Gezondheid alle pijlers

Pleinvue en angst laxeren

10-07-2019 13:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Einde middag moet ik beginnen met laxeren. Hiervoor heb ik Pleinvue gekregen. Ik kan hier zeer weinig ervaringen over vinden.

Daarnaast ben ik zo bang voor het laxeren vanwege mijn overgeef fobie... Ik ben panisch dat ik het a) niet binnen kan houden en b) als ik het niet binnen kan houden mijn darm niet goed schoon is en de coloscopie dus niet lukt en ik alle ellende nog een keer moet ondergaan. Met andere woorden; help!!

Pleinvue is 500ml in een half uur gevolgd door 500 ml heldere drank in het half uur daarna.
Neus dichthouden als je het drinkt. Pas weer loslaten als je een slokje ander drinken hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-07-2019 13:59
Neus dichthouden als je het drinkt. Pas weer loslaten als je een slokje ander drinken hebt gehad.

Überhaupt adem in houden en pas doorademen na mond spoelen. Dan proef je er nagenoeg niks van.
En koud drinken.

Ik had ook nog nooit van Pleinvue gehoord, maar het is gewoon macrogol/elektrolyten. Als je daarop zoekt ga je veel ervaringen vinden. :)
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet bang voor de smaak, maar voor de bijwerking braken. Wie heeft ervaring met Pleinvue of macrogol?
Moppedoos schreef:
10-07-2019 16:10
Ik ben niet bang voor de smaak, maar voor de bijwerking braken. Wie heeft ervaring met Pleinvue of macrogol?
Ik heb tig x gelaxeerd maar nog nooit hoeven braken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind macrogol niet lekker, maar ik leng het iets minder aan dan op de verpakking staat, klok het in 1 ademteug weg, en pak dan een glas water (om aan te vullen tot de hoeveelheid vloeistof die het moet zijn) en drink dat er direct achter aan. Nare smaak is dan meteen weg. Van macrogol kom ik niet eens in de buurt van overgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het pas geleden moeten drinken en ik vond het smerig spul. Wat het iets beter maakte was het erg koel maken met ijsblokjes, drinken met een rietje en tussendoor suikervrije kauwgom kauwen. En ik leidde mezelf af met een leuke serie/film.
Ik heb het binnen kunnen houden, maar dat was wel lastig ja. Niet eens zozeer door dat spul, maar omdat het op een lege maag was en ik er naast 1 tot 1,5 liter moest drinken. Ik ben geen drinker en kom daar normaal niet aan op een dag. En nu moest het in maximaal een uur, pfff...
In het ziekenhuis vroegen ze me aardig snel of ik het binnen heb kunnen houden, dus het is idd een vaker voorkomend iets denk ik. Maar mij is het gelukt, en dan kan jij het vast ook!
Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Macrogol had ik een stuk minder moeite mee, dus dit was even balen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef er maar 500 ml naast te drinken, maar ook dat wordt een opgave. Ik hou amper een kop thee binnen al anderhalf jaar lang. Zie er zo onwijs tegen op. Ik kan alleen maar huilen.
Moppedoos schreef:
10-07-2019 16:36
Ik hoef er maar 500 ml naast te drinken, maar ook dat wordt een opgave. Ik hou amper een kop thee binnen al anderhalf jaar lang. Zie er zo onwijs tegen op. Ik kan alleen maar huilen.
Dan bel je het ziekenhuis en vraag je of het via een neussonde kan.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je! :hug: Weten ze hier in het ziekenhuis van? Ik las in de informatie die ik vooraf kreeg dat ze ook mensen opnemen om op een andere manier/onder begeleiding te laxeren. Dat is nu vast te laat, maar dat lijkt me toch veel logischer voor jou?
Ik vond het alleen maar erg goor, maar braken gelukkig niet.
Alle reacties Link kopieren
Moppedoos schreef:
10-07-2019 16:36
Ik hoef er maar 500 ml naast te drinken, maar ook dat wordt een opgave. Ik hou amper een kop thee binnen al anderhalf jaar lang. Zie er zo onwijs tegen op. Ik kan alleen maar huilen.

Als je er zo tegenop ziet dan bel je het ziekenhuis of je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-07-2019 16:44
Dan bel je het ziekenhuis en vraag je of het via een neussonde kan.

Dat maakt qua binnenhouden natuurlijk niks uit, komt allemaal in je maag.
.
Alle reacties Link kopieren
Moppedoos schreef:
10-07-2019 16:36
Ik hoef er maar 500 ml naast te drinken, maar ook dat wordt een opgave. Ik hou amper een kop thee binnen al anderhalf jaar lang. Zie er zo onwijs tegen op. Ik kan alleen maar huilen.
Hoe drink je dan de afgelopen tijd?

Als het niet lukt zou ik dat aangeven bij het ziekenhuis en vragen of het anders kan. Want dan gaat het een tweede keer vast niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Een neussonde is geen optie. Deze heb ik verleden keer ook uitgespuugd. Ik heb net huilend 3 slokken genomen... Wat een hel dit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het (met ijsblokjes er in) in de koelkast staan? En gebruik je een rietje?
Wat een drama

Hoe dan ook succes en ook morgen met het onderzoek
kanker hebben is een hel. Dit is vervelend maar niet onoverkoombaar
Alle reacties Link kopieren
Te koud kan mijn maag niet aan. Doe nu iedere keer een slok Pleinvue met gelijk een slok limonade er achteraan
Alle reacties Link kopieren
Moppedoos schreef:
10-07-2019 18:56
Te koud kan mijn maag niet aan. Doe nu iedere keer een slok Pleinvue met gelijk een slok limonade er achteraan

Neem gewoon een glas. Hap lucht, verstand op 0, wegklokken, mond spoelen en dan pas doorademen.
Je maakt het jezelf nu onnodig moeilijk door kleine slokjes te nemen en er zo lang mee bezig te zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
10-07-2019 19:01
Neem gewoon een glas. Hap lucht, verstand op 0, wegklokken, mond spoelen en dan pas doorademen.
Je maakt het jezelf nu onnodig moeilijk door kleine slokjes te nemen en er zo lang mee bezig te zijn.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Door het in allemaal stappen te doen wek je steeds weer angst- en paniekgevoelens op. Als je het in 1 keer doet heb je dat maar 1 keer en zakken ze daarna weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk! Mijn gezond verstand weet dat ook. Maar het doen is een tweede.

Wel overleg gehad met het zkh. Gewoon rustig door blijven drinken. Het maakt hen niet uit of ik er een uur of een nacht over doe. Dus ik ga met frisse tegenzin door. Na anderhalve glas borrelt het al wel flink.
Alle reacties Link kopieren
Geef jezelf even een schop onder de kont en doe het, niet groter maken dan het is. Dan hoef je er weer even een uur (ik noem maar wat) niet mee bezig te zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen TO, hoe is het gegaan? Moet je inmiddels ook al aan de tweede dosering beginnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven