pieptoon was machine

17-05-2007 11:25 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik hoorde net bij mijn wasmachine een hoge pieptoon. ik ben op het moment een donkere was aan het draaien met daarin 3 broeken waarvan 2 spijkerbroeken. de trommel zit voor 3/4 vol en draait op 800 toeren. kan in de handleiding geen oorzaak vinden. weet iemand van jullie wat het kan zijn?

of is het aantal toeren gewoon te laag?

en aangezien het hemelvaartsdag is vandaag zijn de winkels gesloten vandaag. 
Alle reacties Link kopieren
Staat de watertoevoer wel open?
Alle reacties Link kopieren
Zit de kogellager nog goed in elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Vraag maar aan Antonio; die weet alles van wasmachines
Alle reacties Link kopieren
de watertoevoer staat wel open en van de kogelager weet ik niet, hoe kun je dat controleren?
Alle reacties Link kopieren
My guess:  een slippende V-snaar.  Zou ook een drooglopend lager kunnen zijn.  Kan je het geluid wat nader omschrijven ?
Alle reacties Link kopieren
My guess:  een slippende V-snaar.  Zou ook een drooglopend lager kunnen zijn.  Kan je het geluid wat nader omschrijven ?
een beetje fluitende pieptoon was het want ik hoorde het net niet meer.
Alle reacties Link kopieren




quote: Tenderlover reageerde



My guess:  een slippende V-snaar.  Zou ook een drooglopend lager kunnen zijn.  Kan je het geluid wat nader omschrijven ? een beetje fluitende pieptoon was het want ik hoorde het net niet meer.





Als de trommel nog wel gewoon ronddraait kan je de machine nog wel gebruiken.  Wel in de gaten houden, als het terugkomt en erger wordt: hulp zoeken. 
Alle reacties Link kopieren




quote: Tenderlover reageerde



My guess:  een slippende V-snaar.  Zou ook een drooglopend lager kunnen zijn.  Kan je het geluid wat nader omschrijven ? een beetje fluitende pieptoon was het want ik hoorde het net niet meer.
hoe kun je trouwens de kogellager controlren of hij nog wel goed is? ik heb soms het idee dat ik die soms ook hoor.



en waar kan ik de filter van de wasmachine vinden? mijn wasmachine is van het merk Candy.
Alle reacties Link kopieren
De kogellager zit aan de achterkant van de trommel. Dus moet je er je machine voor opendraaien. Kapotte kogellagers kan je zelf vervangen. Is even puzzelen, maar je bespaart je de kosten van een "mannetje"en kan vervolgens terecht trots zijn op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat er geen verdwaalde bh-beugel aan de buitenkant van de trommel meedraait? Dat kan ook aardig piepen.



Een piepend filter heb ik nooit meegemaakt. Maar de filter zit bij die van mij achter een klein luikje. Dop eraf schroeven, neus dicht en schoonmaken :?
Alle reacties Link kopieren
een meedraaiende bh-beugel kan het niet zijn want ik was mn bh's in een wasnetje sinds er bij een bh-beugel kapot is gegaan en die er wel is uitgehaald door een monteur.
Alle reacties Link kopieren
een meedraaiende bh-beugel kan het niet zijn want ik was mn bh's in een wasnetje sinds er bij een bh-beugel kapot is gegaan en die er wel is uitgehaald door een monteur.
,mn wasmachine heb ik in een kast staan omdat daar de aansluiting voor de wasmachine zat toen ik in mn flat kwam. dus moet eerst de wasmachine uit de kast halen wil ik bij de achterkant komen.



Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft het te maken met de watertoevoer. Ik heb hetzelfde gehad met mijn vaatwasser. Ik heb een tijd geleden de slang losgedraaid van de kraan en toen ik er hem weer opgezet had, piepte hij.

Na even friemelen aan de slang, was het piepen weer voorbij.

Dus effe slang eraf halen en opnieuw erop zetten. (misschien zit ie scheef erop)
Alle reacties Link kopieren
De kogellager zit aan de achterkant van de trommel. Dus moet je er je machine voor opendraaien. Kapotte kogellagers kan je zelf vervangen. Is even puzzelen, maar je bespaart je de kosten van een "mannetje"en kan vervolgens terecht trots zijn op jezelf.

 

IK zou willen dat dat zo was. Om kogellagers te verwijderen moet je op zijn minst een trekhamer hebben met passende kogellagertrekkers. Een investering van 150 euro. Ik heb het gedaan, maat ik had het kunnen laten. Waarom?

Meestal ontstaan lagerproblemen doordat het waswater via de trommelas en de lagers naar buiten weglekt. Daar kunnen lagers niet tegen, die gaan roesten. Ook de as en de kogellager kunnen aan elkaar vastroesten. Tenslotte roest de lagervatting (plek waar het lager in geperst is) ook.

 

Heb je lagerproblemen, dan kan je het volgende vervangen: lagers, lagerkruis (als het van metaal is), askruis, trommel (zit vaak aan het askruis vervangen), keerring, achterschild (bij Whirlpool/Bauknecht). Omdat een kwalitatief goede wasmachine bij mij begint bij 329 euro, zijn machines met lagerproblemen vaak total loss. Nou zijn er ook machines met een polipropyleen kuip. Deze missen het lagerkruis, maar het asprobleem en het lagervervangen blijft. Nog een extra probleem: je moet de kuip delen. Daar zit een pees tussen en die moet weer goed terugkomen.

Twee uitzonderingen wil ik maken, voor Miele en oudere Whirlpool/ Bauknecht machines. ik heb daar over Miele wel positieve verhalen gehoord over het lagers wisselen. Hoe daar de constructie van binnen zit weet ik niet. Oudere Whirlpool/ Bauknecht machines hebben een lagerunit, en het vreemde is vaak dat het aluminium breekt, en dat het water niet langs de ad weglekt, maar langs de opening voor deze unit(klinkt ingewikkeld maar het is zo, je moet het een keer gezien hebben).

 

Dan blijft nog over: problemen met de snaar. Dat is makkelijker te tackelen. Haal de achterkant eraf, haal de snaar eraf, en draai met je hand de motor en de trommel. Piept er niks, dan zou het dus de snaar kunnen zijn. Doe dit wel met de stroom eraf.

 

Ik hoor het vervolg nog wel.



Bovenstaande is uiteraard  niet van mezelf.;)

Maar een verre forumvriend is beter dan een goede buur!
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt niet helemaal dat de koolborstels altijd achter de trommel zitten. Uit eigen ervaring weet ik dat ze er ook weleens onder zitten, ligt aan welke model en merk, en da's een pokkeklus om te verwisselen. Je moet de machine dan kantelen en dat is retezwaar.

Zelf vervangen is niet aan te raden als je er geen verstand van hebt. Tip: als je zelf iets losmaakt markeer dan wat je doet. Dat maakt het net even makkelijker om de handel terug te plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
heb vanmiddag nog een was gewassen en toen hoorde ik niets dan wat normaal is. misschien heb ik me druk gemaakt om niets maar hou het wel goed in de gaten en als het erger wordt haal ik er wel een monteur bij. zo technisch ben nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook a-technisch,mss zat er effe wat klem dan,als je de laatste keer geen last had..



Ik hoop het voor je:D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven