Gezondheid alle pijlers

Aankomen - wie wil meedenken?

09-07-2019 09:09 126 berichten
Een maand geleden zijn mijn man en ik verhuisd. We zijn daarom veel bezig geweest met klussen en sjouwen en ik heb minder de tijd genomen om voldoende te eten. Gevolg: Ik weeg nu te weinig. Ik ben ruim 1.90 m lang en moet dus sowieso meer eten dan gemiddeld. Daarnaast geef ik ook borstvoeding aan mijn jongste zoontje, dus dat kost ook energie.

Ik eet momenteel ongeveer zo:
6:30 Ontbijt: 4 boterhammen + thee
9:30: Tussendoor: iets van ontbijtkoek + banaan
12:00: Lunch: 6 boterhammen (+ thee op werk en + melk als ik thuis ben)
14:30: Tussendoor: appel + sultana oid + paar stukjes chocolade
17:30 Avondeten + toetje. Ik denk dat ik wel iets meer zou kunnen eten hier, maar vind dat moeilijk, omdat ook mijn twee zoontjes eten moeten krijgen. Op zich is daar nog wel een slag te slaan.
20:00: Thee + koek en iets van chips/chocolade

Mijn BMI is nu 17.8 en ik wil dat omhoog hebben. Met bovenstaande blijf ik net aan op gewicht en ik word een beetje moedeloos van het idee om nog meer te eten om aan te komen, want ik eet nu vaak al omdat ik weet dat het moet (het is niet dat ik altijd sta te springen om 6 boterhammen in de middag). Zou ik met meer drinken (zuivel oid?) een eind kunnen komen? En als ik meer moet eten, waar op de dag moet ik dat dan doen?

Ik hoor graag tips en suggesties.
Ik ken het, ik wil ook graag aankomen. Nu ben ik dankzij de pil ook wat kilo's aangekomen (verspreid over meerdere jaren hoor ;) ) Dus dat kwam wel mooi uit.

Verder drink ik veel volle producten. Volle melk, volle chocomel, volle yoghurt. Sinds ik dat erbij gebruik, val ik ook niet meer af.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je op dat brood? Is dat met boter? En wat eet je 's avonds?
Knap dat jij 's ochtends vroeg 4 boterhammen weg krijgt trouwens.

En wat meer afwisseling? Eens ontbijten met volle yoghurt? In plaats van een sultana een mars?
Wat zit er op die boterhammen? Want er is nogal een verschil tussen 6 witte boterhammen met hagelslag en 6 volkoren boterhammen met pindakaas, om maar even wat te noemen.

Meer zuivel zou ook helpen. Thee is leuk en aardig maar daar zit natuurlijk helemaal niets in, qua calorieën.
Mijn kind eet en drinkt van die speciale drankjes en toetjes om aan te komen.
Dat eet ze bij wat ze normaal eet.
Ik krijg die op voorschrift, misschien is dat voor volwassenen ook mogelijk ook omdat je borstvoeding geeft.
Anders schijnt het heel duur te zijn.
Verder eet zij als lunch vaak geen brood maar eten van de avond ervoor, maar dan als salade.
Zij heeft behoefte aan variatie in de lunch dus eet dan wat ik avondeten vind (wraps of soep bijvoorbeeld) ipv brood.
Ik vind dat je een goed eetpatroon hebt en snap dat het dan een kwestie lijkt van meer brood en pasta etc erin proppen en dat lijkt me heel saai en vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Houd je van (ongebrande of gebrande) noten?
Die bevatten zowel veel vetten als eiwitten, zijn enorm 'energiedicht' en gezond.
Dan zou ik de ontbijtkoek eruit gooien, dat vult maar verder doet het niet veel.

Bakjes aardbeien of frambozen met slagroom?
nounou
Alle reacties Link kopieren
wat mij hielp in een vergelijkbare (toch al lage BMI, borstvoeiding, en toen kwam de klap: voedselvergifiting...) was midden op de dag, tussen lunch & avondeten een bak volle yoghurt met cruesli
Oja mijn kind ontbijt met volle yoghurt en dan een soort muesli erbij die de diëtiste had aangeraden, gewoon van de ah die niet zo gezoet is. Heel normaal product, zal even kijken.
Wat eet je op die boterhammen? 4 boterhammen waarvan 2 keer beleg met bijvoorbeeld kipfilet is natuurlijk heel wat anders qua calorieën dan 4 boterhammen met roomboter en pindakaas.

Berekent je BMR eens uit, misschien kan je dan een weekje calorieën tellen om te kijken wat je nodig hebt om aan te komen.

Bij mijn zoontje die moet aankomen strooi ik overal olijfolie op. En helaas mag hij geen noten, want noten zijn wel een makkelijke manier om op een gezonde manier veel calorieën binnen te krijgen. Smoothies kun je ook op een gezonde manier zo calorierijk maken als je wilt
Kwebbeltje91 schreef:
09-07-2019 09:16
Verder drink ik veel volle producten. Volle melk, volle chocomel, volle yoghurt. Sinds ik dat erbij gebruik, val ik ook niet meer af.

Houd je er rekening mee dat je zo veel verzadigde vetten binnenkrijgt en dit dus niet de meest gezonde manier is om aan te komen? Je verhoogt zo juist je cholesterol.
vivapimpelmees schreef:
09-07-2019 09:16
Wat doe je op dat brood? Is dat met boter? En wat eet je 's avonds?
Knap dat jij 's ochtends vroeg 4 boterhammen weg krijgt trouwens.

En wat meer afwisseling? Eens ontbijten met volle yoghurt? In plaats van een sultana een mars?
Brood met halvarine en 's ochtends vaak zoet (hagelslag, jam, chocopasta) en in de middag hartig (eiersalade, komkommersalade, vleeswaren). Misschien wat vaker pindakaas eten dan en eventueel roomboter in plaats van halvarine?

's Avonds eten we wisselend; pasta, aardappels, rijst. Hoeveelheden vind ik moeilijk in te schatten. Het zal gemiddeld zijn, terwijl het iets meer dan gemiddeld moet zijn.

Ontbijten met volle yoghurt en daarmee het aantal calorieën binnenkrijgen dat gelijk staat aan 4 boterhammen lijkt me moeilijk. Maar ik zou het misschien half/half kunnen doen. Ontbijten met volle yoghurt en later nog 2 boterhammen oid.
anoniem_370075 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 09:24
3.35% gewijzigd
Vette vis, avocado's, noten toevoegen een idee?

Mijn schoonmoeder heeft ook moeite om op gewicht te blijven en die gooit door haar toetje dit spul:

https://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nut ... MsEALw_wcB

Ik kan echt niet zeggen of dat wel of niet gezond is hoor, maar zij zweert erbij.
Zazamaenade schreef:
09-07-2019 09:18
Houd je van (ongebrande of gebrande) noten?
Die bevatten zowel veel vetten als eiwitten, zijn enorm 'energiedicht' en gezond.
Dan zou ik de ontbijtkoek eruit gooien, dat vult maar verder doet het niet veel.

Bakjes aardbeien of frambozen met slagroom?
Ja, noten vind ik wel lekker! Maar zit nog niet in mijn systeem en ik ben nogal gestructureerd, haha. Jij zou dus evt de ontbijtkoek vervangen door noten oid?
Eet je wel de volkoren variant van brood, rijst en pasta? Daar zit veel meer in dan in de witte variant.
Ik heb lang voor het slapen gaan een flinke kom met Griekse yoghurt 10% vet, met allerlei soorten noten (gehakte hazelnoten, amandelen en pecannoten), honing, aardbeien of bessen, blokjeskokos en cruesli gegeten. Echt een calorieënbom voor het slapen. Daar kwam ik van aan terwijl ik bv gaf.
Daarnaast kun je nog een extra banaan eten rond 5 uur ofzo.
RikM schreef:
09-07-2019 09:21
Houd je er rekening mee dat je zo veel verzadigde vetten binnenkrijgt en dit dus niet de meest gezonde manier is om aan te komen? Je verhoogt zo juist je cholesterol.
Ik drink/eet dat niet iedere dag hoor ;) Ik ben nu ook bezig om dat af te bouwen omdat ik prima op gewicht blijf.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
09-07-2019 09:22
Ja, noten vind ik wel lekker! Maar zit nog niet in mijn systeem en ik ben nogal gestructureerd, haha. Jij zou dus evt de ontbijtkoek vervangen door noten oid?

Ja, of allebei nemen, maar ik begrijp uit wat je schrijft dat je moeite hebt om nog meer naar binnen te stouwen, dus dan zou ik het eten met weinig calorieën of voedingswaarde vervangen door noten, of de vette variant van iets.
Waarom eet je in hemelsnaam halvarine op brood :O ?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 09-07-2019 09:34
2.56% gewijzigd
nounou
Zazamaenade schreef:
09-07-2019 09:32
Ja, of allebei, maar ik begrijp uit wat je schrijft dat je moeite hebt om nog meer naar binnen te stouwen, dus dan zou ik het eten met weinig calorieën of voedingswaarde vervangen door noten, of de vette variant van iets.
Waarom eet je in hemelsnaam halvarine op brood :O ?
Haha, geen idee eigenlijk. Omdat het makkelijk smeert? ;-D
wittereiger schreef:
09-07-2019 09:29
Ik heb lang voor het slapen gaan een flinke kom met Griekse yoghurt 10% vet, met allerlei soorten noten (gehakte hazelnoten, amandelen en pecannoten), honing, aardbeien of bessen, blokjeskokos en cruesli gegeten. Echt een calorieënbom voor het slapen. Daar kwam ik van aan terwijl ik bv gaf.
Daarnaast kun je nog een extra banaan eten rond 5 uur ofzo.
Ah, goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
09-07-2019 09:17
Mijn kind eet en drinkt van die speciale drankjes en toetjes om aan te komen.
Dat eet ze bij wat ze normaal eet.
Ik krijg die op voorschrift, misschien is dat voor volwassenen ook mogelijk ook omdat je borstvoeding geeft.
Anders schijnt het heel duur te zijn.
Verder eet zij als lunch vaak geen brood maar eten van de avond ervoor, maar dan als salade.
Zij heeft behoefte aan variatie in de lunch dus eet dan wat ik avondeten vind (wraps of soep bijvoorbeeld) ipv brood.
Ik vind dat je een goed eetpatroon hebt en snap dat het dan een kwestie lijkt van meer brood en pasta etc erin proppen en dat lijkt me heel saai en vervelend.
Dit! Mijn collega die borstvoeding gaf kwam altijd acuut op ondergewicht en kreeg vanaf zwangerschap 2 nutridrink voorgeschreven om enigszins op gewicht te kunnen blijven.
Maisnon3 schreef:
09-07-2019 09:34
Dit! Mijn collega die borstvoeding gaf kwam altijd acuut op ondergewicht en kreeg vanaf zwangerschap 2 nutridrink voorgeschreven om enigszins op gewicht te kunnen blijven.
Ah, goed om te weten dat dat ook nog zou kunnen. Ik ga eerst maar eens aan de slag met de tips uit dit topic en een nieuwe huisarts zoeken ;-)
RikM schreef:
09-07-2019 09:26
Eet je wel de volkoren variant van brood, rijst en pasta? Daar zit veel meer in dan in de witte variant.
Van brood wel, van rijst en pasta niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
09-07-2019 09:34
Haha, geen idee eigenlijk. Omdat het makkelijk smeert? ;-D

Als je een half pakje roomboter buiten de koelkast in een kommetje (of botervloot) bewaart smeert het ook prima hoor :A:
nounou
Je hebt trouwens op internet een goeie notenleverancier. Daar koop ik in kilo's in. Handiger en goedkoper. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
09-07-2019 09:38
Als je een half pakje roomboter buiten de koelkast in een kommetje (of botervloot) bewaart smeert het ook prima hoor :A:
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fo ... -smeerbaar

ik doe het zo, werkt echt heel goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven