Gezondheid alle pijlers

Hoe oud was/ben jij toen je in de overgang kwam?

30-01-2019 10:05 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin 40 en dat lijkt mij wat aan de jonge kant. Ik heb voornamelijk last van opvliegers, onregelmatige menstruatie en vermoedelijk ook wat stemmingswisselingen..
47 begon 't toen ik met de pil moest stoppen
Alle reacties Link kopieren
Eind 30.
Mijn huisarts wilde geen test doen, want ik was te jong zei hij. Toen bij de apotheek een thuistest gehaald. En ja hoor.
Ik ben weer aan de pil gegaan. Extra hormonen zijn wel nodig als je vroeg in de overgang komt ivm botontkalking. En ik was ook meteen van de klachten af.
impala wijzigde dit bericht op 30-01-2019 10:13
41.65% gewijzigd
.
Ik ben bijna 52 en lijkt te beginnen. Opvliegers, langere cyclus, maar verder nog niks. Afgelopen jaar nog zes keer gemenstrueerd. Dit jaar nog niet, maar jaar is nog jong.
Alle reacties Link kopieren
Nu. Ben 48 en het lijkt alsof de pms 3x zo erg is. Vreselijk!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Pil wil ik niet weer mee beginnen, ben er een aantal jaar geleden mee gestopt ivm migraine. En dat bevalt me eigenlijk prima.

Pms heb ik gelukkig nooit veel last van gehad.

Nu voornamelijk last van die opvliegers... onregelmatige menstruatie vind ik niet zo’n probleem.
50, toen stopte de menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
pfoei schreef:
30-01-2019 10:17
Pil wil ik niet weer mee beginnen, ben er een aantal jaar geleden mee gestopt ivm migraine. En dat bevalt me eigenlijk prima.

Pms heb ik gelukkig nooit veel last van gehad.

Nu voornamelijk last van die opvliegers... onregelmatige menstruatie vind ik niet zo’n probleem.
Er zijn ook andere opties dan de pil. Maar je moet er wel iets mee. Naar de huisarts dus. Er zijn ook speciale overgangsconsulenten die heel veel kennis hebben.
.
Ik slik nu Tibolinia overgangshormonen
45. De laatste, hele heftige menstruatie en het was klaar. Geen gekwakkel of steeds weer ongesteld, gewoon klaar.
Alle reacties Link kopieren
46 toen mijn menstruatie onregelmatig werd; van om de twee, drie maanden tot twee keer per maand ongesteld. Opvliegers. Voor de rest nergens last van gehad. Ik ben nu bijna 52 en ben februari vorig jaar voor het laatst ongesteld geweest.
Licht uit.
Zelfspot aan.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
30-01-2019 10:23
Er zijn ook andere opties dan de pil. Maar je moet er wel iets mee. Naar de huisarts dus. Er zijn ook speciale overgangsconsulenten die heel veel kennis hebben.
In september al bij de huisarts geweest en toen is er bloed geprikt. Volgens die waarde was de ovulatie aan de gang en zou ik dus binnen 2 weken ongesteld worden (nadat ik toen al 3 maanden niet ongesteld was geweest).
En inderdaad... ik werd weer ongesteld.

Kunnen de bloedwaardes de overgang niet hebben aangetoond omdat ik precies dat moment weer een ovulatie had?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook begin 40 en heb ook het idee dat ik weleens in de overgang kan zijn beland. Ik ben namelijk ook al bijna 3 maanden niet meer ongesteld geweest (helemáál niet erg !!) en daarvoor rommelde het ook al een beetje (langere cyclus, minder bloedverlies). Maar verder geen opvliegers of stemmingswisselingen ofzo.
Is er reden om de huisarts te bellen, denken jullie ?
mamaonbekend schreef:
30-01-2019 10:37
Ik ben ook begin 40 en heb ook het idee dat ik weleens in de overgang kan zijn beland. Ik ben namelijk ook al bijna 3 maanden niet meer ongesteld geweest (helemáál niet erg !!) en daarvoor rommelde het ook al een beetje (langere cyclus, minder bloedverlies). Maar verder geen opvliegers of stemmingswisselingen ofzo.
Is er reden om de huisarts te bellen, denken jullie ?
Waarom? Zolang je nog maar anticonceptie blijft gebruiken gebeurt er niets raars.
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
30-01-2019 10:37
Ik ben ook begin 40 en heb ook het idee dat ik weleens in de overgang kan zijn beland. Ik ben namelijk ook al bijna 3 maanden niet meer ongesteld geweest (helemáál niet erg !!) en daarvoor rommelde het ook al een beetje (langere cyclus, minder bloedverlies). Maar verder geen opvliegers of stemmingswisselingen ofzo.
Is er reden om de huisarts te bellen, denken jullie ?
Ja, ik zei al eerder waarom: botontkalking.
.
Ik ben 55 en menstrueer gewoon nog..................;ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff!
impala schreef:
30-01-2019 10:41
Ja, ik zei al eerder waarom: botontkalking.
Extra calcium en vitamine d gaan slikken. Wordt sinds dit jaar niet meer vergoed dus kun je net zo goed over the counter kopen ipv via voorschrift huisarts.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-01-2019 10:45
Extra calcium en vitamine d gaan slikken. Wordt sinds dit jaar niet meer vergoed dus kun je net zo goed over the counter kopen ipv via voorschrift huisarts.
Dat is niet genoeg. Maar jij hebt ook hormonen zei je al.
.
Alle reacties Link kopieren
44 toen ik erg last van PMS kreeg (op het psycho af echt). Toen (aanraden arts) een jaar de pil gaan slikken, zonder stopweek. Na dat jaar ben ik een gestopt en ging het weer paar jaar goed, toen werd mijn PMS weer heftig en nu (48) blijf ik hem slikken. Misschien over tijd weer eens stoppen om te kijken wat mijn lichaam doet
impala schreef:
30-01-2019 10:56
Dat is niet genoeg. Maar jij hebt ook hormonen zei je al.
Met tegenstribbelen van de gyn/oncoloog verkregen uiteraard omdat in mijn geval hormonen het risico op kanker doen toenemen.
Het werkt bij mij wel beter dan een antidepressiva, die wellbutrin heb ik na 8 weken weer moeten stoppen omdat ik alleen maar neurotischer en depressiever werd.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
30-01-2019 10:41
Ja, ik zei al eerder waarom: botontkalking.
Ik was 40 aangekaard bij arts die zei ja klopt je bent begonnen aan overgang. Nooit gehad over botontkalking en ik had al artroseklachten ( al vroeg in mijn jeugd vastgesteld dat mijn gewrichten hard slijten)
Opvliegers check, heeeeeel vaak naar de wc moeten , ook snachts check,
Misschien. Toch maar weer eens teruggaan naar huisarts en wat voor laten schrijven want nu beperkt het wel mijn dagelijkse bezigheden vaak. Pil mag ik niet meer helaas
Alle reacties Link kopieren
Dubbel gepost
love2dance wijzigde dit bericht op 30-01-2019 11:04
97.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik slik ook gewoon de pil.
Ben 47.
Maar merk ook met de pil wel stemmingswisselingen en opvliegers
love2dance schreef:
30-01-2019 11:02
Ik was 40 aangekaard bij arts die zei ja klopt je bent begonnen aan overgang. Nooit gehad over botontkalking en ik had al artroseklachten ( al vroeg in mijn jeugd vastgesteld dat mijn gewrichten hard slijten)
Opvliegers check, heeeeeel vaak naar de wc moeten , ook snachts check,
Misschien. Toch maar weer eens teruggaan naar huisarts en wat voor laten schrijven want nu beperkt het wel mijn dagelijkse bezigheden vaak. Pil mag ik niet meer helaas
Vraag naar een specifiek hormonenpreparaat voor de overgang. Soms is er geen kwestie van niet mogen, maar gewoon de voor jou beste uit twee kwaden moeten kiezen. Ik loop liever risico op terugkeer van mijn kanker dan dat ik half psychotisch door het leven moet. En daar was mijn gyn het uiteindelijk ook mee eens. Ik ben niet haar enige patient die toch voor hormonen kiest in deze situatie. Ze zei ook dat kwaliteit van leven uiteindelijk het belangrijkste is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-01-2019 11:05
Vraag naar een specifiek hormonenpreparaat voor de overgang. Soms is er geen kwestie van niet mogen, maar gewoon de voor jou beste uit twee kwaden moeten kiezen. Ik loop liever risico op terugkeer van mijn kanker dan dat ik half psychotisch door het leven moet. En daar was mijn gyn het uiteindelijk ook mee eens. Ik ben niet haar enige patient die toch voor hormonen kiest in deze situatie. Ze zei ook dat kwaliteit van leven uiteindelijk het belangrijkste is.
Ik heb (gelukkig) geen kankergeschiedenis. Huisarts was vrij gemakkelijk met voorschrijven pil: "gezond, niet rokend, geen overgewicht" slikken maar.
Nooit geweten, dat je zo door kan draaien van hormonen, ik vond het beangstigend. Ik snapte ineens, hoe mensen in een 'gesticht' terecht kunnen komen. Het was echt eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven