Gezondheid alle pijlers

Diabetes en nachtdiensten

24-07-2019 15:58 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zolang als dat ik een diabeet ben op mijn werk als beveiligingsbeambte geen nachtdiensten gedraaid omdat ik geen risico wilde nemen dat mijn suiker daardoor te veel ontregeld zou raken.
Nu heb ik 8 mei een maagverkleining gehad en inmiddels 20 kilo kwijt en spuit ook al heel veel minder insuline en nu kreeg ik een mooie locatie aangeboden maar dan moet ik een 2-2-2 rooster draaien.
Heb eigenlijk meteen nee gezegd ivm de nachtdiensten, maar nu ga ik toch twijfelen.
Zijn er mensen die diabetes zijn en nachtdiensten draaien en hoe is jullie ervaring hiermee.
Heb je type 1 of type 2?
een collega van mij draait geen late diensten en geen nachtdiensten ivm diabetes.
Alle reacties Link kopieren
Overleg eens met je internist en bedrijfsarts.
Ik mag zelf ook geen nd (meer..)
Mocht mijn situatie veranderen dan kan ik overleg plegen met mijn artsen.
Enne, gezondheid gaat voor!
Alle reacties Link kopieren
Als je aan kunt tonen dmv een medische verklaring dat je geen nachtdiensten kunt draaien hoef je dit niet te doen.

Ga eens in gesprek en kijk of ze met je mee kunnen denken. Alleen dag en avond bijvoorbeeld.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een type 2 diabeet.
Eigenlijk doordat het een 2-2-2 rooster is en dus maar 2 nachten zijn en ik mijn maaltijden toch wel op dezelfde tijd kan nemen is daardoor ook mijn twijfel of ik wel of niet naar deze locatie wil.
Qua werkzaamheden lijkt het mij waanzinnig, maar ik wil niet onnodig mijn suiker op het spel zetten want dat vind ik het zo niet waard.
Scorpio1973 schreef:
24-07-2019 16:07
Ik ben een type 2 diabeet.
Eigenlijk doordat het een 2-2-2 rooster is en dus maar 2 nachten zijn en ik mijn maaltijden toch wel op dezelfde tijd kan nemen is daardoor ook mijn twijfel of ik wel of niet naar deze locatie wil.
Qua werkzaamheden lijkt het mij waanzinnig, maar ik wil niet onnodig mijn suiker op het spel zetten want dat vind ik het zo niet waard.
Het gaat niet alleen om je maaltijden managen maar ook om je slaapritme en die invloed die dat heeft op je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk. Kan je proefdraaien? Heb je een pomp en sensor?
Alle reacties Link kopieren
Je spuit zie ik bij nog eens lezen. Zou je een pomp en sensor kunnen proberen? Dan kan je je bloedsuiker tot op de minuut volgen, en heel gemakkelijk corrigeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de procesindustrie in dagdienst en heb veel collega’s in de continudienst, ook een 2-2-2 rooster. Ik ken ook iemand met diabetes type 1, die is juist naar een dagdienst functie geswitcht, omdat zijn internist aangaf dat dit voor zijn diabetes echt beter is. Ik heb zelf ook wel eens het continurooster gelopen en ik vond het behoorlijk zwaar. Ik slaap heel slecht na de nachtdiensten en ja, het zijn er maar 2, maar wel best heel vaak (bij ons 5 ploegen, dus na je nachtdienst heb je 3.5 dag vrij en dan begin je weer). Daarnaast is bij ons de ochtenddienst ook best vroeg (6-14), dat is ook meestal geen normale nacht, wat ik van de meeste operators hoor. Het is echt niet zo goed voor je lijf, je krijgt er niet voor niets een flinke toeslag voor. Maar goed, misschien kun jij er goed tegen. Moet je uitproberen en natuurlijk bespreken met je internist. Is er een mogelijkheid om een paar rondes mee te lopen in dit rooster?
Alle reacties Link kopieren
Je maagverkleining is nog vrij kort geleden. Misschien over een jaar?
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft diabetes type 1 met complicaties. Hij mag niet s’avonds of
s’ nachts of onregelmatige diensten werken. Denk aan je gezondheid en begin er niet aan. Als je eenmaal complicaties krijgt die onomkeerbaar zijn heb je spijt. Maar dan is het te laat.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn nachtdiensten gewoon heel erg slecht voor je als je (risico op) diabetes hebt.

Heb daar laats nog eens iets over gelezen ivm wetenschappelijk onderzoek.

Hier is het stuk:
https://www.nursing.nl/nachtdiensten-ve ... es-type-2/
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het grootste probleem de langwerkende insuline is die je voor het slapen gaan spuit aangezien dat tijdstip steeds gaat verschillen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen. Niet omdat ik het je niet gun, maar omdat ik denk dat het niet verstandig is met jouw lichaam.
Diabetes is niet zomaar iets en met nachtdienst gaat je hele ritme overhoop. Niet alleen je eten en drinken, maar ook je hele lichaam moet op rare tijden slapen of juist aan het werk. Stress beïnvloedt ook weer je bloedsuiker.
Met diabetes heb je nou eenmaal een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, orgaanschade, kans op slechter zicht en zenuwschade. Als je dat enigszins kan voorkomen door je bloedsuiker te reguleren, zou ik daar veel voor over hebben en dus geen nachtdiensten gaan werken. Als de schade er eenmaal is, is er vaak geen weg meer terug.
Met je maagverkleining moet je meerdere keren per dag kleinere porties gaan eten of drinken. Hoe wil je dat gaan doen?

Als ik nachtdienst heb, eet ik de eerste nacht bijna nooit wat omdat ik geen trek krijg. Als ik thuis kom, eet ik een broodje voor het slapen en als ik in de middag wakker word mijn avondeten. De volgende nachten probeer ik wel wat te eten.
Alle reacties Link kopieren
Wijze woorden van huisduif. Ik denk dat veel mensen diabetes onderschatten. Je eet wat suiker of je neemt wat insuline en je bent weer oké. Niet dus. Door schommelende suikers krijg je zenuwschade en vaatschade die niet meer herstelt en waar je uiteindelijk aan overlijd. Doe er alles aan om dit te voorkomen. Ik heb bij meerdere mensen van dichtbij gezien wat voor schade diabetes aanricht op de lange termijn, maar dit gaat langzaam. En tegen de tijd dat de schade merkbaar wordt, is er niks meer aan te doen.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
24-07-2019 18:05
Als ik nachtdienst heb, eet ik de eerste nacht bijna nooit wat omdat ik geen trek krijg. Als ik thuis kom, eet ik een broodje voor het slapen en als ik in de middag wakker word mijn avondeten. De volgende nachten probeer ik wel wat te eten.
.
Enne, je insulines, hoe en wanneer spuit je die ? Dat is denk ik het belangrijkste.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven