Gezondheid alle pijlers

Leververvetting

09-08-2007 00:25 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben vrij nieuw op het forum. Lees wel geregeld mee, maar plaats bijna nooit iets. Nu heb ik echter iets waar ik graag wat meer van wil weten.



Het gaat over leververvetting. Mijn vriend heeft allerlei onderzoeken ondergaan en nu blijkt dat hij vet op zijn lever heeft. Zijn arts heeft hem echter geen advies of medicijn o.i.d. gegeven (we wonen in het buitenland en de medici zijn hier niet geweldig). Op internet heb ik wel het een en ander gevonden over de oorzaken en wat er aan te doen is.



Ik denk dat de grootste oorzaak alcoholmisbruik is. Dit staat ook aangegeven op de website. Hij drinkt namelijk al jaren best veel. Omdat zijn arts hem niet gezegd heeft dat hij niet meer mag drinken, wil hij niet stoppen met af en toe een biertje of een wijntje. De website geeft wel aan dat het belangrijk is om helemaal te stoppen met alcohol drinken. Hij vindt het zelf niet nodig.



Nu is mijn vraag: Heeft iemand ervaring met leververvetting? Is het inderdaad noodzakelijk dat mijn vriend helemaal stopt met alcohol, ook al is dit niet eens de eerste oorzaak?

Het probleem is dat we geen advies van een medicus hebben gehad en dus eigenlijk niet weten hoe serieus deze aandoening is en wat er precies aan gedaan kan worden. Heeft iemand misschien de URL van een medische website waar ik dit soort vragen kan stellen?



Alvast dank. Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al op deze site gekeken? http://www.leverpatientenvereniging.nl/



Leververvetting is ernstig en kan als er niks gedaan wordt leiden tot ernstig leverfalen, chirrose en andere klachten. Alcohol en overgewicht kunnen de oorzaak zijn. Als de patient zijn levenswijze drastisch kan veranderen kan de vervetting afnemen
Alle reacties Link kopieren
nog even wat voor de geknipt van de site:



Hoe is leververvetting te behandelen?

In de meeste gevallen kan de steatose verdwijnen door de achterliggende oorzaak weg te nemen. De belangrijkste therapie is meestal gewichtsverlies bereiken. Naast gezonde voeding is extra lichaamsbeweging en sport het belangrijkste. Hiermee vermindert men ook de insulineresistentie. Indien er sprake is van diabetes mellitus type 2 moet deze, als het kan, behandeld worden met medicijnenen die de insuline resistentie verbeteren. Het alcoholgebruik verminderen tot gemiddeld 2 eenheden per dag voor mannen en 1 eenheid per dag voor vrouwen. Op dit moment zijn er geen speciale medicijnen tegen leververvetting.
Alle reacties Link kopieren
Hoi meds,

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik ga gelijk de hele website doorspitten.



mongi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven