Gezondheid alle pijlers

Invisalign ervaringen

23-03-2019 18:25 25 berichten
Hallo,

Ik overweeg een invisalign behandeling voor scheefstand van tanden en overbeet.
Heeft iemand ervaring met deze behandeling?

Hebben jullie ook elastiekjes nodig gehad ?
Toevallig zijn ze voor mij in bestelling
Ikkrijg 7 hoesjes
En hoef het dus maar 7 a 10 weken en dan klaar
Kost wel zon 2000 euro voor die tien weken
Alle reacties Link kopieren
Ben je al bij de orthodontist geweest? Niet iedereen is een goede kandidaat voor Invisalign.
Ik heb nu Invisalign, in januari begonnen en moet tot oktober ongeveer. Ik heb geen elastiekjes.

Een beugel is nooit "leuk" natuurlijk, en het is een beetje gedoe om de beugels telkens uit te doen voor het eten en schoon te maken voordat je ze weer indoet, vooral als je buiten de deur eet.

Maar het bevalt verder erg goed. De eerste week veel pijn gehad, maar daarna niet meer, en dat is een grote plus. Ik zie dat mijn tanden al wat rechter staan, maar heb nog een lange weg te gaan.

Mensen zien de beugel echt bijna niet, en dat was de voornaamste reden voor mij om voor Invisalign te kiezen. Wat dat betreft sowieso een groot succes.
Nou ik heb vanmo de beugels gekregen
Ook attachments op de tanden waarvan ik wel bang ben dat ze losraken
Dan moet ik terug en dat kost toch weer extra dan
Vooralsnog wei nig tot geen pijn alleen voelt het ongemakkelijk
De hoesjes moeten elke tien dagen verwisseld dus ben eind mei al klaar
Alleen.mag je dus alleen water drin ken ermee.... en om steeds een heel gedoe te hebben met uithalen poetsen etc....dus op de water nu ipv fruitwater
Mn spraak klinkt normaal met de beugel in
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 15:28
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien reageer ik een beetje laat en heb je je besluit al gemaakt. Ik heb net mijn invisalign. Het voorstel was om er ook elastiekjes er bij te doen. Maar daar had ik totaal geen zin in. Ik was eigenlijk eerst een beetje boos want dit was bij de intake nooit aan mij verteld. Ik heb toen de ortho opgebeld en gevraagd wat precies de bedoeling is van de elastiekjes. Het bleek voor mij geen noodzaak en kon ook zonder Dus ik heb zonder elastiekjes gekozen. Ik heb net mijn eerste bitjes, dus ik kan nog niet zo veel zeggen over het resultaat. Volgens de ortho het resultaat zonder elastiekjes nagenoeg hetzelfde moeten zijn als met. Dus check het even met je ortho.
Alle reacties Link kopieren
Elastiekjes met Invisalign? Waar en hoe dan?
Lady_Day schreef:
16-05-2019 14:34
Elastiekjes met Invisalign? Waar en hoe dan?
Dat vraag ik me ook af

Ik ben nu bij hoesje 6 en had er 7
Het staat al veel mooier maar weet niet.of het echt goed is al
Maar desgewenst kunnen er extra hoesjes worden besteld voor een optimaal resultaat
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 20:32
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vivajaline, dat het recht staat is nog maar het begin. De wortels moeten ook aardig vast komen te zitten. De meeste beugeltrajecten zijn minimaal anderhalf jaar. Neem aan dat je nog wel een langere tijd een retainer moet dragen.
Retainer idd ik dacht gewoon voor altijd snachts
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
16-05-2019 20:30
Retainer idd ik dacht gewoon voor altijd snachts
Ik snap gewoon niet dat je in 2 maanden uitgebeugeld kan zijn. Klopt dat wel?
De invisalign.i7 heet dat
Speciaal voor kleine correcties
Hierna komt de lite die is tot 14 hoesjes van 1 week ieder
Maar ik heb dus de i7 en.moest tien dagen per hoesje

Had ook geen hele grote problemen want vroeger ook een beugel gehad
1 voortand iets terug 1 hoektand stukje naar achter en onder een beetje corrigeren maar niet drastisch
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu met bitje 4 bezig. Ik heb in totaal 19 bitjes. De eerste instructie was dat ik ze om de 14 dagen zou verwisselen. Maar online las ik veel over dat er tegenwoordig met 7 of 10 dagen verwisseld wordt. Daar was ik wil geïnteresseerd in omdat het het plan een stuk zou versnellen. Ik merkte ook dat de eerste 3 dagen er veel druk is met het bitje. Dan 3 dagen alleen als ik het bitje even heb uitgehad om te eten. En daarna gebeurt er eigenlijk niet veel meer. Ik vond dat best frustrerend omdat je dan toch nog een week met een bitje zit die niet zo veel meer doen. Ja, alles op z'n plaats houden. En ik snap ook dat je kaak tijd nodig heeft etc. Maar ik heb toch met mijn ortho besproken of ik niet om sneller kon wisselen en ze vond het goed om het om de 10 dagen te doen :-)

Ook heb ik nu elastiekjes voor in de nacht. Poeh, dat is best wat zeg. Het zijn de Pegasus Heavy elastiekjes. Kan mijn kaak bijna niet openen. Maar goed, dat hoeft 's nachts ook niet ;-) En het voordeel is dat ik nu niet mijn hele mond onbewust vacuum zuig in de nacht.

Ik moet zeggen dat het me allemaal erg meevalt. Met drinken spoel ik mijn mond alleen even om. Ook heel vaak drink ik met een rietje en dan laat ik de beugel in. Maar ik zorg er wel voor dat het drinken gelijk wordt doorgeslikt en niet in mijn mond terecht komt. Verder heb ik altijd een tasje bij me met tandenborstels, ragers, tandpasta en de dingen om op te bijten. En natuurlijk de wax voor het geval de haakjes van mijn bitje (voor de elastiekjes) pijn gaan doen. Maar ik moet je zeggen dat de binnenkant van mijn mond inmiddels er wel gewend aan is. Maar ik ben ik het begin door behoorlijk veel wax heen gegaan.

Qua schoonmaken doe ik mijn bitjes in een bakje met afwasmiddel. Daarna even grondig poetsen om de tandplak te verwijderen. Dat werkt eigenlijk prima. Ik heb ook van die kunstgebit-tabletjes maar ik vind die eigenlijk niet zo veel extra doen.

Wat betreft onzichtbaarheid. Mensen zien het niet totdat ik het zeg. Ik ben er zelf niet heel geheimzinnig over. Ik zeg het meestal even omdat ik hem dan uit moet doen. Omdat ik te lui ben om steeds naar de wc te lopen doe ik het vaak in het openbaar, maar wel discreet ;-) Mensen vinden het erg interessant, haha. En willen er vaak over weten.

Ik zit vol met attachments :-) Ik heb op alle tanden minimaal 1 attachment zitten, op sommigen zelfs twee. Behalve op mijn bovenste voortanden (daar ben ik heel blij mee want die zie je meestal nogal goed) en de achterste kiezen. Mijn ondertanden zie je eigenlijk niet als ik praat, dus het maakt me ook niet uit. En nu met de elastiekjes begrijp ik ook wel dat ik er zo veel heb.

Het in - en uit doen van de beugel gaat eerst stroef. Na een aantal keer oefenen gaat het beter. Bovendien worden de attachments iets gladder waardoor het ook soepeler gaat. Nu gaat het super makkelijk.

De elastiekjes er op doen is best nog wel een ding. Maar ik heb ze ook pas sinds een dag. Dus het is even wennen.

Bij bitje 13 gaat er weer wat gebeuren. Dan heb ik bij mijn 4 bovenste voortanden in mijn bitje een stuk plastic waar ik continue op moet bijten om mijn voortanden naar voren te krijgen. Heel bizar. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk het resultaat behaal die in de simulatie wordt getoond.

Rosalie
19 bitjes..pfoe veel zeg

Fijn dat het je meevalt en ook beter dan je op dag tien nu kunt wisselen

Ik heb nog steefs bitje 7 in
Afspraken duren soms langer voor ze gepland kunnen
Afgelopen keet gedliced en de volgende afspr pas 3 weken later dus nu moet ik weer nog 3 weken zeker met bitje 7
Daarna evt extra hoesjes laten maken voor een perfect resultaat of de retainer maken
Maar wrs zit hun vakantie van 4 of 5 weken ertussen....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een afspraak maken bij de ortho. Ik wilde het ook maar bleek dat dit dus niet mogelijk was bij mij. Zit nu 2, 5jaar vast aan een blokjes beugel.
Alle reacties Link kopieren
Beste Nala2013,

Ik ben erg benieuwd wat de reden is dat je geen Invisalign beugel kan hebben. Tot op heden zie ik weinig mensen waarbij het niet kan. Dus ben erg benieuwd in welke situaties Invisalign niet werkt.

Groetjes

Rosalie
Alle reacties Link kopieren
Voor de meeste mensen is Invisalign wel een optie maar er zijn altijd gevallen waarbij een vaste beugel beter werkt. Als je kiezen meer dan een bepaald aantal graden gedraaid moeten worden bijvoorbeeld.

Bij een vaste beugel kan er ook makkelijker tussentijds gecorrigeerd worden.

Ik heb zelf het vermoeden dat er bij complexere gevallen er vaker voor vaste beugels gekozen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zag nog dat ik een vraag had gemist hoe de elastiekjes werken. In de beugel zitten inkepingen in de vorm van een haakje. 2 aan de bovenkant bij de hoektand en 2 aan de onderkant bij een kies. Het elastiekje maak ik aan de beugel zelf vast. Dat blijft prima zitten. Ik heb wel enorm veel attachments waardoor de beugel goed op zijn plek blijft. Het doel van de elastiekjes is om de onderkaak te verplaatsen. In mijn geval een beetje naar voren te krijgen. Zo kan je een overbite verbeteren. Ik hoef ze alleen in de nacht in. Dis dat is an sich prima. Ik vind ze wel super irritant want ze zijn enorm sterk.
Alle reacties Link kopieren
Update: ben nu bij bitje 19, de laatste! Dit is tot nu toe het meest heftige bitje. Ik voel dat aan de gevoeligheid van mijn tanden. De bijtplaatjes zijn best irritant. Althans, door het bijten ben ik continue spanning aan het zetten op mijn spieren. Ik denk dat ik inmiddels net zovewl kracht in mijn kaak heb als een pitbull 😉. Mijn tanden staan al heel netjes. Dus daar ben ik blij mee. Ik ben benieuwd hoe de laatste fase gaat tussen het laatste bitje en de nachtbeugel. Volgens mij wordt mijn bitje dan ingekort en krijg ik twee weken later de nachtbeugel. Dat inkorten doen ze zodat mijn kiezen dan goed kunnen staan terwijl de tanden zelf op hun plek blijven. Vaag verhaal. Ik vertel over een paar weken meer 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook een Invisalignbeugel, maar je mag dus alleen water drinken? Mag thee ook of niet?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Nee. Alleen water.
CleopatraVII schreef:
23-11-2019 09:30
Ik wil ook een Invisalignbeugel, maar je mag dus alleen water drinken? Mag thee ook of niet?
Het mag wel, maar het kan de bitjes behoorlijk verkleuren dus dat kan lelijk worden. Ik hoefde elk bitje maar 2 weken dus dan kon ik echt de laatste paar dagen wel thee drinken. Ik dronk er ook alcohol mee, behalve rode wijn.

Ik heb 28 weken invasalign lite gehad, 14 hoesjes, alleen op de bovenkaak.
Alle reacties Link kopieren
Ja bij mij wordt het ook boven. Ik heb vroeger al een beugel gehad en mijn tanden stonden supermooi kaarsrecht naast elkaar. Helaas heb ik alleen onder een spalkje gekregen en nu is boven gaan verschuiven. Ik denk dat ik dus niet zoveel hoesjes nodig heb, maar dat is even afwachten. Ik baal er wel van dat ze vroeger boven geen spalkje hebben geplaatst, dat had me nu heel veel geld gescheeld.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
23-11-2019 09:41
Het mag wel, maar het kan de bitjes behoorlijk verkleuren dus dat kan lelijk worden. Ik hoefde elk bitje maar 2 weken dus dan kon ik echt de laatste paar dagen wel thee drinken. Ik dronk er ook alcohol mee, behalve rode wijn.

Ik heb 28 weken invasalign lite gehad, 14 hoesjes, alleen op de bovenkaak.
Ah ja, tuurlijk 'mag' het. Maar inderdaad, verkleuring ligt altijd op de loer. Een dag voordat ik weer naar de ortho ga (heb slotjes) dan eet ik altijd iets van curry met lekker veel turmeric. Ik vind dat zo lekker maar ja... Daar wordt mijn zilverkleurige powerchain lichtgroen van en dat ziet er best raar uit. Ik heb ooit de fout gemaakt curry te eten vlak nadat ik nieuwe powerchains had. Heb ik 3 weken met groene powerchains gelopen.
CleopatraVII schreef:
23-11-2019 09:49
Ja bij mij wordt het ook boven. Ik heb vroeger al een beugel gehad en mijn tanden stonden supermooi kaarsrecht naast elkaar. Helaas heb ik alleen onder een spalkje gekregen en nu is boven gaan verschuiven. Ik denk dat ik dus niet zoveel hoesjes nodig heb, maar dat is even afwachten. Ik baal er wel van dat ze vroeger boven geen spalkje hebben geplaatst, dat had me nu heel veel geld gescheeld.
Ik heb vroeger ook een beugel gehad en daarna ook een spalkje boven. Ook bij mij is het scheef gegaan dus het biedt geen garanties. Ik zie heel veel mensen die op latere leeftijd weer een beugel nemen, ondanks spalkjes.

Ik heb nu ook weer 2 spalkjes én een nachtbeugel voor altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven