Diesel auto kopen en aantal km's

09-11-2007 11:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik zag ik een leuk goedkoop autootje. Alleen; de moter (bmw) heeft al ruim 300.000 km gelopen. Nu zegt de één: niet doen, dat is teveel en een ander zegt weer dat het best kan dat auto's meestal niet af raken door de motor, maar door een ander defect. Wie heeft er wel verstand van of een verstandig vriendje???
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij, ook voor Diesel, erg veel... Hoe oud is hij?
Alle reacties Link kopieren
Een diesel kan 5 ton of meer op de teller hebben

Als de auto voor de rest goed onderhouden is en het is ook net hoe oud de auto is.



BMW zijn zo en zo wel een goeie auto's
Alle reacties Link kopieren
Als de auto netjes is bereden (vooral: niet wegscheuren met een koude motor en niet te hoog in de toeren jagen) en goed is onderhouden dan zou hij nog een tijd mee moeten kunnen. Je kan wel wat extra kosten verwachten omdat bepaalde onderdelen nou eenmaal toch een keer versleten zijn. Hou daar dus rekening mee bij de bepaling van de aanschafprijs.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Hij is van '95, ik rijd zelf niet zo heel veel, misschien 10.000 p/jr? Maar met diesel misschien wel wat meer plezierritjes ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je niet veel rijdt kun je toch beter benzine auto nemen?
Alle reacties Link kopieren
bio schreef op 09 november 2007 @ 12:10:

Hij is van '95, ik rijd zelf niet zo heel veel, misschien 10.000 p/jr? Maar met diesel misschien wel wat meer plezierritjes ;)




Doordat de wegenbelasting voor een diesel zoveel hoger is, kan je bij minder dan 50 000 km per jaar beter een benzineauto nemen, dat is goedkoper in aanschaf en maandelijkse kosten.

Staat de advertentie van de auto ergens op internet? Zo ja, misschien is een link handig. Zo nee, koop je de auto van een bekende? Die zijn meestal wat eerlijker over wat er mis mee is.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



men vraagt vaak hoe een 2e hands auto te kopen. Ik wil best helpen.



Deze lijst geldt voor iedere auto die nog gekocht moet worden.



Iemand met een dik gevulde portemonnee zal de auto kopen die hij of zij leuk vindt, en deze elke keer naar de garage brengen als er wat kapot is, of als er onderhoud moet plaatsvinden. Dat zal het probleem niet zijn. Moeilijker wordt het als je weinig geld hebt, je om moet zien naar oudere auto’s, en waar je zelf wat aan moet doen qua onderhoud. Dat is geen bezwaar, het kan zelfs een hobby worden.



Op het Viva forum zijn vooral jongere vrouwen met nog geen gigantisch inkomen. Ik neem dus aan dat men een oudere auto wil, en waarschijnlijk zo goedkoop als mogelijk deze auto wil onderhouden. Ga dan als volgt te werk:



1. Kijk goed rond in het verkeer en op internet wat je een leuke auto vindt.

2. Heb je iets gevonden? Verzamel van dat type auto zoveel mogelijk exemplaren. Ik weet er niks van, maar er zijn mensen die een spreadsheet maken, daar moet dan instaan: Merk en type, kenteken, cilinderinhoud, aantal deuren, kleur, leeftijd, aantal kilometers, hoeveel versnellingen, accessoires.

3. Als je het kenteken weet en de kilometerstand, kan je bij een garage of de ANWB vragen of deze stand klopt. Als je bij een garage koopt, kunnen ze het zelf voor je doen. www.autopas.nl

4. Koop je een jonge auto, dan kan je in de ANWB BOVAG koerslijst kijken of de prijs klopt. Deze lijst is er alleen voor auto’s tot en met 9 jaar oud. http://www.anwb.nl/autokoerslijst/controller Alleen voor ANWB leden in te zien (maar heel veel mensen zijn dat, vraag anders even het pasje van vader, moeder of buurman). Op een auto van meer als €4500,= kan je Bovag garantie krijgen, dan heb je 6 maanden garantie op verborgen gebreken. Helaas zijn dit wederom zaken die om de hoek komen kijken bij duurdere auto’s.

5. Is er een typeclub van de door jou begeerde auto? Dan heb je een club mensen achter je staan die veel van deze auto weten en je kunnen helpen met onderdelen of reparaties. Het kan ook erg gezellig zijn, ze maken vaak voorjaarsritten, houden een concours d’elegance (voor de iets tuttiger automobiliste), of houden sleutelmiddagen. Een zware aanrader om een auto te kopen met een club erachter. Op google zoeken op type auto plus club (bijvoorbeeld Citroen BX club).

6. Haynes is een Engelse uitgeverij van autoboeken. Is er een Haynes boek over jouw type auto? Zoeken op www.haynes.co.uk op merk en type. Wederom een zware aanrader als er over jouw type auto een boek te koop is. Ook autoboek service Nederland kan je helpen met boeken van andere uitgeverijen www.asnbooks.nl . Je kan ze bellen, er neemt een vrouw op, en die vind niks raar of gek als je even iets niet weet.

7. Het cliché is waar: Japanse auto’s zijn kwalitatief superieur. Een Peugeot 205 is ook een aardig klein autootje.

8. Laat je auto bij een ANWB keuringsstation keuren. Geen gelul accepteren als “mijn auto’s zijn zo goed, die hebben geen keuring nodig”. Of “vertrouw je me niet?” Geloven is zilver, zeker weten is goud. Voor info en afspraken bel je met 0800 - 099 88 88.

9. Als de prijs goed is, de keuring goed is uitgevallen, en je bent niet te beroerd om je handen te laten wapperen, dan kan je voor een klein prijsje leuk autorijden. Ik heb nog een tip voor avonturiers:

10. LPG is boven de 12.000 kilometer interessant. Diesel boven de 16.000 kilometer. Maar dames, in oudere diesels kan je vaak zonnebloemolie in de tank gooien, en lekker gaan rijden. Zonnebloemolie kost €0,36 cent de liter, diesel (meen ik) €1,12. Dat is dus flink besparen, en minder milieubelastend.

11. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van Citroen. Goedkoop en ondergewaardeerd, met toch een grote schare liefhebbers. Ik denk dat het matige imago van Citroen iets te maken heeft met de tijd dat ze nogal roestige auto’s maakten. Die tijd is allang voorbij.

12. Een verzinkte auto roest niet. Het is misschien aardig bij de importeur van het door jou begeerde merk te vragen of de auto al verzinkt is. Dat is een veel robuustere antiroest behandeling dan tectyleren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen diesel kopen. Ten eerste wordt dat pas voordelig wanneer je meer dan 20.000 km per jaar rijdt. Ten tweede gaat de staat binnenkort alle dieselrijders flink naaien, de brandstof is al hartstikke duur geworden, je betaalt nu zo'n 1.19 E per liter. Een jaar of 2 geleden was dat nog 89 ct per liter. Het wordt gewoon steeds duurder.

De sterk vervuilende diesels moeten binnenkort waarschijnlijk meer belasting gaan betalen, onder het motto " de vervuiler betaalt".

In jouw geval is een benzine auto veel slimmer.
Alle reacties Link kopieren
Diesel is inderdaad fors duurder geworden. Ik weet er (helaas) alles van. Als je weinig rijdt, lijkt een benzine-auto me voordeliger.
Alle reacties Link kopieren
Kan je geen zonnebloemolie in je diesel gooien Q-Q?
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je wel ruiken als een oliebollenkraam...



Het beste kun je een mengverhoudig hanteren van 50% diesel en 50% zonnebloemolie. Maar dan nog is het niet zo heel erg best voor de motor. Plantaardige olie is dikker dan diesel, vooral bij lage temperaturen. Dat kan problemen geven met de leidingen, brandstofpomp en -filter. Startproblemen hierdoor veel voor.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien worden dan de Braziliaanse boeren genaaid...
Nou, nu Antonio toch zo leuk bezig is... Heb je misschien nog wat tips voor het verkopen van een auto? Hoe pak je dat het handigst aan? Marktplaats? Autobedrijf?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Celeone schreef op 15 november 2007 @ 14:36:

Nou, nu Antonio toch zo leuk bezig is... Heb je misschien nog wat tips voor het verkopen van een auto? Hoe pak je dat het handigst aan? Marktplaats? Autobedrijf?[/quote]





Heel goed Celeone! Kopen is makkelijk, het weer kwijtraken van 't wrak is een stuk lastiger.................
Nou, daar zeg je wat. Het is dus helemaal geen wrak. We hebben 'm eind augustus gekocht voor 10.000 euro (occasion) , maar hij "moet" nu alweer de deur uit omdat mijn vriend per 1 januari van z'n werk een auto krijgt. Dus het gaat wel om een behoorlijk bedrag, vandaar dat ik het vroeg want ik vind dat ook weer wat anders dan een auto van een paar honderd euro/paar duizend euro.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die een auto van rond de 10.000 kopen, doen dit toch echt niet via zoiets als marktplaats...dan ga je toch naar een garage lijkt mij.

Wat je wel kan doen is proberen te verkopen als particulier met daarbij een garantie geven. Op de site van de ANWB zag ik ooit zoiets staan, dan wordt de auto gekeurd ofzoiets en kan je de auto, particulier, met garantie verkopen.

Succes ermee.
Maar op die manier kan het toch ook via marktplaats? Er staan er trouwens wel op marktplaats, in ongeveer die prijscategorie van particulieren.



Bedenk me trouwens nu dat we extra garantie hebben genomen (volledig tegen al mijn principes in, maar dat terzijde) en die zou wel eens overdraagbaar kunnen zijn. Denk ik... ik ga het eens nakijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven