Vervelende buurman

01-04-2018 17:02 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik woon al jaren samen met mijn vriend in een flat. Nu woont hier 4 etages lager een man waar we in het begin wel eens vaker een praatje mee hadden gemaakt (hij is begin 50). In het begin leek het een aardige man. Toen hij vertelde dat hij een verleden had op de gesloten afdeling, kon ik mij dat toen niet echt voorstellen. Ook is het later ten gehore gekomen via via dat hij wel eens op de vuist ging met mensen (geen idee waarom en wanneer).

Op een gegeven moment is hij een heel andere man geworden toen hij drugs ging gebruiken (hij heeft het gebruik zelf toegegeven toen vriend het aan hem vroeg). Heel erg dominant en de raarste zinnen uitkramen als we hem tegenkwamen. Ook was hij vervelend tegen andere flatbewoners. Nadat hij ongeveer een jaar geleden mijn vriend onnodig heeft zitten beledigen toen hij hem buiten tegenkwam, was voor mijn vriend de maat vol. Hij heeft dit ook duidelijk gemaakt. Buurman schreeuwde mijn vriend toe dat hij zijn sleutel terug mocht komen brengen (deze hadden wij omdat hij wel eens belde op de telefoon onverwachts of we zijn hond mee konden uitlaten samen met die van ons, toendertijd geen probleem natuurlijk).

In het begin zat het mijn vriend dan ook nog hoog en zei hij ook geen hoi terug als hij hem buiten tegenkwam (ik wel nog).
Dat is op een gegeven moment wel weer gewoon een goeiendag iedere keer geworden en zelfs eens vragen aan elkaar hoe het gaat want wij zijn geen haatdragende mensen. Hij leek ook weer rustiger/normaler geworden.

Nu komt het: Afgelopen woensdagmorgen stond buurman ineens aan de deur. allemaal wondjes in het gezicht en een heel achterdochtige blik (zo komt hij de laatste tijd ook op ons over), met droevige stem vragen of wij samen met hem en zijn hond naar de dierenarts willen rijden (Buurman heeft zelf geen auto). Hond zakte blijkbaar door zijn achterpoten. Voor een dier in nood willen wij altijd graag helpen.
Toen we eenmaal zijn hond zagen, liep hij gewoon weer. Prima dat kan best, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat er niets is dachten wij.

Deze keer was ik ook even meegereden en hebben we in onze auto gewacht. Een bedankt kwam er iig niet vanaf naderhand. Hij was gelukkig niet meer de onzin uitkramende dominante man van toen. Maar wel het gezicht vol met wondjes en zich heel achterdochtig gedragen (deze man is zichtbaar psychisch ziek).

Komt ie weer: Zaterdag (gisteren) stond hij weer aan de deur. Of we niet nog een keer met hem en zijn hond naar de dierenarts konden rijden. Dit keer ben ik niet meegegaan. Volgens mijn vriend toen hij bij hem aankwam, kwam de hond ook blij en kwispelend op hem af. Er was iig niks aan de hond te zien. Beneden voordat ze de auto instapte twijfelde buurman of hij het wel of niet moest doen (naar de dierenarts). Uiteindelijk toch gegaan. In de auto heeft mijn vriend (hij is heel direct) de buurman laten weten dat het wel leek of ie crystal meth aan het gebruiken was omdat hij zich zo vreemd gedroeg. Dit sprak de buurman niet tegen en hij zweeg alleen maar stil. Zeker weten doen we dit niet maar deze man is duidelijk niet in orde.

Vandaag ging in het begin van de middag de deurbel. We zagen de bui alweer hangen. Ik schoot dit keer helemaal in paniek. Hier heb ik geen zin in en ik weet ook niet waar deze man toe in staat is. Het is verdorie ook mijn zondag. We hebben dit keer helemaal niet open gedaan. Belde hij een half uur geleden weer aan, aan het einde van deze middag. Wij hebben weer niet open gedaan ondanks dat hij de 2de keer de bel agressief langer liet gaan (zo kwam het op mij over).

Je zal nu wel zeggen; waarom stuur je hem niet gewoon weg? Ik zelf heb een angststoornis en ik ben altijd heel erg bang dat iemand mijn vriend of mij wat wil aandoen (dit komt door gebeurtenissen in het verleden want er is al daadwerkelijk zinloos geweld tegen mijn vriend gebruikt waar ik bij was).

Nu wil mijn vriend als buurman de 3de keer aan de deur zou komen, wel open gaan doen en hem de waarheid vertellen. Ik zie dit niet zitten en ik neig er eerder heen om de politie te bellen. De angst komt ook door de verhalen uit buurman zijn verleden dus (dat hij niet bang is om zijn vuisten te gebruiken, misschien wel erger). Ik weet niet waar deze man toe in staat is. Maar ik voel me op het moment even niet veilig.

Wat kan ik het beste doen?

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Bel uitzetten, alle lampen uit en in bed duiken?
ik geef mn bek ook maar een douw
GGD heeft een meldpunt zorg &overlast, kan je melding doen als je je zorgen maakt over iemand en/ of overlast ervaart. Je zou ook melding kunnen doen bij de buurtagent. In ieder geval zodat die op de hoogte is van de situatie en wellicht kan er op deze manier bemoeizorg komen als de buurman verder achteruit gaat.
Jullie hebben hem nog niet gezegd dat jullie hem niet meer willen helpen, dus hoe moet hij dat weten? Jouw angst speelt op omdat je de situatie niet kunt voorspellen. Is je vriend in staat de buurman rustig en duidelijk te vertellen dat jullie hier geen zin meer in hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk idd dat het belangrijk is om netjes en rustig je grenzen aan te geven. Blijft het aanhouden idd. Wijkagent en bovengenoemd meldpunt inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
@pippelottaa, Bedankt voor de tip over het meldpunt zorg&overlast. Dit wisten wij nog niet.

@Snowkitty, Mijn vriend is vrij bot en direct en wilde al gaan open doen met ''wat moet je nou weer''. Hij is van mening dat je dat bij die man zo moet aanpakken want anders luistert ie niet. Hier ben ik het dan weer niet mee eens.
Alhoewel hij het in het verleden ook moeilijk kon begrijpen dat wij geen zin meer in hem hadden.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat ik pas morgen of overmorgen naar dat meldpunt kan bellen (ivm pasen)? En blijven wij dan ook anoniem? Want als hij erachter zou komen dat wij een melding gemaakt hebben, zou dat nog wel eens als een rode lap voor een stier kunnen gaan werken. Dit kan natuurlijk ook mijn eigen angst zijn maar je weet maar nooit.
Ik zou de buurman eerst zeggen dat jullie geen zin meer hebben om elke keer voor hem te rijden.
De man is zich nu van geen kwaad bewust en zal daardoor blijven denken dat hij bij jullie terecht kan.

Bij de politie zal je echt afgescheept worden.Jullie hebben zelf elke keer dingen voor buurman gedaan.

Probeer rustig te blijven, laat je vriend anders met hem praten.
Een verleden met een gesloten afdeling en op de vuist gaan met andere, betekend niet dat hij dit bij jullie ook gaat doen.

Sterkte
iloveyouthemost schreef:
01-04-2018 17:16


@Snowkitty, Mijn vriend is vrij bot en direct en wilde al gaan open doen met ''wat moet je nou weer''. Hij is van mening dat je dat bij die man zo moet aanpakken want anders luistert ie niet.
Maar de buurman weet niet eens dat jullie er gek van worden.Jullie doen elke keer wat hij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Netjes en beleefd afwimpelen en hem vooral in het hier & nu houden. En inderdaad dat meldpunt inlichten. Maar ik kan je nu al vertellen dat die weinig kunnen doen. Maar het is altijd belangrijk om zulke dingen te melden.
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg, je kan tenminste eerst de buurman inlichten op een normale, rustige manier. En nee, dat is niet 'wat moet je nou weer'. De buurman kan geen gedachten lezen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Door de beledigingen die zijn gemaakt in het verleden naar mijn vriend toe, is het niet zo gek dat hij zo wil reageren nee. Maar het is zeker niet de juiste manier! Dat heb ik mijn vriend ook laten weten. Desnoods zeg ik het wel tegen hem op een rustige manier. Dit gaan we iig zeker doen als we hem weer tegenkomen of als hij weer aan de deur staat. Dan ga ik hem ook zeggen dat je de dierenambulance kan bellen bij gebrek aan vervoer.
Alle reacties Link kopieren
Eerstvolgende keer dat hij aanbelt: 'dag buurman, het spijt ons, maar we kunnen je niet helpen. Bel de dierenambulance of vraag of de dierenarts thuis kan komen'.

Daarna: 'dag buurman, wij kunnen niet helpen. Hier is het adres van het sociale team in de wijk/stad, zij kunnen je wel helpen'

Het klinkt mij in de oren alsof buurman via de hond contact maakt en om aandacht vraagt. Hij klinkt ook eenzaam. En hij heeft hulp nodig.
De situatie kan escaleren door de buurman, maar zeker ook door jullie reactie nu. Zorg dat je later altijd naar waarheid kunt zeggen dat jullie correct gehandeld hebben, mochten er echt problemen ontstaan.
Ga verhuizen.
iloveyouthemost schreef:
01-04-2018 17:20
Ik neem aan dat ik pas morgen of overmorgen naar dat meldpunt kan bellen (ivm pasen)? En blijven wij dan ook anoniem? Want als hij erachter zou komen dat wij een melding gemaakt hebben, zou dat nog wel eens als een rode lap voor een stier kunnen gaan werken. Dit kan natuurlijk ook mijn eigen angst zijn maar je weet maar nooit.
Je kunt eerst anoniem informeren hoe en wat. Als het goed is kan je online info vinden over het meldpunt. Verschilt per gemeente.
En de politie en het meldpunt kunnen wellicht nog weinig, maar elke keer melden heeft wel echt nut. Er kan dan extra op iemand gelet worden en als het al een keer escaleert is in het systeem de geschiedenis direct zichtbaar. Je doet het niet alleen uit angst, maar ook uit zorg. Je angst ook gewoon uitspreken trouwens! De keer dat ik meerdere meldingen deed wist de persoon over wie het ging dat ook, vandaar dat ik niet weet hoe het qua anonimiteit zit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoef je niet te reageren op de bel. Zou wat moois zijn. Wel zou ik de bel dan afzetten zodat ze hem buiten niet over horen gaan en een inbreker misschien daaruit zou kunnen concluderen dat er niemand thuis is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als iemand me ooit beledigd heeft (of een gezinslid) dan is het voorgoed over. Hooguit groet ik nog terug en praat over het hoognodige maar verder geen koetjes en kalfjesgesprekjes meer en ik zal zeker nergens meer mee helpen of hulp accepteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nu komt het: Afgelopen woensdagmorgen stond buurman ineens aan de deur. allemaal wondjes in het gezicht en een heel achterdochtige blik (zo komt hij de laatste tijd ook op ons over), met droevige stem vragen of wij samen met hem en zijn hond naar de dierenarts willen rijden (Buurman heeft zelf geen auto). Hond zakte blijkbaar door zijn achterpoten. Voor een dier in nood willen wij altijd graag helpen.
Ik zou wat verbaasd zijn dat hij nog tegen me praat aangezien hij me toen zo beledigd heeft, hem hooguit twee zinnen aan aanhoren, onderbreken en zeggen dat hij het beste hulp kan vragen aan een ander, bijvoorbeeld dierenambulance.
Deze keer was ik ook even meegereden en hebben we in onze auto gewacht. Een bedankt kwam er iig niet vanaf naderhand.
Nee. Er is immers geen goede verhouding? Dan heeft hij ook niet het gevoel dat hij moet bedanken.
Uiteindelijk toch gegaan. In de auto heeft mijn vriend (hij is heel direct) de buurman laten weten dat het wel leek of ie crystal meth aan het gebruiken was omdat hij zich zo vreemd gedroeg.
Hij bemoeit zich echt teveel met die man. Ieder moet helemaal zelf weten wat hij wil gebruiken, zolang hij anderen niet in gevaar brengt.
Je zal nu wel zeggen; waarom stuur je hem niet gewoon weg?
Wegsturen is weer het andere uiterste. Je bent niet geïnteresseerd om te helpen of hem aan te horen. Dat is niemand verplicht. Doe je dat wel dan wek je de indruk dat zijn scheldpartijen vergeten zijn én dat je graag met hem praat.
Nu wil mijn vriend als buurman de 3de keer aan de deur zou komen, wel open gaan doen en hem de waarheid vertellen. Ik zie dit niet zitten en ik neig er eerder heen om de politie te bellen.
Nu ineens weer "de waarheid"? Die man heeft geen idee dat jullie van alles tegen jullie zin doen. Hij denkt óf dat jullie hem dolgraag helpen, óf dat jullie zó bang zijn dat jullie niets durven te weigeren. En dat laatste is vermoedelijk waar.

Ga met z'n tweetjes gezellig op assertiviteitscursus. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven