Waarom zijn (sommige) clowns eng?

09-09-2017 16:32 64 berichten
Een nieuwe verfilming van IT draait nu in de bioscoop.
Voor wie onder een steen heeft geleefd: IT is een boek van horrorauteur Stephen King waarin het kwaad de vorm aanneemt van een clown met de naam Pennywise. Eigenlijk is alles aan Pennywise angstaanjagend, ondanks dat het een clown is. Wat zou hier het psychologisch mechanisme zijn? Het is logisch om bang te zijn voor gifslangen en bruine beren (vooral in het wild). Ze zijn gevaarlijk en evolutionair heeft het een voordeel om er uit de buurt van te blijven. Maar wat is de reden dat een clown (feitelijk een menselijke vermomming) door veel mensen eng wordt gevonden?
Er is toch echt wel een uiterlijk verschil tussen een gewone clown en een clown uit een horrorfilm.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 09-09-2017 16:56
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er wel een verband tussen de film en de angst, ik weet niet.
Let us forget with generosity those who cannot love us — Pablo Neruda
gizzmo-returns schreef:
09-09-2017 16:34
Er is toch ecgt wel een uiterlijk verschil tussen een gewone clown en een clown uit een horrorfilm.
Dat is waar, maar dan blijft het zo dat clowns zich er goed voor lenen om met wat aanpassingen ineens heel eng te worden. Ik ken weinig andere outfits waarbij je dit effect op deze manier bereikt.
Alle clowns zijn creepy.

Ik heb IT nooit gezien, ben het niet van plan ook, maar voor mij zijn clowns een creepy karikatuur van de mens en je weet nooit wat er in dat lillijke hoofd omgaat, met die neplach.
Kan me best wel voorstellen dat dit onderwerp voor horror wordt gebruikt.
Ik heb de film (nog) niet gezien, maar wel het boek gelezen en ja Stephen kan clowns eng maken.
Alle reacties Link kopieren
:rrr:
Let us forget with generosity those who cannot love us — Pablo Neruda
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
09-09-2017 16:34
Er is toch ecgt wel een uiterlijk verschil tussen een gewone clown en een clown uit een horrorfilm.
Mwahhh :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Daar zijn de meningen over verdeeld denk ik
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
ManOpHetPrikbord schreef:
09-09-2017 16:41
Dat is waar, maar dan blijft het zo dat clowns zich er goed voor lenen om met wat aanpassingen ineens heel eng te worden. Ik ken weinig andere outfits waarbij je dit effect op deze manier bereikt.
Hetzelfde met de Joker uit Batman, eigenlijk zijn ze voor het vermaak maar de clown in It en de Joker uit Batman doen het tegenovergestelde, ze zaaien angst en dood. Het zal het contrast wel zijn.
In Amerika had je een seriemoordenaar die wel eens als clown optrad.

Overigens vind ik clowns gewoon stom, niet grappig en buiten de film It ook niet eng.

edit: toen ik It voor de allereerste keer had gezien vond ik vooral douche putjes en het rooster boven mijn bed griezelig.
Alle reacties Link kopieren
Domme August is ook een clown.
Let us forget with generosity those who cannot love us — Pablo Neruda
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
09-09-2017 16:47
Hetzelfde met de Joker uit Batman, eigenlijk zijn ze voor het vermaak maar de clown in It en de Joker uit Batman doen het tegenovergestelde, ze zaaien angst en dood. Het zal het contrast wel zijn.
In Amerika had je een seriemoordenaar die wel eens als clown optrad.

Overigens vind ik clowns gewoon stom, niet grappig en buiten de film It ook niet eng.

edit: toen ik It voor de allereerste keer had gezien vond ik vooral douche putjes en het rooster boven mijn bed griezelig.
Ohja, John Wayne Gacy, fijne vent was dat ja.

Afbeelding
Patches the Clown.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
http://www.vrijvanfobie.nl/coulrofobie
Coulrofobie – angst voor Clowns
Dit fenomeen komt vrij veel voor bij kinderen maar zelfs tieners en volwassenen kunnen er last van blijven houden. Johnny Depp bijvoorbeeld heeft een clownfobie.
Coulrofobie komt vrij veel voor en komt op verschillende manieren tot uiting. De symptomen zijn verschillend van paniek aanvallen tot een hevige angst voor personen die verkleed zijn in een clown kostuum of andere in het oog springende kostuums.

De meest gebruikelijke verklaring voor coulrofobie is een omstandigheid als kind geweest waar je op de een of andere manier heel veel negatieve angstige gevoelens en emoties aan hebt vastgeplakt.

Vaak is de gebeurtenis die het veroorzaakt heeft in het onbewuste opgeslagen waardoor het gevoel van die ene keer telkens naar boven komt bij het zien van iemand verkleed als clown.

Coulrofie is een enkelvoudige fobie en kan makkelijk behandelt worden door enkele eenvoudige oefeningen waardoor de emoties en gevoelens die je verankerd hebt aan het beeld van een clown worden losgekoppeld. Hierdoor heeft de clown geen enkele betekenis meer voor je en ben je vrij.
Er zijn meer bijzondere fobieën:
Aichmofobie: Angst voor scherpe en spitse voorwerpen. Mensen die daar in extreme mate last van hebben, zijn zelfs bang voor een wijzende vinger.

Agyrofobie: Angst om een weg over te steken. Dit heeft niets met het verkeer te maken, een lege weg kan net zo beangstigend zijn.

Anthofobie: Angst voor bloemen. Als je daar last van hebt, wordt het al heel lastig om je woning te verlaten.

Charofobie: Angst om te dansen. Veel mensen vinden dansen niet leuk, maar met charofobie kun je zelfs ziek worden van angst.

Coulrofobie: Angst voor clowns. En niet alleen voor enge clowns die de bedoeling hebben om je schrik aan te jagen, maar ook voor heel gewone clowns.

Nomofobie: Angst om verstoken te zijn van contact via je mobiel. Dit is een recente fobie. En hij kan zo uitgesproken zijn dat mensen hun mobiel nooit uitzetten en overal mee naartoe nemen.

Osmofobie: Angst voor geuren. Je kunt voor één bepaalde geur bang zijn, maar ook voor alle sterk ruikende dingen in het algemeen.

Phobofobie: Angst voor fobieën. Je kunt zo bang zijn om bang voor iets te worden, dat het een angst op zich wordt.

Spectrofobie: Angst voor spiegels en je eigen spiegelbeeld. Het is een zeldzame kwaal, maar een uiting van een enorme angst om te erkennen wie je bent.

Tetrafobie: Angst voor het cijfer 4. Deze fobie komt vaak voor in veel Aziatische landen, waar de woorden voor 4 en voor dood vaak sterk op elkaar lijken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
09-09-2017 16:34
Er is toch ecgt wel een uiterlijk verschil tussen een gewone clown en een clown uit een horrorfilm.
Nee hoor. Ze zien er allemaal niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Deze uitleg vond ik toen ik op coulrofobie zocht:
"Coulrofobie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Een rol in het ontstaan van coulrofobie kunnen de vele ‘boosaardige clowns’ zijn die af en toe in thrillers spelen (bijvoorbeeld ‘it’). Daarnaast zouden mensen bang voor clowns kunnen zijn omdat ze onverwacht gedrag kunnen vertonen en hun gezichtuitdrukkingen, door hun masker, moeilijker te lezen zijn. De angst voor clowns wordt meestal ontwikkeld gedurende de kinderjaren en is op eenzelfde manier te behandelen als dat andere fobieën dat zijn."
http://www.psyblog.nl/2011/04/26/nader- ... ulrofobie/
Let us forget with generosity those who cannot love us — Pablo Neruda
Als een clown in mijn richting komt dan waarschuw ik hem dat er een hook aankomt en dat tie op moet donderen. Ik ben dus niet bang, moet er gewoon niks van hebben.
Er is wel een verschil tussen Bassie en Pennywise he :proud:

Maar goed, ik heb het ook niet zo op clowns...
Alle reacties Link kopieren
Hij was maar een clown. En nu is hij dood.
Everything you see I owe to spaghetti!
IT is fantastisch en alle clowns zijn eng/niet leuk/stom. Ook Bassie ja.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-09-2017 16:59
IT is fantastisch en alle clowns zijn eng/niet leuk/stom. Ook Bassie ja.
Bassie haat kinderen. Ik zie ook een verband.
Star² schreef:
09-09-2017 16:59
IT is fantastisch en alle clowns zijn eng/niet leuk/stom. Ook Bassie ja.
Ik ben het met je eens, maar ik maak een uitzondering voor de cliniclowns.
Ik geloof best dat er mensen zijn met een clownfobie, maar de laatste tijd is het nogal een 'trend' geworden om clowns eng te vinden heb ik het idee. Ineens gruwelt iedereen ervan.

Hoewel ik dat met die horrorclowns op straat rond Halloween ook wel weer begrijp, daar zou ik ook als de dood voor zijn als die me ineens achtervolgen.
Maar een gewone clown op een feestje, tja.
Tarlin schreef:
09-09-2017 17:01
Bassie haat kinderen. Ik zie ook een verband.
Hé, echt?
Ik vond hem iets ordinairs hebben met die vette hese lach van hem alsof hij al zijn avonden achter een bierglas in de kroeg doorbracht maar een kinderhater had ik dan weer niet achter hem gezocht.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
09-09-2017 17:05
Hé, echt?
Ik vond hem iets ordinairs hebben met die vette hese lach van hem alsof hij al zijn avonden achter een bierglas in de kroeg doorbracht maar een kinderhater had ik dan weer niet achter hem gezocht.
Hij is vreselijk in het echt. Mijn familie woonde bij hem in de buurt. Hij moet zich dus letterlijk een ander uiterlijk aanmeten om geloofwaardig over te komen.
Alle reacties Link kopieren
jellybelly schreef:
09-09-2017 17:04
Ik geloof best dat er mensen zijn met een clownfobie, maar de laatste tijd is het nogal een 'trend' geworden om clowns eng te vinden heb ik het idee. Ineens gruwelt iedereen ervan.

Hoewel ik dat met die horrorclowns op straat rond Halloween ook wel weer begrijp, daar zou ik ook als de dood voor zijn als die me ineens achtervolgen.
Maar een gewone clown op een feestje, tja.
Misschien houdt die clownfobie-trend dan wel verband met het gegeven dat Depp die fobie ook heeft.
Let us forget with generosity those who cannot love us — Pablo Neruda

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven