Gezondheid alle pijlers

Vegan

26-07-2019 12:04 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie eet er nog meer geheel plantaardig en wat zijn jullie ervaringen? Ik ben nadat ik ziek bleek te worden van melk (lactose-intolerantie) volledig gestopt met het eten van alles wat van dieren afkomstig is. Het bevalt mij erg goed, ik had verwacht dat ik vlees zou gaan missen en het behoorlijk ingewikkeld zou zijn maar niets is minder waar. Er zijn tegenwoordig veel producten verkrijgbaar in de supermarkt en zelfs in restaurants zie ik regelmatig vegan opties op de kaart. Ik neem extra vitamine B12 erbij natuurlijk. Mijn ervaring is dus positief tot nu toe, ik voel me ontzettend fit en goed erbij. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Nee en ervaringen maar ik drink melk, eet kaas en vlees en voel mij ook erg energiek, fit en fris. Ik slik overigens geen vitamine B12 bij, is niet nodig blijkbaar.
Na hoeveel tijd vegan eten voelde je je goed en fit? Ik neem aan niet vanaf het begin?
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je supplementen nodig hebt (gecombineerd met de relatief korte darmen van de mens) geeft al de reden waarom dat niet goed kan gaan. Daarom ben ik flexitarier.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Ik eet al een paar jaar geen vlees meer. Zuivel hoogst zelden maar ik wil in de toekomst volledig vegan gaan leven.
Op dit moment kan ik nog geen afstand nemen van kaas en eieren.
Mijn afkeer naar producten die de massa vlees industrie in stand houden groeit gestaag om meerdere redenen.
Vit. B12 injecteer ik al ivm opnamestoornis.
Ik hoor vaker dat mensen zich fitter en gezonder voelen als ze geen dierlijke producten meer eten/drinken.
summerheat schreef:
26-07-2019 12:49
Ik lees mee. Ik eet al een paar jaar geen vlees meer. Zuivel hoogst zelden maar ik wil in de toekomst volledig vegan gaan leven.
Op dit moment kan ik nog geen afstand nemen van kaas en eieren.
Mijn afkeer naar producten die de massa vlees industrie in stand houden groeit gestaag om meerdere redenen.
Vit. B12 injecteer ik al ivm opnamestoornis.
Ik hoor vaker dat mensen zich fitter en gezonder voelen als ze geen dierlijke producten meer eten/drinken.
Wellicht omdat ze verder ook goed op hun dieet letten, dus geen koek, snoep, chips, snacks meer?

Als ik stop met slechte koolhydraten en in plaats daarvan vaker iets van vis/vlees/ei kies, dan voel ik mij ook een pak fitter.
redbulletje schreef:
26-07-2019 12:52
Wellicht omdat ze verder ook goed op hun dieet letten, dus geen koek, snoep, chips, snacks meer?

Als ik stop met slechte koolhydraten en in plaats daarvan vaker iets van vis/vlees/ei kies, dan voel ik mij ook een pak fitter.
Ik eet graag chips, koek en chocolade hoor. En m’n diepvries heeft ook 4 soorten vegan ijsjes (geen waterijs trouwens, maar the real deal).
Ik eet al enkele jaren steeds minder dierlijk. Begonnen als pescotariër ca 15 jaar geleden, daarna vegetariër en de laatste jaren ben ik gestopt gestopt met melk, yoghurt, eieren en kaas. Nu (ca een jaar denk ik) ben ik ook gestopt met dierlijke ingrediënten in levensmiddelen. Ik neem wel vitamine B12 en ook ijzer, want ik doneer bloed en mijn ijzergehalte was al voor ik pescotariër werd vrij laag.

Kaas vond ik het lastigst om te laten staan, maar ben er intussen van afgekickt en vegan kaas is best lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik niet maar wil er wel naar toe werken. Eet al een aantal jaren geen vlees en vis. Melk drink en gebruik ik sinds 1.5 jaar ook niet meer het is vooral kaas (en ja ik weet dat dat van melk wordt gemaakt) en ei wat er af en toen nog in komt maar ik ben aan het afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet tegen lactose, eieren en veel soorten vlees, dus het was niet zo moeilijk voor me. Mag toch al heel veel niet, en beter voor mijn darmen op deze manier.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
summerheat schreef:
26-07-2019 12:49
Ik hoor vaker dat mensen zich fitter en gezonder voelen als ze geen dierlijke producten meer eten/drinken.
.
Dat is niet omdat ze geen dierlijke producten meer eten, maar omdat ze gezonder gaan eten. Je kan ook ongezond vegan eten, dan ga je je niet fit voelen.

En dierlijke producten zijn gewoon gezond (met passende mate). Alleen voor het dierenwelzijn en milieu is het tegenwoordig vaak een minder goede en/of geen duurzame keuze.
Ik ben al van kinds af aan vegetariër en ben de laatste twee jaar langzaam opgeschoven naar veganisme. Het laatste half jaar ongeveer ben ik helemaal vegan geworden.
Ik had er in mijn hoofd een veel groter ding van gemaakt dan het bleek te zijn. Ik sport veel maar het is helemaal niet zo ingewikkeld om geen dierlijke producten meer te eten en toch voldoende energie binnen te krijgen. Ik wou dat ik het eerder had gedaan.

Als ik dan deze week in het nieuws weer de berichten zie over de honderden dode kippen en varkens die met de hitte in vrachtwagens gepropt worden, ben ik zo blij dat ik niet meer bijdraag aan dat dierenleed.

Ik dacht dat ik kaas zou missen maar als ik de afweging maak is eventjes kaas proeven het leed echt niet waard. Ik kook nu ook met cashewkaas en edelgist en maak ook net zo makkelijk vegan bechamel.

Over die B12: als je wel vlees eet krijg je dat binnen doordat supplementen aan de dieren gegeven worden. Dus dat is niet 'natuurlijker' of beter dan zelf een supplement nemen.
summerheat schreef:
26-07-2019 12:49
Ik lees mee. Ik eet al een paar jaar geen vlees meer. Zuivel hoogst zelden maar ik wil in de toekomst volledig vegan gaan leven.
Op dit moment kan ik nog geen afstand nemen van kaas en eieren.
Voor sommige mensen werkt het misschien om cold turkey te gaan, maar ik heb langzaam steeds meer dingen vervangen. Misschien werkt dat voor jou? Er zijn bijvoorbeeld zó veel soorten plantaardige zuivel, moet er wel een (of meer) tussen zitten die je lekker vindt. En als je kookt met kaas zou je het in die gerechten misschien al kunnen vervangen voor iets veganistisch (edelgist! Hoe kon ik ooit zonder, zo lekker!). En ik at bijvoorbeeld graag roerei als ontbijt en nu maak ik in plaats daarvan scrambled tofu (met zwart zout erbij smaakt het naar ei).
ClumsyNinja schreef:
26-07-2019 14:00

Over die B12: als je wel vlees eet krijg je dat binnen doordat supplementen aan de dieren gegeven worden. Dus dat is niet 'natuurlijker' of beter dan zelf een supplement nemen.
Dat lijkt me onzin. Dierlijke producten bevatten van nature B12. Kan best zijn dat ze anno nu extra supplementen krijgen, maar als je zelf scharrelkippen in je tuin hebt rondlopen krijg je daar ook voldoende B12 van binnen, van zowel hun eitjes als hun vlees. IJzer heb je ook nodig en de best opneembare ijzersoort zit toch ook echt in rood vlees. IJzer uit groente wordt slechter door 't menselijk lichaam opgenomen. Ook dat moet je dus bij gaan slikken als je de hele dierlijke productgroep skipt.
summerheat schreef:
26-07-2019 12:49
Ik hoor vaker dat mensen zich fitter en gezonder voelen als ze geen dierlijke producten meer eten/drinken.


Ik hoor vaker dat mensen zich slapper voelen als ze geen dierlijke producten meer eten/drinken. Dat ze vaker licht in het hoofd zijn, moeilijker kunnen krachtsporten, etc.

Je kunt je fitter en gezonder voelen met een vegan dieet, als je ook de koekjes en chips en zo laat staan en goed je bloedwaarden (ijzer, calcium, vitamines, etc) in de gaten houdt.
ClumsyNinja schreef:
26-07-2019 14:00

Over die B12: als je wel vlees eet krijg je dat binnen doordat supplementen aan de dieren gegeven worden. Dus dat is niet 'natuurlijker' of beter dan zelf een supplement nemen.


Hoe kom je daar bij?

Vitamine B12 komt vrijwel alleen in dierlijke producten voor omdat het wordt gemaakt door bepaalde bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Ook mensen maken op die manier vitamine B12 aan in de dikke darm, maar ons lichaam neemt deze vitamine B12 daar niet op. Het is daarom belangrijk dat we vitamine B12 via de voeding binnenkrijgen. Dieren nemen de vitamine B12 die wordt gemaakt namelijk wél op, waardoor het in hun vlees, eieren en melk terecht komt.
Bronnen: https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... e-b12.aspx en voor de mensen die het Voedingscentrum geen goede bron vinden https://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/SAMEN.HTM
redbulletje schreef:
26-07-2019 14:05
Dat lijkt me onzin. Dierlijke producten bevatten van nature B12.
Nope. Veevoer wordt verrijkt met kobalt en waar bijvoorbeeld schapen op gras staan en niet bijgevoerd worden, wordt het supplement op het gras gespoten. Er zit niet genoeg kobalt meer in de bodem voor de dieren om het zelf aan te maken. Eet je alleen je eigen scharrelkippen dan zal je daarvan dus niet voldoende b12 binnen krijgen (maar je maakt een voorraad aan dus dat zal je niet meteen merken).

Ik krijg zelf voldoende ijzer binnen uit voeding, maar ik eet dan ook behoorlijk gezond (véél groente). Anders kan je dat ook makkelijk supplementeren. Het hoeft in ieder geval niemand tegen te houden om veganistisch te gaan eten. Meer groente eten en minder dierlijke producten is gezonder dan het gemiddelde nederlandse dieet, dat geven de gezondheidsraad en het voedingscentrum ook aan: https://www.gezondheidsraad.nl/document ... eding-2015

Het vreemde is dat veel mensen meteen over allerlei gezondheidsrisico's beginnen terwijl veganisten meestal behoorlijk bewust eten en er dus echt wel over nagedacht hebben, terwijl er zat mensen zijn die iedere weer frikadellen in de frituur flikkeren en een stuk ongezonder leven en daar lijkt niemand zich druk om te maken.

Uit zat onderzoeken blijft dat veganisme tijdens iedere levensfase op een gezonde manier mogelijk is. En dat is voor mij voldoende, aangezien mijn motivatie om veganistisch te eten niet voortkomt uit een zoektocht naar het ultiem gezonde dieet (want hallo: chips & ijs yummie) maar uit morele en ethische overweging.
Alle reacties Link kopieren
Nu een jaar of drie. Amper migraine meer, geen cystes meer en de endometriose houdt zich ook rustig. Ik ben nu wat minder streng dan in het begin als ik met een gezelschap buiten de deur eet. Mocht er dan bijvoorbeeld ergens ei doorheen zitten oid dan leg ik me daarbij neer. Vlees heb ik echter al drie jaar niet gegeten, zuivel at ik al nooit. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al jaren vegetarisch, en wil wel meer weten over vegan eten. Wat ik me afvraag: hoe kom je aan voldoende eiwitten? Ik vind dat nu al moeilijk, terwijl ik bijv heel veel bonen en kaas eet. Hoor graag van anderen hoe die dat doen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
26-07-2019 13:36
Ik kan niet tegen lactose, eieren en veel soorten vlees, dus het was niet zo moeilijk voor me. Mag toch al heel veel niet, en beter voor mijn darmen op deze manier.
Precies mijn gedachte :)
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
26-07-2019 14:40
Ik eet al jaren vegetarisch, en wil wel meer weten over vegan eten. Wat ik me afvraag: hoe kom je aan voldoende eiwitten? Ik vind dat nu al moeilijk, terwijl ik bijv heel veel bonen en kaas eet. Hoor graag van anderen hoe die dat doen.
De eiwitrijke dingen die ik graag eet zijn: pinda's, noten, diverse zaden, quinoa, bulgur, haverzemelen (lekker met fruit als ontbijt) en avocado.
Alle reacties Link kopieren
novasky schreef:
26-07-2019 14:31
Nu een jaar of drie. Amper migraine meer, geen cystes meer en de endometriose houdt zich ook rustig. Ik ben nu wat minder streng dan in het begin als ik met een gezelschap buiten de deur eet. Mocht er dan bijvoorbeeld ergens ei doorheen zitten oid dan leg ik me daarbij neer. Vlees heb ik echter al drie jaar niet gegeten, zuivel at ik al nooit. ;-)
Wat fijn! Dat cystes verminderen en zelfs verdwijnen heb ik vaker gelezen, ik ben bij mij benieuwd, ik heb al jaren last van
mastopathie.
firedraakje schreef:
26-07-2019 14:40
Ik eet al jaren vegetarisch, en wil wel meer weten over vegan eten. Wat ik me afvraag: hoe kom je aan voldoende eiwitten? Ik vind dat nu al moeilijk, terwijl ik bijv heel veel bonen en kaas eet. Hoor graag van anderen hoe die dat doen.
Waar denk je dat de dieren hun eiwitten vandaan krijgen? :)
Bonen, groenten, granen (rijst, quinoa), tofu, paddestoelen: allemaal eiwitten. Het is bijna niet mogelijk om op een gezonde manier voldoende kcal te eten en tóch te weinig eiwitten binnen te krijgen. Oftewel; het gaat eigenlijk vanzelf goed.
Heel veel eiwitten eten is nu soort van hip, zeker in de sportschool is iedereen overdreven bezig met eiwitten eten. Maar te veel eiwittten is helemaal niet gezond.
Voorbeeld van iemand die het uitgerekend heeft: https://leukegeit.nl/plantaardige-eiwitten/

Ik heb het in het begin wel een tijdje bijgehouden (ook omdat ik dus fanatiek sport) maar het bleek zo geen probleem te zijn dat ik het nu niet meer uitreken of bijhou.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-07-2019 14:27
Nope. Veevoer wordt verrijkt met kobalt en waar bijvoorbeeld schapen op gras staan en niet bijgevoerd worden, wordt het supplement op het gras gespoten. Er zit niet genoeg kobalt meer in de bodem voor de dieren om het zelf aan te maken. Eet je alleen je eigen scharrelkippen dan zal je daarvan dus niet voldoende b12 binnen krijgen (maar je maakt een voorraad aan dus dat zal je niet meteen merken).

Ik krijg zelf voldoende ijzer binnen uit voeding, maar ik eet dan ook behoorlijk gezond (véél groente). Anders kan je dat ook makkelijk supplementeren. Het hoeft in ieder geval niemand tegen te houden om veganistisch te gaan eten. Meer groente eten en minder dierlijke producten is gezonder dan het gemiddelde nederlandse dieet, dat geven de gezondheidsraad en het voedingscentrum ook aan: https://www.gezondheidsraad.nl/document ... eding-2015

Het vreemde is dat veel mensen meteen over allerlei gezondheidsrisico's beginnen terwijl veganisten meestal behoorlijk bewust eten en er dus echt wel over nagedacht hebben, terwijl er zat mensen zijn die iedere weer frikadellen in de frituur flikkeren en een stuk ongezonder leven en daar lijkt niemand zich druk om te maken.

Uit zat onderzoeken blijft dat veganisme tijdens iedere levensfase op een gezonde manier mogelijk is. En dat is voor mij voldoende, aangezien mijn motivatie om veganistisch te eten niet voortkomt uit een zoektocht naar het ultiem gezonde dieet (want hallo: chips & ijs yummie) maar uit morele en ethische overweging.
Ik eet nu zeker gezonder als voorheen, veel meer groenten en fruit. En inderdaad er is genoeg ongezond vegan voedsel te vinden dus het hoeft natuurlijk niet. Vreemd is het zeker dat mensen (ook hier) beginnen over de gezondheidsrisico's terwijl het merendeel van de veganisten toch behoorlijk gezond (gezonder?) leven.
De meeste alles eters eten echt niet heel uitgebalanceerd. Beetje onzinnig om te zeggen dat je van alles tekort komt. Zo zwart wit is het gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven