Gezondheid alle pijlers

Nieren werken niet meer

18-05-2019 01:09 13 berichten
Alvast bedankt voor het lezen en het antwoorden.

Mijn oma is gister met spoed geopereerd aan een nierinfarct. Ze heeft maar 1 nier wie werkt, de andere is dood en verschrompeld. De nier wie ze nu hebben geopereerd werkt nog steeds niet en gaat niet meer werken. Gezien haar gezondheid (COPD, diabetes, jicht, hartritmestoornissen, botontkalking, hartinfarcten en dus haar nefrologisch syndroom) is een donornier al geen optie. De enigste optie is dialyse 4x per week 4 uur. Ze is 74.

Wie herkend ook maar iets van deze situatie? Hoe ging het bij jullie eraan toe? Heeft diegene de dialyse lang volgehouden?
Morgenochtend zal ik reageren op de reacties. :heart:
Een grootoom heeft het gehad en heeft nog een jaar of 8 aan de dialyse gehangen.

Is er ook iets van dieet-plan of eetlijsten opgesteld?
Want uiteraard zal je oma haar leven wel moeten aanpassen.


Belangrijkste lijkt mij dat ze er zelf moed in houdt.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte met je oma!
Wat een rotsituatie waar ze nu inzit :hug:
Mijn vader is 71 met een nierfunctie van nu 15%. Er is besloten om bij verslechtering niet te gaan dialyseren omdat de kwaliteit van leven dan te veel afneemt. De investering is groter dan de winst
Belg007 schreef:
18-05-2019 01:21
Een grootoom heeft het gehad en heeft nog een jaar of 8 aan de dialyse gehangen.

Is er ook iets van dieet-plan of eetlijsten opgesteld?
Want uiteraard zal je oma haar leven wel moeten aanpassen.


Belangrijkste lijkt mij dat ze er zelf moed in houdt.
Helemaal mee eens!
Ik ken jouw oma niet, geen idee hoe ze door het leven gaat.

Praat er eens over met je oma, wat wil zij, wat denkt ze zelf? Wil ze toch proberen honderd te worden of vind ze het verschrikkelijk om met zoveel kwalen te moeten leven.

Ik zou hoe dan ook vragen die je nog hebt aan haar stellen, of juist dingen aan haar vertellen: we gaan allemaal een keer en met haar gezondheid zou dat best snel kunnen gaan.
Kan je ook niet eens met een arts praten? En kan je niet bij je vader of moeder terecht met je vragen, het is toch de moeder van jouw vader of moeder.

Hopelijk heeft ze ook nog 8 jaar of langer zelfs voor de boeg: dat weet je nooit.

Hebben ze jou niet veel verteld over haar gezondheid? Want eerlijk gezegd denk ik niet dat je veel hebt aan ervaringen van anderen, het zegt echt helemaal niets helaas.
Ieder mens is anders; als jouw oma zegt 'ik vind het mooi geweest, ik eet waar ik zin in heb en leef liever wat korter' denk ik dat je dat moet respecteren.
Maar andersom als ze alles doet om fit te blijven is een steuntje in de rug wel fijn natuurlijk, daar kan je mee helpen.

Je zou haar wat vaker kunnen bellen of als dat kan even een kop koffie gaan drinken, de dagen kunnen lang duren als je ziek thuis zit. Dan is een telefoontje van jou echt een lichtpuntje, je denkt aan haar en vraagt hoe het gaat. Kan echt zoveel verschil maken als je ernstig ziek bent, en als de rest van de familie dat ook doet voelt ze zich sowieso beter denk ik.

Kaartjes sturen, een bloemetje, een luisterboek: het is fijn om te weten dat er mensen aan je denken.
Beste medicijn dat je als familie of vriend aan iemand kan geven is liefdevolle aandacht.
Ook als ze het a.h.w. opgegeven heeft trouwens, het gaat erom dat ze nog zoveel mogelijk plezier uit haar leven kan halen nu ze er nog is.
Heel veel sterkte :rose:
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar :hug:
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft anderhalf jaar dialyse gehad (3x per week 4 uur lang) en is op 83 jarige leeftijd overleden aan een longontsteking. (zelf gekozen om de behandeling te stoppen omdat het uitzichtloos was.)

Ze wilde het zelf, de dialyse, om haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Het was wel pittig. Je vergiftigt eigenlijk langzaam dus voel je je ziek, dan krijg je dialyse en dat is vermoeiend, er volgt een ‘goede’ dag en dan ben je weer toe aan dialyse. Kwaliteit van leven wordt wel echt een heel stuk minder.

Sterkte :hug:
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft lang gedialyseerd en uiteindelijk een donornier gekregen. Die heeft ze nu al 10 jaar. Ze heeft veel medicatie en een streng dieet. Ze weet niet of ze nog wil dialyseren straks als deze donornier ermee stopt en dat kan ik begrijpen.

Mijn oude omaatje woont sinds een tijdje bij ons. Ze moest naar het verpleeghuis en was daar zo intens verdrietig dat we besloten hebben haar naar huis te halen.
Haar nierfunctie is nog maar 8%. Ze gaat niet meer dialyseren omdat ze al zo oud is en ook diabetes heeft en haar hart en longen ook slechter zijn.
Dialyseren is heel zwaar.

Wij doen heel veel leuke dingen met haar en genieten van elkaar zolang ze er nog is. Ik werk tijdelijk niet zodat ik voor dr kan zorgen.
Zelf merkt ze niets van dr lage nierfunctie behalve dat ze snel moe is. Ze eet nog heerlijk en ziet er goed uit.

Als haar nierfunctie straks helemaal uitvalt dan raakt ze vrij snel buiten bewustzijn. Ze krijgt dan metedn morfine en evt iets tegen onrust. Zelf zal ze dan niets meer merken vertelde de dokter ons.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-05-2019 02:46
Mijn vader is 71 met een nierfunctie van nu 15%. Er is besloten om bij verslechtering niet te gaan dialyseren omdat de kwaliteit van leven dan te veel afneemt. De investering is groter dan de winst
.
Dit vroeg ik me ook af, heeft oma nog wel voldoende kwaliteit van leven met al haar kwalen? Dat behandeling mogelijk is betekent niet dat ze die ook moet doen.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
18-05-2019 08:08
.
Dit vroeg ik me ook af, heeft oma nog wel voldoende kwaliteit van leven met al haar kwalen? Dat behandeling mogelijk is betekent niet dat ze die ook moet doen.
De arts zal daar denk ik wel met oma en familie over hebben gepraat of dialyse nog mogelijk is en zoja, of dit nog wel wenselijk is.
_Monti_ schreef:
18-05-2019 08:03

Als haar nierfunctie straks helemaal uitvalt dan raakt ze vrij snel buiten bewustzijn. Ze krijgt dan metedn morfine en evt iets tegen onrust. Zelf zal ze dan niets meer merken vertelde de dokter ons.
Er zijn vervelendere manieren om te sterven.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-05-2019 08:52
Er zijn vervelendere manieren om te sterven.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend, heb er geen ervaring mee, maar lees mee. Mijn moeder haar nierfunctie was in oktober 43%, vorige week 49%, maar het zal een zorgelijk iets blijven, bij haar komt het door de hoge bloeddruk. Ze is 68 jaar.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven