico op diabetes II is groter. Maar dat betekent niet dat ik dit ook per definitie krijg.
Daar spelen meer factoren een rol in. In mijn geval is erfelijkheid zelfs een grotere factor. Vandaar dat ik dit al 20 jaar regelmatig laat controleren.
Alle reacties Link kopieren
TO, ook hier precies hetzelfde verhaal, al ben ik nu nog zwanger, 32 weken, van mijn eerste kindje. Ik heb twee keer van de verloskundige een dag mijn suikerspiegel moeten controleren, omdat ik i.v.m. pcos een verhoogde kans heb op zwangerschapsdiabetes. Beide keren niet goed, dus inderdaad door naar het ziekenhuis voor een suikertest en ook daar de waardes te hoog. Doorgestuurd naar de gynaecoloog en de diabetespoli en was al voor de suikertest in het ziekenhuis op dieet gezet. Sinds de suikertest in het ziekenhuis twee weken geleden moet ik elke dag 4 keer prikken om mijn suikerspiegel te controleren en sindsdien is het elke keer goed. Mogelijk komt dit door het dieet, maar twijfel nu inderdaad ook of ik wel daadwerkelijk zwangerschapsdiabetes heb die onder controle is met dieet of niet. Donderdag heb ik weer een afspraak bij de gynaecoloog dus dan ga ik het voor mezelf in ieder geval navragen.
ideetje88 schreef:
01-01-2019 22:21
TO, ook hier precies hetzelfde verhaal, al ben ik nu nog zwanger, 32 weken, van mijn eerste kindje. Ik heb twee keer van de verloskundige een dag mijn suikerspiegel moeten controleren, omdat ik i.v.m. pcos een verhoogde kans heb op zwangerschapsdiabetes. Beide keren niet goed, dus inderdaad door naar het ziekenhuis voor een suikertest en ook daar de waardes te hoog. Doorgestuurd naar de gynaecoloog en de diabetespoli en was al voor de suikertest in het ziekenhuis op dieet gezet. Sinds de suikertest in het ziekenhuis twee weken geleden moet ik elke dag 4 keer prikken om mijn suikerspiegel te controleren en sindsdien is het elke keer goed. Mogelijk komt dit door het dieet, maar twijfel nu inderdaad ook of ik wel daadwerkelijk zwangerschapsdiabetes heb die onder controle is met dieet of niet. Donderdag heb ik weer een afspraak bij de gynaecoloog dus dan ga ik het voor mezelf in ieder geval navragen.
Ik begrijp niet zo goed dat je twijfelt, eerlijk gezegd. Als je je niet aan het dieet zou houden, is de kans best groot dat je waardes weer niet goed zijn, toch?
Alle reacties Link kopieren
ideetje88 schreef:
01-01-2019 22:21
TO, ook hier precies hetzelfde verhaal, al ben ik nu nog zwanger, 32 weken, van mijn eerste kindje. Ik heb twee keer van de verloskundige een dag mijn suikerspiegel moeten controleren, omdat ik i.v.m. pcos een verhoogde kans heb op zwangerschapsdiabetes. Beide keren niet goed, dus inderdaad door naar het ziekenhuis voor een suikertest en ook daar de waardes te hoog. Doorgestuurd naar de gynaecoloog en de diabetespoli en was al voor de suikertest in het ziekenhuis op dieet gezet. Sinds de suikertest in het ziekenhuis twee weken geleden moet ik elke dag 4 keer prikken om mijn suikerspiegel te controleren en sindsdien is het elke keer goed. Mogelijk komt dit door het dieet, maar twijfel nu inderdaad ook of ik wel daadwerkelijk zwangerschapsdiabetes heb die onder controle is met dieet of niet. Donderdag heb ik weer een afspraak bij de gynaecoloog dus dan ga ik het voor mezelf in ieder geval navragen.
Hier was het altijd meteen duidelijk. Zodra ik teveel koolhydraten binnen had, waren mijn waardes voor die meting gelijk een stuk hoger. Denk dan aan een extra boterham met zoet beleg, en niet aan een vreetpartij met alleen maar pasta en cola.
Als ik me dan de rest van de dag wél aan het dieet hield, was er de rest van de metingen niks meer aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
01-01-2019 22:28
Ik begrijp niet zo goed dat je twijfelt, eerlijk gezegd. Als je je niet aan het dieet zou houden, is de kans best groot dat je waardes weer niet goed zijn, toch?
Klopt, die kans is inderdaad aanwezig en ik hou me dus ook aan het dieet. Ik eet geen toegevoegde suikers en spreidt mijn koolhydraten. Maar ook als ik wat meer koolhydraten eet, zoals bijvoorbeeld met het kerstdiner blijven mijn waardes goed. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee, maar maakt me ook aan het twijfelen. Neemt niet weg dat ik me de rest van mijn zwangerschap aan het dieet ga houden hoor en ben blij dat ik het hiermee af kan!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo'n twijfelgeval tijdens mijn 2e zwangerschap. Zelf denk ik dat het geen zwangerschapsdiabetes was.
De laatste meting viel 3 punten te hoog uit* dus zwangerschapsdiabetes volgens de verpleegkundige. Ik heb toen voor en na elke maaltijd moeten prikken en mijn waardes zijn de hele tijd binnen de norm gebleven. Eigenlijk moest ik van de verpleegkundige direct op een streng dieet maar omdat ik de hele zwangerschap amper wat binnen kon houden vond de gynaecoloog het belangrijker dat ik zou eten wat ik wel binnen kon houden.
Tijdens mijn 3e zwangerschap weer getest maar toen was alles helemaal in orde.

*Dit was niet in Nederland en er werden daar andere eenheden gebruikt.
"Nee" is ook een antwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven