Gezondheid alle pijlers

Achillespeesontsteking

28-08-2019 22:10 24 berichten
Hallo mede-vivaforummers, ik ben op zoek naar mensen die dit ook hebben meegemaakt of mensen kennen die in hetzelfde schuitje zitten/hebben gezeten.

Mijn man en ik (allebei 50+) zijn een jaar geleden drie of vier keer per week 's avond gaan wandelen. Niet slenteren, maar flink doorlopen, een kwartier of drie. Het deed ons goed om even weg met zijn tweeën zijn en lekker te bewegen. Het was erg goed voor mijn onderrug. Ik had er alleen maar baat bij. Voor mijn man liep het anders.

Een half jaar geleden kreeg hij last van zijn achillespezen. De huisarts stelde een achillespeesontsteking vast, hij moest rust nemen en naar de fysiotherapeut. Die gaf hem de volgende oefeningen (standaard, volgens mij):
. step up
. rekken kuiten gestrekte knie
. rekken kuiten gebogen knie
. calf raise
. statisch op een voorvoet staan
. staan op 1 been en doorzakken
. lunges
. squat
. op de tenen lopen (1 minuut).

Hij heeft ook steunsokken, en die werken goed op lange afstanden maar knellen zo dat hij ze niet onbeperkt aan kan houden.

Rust werkt, maar goed, je moet soms stukken lopen. Helaas maken de oefeningen die de fysio hem heeft voorgeschreven de kwaal alleen maar erger. Mijn vraag aan jullie: is er een andere aanpak mogelijk? Hoe zijn jullie eraf gekomen? Toch meer rust nemen (wat ik hem aanraad, maar dat vindt hij moeilijk) of misschien acupunctuur oid?
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens kunnen kijken of shockwave helpt, heeft mij bij hielspoor wel geholpen.
En er is nog een of andere therapie wat daar op lijkt maar ik ben de naam kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Met een zere achillespees loop ik alleen maar als het niet al te erg pijn doet (een beetje gevoeligheid kan ik wel hebben), en dan zou ik de hak wat verhogen, dus sneakers met hogere hakken dragen.

Als het echt ontstoken is, rood, gezwollen, dan ga ik er alleen maar uit als ik honger heb en eten moet halen, maar niet om te wandelen. ;-)
tv-icoon wijzigde dit bericht op 28-08-2019 22:23
0.29% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Volledigheidshalve: mijn man is altijd een actief persoon geweest, fietst elke dag een uur van en naar zijn werk en heeft de tweede dan bij judo gehaald (doet nu niet meer aan judo vanwege zijn leeftijd).
dolfje schreef:
28-08-2019 22:20
Je zou eens kunnen kijken of shockwave helpt, heeft mij bij hielspoor wel geholpen.
En er is nog een of andere therapie wat daar op lijkt maar ik ben de naam kwijt.
Shockwave-therapie - dat ga ik aan hem voorstellen! Dank je, dolfje.
tv-icoon schreef:
28-08-2019 22:23
Met een zere achillespees loop ik alleen maar als het niet al te erg pijn doet (een beetje gevoeligheid kan ik wel hebben), en dan zou ik de hak wat verhogen, dus sneakers met hogere hakken dragen.

Als het echt ontstoken is, rood, gezwollen, dan ga ik er alleen maar uit als ik honger heb en eten moet halen, maar niet om te wandelen. ;-)
Mijn man heeft sneakers waarop hij zonder veel pijn kan lopen, die hij dan ook aantrekt wanneer hij thuis is of op zijn werk geen klanten over de vloer krijgt. Maar soms moet hij 'nette' schoenen aan, en dat is echt afzien voor hem. Dat rode, gezwollene krijgt hij juist ook wanneer hij de oefeningen van de fysio heeft gedaan :-(
Alle reacties Link kopieren
Als je fietst druk je volgens mij met je voorvoet het pedaal naar beneden en je kuit doet dan ook mee. Maar dat zijn geen heel grote krachten. Calf raises, zeker op één been, spreken die pezen veel meer aan.

Als hij met nette schoenen moet lopen dan zou ik een stukje inlegzool in de hak leggen, net zo hoog als nodig is. Je hebt speciale siliconen inleghakjes met een kleverig laagje zodat ze niet naar voren schuiven. Maar je kan ook zwart leren sneakers kopen met een hogere hak die op schoenen lijken.

Ik zou zeker geen oefeningen doen waar mijn pezen rood en gezwollen van werden; dat helpt mij echt niet. Vertel het tenminste aan je fysio.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met deze oefeningen. Naar een podotherapeut en andere fysiotherapeut.

Is er wel naar mobiliteit van zijn enkels en stand van de voeten gekeken? Of is de fysio klakkeloos begonnen met oefeningen?
Alle reacties Link kopieren
Optie 2 trouwens is een echo maken. Soms blijft er steeds weefsel ontsteken dat operatief verwijdert moet worden.

Sowieso stoppen met oefenen. 2nd opinion bij andere fysio en podotherapeut eventueel verwijzing voor een echo gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
28-08-2019 22:45
Stoppen met deze oefeningen. Naar een podotherapeut en andere fysiotherapeut.

Is er wel naar mobiliteit van zijn enkels en stand van de voeten gekeken? Of is de fysio klakkeloos begonnen met oefeningen?
Dit!
En laat zijn voeten, kuiten en billen (!!) eens goed checken op myofasciale triggerpoints. Evt. dry needling als hij daarvoor openstaat.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
En wat is er een half jaar geleden anders geworden waardoor hij last gekregen kan hebben? Andere schoenen, andere route, andere broek/riem? Of is misschien van baan veranderd?
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
28-08-2019 22:20
Je zou eens kunnen kijken of shockwave helpt, heeft mij bij hielspoor wel geholpen.
En er is nog een of andere therapie wat daar op lijkt maar ik ben de naam kwijt.
APS?
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
mamavanf schreef:
28-08-2019 23:05
APS?
Nee het was langer. Ik heb gegoogeld maar kom er niet op.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem van achillespezen is dat je er maar twee van hebt, en als je van pijn niet meer kan lopen dan zit je in een rolstoel of loop je op twee krukken. Pijn betekent vaak overbelasting. Als er geen pijn bestond dan zou je jezelf heel wat schade toebrengen want dan ga je maar door met de overbelasting totdat er niet genoeg pees meer over is om je gewicht te dragen.

Ik vraag me af of die fysio echt wist dat je man zo'n last heeft van de oefeningen. Kan me niet goed voorstellen. Ik zou niet zomaar wat oefeningen van het internet plukken.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 30-08-2019 08:10
38.95% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger toen ik 15-25 jaar af en toe een ontsteking gehad aan mijn Achillespezen. Vaak kwam dit door verkeerde schoenen, hoe hoge de schoen hoe sneller last ( ik heb smalle voeten geen idee of dat ermee te maken heeft)
Ik heb toen ontstekingsremmers gehad van de HA en oefeningen gedaan. Wat bij mij goed hielp was om schuin tegen de stoeprand te staan. Hakken op de straat en tenen op de stoep en dat af en toe herhalen.

Hopelijk kunnen jullie weer snel rondjes lopen!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
28-08-2019 22:20
Je zou eens kunnen kijken of shockwave helpt, heeft mij bij hielspoor wel geholpen.
En er is nog een of andere therapie wat daar op lijkt maar ik ben de naam kwijt.
Epte?
Dat is nog een optie TO.
Ik ben er net mee begonnen voor dezelfde klachten, dus ik weet nog niet of het werkt!
Hakuna matata!
Beste mensen, hartelijk bedankt voor de reacties! Mijn man heeft de fysio inmiddels laten weten dat hij niet doorgaat met de oefeningen.

@mamavanf: er is een half jaar geleden niets veranderd, voor zover ik weet.

Ik ga hem een link naar dit draadje sturen, dan kan hij rustig alle suggesties doorlezen.
Ik heb al sinds de puberteit chronisch ontstoken achillespezen, ben er al een paar keer aan geopereerd. Maar het kwam telkens weer terug. Ik moet ermee leren leven. Door andere beperkingen kan ik niet goed lopen, maar elk nadeel heeft zijn voordeel: sindsdien is de pijn in mijn achillespezen een stuk minder. Zoek alternatieven voor het wandelen, dit is duidelijk niet goed voor zijn achillespezen. Denk bijvoorbeeld aan fietsen. Of bouw het heel langzaam weer op tot het punt waar de pijn terug komt: daar ligt zijn grens.

Wat ik door schade en schande heb geleerd: Nooit Forceren!!! Als oefeningen de kwaal erger maken, zijn het niet de juiste oefeningen!

Idem dito voor door blijven lopen als je pijn hebt. Neem zoveel mogelijk rust en maak het jezelf makkelijk met steunkousen (passen die van hem wel goed?) en makkelijke schoenen. Nette schoenen doen pijn? Ik geloof het direct, ze hebben vaak een harde rand waar ontstoken achillespezen veel last van hebben. Het heeft mij destijds zelfs een opdrachtgever gekost omdat ik weigerde nog langer mezelf te pijnigen met verplichte "representatieve damesschoenen", maar ik weigerde mezelf half invalide te laten worden vanwege "representatief zijn".

Gebruik als er pijn is, kou zoals een coldpack, er ligt er altijd eentje standaard in de koelkast bij mij. Maar ik heb wel eens gehoord dat bij sommigen warmte juist beter helpt. Probeer dit uit.

Sterkte en beterschap voor je man!
Alle reacties Link kopieren
Laat je man naar een goede fysio gedaan die zelf ook een echo kan maken. Die kan functioneel heel goed beoordelen welke structuren er precies geïrriteerd zijn. Dit kan de pees zijn (maar welk deel, aanhechting, middenstuk of juist de overgang spier/pees) of meer het bindweefsel van de pees omsluit, of toch de spier of slijmbeurs.

Afhankelijk van de aangedane structuur kan er een behandelplan opgezet worden.

Uit de laatste onderzoeken blijkt dat pijn tijdens oefeningen op zich niet erg is, soms juist goed. Alleen de gevoeligheid moet vooral aan het begin van de oefeningen zijn. Wanneer de pijn na 10 minuten ontstaat of na afloop, dan kan dit een teken van overbelasting zijn.

Shockwave, dry needling, EPTE, ART, mobilisaties, manipulaties, (flywheel) oefeningen, etc kunnen allemaal helpen bij achillespees problematiek.

Zoek dus iemand op die veel ervaring heeft in het behandelen van de voet/enkel bij sporters.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quattro-stagioni schreef:
29-08-2019 09:28
Ik heb al sinds de puberteit chronisch ontstoken achillespezen, ben er al een paar keer aan geopereerd. Maar het kwam telkens weer terug. Ik moet ermee leren leven. Door andere beperkingen kan ik niet goed lopen, maar elk nadeel heeft zijn voordeel: sindsdien is de pijn in mijn achillespezen een stuk minder. Zoek alternatieven voor het wandelen, dit is duidelijk niet goed voor zijn achillespezen. Denk bijvoorbeeld aan fietsen. Of bouw het heel langzaam weer op tot het punt waar de pijn terug komt: daar ligt zijn grens.

Wat ik door schade en schande heb geleerd: Nooit Forceren!!! Als oefeningen de kwaal erger maken, zijn het niet de juiste oefeningen!

Idem dito voor door blijven lopen als je pijn hebt. Neem zoveel mogelijk rust en maak het jezelf makkelijk met steunkousen (passen die van hem wel goed?) en makkelijke schoenen. Nette schoenen doen pijn? Ik geloof het direct, ze hebben vaak een harde rand waar ontstoken achillespezen veel last van hebben. Het heeft mij destijds zelfs een opdrachtgever gekost omdat ik weigerde nog langer mezelf te pijnigen met verplichte "representatieve damesschoenen", maar ik weigerde mezelf half invalide te laten worden vanwege "representatief zijn".

Gebruik als er pijn is, kou zoals een coldpack, er ligt er altijd eentje standaard in de koelkast bij mij. Maar ik heb wel eens gehoord dat bij sommigen warmte juist beter helpt. Probeer dit uit.

Sterkte en beterschap voor je man!
Dank voor de tips!
hamerhaai schreef:
29-08-2019 12:00
Laat je man naar een goede fysio gedaan die zelf ook een echo kan maken. Die kan functioneel heel goed beoordelen welke structuren er precies geïrriteerd zijn. Dit kan de pees zijn (maar welk deel, aanhechting, middenstuk of juist de overgang spier/pees) of meer het bindweefsel van de pees omsluit, of toch de spier of slijmbeurs.

Afhankelijk van de aangedane structuur kan er een behandelplan opgezet worden.

Uit de laatste onderzoeken blijkt dat pijn tijdens oefeningen op zich niet erg is, soms juist goed. Alleen de gevoeligheid moet vooral aan het begin van de oefeningen zijn. Wanneer de pijn na 10 minuten ontstaat of na afloop, dan kan dit een teken van overbelasting zijn.

Shockwave, dry needling, EPTE, ART, mobilisaties, manipulaties, (flywheel) oefeningen, etc kunnen allemaal helpen bij achillespees problematiek.

Zoek dus iemand op die veel ervaring heeft in het behandelen van de voet/enkel bij sporters.
Er zit hier in de stad een sportmedisch centrum met fysiotherapeuten, manueel therapeuten etc. Ik zal hem aanraden daar eens heen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Doorverwijzing naar een orthopeed? In het ziekenhuis waar ik werk wordt bij deze aanhoudende klachten gips gegeven. 4 weken een enkel vastzetten waardoor die achillespees volledige rust krijgt. Vervolgens rek oefeningen. De meeste patiënten hebben er echt baat bij al moet je wel even 4-6 weken afzien.

Beterschap voor hem!
Alle reacties Link kopieren
vanuit vorig werk veel mee te maken gehad. Zoals al eerder genoemd is shockwave proberen. Als dat niet helpt geeft bestralen met lage dosis ook goede oplossing. In Duitsland doen ze dat heel veel, in nederland is het reinier de graaf in delft de enige die het doet (tenminste dat was een aantal jaar geleden zo)
Hij krijgt nu shockwavetherapie en dat werkt heel goed! Nu drie behandelingen gehad en bijna pijnvrij. Dank voor de tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven