Wordt klimop boven op muur van 1m beschouwd als schutting?

28-03-2018 15:50 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Hopelijk is er iemand die kennis heeft van de regels voor het plaatsen van een schutting.

Ik woon momenteel in een hoekhuis en wil graag een nieuwe tuinafscheiding om mijn tuin. Nu ben ik op zoek gegaan naar de regelgeving die geld voor tuinafscheidingen binnen de gemeente. Tijdens mijn zoektocht kwam ik deze site tegen waar een duidelijke uitleg staat van de hoogte's in een plaatje.

http://www.vergunningsvrijbouwen.com/sc ... atsen/221/

Volgens bovenstaande site mag ik dus aan de zijkant van mijn huis maar een schutting van 1 meter hoog plaatsen omdat deze gezien wordt als voorgevel. Voor planting van begroeiing zijn geen regels opgesteld. Het plaatsen van 3 meter hoge coniferen zou dus eventueel wel mogen.

Toch zou ik graag (indien mogelijk) een muurtje zetten van 1 meter hoog met daarbovenop klimop (doorgelust in betongaas).

Nu is mijn vraag: Wordt de klimop boven de muur van 1 meter gezien als begroeiing en is dit dus toegestaan, of telt dit mee als een schutting omdat hij boven op een muur staat en mag dit niet zonder een omgevingsvergunning aan te vragen?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik kan nergens het juiste antwoord vinden.

Alvast bedankt.
Waarom klimop? Dat zal ik je je leven lang kwalijk nemen als je naast mij zou wonen.
Het beton gaas is geen begroeiing en zal gezien worden als schutting, of je daar planten over laat groeien doet daar niks aan af.
Alle reacties Link kopieren
Het zit aan de kant van de weg dus de buren hebben er geen last van.

Klimop omdat dit naar mijn weten de enige begroeiing is die boven op een muurtje kan. En coniferen groeien snel 2 meter breed wat ik zonde vind van de ruimte.

Andere ideeën zijn ook altijd welkom :-)
Kijk ook even hier https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... n-26-7.pdf

Ik zie dit als een kant en klare afscheiding.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden coniferen van 4 meter hoog en 3 meter doorsnede.
Toen wij hier kwamen wonen meteen weggehaald en een schutting geplaatst.
Na een paar weken kwam iemand van de gemeente op bezoek dat onze schutting te hoog was.
Mocht maar 1 meter zijn (ondanks dat het in een verlende van onze straat allemaal hoge schuttingen staan, werd het bij ons niet getolereerd)
Wij hebben, in overleg met de gemeente, de schutting verlaagd naar 1 meter en er gaas tegen aangezet met klimop.
Lijkt erg netjes.
Mijn man snoeit regelmatig de klimop zodat het niet gaat woekeren.

In onze gemeente mag dit dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Staat in je artikel waar dit onder valt. Is vergunningsplichting.

Als je dit plaatst kan ik mij voorstellen dat je gaat voor een soort waarmee je schutting snel in dichtgegroeid. Realiseer je dat je dan 2x per jaar moet snoeien om de klimop in bedwang te houden.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch vele soorten klimplanten?
Alle reacties Link kopieren
Als begroeiing wel kan, dan google eens op leibomen. Die kan je dan boven je muurtje laten uitkomen. Veel beter in de hand te houden als klimop, want die gaat woekeren als een gek. Mooi spotjes in de grond om de boom van onder aan te lichten en je hebt een prachtige afscheiding, die weinig plaats inneemt.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Gaas (of iets anders constructiefs) bovenop een muurtje mag inderdaad niet. Althans, niet vergunningvrij. Als je het heel graag wil kun je bij de gemeente informeren of het evt wel vergunbaar is.

Ik zou een haag zetten. Of wat iemand al zei: een muurtje van een meter, en leibomen tegen het zicht. Mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was even contact opnemen met jouw gemeente. Bouwzaken heeft vaak een spreekuur. Wellicht mag een schutting wel (met vergunningsaanvraag) en zo niet dan kunnen ze je precies uitleggen wat wel en wat niet mag.
Heel simpel, dat wat jij wil mag niet. een meter is een meter.
Moiren’ schreef:
28-03-2018 15:51
Waarom klimop? Dat zal ik je je leven lang kwalijk nemen als je naast mij zou wonen.
Ik ben zo'n buur, mijn buren hebben een klimop heg. Verschrikkelijk dat spul. :steam:
Je moet wel bereid zijn het op tijd bij te snoeien TO want dat groeit zo ontzettend hard en dan is het mooie (nou, ja... mooi..) er echt snel vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven