Gezondheid alle pijlers

Vermoeden hernia en mri scan

27-08-2019 10:27 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, sinds een jaar regelmatig last van “spit” aanvallen in mijn onderrug. Meestal na een dag of 3 met medicatie (naproxen en paracetamol) rust en fysiotherapie gelukkig weer over. Anderhalve week geleden is het er weer “ ingeschoten” . Bezoek aan huisarts natuurlijk, maar t voelt anders deze keer. Veel meer pijn, letterlijk niet kunnen lopen, niet zittend kunnen plassen, überhaupt niet kunnen zitten, is er besloten om zwaardere pijnstilling te gaan gebruiken, tramadol in combinatie met paracetamol. Ook dit bleek niet voldoende om enigszins normaal te kunnen functioneren dus medicatie omhoog van 3 naar 4 tramadol (50mg) binnen de 24 uur. Helaas had dit ook niet afdoende effect dus van tramadol naar oxycodon (10mg) in combinatie met paracetamol. Omdat ik nog steeds over de grond kroop van de pijn heb ik op dit moment morfinepleisters, naproxen 1x per dag en fentanyl neusspray 100 Mg en neem ik s’avonds diazepam om rustig te kunnen slapen. Desondanks heb ik nog steeds veel pijn, kan ik niet goed lopen, zitten gaat niet en ook t toiletbezoek is een uitdaging... Vanmiddag heb ik een spoed mri scan. Omdat deze met spoed is aangevraagd heb ik verder ook geen informatie folder gekregen ( vrijdag verwijzing, vandaag is de scan) en kom er via de website van het ziekenhuis niet helemaal uit. Krijg ik per direct een uitslag, wat mag/ moet ik aan? Krijg ik daar een ( operatie) schortje? Wel las ik dat ik geen beugel-bh aan mag, geen ritsen, geen sieraden. Wie heeft hier ervaringen mee? Alvast bedankt!
Ja ze weten gelijk (mits duidelijk te zien, dat is niet altijd het geval) de uitslag.

Kun je inmiddels wel weer plassen, verdere uitvalsverschijnselen?
Aantrekken: gewoon makkelijke kleding, sieraden, horloges (alles waar metaal inzit) ed. kun je uitdoen aldaar in het kleedhokje.
Alle reacties Link kopieren
en een ander ziekenhuis?
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/MRI
Duidelijk informatie
Ik heb al twee jaar een hernia.

Met de mri mag je geen metalen delen op je lijf hebben. Dus geen sieraden, geen beugelbeha, geen cosmetica waar metaaldeeltjes in kunnen zitten, geen broeken met ritsen en knopen etc. Neem een shirtje en een joggingbroek of pyjamabroek mee voor in de scanner. Je kunt je daar in een kleedruimte omkleden.

Of je direct de uitslag krijgt, daar kunnen wij geen antwoord op geven natuurlijk.

Protocol voor een hernia is zes weken afwachten, aangezien de meeste hernia's binnen die periode genezen. Volgens datzelfde protocol volgt daarna, als de klachten niet over zijn, een verwijzing naar de neuroloog en een mri.
Dat, tenzij er sprake is van hevige uitval of incontinentie.
Dat laatste is ook een indicatie om te opereren, anders volgt over het algemeen een conservatief beleid.

Mijn ervaring is dat de pijn afneemt als je rust houdt, maar wel in beweging blijft.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heftig zeg!
Meestal krijg je bij een spoed-mri vrij snel de uitslag. Als hier niets over gezegd is vraag het dan even bij de balie van de afdeling.

Als ik de jaarlijkse mri krijg dan zorg ik dat ik daar alleen mijn schoenen uit hoef te schoppen. Alles wat niet in de mri mag laat ik thuis. In mijn geval gaat het om mijn hoofd, dus hoef ik verder niets uit te doen. Mss dat dat voor je rug wel moet, maar gezien de temperaturen buiten heb je vermoedelijk niet veel aan vandaag.

Heel veel succes. Hopelijk ben je snel van de pijn verlost!
snowdogs wijzigde dit bericht op 27-08-2019 10:36
0.46% gewijzigd
Meestal niet direct, je krijgt daar een aparte afspraak voor met de neuroloog zelf meestal. Vraag of het szm kan. Anders ben je zo weer weken verder.
Alle reacties Link kopieren
en als je de uitslag hebt, kan het nog zijn, dat je naar huis gestuurd wordt met:
Neem maar veel rust, gaat vanzelf over
Als het een hernia is zien ze een uitstulping, dat is eigenlijk goed te zien.
lilalinda schreef:
27-08-2019 10:36
en als je de uitslag hebt, kan het nog zijn, dat je naar huis gestuurd wordt met:
Neem maar veel rust, gaat vanzelf over
Die kans is aannemelijk ja, aangezien opereren alleen nog in uiterste gevallen wordt gedaan.
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 10:36
Als het een hernia is zien ze een uitstulping, dat is eigenlijk goed te zien.
Hernia betekent uitstulping :idee:
lilalinda schreef:
27-08-2019 10:36
en als je de uitslag hebt, kan het nog zijn, dat je naar huis gestuurd wordt met:
Neem maar veel rust, gaat vanzelf over
Yup.

Pas bij lange duur of een hele ernstige met uitval word de operatie voorgesteld meestal.

Bij mij zat de eerste hernia zo diep dat ik meteen een operatieadvies kreeg na de MRI. Helaas hadden ze me eerst naar huis gestuurd met fysio ect. Nu heb ik blijvende schade aan mijn zenuwen.

Je word helaas alleen meteen geopereerd als je benen echt helemaal uitvallen of je in je broek plast. Dat had ik nog niet, wel al een klapvoet. Dus na maanden wachten en weggestuurd worden( zonder goede medicatie) en de wachttijd van de operatie heb ik nu blijvende pijn en uitvalsklachten in mijn benen.

Soms kan je er ook zelf om vragen, bij lange duur of bij uitvallen mbt werk en leven. Dus als je niks meer kan en je leven volledig stil komt te staan.

Je kan ook zelf vragen om een afspraak bij een pijnpoli als er een hernia zit en je heel veel pijn hebt en ze willen (nog) niet opereren, goede medicatie bij zenuwpijn of een zenuwblokkade kunnen zij dan ook met je bespreken of regelen.

Sterkte!
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 10:45
15.74% gewijzigd
lise1985 schreef:
27-08-2019 10:37
Hernia betekent uitstulping :idee:
Duh. Daarom.
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 10:41
Yup.

Pas bij lange duur of een hele ernstige met uitval word de operatie voorgesteld meestal.

Bij mij zat de eerste hernia zo diep dat ik meteen een operatieadvies kreeg. Dat duurde nog lang ivm wachtlijsten. Je word alleen meteen geopereerd als je benen echt uitvallen of je in je broek plast.

Soms kan je er ook zelf om vragen, bij lange duur of bij uitvallen mbt werk en leven. Dus als je niks meer kan en je leven volledig stil komt te staan.

Je kan ook zelf vragen om een afspraak bij een pijnpoli als er een hernia zit en je heel veel pijn hebt en ze willen (nog) niet opereren, goede medicatie bij zenuwpijn of een zenuwblokkade kunnen zij dan ook met je bespreken of regelen.

Sterkte!
Ik zit al anderhalf jaar thuis omdat ik niks meer kan, maar dat is geen indicatie voor operatie. Zelfs de duur van mijn hernia is geen indicatie. Goede medicatie en zenuwblokkades zijn inderdaad gebruikelijker bij een hernia, tenzij je inderdaad incontinent wordt of volledige uitval van het been hebt.
Inderdaad zorgen dat je niks aan hebt waar metaal in zit. Dus ook geen rits of knoopje van metaal want dat moet uit. Ik heb als kind een keer een MRI gehad en toen had ik gewoon een pyjama aan, kan me niet herinneren dat je iets aan kreeg van het ziekenhuis.
De MRI scan zelf stelt niks voor maar ik kan me voorstellen dat als je claustrofobisch bent je het niks vind in die tunnel. Het moeilijkste vond ik nog dat stil blijven liggen.
lise1985 schreef:
27-08-2019 10:42
Ik zit al anderhalf jaar thuis omdat ik niks meer kan, maar dat is geen indicatie voor operatie. Zelfs de duur van mijn hernia is geen indicatie. Goede medicatie en zenuwblokkades zijn inderdaad gebruikelijker bij een hernia, tenzij je inderdaad incontinent wordt of volledige uitval van het been hebt.

Ligt per neuroloog anders. De een gaat het nooit honoreren voor 2 jaar en de ander wel. Ik heb er nu weer een ( ik had een ongeluk en er is van alles verdrukt en verschoven en dus heel veel kans op meerdere of terugkerende hernia's) en ik kan geopereerd worden.

Maar deze steekt niet zo ver uit als de eerste, dus ik heb nu zelf gekozen voor een blokkade met elektroimpulsen. Zodra ik tich meer klachten krijg, nieuwe mri en weer een operatie.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 10:50
1.97% gewijzigd
TsumTsum schreef:
27-08-2019 10:46
Inderdaad zorgen dat je niks aan hebt waar metaal in zit. Dus ook geen rits of knoopje van metaal want dat moet uit. Ik heb als kind een keer een MRI gehad en toen had ik gewoon een pyjama aan, kan me niet herinneren dat je iets aan kreeg van het ziekenhuis.
De MRI scan zelf stelt niks voor maar ik kan me voorstellen dat als je claustrofobisch bent je het niks vind in die tunnel. Het moeilijkste vond ik nog dat stil blijven liggen.
Ja, ik heb er ook niks van. En vaak duurt het gelukkig niet heel lang voor wat ze moeten bekijken. 12 minuten de laatste 2 keer.
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 10:48
Ligt per neuroloog anders. De een gaat het nooit honoreren voor 2 jaar en de ander wel. Ik heb er nu weer een ( ik had een ongeluk en er is vanalles vedrukt en verschoven en dus hele veel kans op meerder hernia's) en ik kan geopereerd worden, maar deze steekt niet zo ver uit als de eerste, dus ik heb zelf gekozen voor een blokkade met elektroimpulsen. Zodra ik tioch meer klachten krijg, nieuwe mri en weer een operatie.
Vooral per neurochirurg, merk ik. Maar niet opereren is wel de tendens.

Overigens hoor ik morgen of ik nu wel voor operatie in aanmerking kom, aangezien mijn hernia significant verergerd is sinds de laatste scan.
lise1985 schreef:
27-08-2019 10:49
Vooral per neurochirurg, merk ik. Maar niet opereren is wel de tendens.

Overigens hoor ik morgen of ik nu wel voor operatie in aanmerking kom, aangezien mijn hernia significant verergerd is sinds de laatste scan.

Ja, die natuurlijk. :-D En de ene hernia is de andere ook niet. Qua ernst en klachten.

Ze geven aan dat 90% procent vanzelf verdwijnt binnen 2 jaar, met leefbare klachten vaak. Maar een deel ook niet. Dan moet je de neuroloog en neurochirug treffen die je pijn en klachten serieus genoeg neemt en het aandurft.

En die andere 10% kan soms met blokkades en opiaten af. En dan blijft er een kleine groep over. Die niet 2 jaar lang wel echt pijn en uitvalklachten hebben of na 2 jaar nog steeds klachten hebben.

En het blijft eng, opereren in buurt van de groote zenuwbaan in je lichaam. Ook omdat het mis kan gaan en soms niet ( genoeg) werkt.

Ik hoop het, als dat is wat je wil. Al kan ik dat wel een beetje gokken na 1,5 jaar. :-(
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 10:59
Reden: Aanvullen en spelfouten, al zal ik ze vast niet allemaal hebben gezien. ;-)
24.76% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 10:53
Ja, die natuurlijk. :-D En de ene hernia is de andere ook niet. Qua ernst en klachten.

Ze geven aan dat 90% procent vanzelf verdwijnt binnen 2 jaar. Die 10% kan soms met blokkades af. En het blijft eng, opereren in buurt van de groote zenuwbaan in je lichaam.

Ik hoop het, als dat is wat je wil. Al kan ik dat wel een beetje gokken na 1,5 jaar. :-(
Binnen een jaar zelfs, volgens mijn neuroloog. Ik heb inmiddels vier blokkades gehad, waarvan de laatste een combi was met een PRF. Bij mij zijn het slechts lapmiddeltjes helaas omdat het alleen maar slechter gaat. En dat bewees de MRI weer.

De chirurg die ik vorig jaar trof had veel slechter nieuws voor me, die zei dat ik er nooit meer vanaf kwam.

Afijn, ik hoop voor TO dat het allemaal meevalt.
lise1985 schreef:
27-08-2019 10:56
Binnen een jaar zelfs, volgens mijn neuroloog. Ik heb inmiddels vier blokkades gehad, waarvan de laatste een combi was met een PRF. Bij mij zijn het slechts lapmiddeltjes helaas omdat het alleen maar slechter gaat. En dat bewees de MRI weer.

De chirurg die ik vorig jaar trof had veel slechter nieuws voor me, die zei dat ik er nooit meer vanaf kwam.

Afijn, ik hoop voor TO dat het allemaal meevalt.
Ik heb ook blijvende schade aan pijn en bewegingszenuwen. En een nieuwe hernia.
Ik hoop dat je morgen 'goed' nieuws krijgt.


En ik hoop voor TO eigenlijk dat het geen hernia is. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 10:36
Als het een hernia is zien ze een uitstulping, dat is eigenlijk goed te zien.
Niet altijd. Hier meerdere (forse) hernia’s en allen pas goed zichtbaar op de operatietafel.
Nummer*Zoveel schreef:
27-08-2019 10:58
Niet altijd. Hier meerdere (forse) hernia’s en allen pas goed zichtbaar op de operatietafel.
Ik had ook altijd al meer klachten dan dat ik volgens de scan zou moeten hebben. Maar dat vormde nooit aanleiding om verder te kijken.

Maar wat lucifer al zei, elke arts handelt ook weer anders.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-08-2019 10:56
De chirurg die ik vorig jaar trof had veel slechter nieuws voor me, die zei dat ik er nooit meer vanaf kwam.

Ik hoop voor je dat het meevalt, maar ik ben zelf inmiddels 11 jaar, 2 mislukte operaties, een aantal mislukte zenuwblokkades, en tal van andere onderzoeken / behandelingen en 1000+ fysiosessies verder, en het is helaas nooit meer beter geworden.

Het goede nieuws; naar mate de tijd vordert en je er beter mee om leert te gaan, krijgt het minder invloed op je leven. Je went aan de pijn en het uitval. Met goed plannen kan ik vrijwel alles weer doen, zolang ik maar afwissel in houding en voldoende rust na activiteit inplan (en gewoon accepteer dat de pijn en uitval wat erger wordt na activiteiten).
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-08-2019 11:01
Ik had ook altijd al meer klachten dan dat ik volgens de scan zou moeten hebben. Maar dat vormde nooit aanleiding om verder te kijken.

Ik had tot 2x toe het geluk dat de artsen na 2 jaar onderzoeken en behandelingen (de ene nog pijnlijker en oncomfortabeler dan de andere) zeiden “laten we dan toch maar eens gaan snijden” en daarbij dus idd alsnog de hernia’s constateerden. Maar aan de andere kant lostte dat ook niets op, dus tsja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven