Gezondheid alle pijlers

Ernstige obstipatie

02-05-2019 11:16 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2,5 week heb ik last van obstipatie. De eerste 1,5 week had ik geen ontlasting. Toen ben ik begonnen met macrogol en klysma's en sindsdien heb ik diarree. Ik ben er al mee naar de huisarts gegaan maar niks helpt echt: 8 zakjes macrogol per dag, klysma's (zowel microlax als klyx klysma's gebruikt) en nu gebruik ik colofort (op aanraden van de MDL-arts, waarmee de huisarts heeft overlegd), wat gebruikt wordt voorafgaand aan darmonderzoek. Nu zit ik elke 5 minuten op de WC en er komt dan alleen waterdunne diarree (overloopdiarree).

Vragen:
- Weet iemand of het kan zijn dat de ontlasting die er zo lang vast zat oplost? Lijkt mij zelf van niet namelijk. Ik denk zelf dat het nog steeds overloopdiarree is en dat er harde ontlasting nog vast zit.
- Iemand dit ook meegemaakt en hoe ging dit bij jou? Kwam het uiteindelijk wel los?

Ik ga met die eerste vraag nog wel naar de huisarts, maar wellicht heeft iemand er ervaring mee.
Vraag een consult bij de mdl arts zelf.

Lijkt me tijd voor een darmonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Bij mij begon het een half jaar geleden. Macrogol hielp niet, klysma even.
Liep al een tijdje bij de MDL arts, die heeft in januari een darmonderzoek gedaan. Niks uitgekomen, maar leek of het daardoor los was gekomen. Ging een paar maanden goed tot vorige maand.

Nu 5 dagen geen ontlasting, daarna alles tegelijk. Heb al veel geprobeerd qua voeding enz, maar hielp ook niet.

Hopelijk krijg je hier goede tips. Sterkte ermee! Het is echt vervelend. Zeker het gevoel helemaal vol te zitten.
Alle reacties Link kopieren
candance schreef:
02-05-2019 11:16
Sinds 2,5 week heb ik last van obstipatie. De eerste 1,5 week had ik geen ontlasting. Toen ben ik begonnen met macrogol en klysma's en sindsdien heb ik diarree.

Waarom ben je niet begonnen met je voeding aan te passen? Veel vezels, genoeg vocht en eventueel stimulerende producten als pruimen en abrikozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit probleem ook een keer gehad. Uiteindelijk bleek de boel verstopt door een flink stuk onverteerde sinaasappel, althans daar leek de prop op die eruit kwam :)
Ik heb toen echt veel tips gehad van dit forum. Oa over soorten klismas en bepaalde yoga oefeningen. Wat letterlijk de doorbraak gaf, was het advies mezelf anaal te toucheren. Een vinger erin en dan masseren :) Ik deed het met frisse tegenzin, maar het hielp wel. Gelukkig, want ik vreesde al een ernstigere darmafsluiting.

Hier een link naar mijn oude topic, misschien heb je er wat aan.
gezondheid/acute-verstopping-ervaring-m ... es/148412/

En sterkte, het is echt heel naar als je niet kan poepen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het topic van impala niet gelezen, dus misschien is deze tip daar al genoemd: doe het in bad. Warmte ontspant en ik heb er zo een keer stukje bij beetje een megaklont uitgepeuterd.
Daarna wel even douchen en bad schoon maken :)
Sterkte en ik hoop dat je er snel vanaf bent.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
candance schreef:
02-05-2019 11:16
Sinds 2,5 week heb ik last van obstipatie. De eerste 1,5 week had ik geen ontlasting. Toen ben ik begonnen met macrogol en klysma's en sindsdien heb ik diarree.
Het verbaast me dat dit is waarmee je begint. Heb je een geschiedenis van darmproblemen?
Het advies van veel vezels eten is niet altijd volledig voor alle mensen met obstipatie. Het hangt ook af van het type voedsel waar de vezel in zit.

Eet je veel harde crackers of ander voedsel wat veel vocht nodig heeft om zacht te kunnen worden?

Heb je naast obstipatie ook andere vage klachten? Zoals eczeem? Of vaak verkouden?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-05-2019 11:24
Vraag een consult bij de mdl arts zelf.

Lijkt me tijd voor een darmonderzoek.

Lijkt me inderdaad verstandig. Als het vandaag niet loskomt, bel ik morgen de huisarts weer.
Anoniem126 schreef:
02-05-2019 11:24
Heel herkenbaar. Bij mij begon het een half jaar geleden. Macrogol hielp niet, klysma even.
Liep al een tijdje bij de MDL arts, die heeft in januari een darmonderzoek gedaan. Niks uitgekomen, maar leek of het daardoor los was gekomen. Ging een paar maanden goed tot vorige maand.

Nu 5 dagen geen ontlasting, daarna alles tegelijk. Heb al veel geprobeerd qua voeding enz, maar hielp ook niet.

Hopelijk krijg je hier goede tips. Sterkte ermee! Het is echt vervelend. Zeker het gevoel helemaal vol te zitten.
Hmm, vervelend dat je er vaker last van hebt. Heb je het ook wel eens zo lang gehad, 2/3 weken?


Trotter schreef:
02-05-2019 11:34
Waarom ben je niet begonnen met je voeding aan te passen? Veel vezels, genoeg vocht en eventueel stimulerende producten als pruimen en abrikozen.
Ik let altijd al op mijn voeding. Ik weet dat vezels, vocht en beweging de belangrijkste dingen zijn. Ik bedacht me in het weekend dat het al 1,5 week geleden was en heb toen aan een arts die ik ken gevraagd wat ik ermee moest. Toen ben ik Macrogol en Microlax gaan gebruiken. Toen dit niet werkte, ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik Klyx klysma's en een grotere dosering Macrogol.


impala schreef:
02-05-2019 12:09
Ik heb dit probleem ook een keer gehad. Uiteindelijk bleek de boel verstopt door een flink stuk onverteerde sinaasappel, althans daar leek de prop op die eruit kwam :)
Ik heb toen echt veel tips gehad van dit forum. Oa over soorten klismas en bepaalde yoga oefeningen. Wat letterlijk de doorbraak gaf, was het advies mezelf anaal te toucheren. Een vinger erin en dan masseren :) Ik deed het met frisse tegenzin, maar het hielp wel. Gelukkig, want ik vreesde al een ernstigere darmafsluiting.

Hier een link naar mijn oude topic, misschien heb je er wat aan.
gezondheid/acute-verstopping-ervaring-m ... es/148412/

En sterkte, het is echt heel naar als je niet kan poepen.
Ik heb dat al geprobeerd, maar het lukt niet echt bij mezelf. Toch nog maar een keer proberen. Duurde het bij jou ook zo lang?


AnnA_C schreef:
02-05-2019 12:12
Ik heb het topic van impala niet gelezen, dus misschien is deze tip daar al genoemd: doe het in bad. Warmte ontspant en ik heb er zo een keer stukje bij beetje een megaklont uitgepeuterd.
Daarna wel even douchen en bad schoon maken :)
Sterkte en ik hoop dat je er snel vanaf bent.
Ik heb helaas geen bad, maar bedankt voor je tip :)
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
02-05-2019 12:26
Het advies van veel vezels eten is niet altijd volledig voor alle mensen met obstipatie. Het hangt ook af van het type voedsel waar de vezel in zit.

Eet je veel harde crackers of ander voedsel wat veel vocht nodig heeft om zacht te kunnen worden?

Heb je naast obstipatie ook andere vage klachten? Zoals eczeem? Of vaak verkouden?
Nee, de huisarts raadde me ook juist af nu veel vezels te gebruiken. Het het werkt inderdaad niet genoeg bij me. Ik eet wel veel harde (volkoren) crackers, maar ook drink ik wel veel. Verder ben ik de laatste tijd wel regelmatig grieperig, iets wat ik voorheen niet vaak had.
Alle reacties Link kopieren
candance schreef:
02-05-2019 13:40
Lijkt me inderdaad verstandig. Als het vandaag niet loskomt, bel ik morgen de huisarts weer.



Hmm, vervelend dat je er vaker last van hebt. Heb je het ook wel eens zo lang gehad, 2/3 weken?





Ik let altijd al op mijn voeding. Ik weet dat vezels, vocht en beweging de belangrijkste dingen zijn. Ik bedacht me in het weekend dat het al 1,5 week geleden was en heb toen aan een arts die ik ken gevraagd wat ik ermee moest. Toen ben ik Macrogol en Microlax gaan gebruiken. Toen dit niet werkte, ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik Klyx klysma's en een grotere dosering Macrogol.





Ik heb dat al geprobeerd, maar het lukt niet echt bij mezelf. Toch nog maar een keer proberen. Duurde het bij jou ook zo lang?





Ik heb helaas geen bad, maar bedankt voor je tip :)
Ja, heb eigenlijk altijd al wel moeite gehad, maar dit was extreem. Ik heb in 4 weken een heel klein beetje kunnen poepen. Ben uiteindelijk met kerst bij de huisartsenpost gekomen, omdat ik steeds bijna moest overgeven als er iets in kwam. Ze dachten eerst aan een blindedarmontsteking, ivm de heftige buikpijn. Ben toen met een grote klysma naar huis gestuurd, en op zich hielp dat voor even wel. In ieder geval om kerst door te komen. Daarna toch weer de MDL arts en die stelde een darmonderzoek voor. Misschien is dat voor jou uiteindelijk ook een optie? Het is het proberen waard!
Alle reacties Link kopieren
@Anoniem126: ja, ik wil dat wel aanvragen. Ik wil dit nooit meer meemaken.

@impala: ik had je topic inderdaad al doorgespit. Het lijkt echt precies op mijn probleem. Ik heb dat toucheren nog eens geprobeerd maar die 'prop' zit bij mij ook echt hoger, want ik voel niks zitten. Ik heb ook nog maar een microlax geprobeerd. Ik hoop nu op net zo'n mooie bevalling als bij jou, maar ik begin wel een beetje hopeloos te worden..
Ik heb helaas regelmatig last van obstipatie. Het ergst was een keer dat ik de klont voelde zitten op ongeveer een centimeter van de uitgang, en hij gewoon niet verder kwam. Ik ben dan weer geen held met naar de huisarts gaan, dus ik had zelf bedacht om te masseren. Met veel geduld is hij er toen gelukkig uitgekomen, echt een keiharde bal.
In het verleden heb ik wel het hele rondje onderzoeken gehad maar daar is niets uitgekomen. Werd dus diagnose PDS, waar je weinig mee kunt. Er is geen peil op te trekken, ik ga variërend van 3 keer per dag tot 1 keer per week. Na een dag of 4 voelt het dan niet zo fijn meer.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
02-05-2019 14:20
Ik heb helaas regelmatig last van obstipatie. Het ergst was een keer dat ik de klont voelde zitten op ongeveer een centimeter van de uitgang, en hij gewoon niet verder kwam. Ik ben dan weer geen held met naar de huisarts gaan, dus ik had zelf bedacht om te masseren. Met veel geduld is hij er toen gelukkig uitgekomen, echt een keiharde bal.
In het verleden heb ik wel het hele rondje onderzoeken gehad maar daar is niets uitgekomen. Werd dus diagnose PDS, waar je weinig mee kunt. Er is geen peil op te trekken, ik ga variërend van 3 keer per dag tot 1 keer per week. Na een dag of 4 voelt het dan niet zo fijn meer.

Ja, dat is dus het nadeel. Bij mij zit het hoger dus dat lukt niet.. En gek dat het bij mij geen pijn doet. Ik zou bijna denken dat er helemaal niks in mijn darmen zit, maar dat moet wel na 2.5 week lijkt me. Ik eet best veel namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde toevallig laatst van een vriend die regelmatig naar de osteopaat gaat dat een osteopatische 'orgaan- & darm-massage' wat ze daar vaak doen, ook enorm goed kan helpen. Die osteopaat van hem vertelde dat hij regelmatig mensen met obstipatie behandelde met zo'n massage van de darmen en organen en dat ze dan gelijk moesten! Ze rennen zo van de behandelkamer naar de wc. Zou dus een optie kunnen zijn om het snel te verhelpen.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
candance schreef:
02-05-2019 13:41
Nee, de huisarts raadde me ook juist af nu veel vezels te gebruiken. Het het werkt inderdaad niet genoeg bij me. Ik eet wel veel harde (volkoren) crackers, maar ook drink ik wel veel. Verder ben ik de laatste tijd wel regelmatig grieperig, iets wat ik voorheen niet vaak had.
Kun je deze per direct vervangen voor zachter voedsel? Crackers zijn keihard. Als platte stenen. Ik drink per dag 2 liter water. En zelfs ik kreeg keiharde ontlasting en verstopping van die krengen.
Ananas schreef:
02-05-2019 15:08
Kun je deze per direct vervangen voor zachter voedsel? Crackers zijn keihard. Als platte stenen. Ik drink per dag 2 liter water. En zelfs ik kreeg keiharde ontlasting en verstopping van die krengen.
Ik ontbijt altijd met volkomen crackers. Kan best eens een tijdje zonder proberen. Baat het niet... Stoppen met lactose maakte ook groot verschil al heb ik geen vastgestelde intolerantie. Dat is het lullige. Ik reageer allergisch op diverse voedingsmiddelen maar niets is aantoonbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet die crackers nu ook niet. Ik gebruik al geen melkproducten, echt amper. En de laatste dagen heb ik die niet gebruikt. Ik eet de laatste dagen vooral zelfgemaakte soep, brood, fruit..
Alle reacties Link kopieren
Just checking: je zit niet aan de 'detox-' of afslankthee?
Zo kwamen de darmen van een vriendin van mij nl compleet plat te liggen. Helaas werd daar door artsen pas naar gevraagd ná een darmonderzoek dat niks opleverde.
.
Maar als je niks voelt zitten... zou het dan ook kunnen dat de overloopdiarrhee diarrhee is door alle laxeermiddelen?

En helaas ben ik ook bekend met het probleem, ik heb een ziekte aan het laatste deel van mijn darm waardoor ik weinig aandrang voel. Kortom, als ik vergeet naar de WC te gaan is het meteen mis. Maar met veel vezels eten en goed opletten gaat het goed.
Alle reacties Link kopieren
Onwijs ellendig voor je.
En ik heb in het verleden ook wel dit soort ellende gehad dat ik het er gewoon niet uitkreeg.
Op een dag moest ik zo'n kracht zetten dat ik een prolaps kreeg. Traumautische ervaring echt.
Eet je gebroken lijnzaad door de yoghurt?
Ik heb thuis een krukje van ikea op de wc staan zodat mijn voeten altijd iets hoger staan en je bij het ontlasten makkelijker kunt.
Verder is ontspannen heel belangrijk. Lukt mij ook niet vaak hoor nog steeds beetje angst om te poepen.
Ik heb een vernauwde anus ook geen feestje.
Sterkte! Je kunt je onwijs rot voelen.
MinkeDeWit schreef:
02-05-2019 15:21
Ik ontbijt altijd met volkomen crackers. Kan best eens een tijdje zonder proberen. Baat het niet... Stoppen met lactose maakte ook groot verschil al heb ik geen vastgestelde intolerantie. Dat is het lullige. Ik reageer allergisch op diverse voedingsmiddelen maar niets is aantoonbaar.
En al eens gestopt met melkeiwit? Dus eigenlijk alle producten die van melk gemaakt zijn. Lactose is namelijk een melksuiker. Sommige mensen hebben koemelkeiwit(allergie). Dan helpt lactosevrij eten dus niet, of het neemt niet alle klachten weg. Gelukkig hielp lactosevrij eten bij jou al een hoop.
Heel lang touwtje springen ;-D

Ik zat ook altijd te klooien met mijn obstipatie. Altijd zat ik ermee in mijn maag, niks leek te helpen.

Ik heb het nu een paar jaar geleden losgelaten, en mijn darmen zijn nu veel ontspannender en geen obstipatie meer.

Als je er constant aandenkt, dan span je je darmen ongemerkt aan, wat niet echt helpt.

Laat het los!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-05-2019 19:07
Just checking: je zit niet aan de 'detox-' of afslankthee?
Zo kwamen de darmen van een vriendin van mij nl compleet plat te liggen. Helaas werd daar door artsen pas naar gevraagd ná een darmonderzoek dat niks opleverde.

Nee. Ik heb dat van de week wel een keer geprobeerd, als laatste redmiddel.
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
02-05-2019 19:15
Maar als je niks voelt zitten... zou het dan ook kunnen dat de overloopdiarrhee diarrhee is door alle laxeermiddelen?

En helaas ben ik ook bekend met het probleem, ik heb een ziekte aan het laatste deel van mijn darm waardoor ik weinig aandrang voel. Kortom, als ik vergeet naar de WC te gaan is het meteen mis. Maar met veel vezels eten en goed opletten gaat het goed.

Ja nu wel.. Oh vervelend, rotaandoeningen allemaal. Gelukkig gaat het met opletten goed bij je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven