Rijexamen lukt niet!

10-02-2018 09:58 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier inmiddels nogal gefrustreerd over.

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met autorijlessen, in februari 2017 heb ik mijn theorie gehaald (zonder moeite). Inmiddels heb ik 3 keer examen gedaan en ben ik 3 keer gezakt. Redenen waren: stress, te kortzichtig en 1 straat vergeten in te kijken 🙄.

Het probleem is dat de druk alleen maar hoger wordt. M’n moeder heeft in het begin de lessen en examen betaald maar nu betaal ik alles zelf (van de alimentatie die ik krijg). Ik word behoorlijk onder druk gezet om het nou eens te halen zodat m’n moeder minder hoeft te rijden voor me (het OV in en rondom mijn woonplaats is schaars).

Over 2 weken heb ik weer examen en ik hou het gewoon niet meer. Mijn geld is nu echt op want ook mijn studie moet betaald worden. Inmiddels lopen de kosten op tot 5000 euro misschien nog wel meer.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wat zorgde ervoor dat je het uiteindelijk wel haalde? Zijn er voorbereidingen die kunnen helpen? Ik sta overal voor open.

Update: ben de laatste keer geslaagd!
sigmundfreud221b wijzigde dit bericht op 03-04-2018 14:07
1.87% gewijzigd
'You can't always get what you want'
Herkenbaar, al heb ik er 2 keer over gedaan. Bij mij was het inderdaad ook, dat ik te snel handelde en niet alle straten inkeek.
Het enige wat ik kan adviseren: Blijf rustig, doe liever ergens wat langer over dan dat je alles gehaast gaat doen.
En je moet ook net geluk hebben bij het CBR hoor. Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik reed prima, maar door de stress maakte ik stomme fouten.

Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik een bètablokker. Dat voorkomt dat je bloeddruk stijgt, wat de fysieke stressreacties aanjaagt.

Die keer ben ik met vlag en wimpel geslaagd! Het was mijn 6de examen....
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Vraag eventueel om een angst (staats?) examen. Er is dan meer tijd, minder druk.
Staatsexamen krijg je toch sowieso bij de 4e of 5e keer?
Gaat je rij instructeur met je mee TO? Heb je een goede band met hem/haar?
patchouli_ schreef:
10-02-2018 10:07
Herkenbaar. Ik reed prima, maar door de stress maakte ik stomme fouten.

Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik een bètablokker. Dat voorkomt dat je bloeddruk stijgt, wat de fysieke stressreacties aanjaagt.

Die keer ben ik met vlag en wimpel geslaagd! Het was mijn 6de examen....
Ik heb ook iets via de huisarts gekregen (weet niet meer wat, is jaren geleden). Die (3e) keer slaagde ik wel. Heel veel succes en laat je niet gek maken..
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
10-02-2018 10:07
Herkenbaar. Ik reed prima, maar door de stress maakte ik stomme fouten.

Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik een bètablokker. Dat voorkomt dat je bloeddruk stijgt, wat de fysieke stressreacties aanjaagt.

Die keer ben ik met vlag en wimpel geslaagd! Het was mijn 6de examen....
Dit idd. Ik stond ook stijf van de stress waardoor ik echt domme dingen deed terwijl ik in feite gewoon goed kon rijden.

Die pilletjes maakten me zo relaxt (dacht achteraf zelfs een beetje te rekaxt want ik had een pilletje extra genomen want ja, het moest wel helpen natuurlijk. Erg dom maar goed). Wel geslaagd dus.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook een tussentijdse toets gedaan voor vrijstelling voor bijzondere verrichtingen? Dat scheelde bij mij wel in de stress.

Verder niet herkenbaar. Ik heb alles in 1 keer gehaald met maar 1 fout bij mijn theorie. :)
Ik zou eens vragen naar dat staatsexamen. Weet niet of je die pas krijgt bij 4x zakken of al bij 3x zakken.
Judy_Hopps schreef:
10-02-2018 10:21
Heb je ook een tussentijdse toets gedaan voor vrijstelling voor bijzondere verrichtingen? Dat scheelde bij mij wel in de stress
Die vrijstelling mag je maar een examen meenemen.

De stress zorgt ervoor dat je zakt.
Een faalangstexamen is een gewoon examen maar de examinator heeft een extra cursus gevolgd en zal extra zijn best doen om jou op je gemak te stellen, do's en dont's bespreken en als het je tijdens het examen echt even te veel wordt mag je de auto even aan de kant zetten (waar dat veilig kan) om even je rust te vinden/rondje om de auto te lopen etc.
Als je vier keer bent gezakt kom je bij BNOR (bureau nader onderzoek rijvaardigheid), is ook een echt examen bij het cbr maar die examinator heeft meer tijd om te onderzoeken waarom het steeds mis gaat, aanpak is ook anders.

Verder : heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
10-02-2018 10:11
Staatsexamen krijg je toch sowieso bij de 4e of 5e keer?
Gaat je rij instructeur met je mee TO? Heb je een goede band met hem/haar?
Ja een staatsexamen kan ik pas na dit examen aanvragen. En dat is uiteraard weer eens duurder.

Ja ik m’n instructeur gaat mee. Met hem ben ik begonnen, toen andere instructeurs gehad omdat hij naar een andere rijschool was gegaan. Nu ben ik van rijschool overgestapt en les ik weer bij hem. Bij m’n vorige examen zat hij ook achterin en dat geeft wat rust maar niet genoeg.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
10-02-2018 10:21
Heb je ook een tussentijdse toets gedaan voor vrijstelling voor bijzondere verrichtingen? Dat scheelde bij mij wel in de stress.

Verder niet herkenbaar. Ik heb alles in 1 keer gehaald met maar 1 fout bij mijn theorie. :)
Ja in het begin. Dat vervalt meteen ja je examen. Dat geld ga ik daar absoluut niet meer aan uitgeven. Onzin.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
10-02-2018 10:28
Die vrijstelling mag je maar een examen meenemen.

De stress zorgt ervoor dat je zakt.
Een faalangstexamen is een gewoon examen maar de examinator heeft een extra cursus gevolgd en zal extra zijn best doen om jou op je gemak te stellen, do's en dont's bespreken en als het je tijdens het examen echt even te veel wordt mag je de auto even aan de kant zetten (waar dat veilig kan) om even je rust te vinden/rondje om de auto te lopen etc.
Als je vier keer bent gezakt kom je bij BNOR (bureau nader onderzoek rijvaardigheid), is ook een echt examen bij het cbr maar die examinator heeft meer tijd om te onderzoeken waarom het steeds mis gaat, aanpak is ook anders.

Verder : heel veel succes!
Mijn tweede examen was een faalangstexamen... Die vrouw besloot zelf de auto maar aan de kant te zetten. Toen schoot de stress pas echt omhoog. Ook dat vind ik niet zo’n goed idee dus...
'You can't always get what you want'
SigmundFreud221b schreef:
10-02-2018 10:34
Mijn tweede examen was een faalangstexamen... Die vrouw besloot zelf de auto maar aan de kant te zetten. Toen schoot de stress pas echt omhoog. Ook dat vind ik niet zo’n goed idee dus...
Dat is echt heel zeldzaam dat een examinator dat initiatief neemt, gewoonlijk laten ze dat echt van jou afhangen.Dat zij zelf die stap nam wil zeggen dat het op dat moment niet verantwoord was om verder te rijden.
patchouli_ schreef:
10-02-2018 10:07
Herkenbaar. Ik reed prima, maar door de stress maakte ik stomme fouten.

Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik een bètablokker. Dat voorkomt dat je bloeddruk stijgt, wat de fysieke stressreacties aanjaagt.

Die keer ben ik met vlag en wimpel geslaagd! Het was mijn 6de examen....
Dit. Wondermiddel.
Klopt, dat over faalangstexamen, maar ook daarbij moet je ook een beetje geluk hebben met de examinator. Ik had de eerste keer een vrouw die me nadien met een nogal raar 'illustratief' voorbeeld duidelijk probeerde te maken dat ik niet goed een straat in en/of vooruit keek. Mijn instructeur was erbij geweest met de rit en ik dacht dat zijn bozige uitdrukking teleurstelling over mij was. Maar nee, hij vond het oordeel van de examinator belachelijk.Er was geen ingreep, geen rare fouten, alleen op één kruispunt dat ik niet goed zag waar ik heen moest. Ik veroorzaakte geen hinder, want geen verkeer (mét verkeer had ik het waarschijnlijk ook wel beter gezien). Tja, geen schoonheidsprijs, maar of je iemand daarop moet laten zakken met een halve preek erbij... Ik was bang dat ik de tweede keer weer die vrouw zou krijgen en heb overwogen dan maar gewoon examen te doen (het ging mij meer om bekendheid bij de examinator met het fenomeen faalangst dan dat ik de extra tijd nodig dacht te hebben), maar dat raadde mijn instructeur af. Dus toch maar weer een paar weken later, gelukkig een andere examinator. Halverwege liet ik op een drempeltje of zo de motor afslaan en zo, en in de nabespreking zei de examinator dat hij me daarom daarna een parkeeropdrscht gaf om te kijken hoe ik me herstelde. Dat had ik niet door omdat ik volgens mijn telling nog een bijzondere manoeuvre moest. Dat ging goed, maar al met al had ik minder goed gereden dan de eerste keer.. Maar nu slaagde ik wél... Interessant detail: Als pluspunt noemde hij dat ik goed vooruit keek. Dus ook bij faalangstexamens is hetvmaar afwachten wie je in de auto krijgt. Ik was blij dat ik mijn instructeur mee had.
Enora schreef:
10-02-2018 10:41
Dit. Wondermiddel.
+ 1!
Oh, ik zoe nu je post over faalangstexamen
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
10-02-2018 10:28
Die vrijstelling mag je maar een examen meenemen.

Ah daar had ik geen idee van.

Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik niet verwacht had te slagen hoor. Het ging niet echt soepeltjes naar mijn zin.
Idem voor mijn vrijstelling. Recht achteruit rijden langs de stoep werd bijna boem met de stoep. :$
Volgens mij moet je ook een beetje geluk hebben met de examinator.
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
10-02-2018 10:38
Dat is echt heel zeldzaam dat een examinator dat initiatief neemt, gewoonlijk laten ze dat echt van jou afhangen.Dat zij zelf die stap nam wil zeggen dat het op dat moment niet verantwoord was om verder te rijden.

Nee hoor. Mijn examinator deed dat ook en ik ben in 1 keer geslaagd. Soms doen examinatoren dat ook omdat die optie er nou eenmaal is en ze weten dat het even een adempauze kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 5 keer op geweest...

De eerste keer gezakt en de daarop volgende 3!! keren had ik dezelfde vrouwelijke examinator die mij gewoon niet moest... echt erg zowat.

Toen kreeg ik dus een staatsexamen BNOR bureau nader onderzoek rijexamen. Dit examen is op een andere locatie, dus niet bij CBR.

Het ging geweldig! Deze meneer wist mij gerust te stellen door mijn faalangst en ook tijdens het rijden zei hij dat het goed ging.

Heel veel succes!
Collect moments, not things...❤
Alle reacties Link kopieren
Waar ik wel benieuwd naar ben: is eer een correlatie tussen het aantal lessen/aantal examenpogingen enerzijds en de verkeersveiligheid anderzijds? Zou daar nou onderzoek naar zijn gedaan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
10-02-2018 15:38
Waar ik wel benieuwd naar ben: is eer een correlatie tussen het aantal lessen/aantal examenpogingen enerzijds en de verkeersveiligheid anderzijds? Zou daar nou onderzoek naar zijn gedaan?
Mij lijkt hoe meer lessen hoe veiliger je rijdt. Telt toch als rijervaring.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
SigmundFreud221b schreef:
10-02-2018 16:19
Mij lijkt hoe meer lessen hoe veiliger je rijdt. Telt toch als rijervaring.
Dat lijkt me niet bepaald de enig denkbare relatie :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven