Gezondheid alle pijlers

Gesprongen cyste in knieholte (Bakerse Cyste)

30-06-2019 00:58 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

3 weken geleden begon ineens mijn enkel onwijs op te zwellen, ik ben hier toen voor naar huisarts geweest. De HA verwees mij door naar het ziekenhuis omdat hij bang was voor een bloedprop in mijn been, dit was na het maken van de echo gelukkig niet het geval. Wel bleek ik een Bakerse cyste in mijn knieholte te hebben zitten die geknapt is. Deze cyste ontstaat door slijtage of andere knie problemen. Afijn, deze cyste is dus gesprongen en het vocht loopt logischer wijs naar mijn enkel/voet. Hiervoor moet ik aankomende week dus naar de orthopeed en waarschijnlijk weer onder het mes ivm de schade in mijn knie (ben al 2x eerder aan mijn knie geopereerd)

Nu kom ik hier niet voor medisch advies, want daar heb ik mijn HA en orthopeed voor. Maar meer voor ervaringen. Iemand anders deze hele procedure al eens meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, TA87,
Ervaring, nou ja, ongeveer/ een beetje....?

ik heb ook een bakers cyste. Godzijdank (nog) niet geknapt. ;-D
De oorzaak bij mij zit erin dat ik meermalen Chikungunya en Zika heb gehad. (Ik woon in de tropen, waar die vermaldijde tijgermug mijn bloed blijkbaar nogal lekker vond.) Als bijwerking van dat geprikt worden van deze fijne mug, gaat het vocht in je gewrichten opzwellen als onstekingsreactie. Als een soort Artritis. En mijn rechterknieholte, die drukt dat vocht dan naar achter. Er is geen plek voor al dat vocht binnen de knie, dus, voila een Bakers Cyste. :sigh:

Sommige periodes heb ik meer last van dan andere weken/maanden. Ik heb met de huisarts wel eens overlegd wat te doen. Maar erin prikken en dat vocht eruit halen is geen optie. Dat maakt het weefsel zwakker in de holte en dat eruit halen heeft geen zin. De onstekingsreactie komt de volgende keer gewoon weer terug en dan is het risico op het opengaan van die cyste nog groter. Bij jou is dat blijkbaar gebeurd. Wat naar! :smooch:

Wat bij mij belangrijk is, is dat ik veel moet blijven bewegen. Lopen, zwemmen, joggen. Blijkbaar voert bij mij dat vocht dan beter af uit die cyste. (Terwijl de officiele lezing is dat je met zo'n cyste zo min mogelijk moet bewegen. Bij mij werd het dan alleen maar erger.)
Voor jou helpt dat bewegen ter voorkoming van het knappen, natuurlijk niet meer. Ik neem aan dat jij nu inderdaad niet moet gaan bewegen. Of heb ik dat fout? Heb je iets van onstekingsremmer gekregen? Die knieholte, daar moet (voorzover mij verteld is) een deklaag van artificial weefsel binnen je eigen weefsel in je knieholte gedaan worden. anders knapt het weer. En dat (ontstekings?)vocht is funest voor je kuitspier. :-(

Is het bij jou eigenlijk ook wel onstekingsvocht of dat niet? Heb je enig idee wat bij jou de cyste heeft doen ontstaan?
Ik hoop dat het bij mij nooit zal opengaan. Ben ook benieuwd of bij jou je kuitspier er zo schadeloos mogelijk doorheen kan komen.

Sorry dat ik je niet echt kan helpen met ervaring van met een gesprongen cyste. Maar omdat ik toch wel ook zo'n cyste heb, lees/praat ik graag met je mee!
pilamie wijzigde dit bericht op 30-06-2019 02:36
Reden: typo
0.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven