Ik weet echt geen raad meer..met mijn zusje HELP MIJ PLS

05-08-2007 23:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een zusje van 10 jaar en zij doet de laatste tijd wel heel erg raar. Help mij pls..



Zij zette een keer foto's van mij en haar op een website en bij die foto's zette ze als titels: 'heks en ik' ..... Ik wist niet wat ik zag en liet ook aan haar merken dat ik 't niet leuk vond....



We zaten een keer te chatten op msn en mijn msn naam was 'Carpe Diem'. Toen vroeg ze aan mij waarom ik die naam heb en stelde mij voor om een andere naam te gebruiken namelijk: 'Memento mori ' (omdat het meer bij mij past..volgens haar)

Ik wist niet wat ik moest zeggen.. want het betekent Bedenk dat u sterfelijk bent of Denk aan je eigen sterfdag.....



Zij had een keer een foto van mijn vriend gezien (op het strand) en ze liet als opmerking achter: Sexy!!!

Mijn vriend en ik keken elkaar aan en we waren sprakeloos..



Mijn zusje en ik hebben al altijd een sterke band gehad. Ik heb haar opgevoed en zij betekent alles voor me.

Maar waarom doet ze zo? heeft het te maken met haar leeftijd? en moet ik hierover met mijn ouders praten?



Ik ben radeloos. Help me aub.
Alle reacties Link kopieren
ik zou hierover niet alleen met je ouders praten, maar ook met je zusje.

dat ze je daarmee kwetst, en dat er ook nog zoiets is als fatsoenlijk gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Of het met de leeftijd te maken heeft weet ik niet mijn dochter is 10 en die doet echt niet zo vreemd...

Ik zou het hier zeker met je ouders over hebben...

En dat van die sterfdag ofzo vind ik helemaal een beetje eng...:o
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Nu heb ik meer bevestiging.. want ik dacht eerst dat het mij lag.. niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Hoi.

Ik vraag mij af hoe oud je zelf bent.

Ik heb drie kids met best een groot leeftijdsverschil (17,10 en 2)

Mijn dochter heeft als oudste altijd best een verzorgende rol op zich genomen.

Alleen nu mijn zoon 10 is begint hij zich daar tegen te verzetten.

Ik hoor vaak opmerkingen van hem tegen zijn zus,dat ze zich niet overal mee moet bemoeien en dat ze zijn moeder niet is.

Ik weet dat mijn dochter dat lastig vind,want ze bedoelt het goed op haar manier.

Maarja,hij heeft wel gelijk,ze is zijn moeder niet en daar verzet hij zich nu tegen,tsja,kleine kinderen worden groot.Ik fluit mijn dochter ook regelmatig terug.



Je schrijft dat je haar eigenlijk(mee?) opgevoedt hebt.Ik weet niet of dat een duidelijk reden heeft.Maar gezond is dat is dat niet voor een zussen relatie.



Logisch dat je niet begrijpt waar het ineens vandaan komt,maar ik denk dat het een beetje afzetten is tegen haar zus.Ik zou mij er niet zo druk om maken,dat gaat wel weer over.



Misschien kan je een beetje afstand nemen en meer een zus zijn en de opvoeding aan je ouders overlaten.(als dat mogelijk is,alvast sorry als ik dat verkeerd inschat).

Probeer de aandacht te leggen op ander dingen,dan"opvoeder" te zijn. eens een spelletje met haar doen,vraag wat ze die dag heeft gedaan,interesse tonen in haar bezigheden,sanmen een film kijken.

O ja,en je mag best haar duidelijk maken  dat je het niet leuk vindt en vragen waarom ze dat doet.

Naar je ouders stappen,mwah...dat zou ik niet meteen doen,zo groot is het probleem toch niet dat je het zelf niet kan oplossen?



succes ermee!

Groetjes,Iry
Alle reacties Link kopieren
jij hebt haar opgevoed zeg je, dus als "normale" puber keert ze zich tegen haar opvoedster

wat niet wil zeggen dat je haar er niet op mag aanspreken, maar of dat zal helpen?

waarschijnlijk vindt ze het alleen maar leuk dat ze je op de kast krijgt .

geen idee hoe lang t zal gaan duren sterkte iig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
@ Iry:



Ik ben zelf 23 jaar en met opvoeden bedoel ik:

Mijn ouders moesten allebei werken vlak na haar geboorte daarom heb ik samen met mijn ouders haar opgevoed.



Ik weet dat kinderen op zo'n leeftijd een beetje vreemd kunnen zijn (gelezen op internet) maar mijn zusje doet wel extreem vaag vind ik.

Het gaat mij vooral om de reacties van haar.. hoe komt ze aan zulke gedachtes
Alle reacties Link kopieren
PS:

Ik woon 3,5 jaar op mezelf. Maar ik kom wel elke week terug naar mijn ouders (en heel vaak bellen ect) dus ik heb genoeg contact met hun.

Ik heb nog een zusje van bijna 17 jaar.. Zij is echt een puber.. Misschien ligt het aan het feit dat zij invloed heeft op mijn jongste zusje..?

Mocht dit zo zijn dan moeten mijn ouders er toch van weten?
Alle reacties Link kopieren
zoals eerder gezegd, negeer dat gedrag zoveel mogelijk, doe leuke dingen met haar, en stop met opvoeden, je bent haar zus niet haar moeder.

zussen horen samen te spannen tegen de ouders, je wilt geen zus die het met pa en ma eens is (zeker niet als je 10 bent)

dus kies eens n keer haar kant bij een niet te groot probleem, stop haar eens n euro toe om een ijsje te kopen of om haar zakgeld aan te vullen als ze net te weinig heeft om iets te kopen waar ze haar zinnen op gezet heeft.

( ok het lijkt omkopen maar zie het als investering ;)) dus doe t wel geleidelijk aan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren


@ Iry:



Ik ben zelf 23 jaar en met opvoeden bedoel ik:

Mijn ouders moesten allebei werken vlak na haar geboorte daarom heb ik samen met mijn ouders haar opgevoed.



Ik weet dat kinderen op zo'n leeftijd een beetje vreemd kunnen zijn (gelezen op internet) maar mijn zusje doet wel extreem vaag vind ik.

Het gaat mij vooral om de reacties van haar.. hoe komt ze aan zulke gedachtes





Haha,hoe ze aan die gedachtes komt? meid waarschijnlijk net als waar jij je info vandaan haalt...internet?



Mijn zoon is van 10 is echt een schatje en een rustig manneke.

Maar door al die playstation spellen e.d. krijg ik hier de meest vage kreten over de vloer.Ook speelt hij hele spellen hier na door de kamer,nou dan is echt af en toe een randdebiel(sorry voor mijn woordkeuze).



Meiden ontwikkellen zich wat sneller dan jongens,eerder pubergedrag zeg maar.

Mijn nichtje is 10 en die vind ook alles sexy. Tieten(zoals ze het zelf noemt) vind ze mega interressant.



dat je haar door omstandigheden mee opgevoed hebt,vind ik niet echt gezond.jammer dat je ouders je al zo vroeg die taak hebben gegeven.Ik waak hier dan ook erg over bij mijn eigen kids.Hoewel mijn dochter daar uit eigen beweging ook een handje naar heeft.



Probeer het echt als een fase te zien,want dat is het echt.

leuk is het niet,maar ik denk niet dat je het als een afwijzing moet zien.

Negeer het gewoon,dan is de lol er snel vanaf.En loopt het echt uit de hand,praat er dan over met haar,waarom ze dat doet en of haar wat dwars zit.



Later als jullie ouder zijn lach je er samen om!

Groetjes,Iry
Alle reacties Link kopieren
Misschien doe je dat al hoor.Maar als je op jezelf woont,kan ze dan niet af en toe komen logeren?



En dan lekker dingen samen doen als zussen onder elkaar!

laat opblijven,twee ijsjes eten na het eten,film kijken en de hele zak chops opeten i.p.v een bakje.

Samen opmaken in de badkamer en daarna lekker de stad in.

S'middags geen brood eten maar lekker pannekoeken bakken.

Ik ben het eens met de opmerking van ?(weet ff niet)



Zussen horen samen te spannen tegen hun ouders.Niet teveel natuurlijk,maar een beetje dwars doen samen is natuurlijk kei lachen als je 10 bent!



Mijn dochter verheugd zich erop als ze straks op zichzelf woont om haar broertjes over de vloer te hebben! ze roept nu al vaak dat ze van haar dan lekker alles mogen.



Maar...voel je niet al te rot over je opvoedersrol,die heb je tenslotte een beetje toe geschoven gekregen.En door het leeftijdsverschil loopt dat ook een beetje zo.

Als de jongste iets doet wat niet mag,krijgt hij het ook te horen van zijn zus en broer als ik niet in de buurt ben.Maar hij krijgt ook twee koekje i.p.v èèn als ik er niet ben!

Mijn zoon van 10 pikt het inmiddels echt niet meer van zijn zus,dus is het simpel...ermee ophouden dus.



En met je ouders bespreken vind ik echt niet nodig.Dit is iets tussen jullie samen.Als er buiten dat om andere dingen aan de hand zijn merken je ouders dat toch wel zelf op?



Ik hoop dat je er iets mee kan.

Groetjes

Iry
Alle reacties Link kopieren
We zaten een keer te chatten op msn en mijn msn naam was 'Carpe Diem'. Toen vroeg ze aan mij waarom ik die naam heb en stelde mij voor om een andere naam te gebruiken namelijk: 'Memento mori ' (omdat het meer bij mij past..volgens haar)Een kind van 10 jaar die dit zegt?Vind ik echt niet normaal voor een kind van 10 jaar.Ik heb zo'n vermoeden dat ze op internetsites zit die niet echt geschikt voor haar zijn.En daar mogen haar ouders wel op letten,je hoort de raarste dingen daar over tegenwoordig.

Ik wist niet wat ik moest zeggen.. want het betekent Bedenk dat u sterfelijk bent of Denk aan je eigen sterfdag.....
Alle reacties Link kopieren
Om alle misverstanden te voorkomen:

Ik voed haar (al lang) niet meer op. Eigenlijk moest ik beter zeggen: Ik heb meegeholpen aan de opvoeding van mijn zusje. Mijn ouders hebben natuurlijk 't meeste werk gedaan.



Leuke dingen doen we zeker samen en heel vaak neem ik cadeautjes voor haar mee als ik langs kom dus hier ligt het niet aan. Ze is voor de rest een normaal meisje maar sommige opmerkingen vind ik onbegrijpelijk.



Dat 'Memento mori' heeft ze gehad in de les van het vak Letterkunde. Ok ik ben blij dat ze een 'brede kennis' heeft maar op zo'n moment daaraan denken en zeggen tegen je zus? Dat is voor mij bizar.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gewoon aan haar vragen waarom ze zoiets doet/zegt..?!
Alle reacties Link kopieren
tsja als je alles al gedaan hebt/doet dan blijft er maar 1 ding over, wachten tot t overgaat, en dat gaat vast wel gebeuren. raar gedrag negeren , en gezellig gedrag op reageren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven