Gezondheid alle pijlers

Stoppen roken (champix)

04-01-2019 11:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Dit jaar wil ik heel graag stoppen met roken. Ben vorige week gestart met champix. Stopdatum maandag.... wie is er of gaat stoppen met roken en wil ervaringen delen?

Ik merk wel dat ik het roken nog steeds lekker vindt. De behoeft neemt gelukkig wel al af!

Mede stoppers heeel veel succes en ben benieuwd naar jullie verhalen/ ervaring met het stoppen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een maand geleden gestopt omdat ik zwanger ben. Ervaring met Champix heb ik niet. Veel mensen uit mijn omgeving wel. Die zijn wisselend van zeer positief tot ronduit agressief worden van dat spul.

Ik ben 1 keer cold turkey gestopt en 1 keer met nicotinekauwgum. Met die kauwgum ging erg goed.

Wat is je motivatie om te willen stoppen? En hoeveel rook je?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op 1 augustus gestopt zonder hulpmiddelen na 44 jaar gerookt te hebben.
Wat mij enorm geholpen heeft bij deze stoppoging is het feit dat er altijd sigaretten in huis waren. Ik 'moest' niet roken maar 'mocht' het wel. Bij vorige pogingen had ik altijd het gevoel dat er me iets was afgenomen omdat we alles wat met roken te maken had de deur uit hadden gedaan omdat we gingen stoppen met roken. En wat wil een mens hebben? Iets wat hij/zij niet (meer) heeft! Ik werd gewoon onrustig omdat mijn 'maatje' er niet meer was. Mijn man rookt nog voluit en dat stoort me helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 jaar geleden gestopt met Champix. Goede ervaring mee.
Wat ik wel mee wil geven is dat ook Champix geen wondermiddel is. Je moet echt een goede reden hebben om te stoppen en er 100% achter staan.
Wat mij hielp is voor mezelf te herhalen dat roken egoistisch is, dat ik 50% meer kans heb om eerder te overlijden dan een niet roker, en dat ik daarmee de kans dat mijn zoon (4) zijn moeder eerder verliest 50% groter is. Dus egoistisch.
En ik heb ook de laatste keer het boek van Alan Carr gelezen nadat ik gestopt was.

Ik was al meerdere keren gestopt, maar deze keer met succes!
En wat ik ook nog wil meegeven is het stoppen zelf is het moeilijkste dat er is.
Voor mij helpt het/hielp het om telkens te denken: Dat hoef ik dus nooit meer te doen. Ik hoef nu nooit meer te stoppen.
Dat is zo'n bevrijdend gevoel.

Heel veel succes!! Zet m op. Je kan het. Het leven zonder sigaret is zoveel fijner.
Laat je niet ontmoedigen. Trots op jezelf zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Wat goed dat je de stap neemt om te stoppen met roken!

Ik ben zelf vorig jaar gestopt met behulp van Champix. Het was voor mij echt een flinke steun in de rug, maar ik heb helaas ook erg veel klachten gehad. Ik ben er niet zeker van welke van de Champix kwamen en welke van het roken. Zo heb ik een onwijs depressieve bui gehad (echt heftig) en kon ik ruim een maand niet naar de toilet, ondanks allerlei middeltjes van de huisarts. Dit heeft mij gruwelijk veel pijn gegeven.

Toch waren het juist ook deze klachten die ervoor zorg(d)en dat ik nooit meer zal roken. Nooit meer die hel door hoeven is een goede motivatie ;-)

Ik wil je vooral veel succes wensen en bedenk je dat je maar 1 keer deze vreselijke tijd door hoeft als je nu doorzet!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken 4 mensen die champix hebben gebruikt.
1 is mijn man. Ik herkende hem niet terug met champix. Hij was heel vrolijk, veel meer energie, echt positiever (zonder champix is het ook een schat😉) nu 11 jr later is hij nog steeds gestopt.
Nummer 2 is ook een man. Zelfde ervaring als mijn man. Alleen maar positief.
Nummer 3 is een man die het ook gebruikte en er depressief van werd. Deze man was zelf ook al niet heel happy de pappy.
Nummer 4 is een vrouw die prima ging op de champix maar dacht na een maand helemaal van haar verslaving af te zijn en stopte dus na een maand met champix. Anders moest ze weer de dure pillen kopen. 1 maand bleek dus inderdaad te kort. Wat er inmiddels is weggestoomd aan geld...

Het enige wat ik je dus wil meegeven is stop niet te snel, luister naar de dokter!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 5 jaar geleden gestopt na jaren gerookt te hebben , "cold turkey"stoppen is mij niet gelukt .
Na 3 maanden champix en een dreigend tekort aan sigaretten welke ik normaal aan zou vullen bij het tankstation in de buurt dacht ik : dat zie ik morgen wel , en vanaf die dag nooit meer "trek"in sigaretten gehad Een aanrader
Negatief effect bij mij was een depressief gevoel , daar is die pil eigenlijk voor bedoeld geweest om dit tegen te gaan , ik ben blij dat ik uiteindelijk door gezet heb
Alle reacties Link kopieren
Wat een bikkels zijn jullie! Allemaal gestopt! Super! Wat fijn om jullie reacties te lezen. Heb vanmorgen bij het posten van dit bericht besloten om vandaag al niet meer te roken en jullie berichten sterken mij hierin

@santa maria, ik stop omdat ik het een vieze verslaving vindt en voor mijn dochter! Gefeliciteerd met je zwangerschap!

@Alle champix gebruikers, dank die bijwerkingen heb ik ook gelezen. Ben zelf wat meer moe en droom meer. Maar dat vind ik prima te doen.

Ik heb nu een moeilijk momentje en heb een fles water gehaald. Hebben jullie nog andere tips?

De mind set van stoppen is heel moeilijk daarom altijd gestopt blijven hou ik idd ook in mijn achterhoofd. Ik hoor over een aantal maanden ook bij jullie, de stoppers!! Daar ga ik voor!
Alle reacties Link kopieren
Je kind(eren) is sowieso een geweldig goede motivatie om te stoppen. Ik gun mijn kind en degene in mijn buik ook om nog lang met mij door te brengen. :-D

Wat mij op moeilijke momenten helpt is zoethoutthee of andere kruidenthee, pepermunt, kauwgom, rondje lopen of iets compleet anders doen. Het is altijd even uitproberen wat voor jou werkt. Ik mis de smaak vooral, dat je geen andere smaakje hebt na het eten, vandaar de pepermunt. Ik ken ook mensen die de handeling missen. Die hebben juist veel aan handwerken of een puzzelboekje.
Alle reacties Link kopieren
Dank!! Ik heb de zouthouthee, kauwgom en een flesje water geprobeerd. Het verlicht het moeilijke moment zeker!! Ik zal de tip in gedachten houden.

Hier dag twee door! En zo trots. Heb ergens het idee dat dit keer mijn motivatie heel hoog ligt. Ik wil die sigaretten uit mijn leven. Zelfs als er een moeilijk moment is. En hoor van iedereen dat die moeilijke momenten op den duur minder worden, maar altijd op de achtergrond blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 5 jaar gestopt mbv Champix. Het werkte echt prima en had weinig last van bijwerkingen.
M’n laatste sigaret heb ik kokhalzend gerookt, het roken wordt steeds smeriger.
Daarna nog een aantal weken doorgeslikt, maar niet het aanbevolen aantal omdat ik me “vlak” voelde. Gelukkig was het ook niet meer nodig.
Blij dat ik van het roken af ben.

Heel veel succes, jij kan het ook!
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Voor mij hielp de gedachte dat ik niet meer hoef te roken, i.p.v. niet mag en dat ik eigen baas ben op moeilijke momenten.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben inmiddels 5 jaar gestopt met roken. Ook dankzij Champix.
In aanloop naar de stopdatum ben ik begonnen mijn "rookritme" om te gooien. Dus voor het eten roken ipv direct na het eten. S morgens eerst ontbijt en daarna roken ipv andersom. Ook rookte ik niet meer in de auto. Dit heeft voor mij het stoppen wel makkelijker gemaakt, ik had geen vaste rookmomenten meer.

Tijdens het gebruik van Champix smaakten de sigaretten zo vies dat ik ruim voor de datum als mijn laatste peuk had gerookt.

Ik heb weinig bijwerkingen gehad, enkel wat meer dromen.
Ik ben na het stoppen nog 3 weken aan de pillen geweest en nu nog steeds gestopt.

Ik heb het ervaren als een echte rouwperiode. 1e week dacht ik elke minuut aan roken. 2e week een paar keer per dagdeel en zo werd het denken aan steeds minder tot ik op een punt kwam dat mijn gedachten snel weer van het roken af kon halen.

Ik ben trouwens het roken nooit uit de weggegaan. Zeker toen ik de pillen nog had misschien nog wel bewust opgezocht.

Een familielid is na 44 jaar roken ook met Champix van het roken af.

Ik denk wel dat wanneer ik weer een trekje neem ik verkocht ben. Ik heb ook met mijzelf afgesproken dat ik nooit weer een trekje ga nemen, ook al heb ik er nog zo'n zin in.

Heel veel succes met het stoppen!
pinda12 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 23:34
Reden: Vage link in bericht
1.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jolandje schreef:
05-01-2019 23:18
Voor mij hielp de gedachte dat ik niet meer hoef te roken, i.p.v. niet mag en dat ik eigen baas ben op moeilijke momenten.
Wauw super dat het je gelukt is. Die tip van jou hanteer ik nu ook en werkt echt!
Alle reacties Link kopieren
pinda12 schreef:
05-01-2019 23:31
Hoi,

Ik ben inmiddels 5 jaar gestopt met roken. Ook dankzij Champix.
In aanloop naar de stopdatum ben ik begonnen mijn "rookritme" om te gooien. Dus voor het eten roken ipv direct na het eten. S morgens eerst ontbijt en daarna roken ipv andersom. Ook rookte ik niet meer in de auto. Dit heeft voor mij het stoppen wel makkelijker gemaakt, ik had geen vaste rookmomenten meer.

Tijdens het gebruik van Champix smaakten de sigaretten zo vies dat ik ruim voor de datum als mijn laatste peuk had gerookt.

Ik heb weinig bijwerkingen gehad, enkel wat meer dromen.
Ik ben na het stoppen nog 3 weken aan de pillen geweest en nu nog steeds gestopt.

Ik heb het ervaren als een echte rouwperiode. 1e week dacht ik elke minuut aan roken. 2e week een paar keer per dagdeel en zo werd het denken aan steeds minder tot ik op een punt kwam dat mijn gedachten snel weer van het roken af kon halen.

Ik ben trouwens het roken nooit uit de weggegaan. Zeker toen ik de pillen nog had misschien nog wel bewust opgezocht.

Een familielid is na 44 jaar roken ook met Champix van het roken af.

Ik denk wel dat wanneer ik weer een trekje neem ik verkocht ben. Ik heb ook met mijzelf afgesproken dat ik nooit weer een trekje ga nemen, ook al heb ik er nog zo'n zin in.

Heel veel succes met het stoppen!
Super goed dat je gestopt bent!! Ik ervaar hetzelfde als jij wat de bijwerkingen betreft. Aan het begin had ik last van meer bijwerkingen, nu alleen een beetje hyper en veel dromen.

Idd nooit meer een trekje nemen!

Dank voor al jullie punten en ervaringen! Hier op dag 5 en het gaat eigenlijk wel goed!! Zodra je weet met de moeilijke momenten om te gaan, krijg je door dat ze zo voorbij zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven