Faalangstrijexamen snelweg

19-12-2017 14:06 28 berichten
Aanstaande vrijdag moet ik afrijden, spannend! De eerste keer. Vandaag nog een rijles gehad en vrijdag heb ik nog een uurtje voordat het echte examen begint. Ik heb gekozen voor een faalangstexamen. Vandaag weer een stuk op de snelweg gereden en dat ging best goed, maar ik vind het wel spannend. Moet je verplicht tijdens je rijexamen op de snelweg rijden, ook al heb je een faalangstexamen of pakken ze dan de autoweg waar je moet laten zien of je in/uit kan voegen?
Nou ik mag hopen dat je op een 'echte' snelweg moet afrijden! Hoe zou je dat anders doen als je eenmaal geslaagd bent?
Alle reacties Link kopieren
je moet kunnen laten zien dat jij de auto onder controle hebt en veilig door het verkeer kunt bewegen in allerlei situatie, dus ook op een snelweg.

Ik zou toch niet willen dat er allerlei "deel rijbewijzen" zijn, Pietje durft niet in het donker te rijden, Marietje niet wanneer het regent, Jaapje vindt het rijden in de bebouwde kom eng, en jij niet op de snelweg.

Je krijgt een rijbewijs wanneer goed genoeg rijdt om zelfstandig de weg op te gaan. En weet dat je niet de weg op moet gaan in extreem weer bijvoorbeeld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Snelweg is voor zover ik weet niet perse verplicht hoor...
Een faalangstexamen (ik heb er 3 gehad, ik heb erge faalangst) is niet makkelijker dan een gewoon examen. Je moet laten zien dat je zelfstandig kan rijden.
Het verschil is dat je een speciaal opgeleide examinator krijgt, en dat je recht hebt op een time out als het je te veel wordt. (Zeker doen!!! Ik had hem binnen 10 minuten al nodig omdat er een debiel op een fiets rakelings totaal onverwacht midden over de weg schoot, ik was echt zwaar over de zeik toen...)
Toitoitoi alvast! :cheer2: :cheer2:
Heb je bij je huisarts trouwens betablockers geregeld, als je veel last hebt van zenuwen en trillen? (Ik shakede zo ongeveer de auto uit..)
Alicemorgan3 schreef:
19-12-2017 14:14
Snelweg is voor zover ik weet niet perse verplicht hoor...
Een faalangstexamen (ik heb er 3 gehad, ik heb erge faalangst) is niet makkelijker dan een gewoon examen. Je moet laten zien dat je zelfstandig kan rijden.
Het verschil is dat je een speciaal opgeleide examinator krijgt, en dat je recht hebt op een time out als het je te veel wordt. (Zeker doen!!! Ik had hem binnen 10 minuten al nodig omdat er een debiel op een fiets rakelings totaal onverwacht midden over de weg schoot, ik was echt zwaar over de zeik toen...)
Toitoitoi alvast! :cheer2: :cheer2:
Heb je bij je huisarts trouwens betablockers geregeld, als je veel last hebt van zenuwen en trillen? (Ik shakede zo ongeveer de auto uit..)
Ja heb ik al thuis, van die rustgevende medicijnen. Ben erg benieuwd hoe het gaat. Dankjewel!
Ik kan best op de snelweg rijden, maar ik ben een beetje in verwarring door de rijles van vandaag. De instructrice zei dat ik die vrachtwagen moest inhalen. Prima, doe ik dat. Maar uit mezelf deed ik dat niet. Reed er prima achter en was niet veel aan de hand. Maar ben je ook gezakt tijdens je examen als je dan die ene vrachtwagen niet inhaalt?
Alle reacties Link kopieren
juicey schreef:
19-12-2017 14:19
Ik kan best op de snelweg rijden, maar ik ben een beetje in verwarring door de rijles van vandaag. De instructrice zei dat ik die vrachtwagen moest inhalen. Prima, doe ik dat. Maar uit mezelf deed ik dat niet. Reed er prima achter en was niet veel aan de hand. Maar ben je ook gezakt tijdens je examen als je dan die ene vrachtwagen niet inhaalt?
De vraag is eerder waarom zou je de vrachtwagen niet inhalen op de snelweg?
De maximale snelheid(op de snelweg) voor een vrachtwagen is 80 km, jij mag 120 km(in sommige gevallen 130).
Het is dus niet logisch om er achter te blijven hangen(tenzij je in gaat voegen, dan laat je de vrachtwagen ruimte maken en maak jij daar gebruik van).
Alle reacties Link kopieren
juicey schreef:
19-12-2017 14:19
Ik kan best op de snelweg rijden, maar ik ben een beetje in verwarring door de rijles van vandaag. De instructrice zei dat ik die vrachtwagen moest inhalen. Prima, doe ik dat. Maar uit mezelf deed ik dat niet. Reed er prima achter en was niet veel aan de hand. Maar ben je ook gezakt tijdens je examen als je dan die ene vrachtwagen niet inhaalt?
Of je zakt of slaagt hangt niet af van 1 manoeuvre, maar veel meer van het algemene beeld van de instructeur krijgt.

Blijf je achter de vrachtauto hangen omdat het overduidelijk is dat je bang bent en niets durft, dan kan dit mede een reden zijn om niet te slagen. Te langzaam rijden kan in sommige situaties ook strafbaar zijn, en kan de politie je daarvoor een boete geven. Niet bij 80 km/u op de snelweg, maar wel wanneer je 50 of minder rijdt zonder dat er file is.

Ik denk dat een rijexaminator wil zien dat je veilig kan inhalen en weer terug kan invoegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
juicey schreef:
19-12-2017 14:19
Ik kan best op de snelweg rijden, maar ik ben een beetje in verwarring door de rijles van vandaag. De instructrice zei dat ik die vrachtwagen moest inhalen. Prima, doe ik dat. Maar uit mezelf deed ik dat niet. Reed er prima achter en was niet veel aan de hand. Maar ben je ook gezakt tijdens je examen als je dan die ene vrachtwagen niet inhaalt?
Nou ja, dat ligt ook aan je examinator, maar de kans bestaat zeker. Achter een vrachtwagen blijven tuffen op de snelweg, daar maak je over het algemeen geen goede indruk mee tijdens een rijexamen, ook niet met een faalangstexamen.
En waarom zou je dat ook doen als er geen noodzaak toe is? "Ik reed er prima achter" is niet een uitspraak die getuigt van inzicht en het begrijpen van verkeersdynamiek. Het maakt waarschijnlijk wel duidelijk dat je onzeker en angstig bent en kan de vraag oproepen of je de inhaalmanoeuvre goed beheerst.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 19-12-2017 14:41
7.61% gewijzigd
Loca_Loca schreef:
19-12-2017 14:08
Nou ik mag hopen dat je op een 'echte' snelweg moet afrijden! Hoe zou je dat anders doen als je eenmaal geslaagd bent?
Ik ben bij mijn examen niet op de snelweg geweest hoor.
Wel tijdens de lessen.

Maar ik ben gewoon geslaagd en rij nu ook gewoon snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan als je mag afrijden, jouw rijinstructeur vertrouwen heeft in jouw rijvaardigheden.

Met een faalangstexamen heb je recht op een time out, maak hier ook gebruik van mocht het je teveel worden.
Deze speciale examinatoren zijn er van bewust dat het examen veel spanning met zich meebrengt, ze zijn ook wat meer relaxt.

Succes, laat je niet gek maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens ook een faalangstexamen gedaan en moest gewoon de snelweg op. In tegenstelling tot de eerste keer afrijden was deze examinator een vriendelijke mevrouw, maar ik werd toch wel geacht aan dezelfde eisen te voldoen als ieder ander. Een time-out heb ik niet nodig gehad. Een examinator die me niet volledig affikte was genoeg om me beter te laten rijden dan de keer ervoor.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, als je je rijbewijs hebt ga je toch ook de snelweg op?

Je bent wat nerveus omdat het je eerste rijexamen is , daar komt het van.
Meestal zak je daarom ook de eerste keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die vrachtwagen de volgende keer wel gewoon inhalen. In het echt ga je toch ook niet 100 kilometer 80 rijden achter een vrachtwagen? Mooie kans om te laten zien dat je het gewoon kunt.
In principe haal je langzamer rijdend verkeer gewoon in natuurlijk. Heel soms blijf ik wel achter een vrachtwagen hangen omdat ik weet dat ik er over 100 m uit te voegen.
Het hielp mij trouwens wel om dat gewoon hardop te beredeneren. 'Ik blijf maar even achter deze vrachtwagen want daar is de afrit al.'
Dan weet zo'n examinator tenminste wel dat je het met een reden doet.
miedo schreef:
19-12-2017 16:04
Tuurlijk, als je je rijbewijs hebt ga je toch ook de snelweg op?

Je bent wat nerveus omdat het je eerste rijexamen is , daar komt het van.
Meestal zak je daarom ook de eerste keer.

Euh.. heel veel mensen slagen gewoon de eerste keer hoor.

TO, het kan dat je de snelweg opgaat, kan ook dat dat niet gebeurt. Als je de snelweg eng vindt ben je misschien gewoon niet toe aan een rijbewijs. Bij een faalangstexamen start je wel vanuit een rustigere plek dan bij een gewoon examen. Dus dat scheelt. Succes en niet teveel piekeren, bereik je niks mee en je kunt op deze korte termijn niets meer veranderen aan je rij-kwaliteiten. Je bent deels afhankelijk van je examinator en die zal ook kijken naar hoe zeker je je in het verkeer beweegt. Hij of zij kijkt naar het geheel van de rit om te beoordelen of je klaar bent voor je rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
19-12-2017 14:38
Ik ben bij mijn examen niet op de snelweg geweest hoor.
Wel tijdens de lessen.

Maar ik ben gewoon geslaagd en rij nu ook gewoon snelweg.
LOL, zelfs bij de rijlessen ben ik niet op de snelweg geweest.
Die hadden we niet :smile:
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Saoghail schreef:
19-12-2017 16:21
Het hielp mij trouwens wel om dat gewoon hardop te beredeneren. 'Ik blijf maar even achter deze vrachtwagen want daar is de afrit al.'
Dan weet zo'n examinator tenminste wel dat je het met een reden doet.
Precies dit. Dit 'trucje' heb ik ook tijdens mijn rijlessen gedaan, met de reden dat de rij instructeur wist hoe ik dacht.
Deed ik met afrijden ook. Ik had in het begin ook angst voor de snelweg, maar zodra ik wat meer de snelweg op werd gestuurd, ging het steeds beter.
Alle reacties Link kopieren
Het examen is precies hetzelfde. Alleen er wordt meer tijd voor je genomen, waardoor ik bijv met inparkeren de auto daarna even twee minuutjes mocht laten staan, even babbelen over wat anders en hup weer doorrijden. En die rust maakte dat ik niet meer opgefokt zat en alles deed wat niet mocht haha.
Alle reacties Link kopieren
littleme2 schreef:
19-12-2017 14:30
De vraag is eerder waarom zou je de vrachtwagen niet inhalen op de snelweg?
De maximale snelheid(op de snelweg) voor een vrachtwagen is 80 km, jij mag 120 km(in sommige gevallen 130).
Het is dus niet logisch om er achter te blijven hangen(tenzij je in gaat voegen, dan laat je de vrachtwagen ruimte maken en maak jij daar gebruik van).

Ja dat vraag ik me ook af, waarom zou jij zelf niet inhalen?

Ik heb ook een faalangstexamen gedaan en je krijgt naar mijn weten gewoon hetzelfde als een gewoon examen, maar je hebt wel wat langer de tijd. Zo vertrok ik niet in de zelfde massa met de gewone afrijders maar iets erna zodat ik nog een klein praatje had met de examinator. De time-out heb ik zelf niet nodig gehad en ik was ook in een keer geslaagd. Weet niet of een faalangstexamen voor mij dus per se nodig was, maar vond het geen probleem om het zo te doen.

Wat je in ieder geval niet moet doen, is je laten leiden door angst. Haal je niet in omdat je dat niet durft, rijdt je 30 waar je 50 mag etc dan ben je nog niet klaar voor een rijbewijs. Maar als je zulke dingen wel durft, maar vind je examen doen gewoon wat eng, dan komt het vast goed. :)
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
19-12-2017 16:21
Het hielp mij trouwens wel om dat gewoon hardop te beredeneren. 'Ik blijf maar even achter deze vrachtwagen want daar is de afrit al.'
Dan weet zo'n examinator tenminste wel dat je het met een reden doet.
Dát! Het is handig om hardop te beredeneren waarom je iets wel of niet doet, zodat je kunt laten zien dat je weet waar je mee bezig bent.
Ik ben GESLAAGD! En zelfs gewoon op de snelweg gereden. Ging super, van te voren dus weer druk gemaakt om niks. Dat wordt lekker veel kilometers maken!
Alle reacties Link kopieren
Fijn Juicey, Gefeliciteerd :yes:
Wat super, gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven