Is het leven maakbaar?

10-04-2018 11:06 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren interessant gesprek gevoerd met iemand die objectief gezien door veel mensen als succesvol zou worden beschouwd. Hoe het precies ter sprake kwam weet ik niet meer, maar op den duur zei ik tegen hem dat hij wel geluk heeft gehad, gezien alles deze man had bereikt.

Toen begon het: hij beweerde dat hij geen geluk heeft gehad, maar zijn eigen geluk heeft gecreëerd door hard werken, geduld en discipline. Zeggen dat hij succesvol was doordat hij geluk heeft gehad zou hem tekort doen. Hij zei dat succesvol zijn gemakkelijk is, doordat de meeste mensen vooral mentaal zwak zijn en alleen maar klagen en excuses verzinnen. Wel succesvol willen zijn, maar niet bereid zijn de prijs daarvan te betalen.

Ik vond het interessante uitspraken. Het zette mij wel aan het denken in ieder geval. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik ongetwijfeld ook meer uit kunnen halen dan ik nu doe. Maar wil ik dat wel? Ben ik bereid de offers te brengen die daarvoor nodig zijn?

Wat vinden jullie hiervan? Is het leven maakbaar? En zo ja, in hoeverre? Ik denk alweer gauw aan belemmerende factoren, maar misschien is dat nu net juist het probleem?
Succes is een beetje zoals een hardloopwedstrijd waarbij sommige mensen dichter bij de finish starten dan anderen. Als je geluk hebt hoef je minder ver te lopen. Je moet nog steeds rennen om de finish te halen, maar de kans dat iemand met veel pech je inhaalt is niet zo groot als je tenminste je best doet.

Jouw gesprekspartner heeft al voorsprong doordat hij man is, in Nederland is geboren of gekomen en in ieder geval geen ernstige fysieke of geestelijke beperkingen heeft. Dat is puur geluk.
Grotendeels eens met deze heer. Mijn uitgangspunt is 80% is het gevolg van een keuze, 20% overkomt je en hoe je daarmee omgaat, dat is weer een keuze.
Ik ben ervan overtuigd dat als je uit gaat van mogelijkheden, inderdaad de bereidheid hebt om ervoor te gaan en dit ook doet, risico durft te nemen en jezelf regelmatig een spiegel voorhoudt, dat je dan heel veel kunt bereiken.
Voor mij is de basisvraag: voegt dit toe aan mijn geluk of aan het geluk van de mensen die ik lief heb? Zo ja, dan ga ik er voor, zo nee, dan steek ik mijn energie in iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet zo in de maakbaarheid van het leven. Als die beste man ergens in Afrika als HIV-baby was geboren had zijn leven er toch echt heel anders uit gezien.

Dat gezegd hebbende, uiteraard zal hij ook echt wel offers gebracht hebben voor zijn succes. En zijn ego wil dat dan voornamelijk daaraan toe schrijven.
Fragolisa schreef:
10-04-2018 11:08
Succes is een beetje zoals een hardloopwedstrijd waarbij sommige mensen dichter bij de finish starten dan anderen. Als je geluk hebt hoef je minder ver te lopen. Je moet nog steeds rennen om de finish te halen, maar de kans dat iemand met veel pech je inhaalt is niet zo groot als je tenminste je best doet.

Jouw gesprekspartner heeft al voorsprong doordat hij man is, in Nederland is geboren of gekomen en in ieder geval geen ernstige fysieke of geestelijke beperkingen heeft. Dat is puur geluk.
100% mee eens.
Allemaal succesverhalen:
https://www.museumoffailure.se/#about
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het leven deels maakbaar is, door idd hard werken, discipline en karakter, maar ook die mensen hebben last van de negatieve kanten van het leven. Het gaat er dan om hoe je daar mee om gaat.

Als het leven dusdanig maakbaar was, dat door de theorie van deze meneer, zou de wereld er een stuk beter uitzien.

Maar van stil in een hoekje liggen sippen wordt niemand gelukkig
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Succes is zeker niet alleen geluk hebben. Natuurlijk wel voor een deel. Waar je wordt geboren, uit welk nest je komt en aangeboren eigenschappen bepalen voor een groot deel of je überhaupt de mogelijkheden krijgt om succesvol te zijn.

Verder is Het een optelsom van risico's durven nemen, bereid zijn om hard te werken en inderdaad ook om de prijs te betalen. Het gaat altijd ten koste van andere dingen in je leven.

Het is dus maar zeer de vraag of succesvol zijn wel zo begerenswaardige is. Veel mensen zijn gelukkiger en meer tevreden met wat minder succes en wat meer liefde, rust en tevredenheid.
Alle reacties Link kopieren
Eens en oneens.

Deze video legt mooi uit wat Fragolisa zegt, dat sommige een betere start hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=awGctTODPBk

Aan de andere kant ben ik het ook eens met je gesprekspartner. Veel mensen willen niet echt succesvol zijn en vinden het wel best. Om iets te bereiken moet je er hard voor werken, het komt niet allemaal naar je toe. Mensen denken vaak korte termijn waardoor ze de makkelijke keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
Voor een groot deel maakbaar door de keuzes die je maakt. En ben je bereid om daarvoor offers te brengen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik gok op een combi.

Met hard werken en doorzettingsvermogen kom je een stuk verder dan met klagen en niets doen. Tegelijkertijd is hard werken niet een garantie voor succes. Ik ken toch ook wel mensen echt heel veel doorzettingsvermogen hebben en toch veel tegenslagen hebben gekend. En andersom, luie, klagerige types die heel veel geluk hebben.
Fragolisa schreef:
10-04-2018 11:08
Succes is een beetje zoals een hardloopwedstrijd waarbij sommige mensen dichter bij de finish starten dan anderen. Als je geluk hebt hoef je minder ver te lopen. Je moet nog steeds rennen om de finish te halen, maar de kans dat iemand met veel pech je inhaalt is niet zo groot als je tenminste je best doet.

Jouw gesprekspartner heeft al voorsprong doordat hij man is, in Nederland is geboren of gekomen en in ieder geval geen ernstige fysieke of geestelijke beperkingen heeft. Dat is puur geluk.
Oneens. Ja, sommige hebben een voorsprong, dat houdt niet in dat ze succes hebben zonder dat ze er iets voor doen. Anderen beginnen nog ver voor de start en zij zijn soms nog sneller bij de 'finish' dan degene die daar in de buurt konden starten.
Je hebt als man geen voordeel t.o.v. vrouwen, je hebt in Nederland niet per definitie voordeel t.o.v. mensen met een andere nationaliteit als achtergrond (sterker nog: heel veel bedrijven worden gerund door mensen met een niet Nederlandse achtergrond. Mensen met een Turkse, Marokkaanse, Griekse, Chinese en Russische achtergrond hebben behoorlijk wat van de handel hier in handen.) Mensen met een (ernstig) fysieke beperking kunnen ook heel succesvol zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin altijd meteen te steigeren als ik dit soort uitspraken lees (de topictitel dus).

Maar met de man die je beschrijft ben ik het best redelijk eens geloof ik.
Qua werk, carriere en succes op dat gebied ben ik ervan overtuigd dat er veel maakbaar is.

Maar het leven an sich is niet maakbaar, ammehoela. Je krijgt wat je krijgt en daar heb je het maar mee te doen. Natuurlijk bepaal je zelf hoe je omgaat met wat er op je pad komt, maar daar houdt het wat mij betreft ook mee op.
Alle reacties Link kopieren
Een combinatie van factoren. Het is niet alleen maar geluk, maar het is ook zeker niet voor iedereen haalbaar, als je maar hard genoeg werkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
10-04-2018 11:16
Een combinatie van factoren. Het is niet alleen maar geluk, maar het is ook zeker niet voor iedereen haalbaar, als je maar hard genoeg werkt.
Eens.
Madeliefjees schreef:
10-04-2018 11:15
Voor een groot deel maakbaar door de keuzes die je maakt. En ben je bereid om daarvoor offers te brengen?
Wat versta je onder offers? Dat is persoonlijk gebonden en afhankelijk van wat je nastreeft. Als je een succesvol bedrijf op weet te zetten en dit in een paar uur per week kunt aansturen, dan heb je het over andere offers dan een eenmanszaak opzetten waar je zelf alle operationele, tactische en strategische verantwoordelijkheden uitvoert.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-04-2018 11:16
Een combinatie van factoren. Het is niet alleen maar geluk, maar het is ook zeker niet voor iedereen haalbaar, als je maar hard genoeg werkt.
Ook dit inderdaad. Alsof alleen succesvolle mensen hard werken. Sterker nog, ik denk juist dat degenen die in armoede leven globaal gezien het hardste werken.
Nee, het leven is zeker niet maakbaar. Zeker kun je veel meer bereiken als je heel erg je best doet, het is niet dat alles vanzelf komt aanwaaien.

Maar je hebt daarnaast ook nog een flinke dosis geluk nodig, met je fysieke en mentale gezondheid maar ook met waar je geboren bent, je ouders/opvoeding, de genen die je hebt en de mensen die je in je latere leven tegenkomt. Iedereen maakt wel eens fouten of verkeerde inschattingen maar de een heeft geluk en word er niet voor "gestraft" en de ander heeft pech met grote gevolgen.

Als je van mening bent dat je alles echt volledig aan jezelf te danken hebt dan ben je wel erg vol van jezelf. Zeker mag je trots zijn als je hard hebt gewerkt om alles te bereiken maar je mag daarnaast best beseffen dat je ook de gelegenheid hebt gehad om dat te doen.
GenieInABottle schreef:
10-04-2018 11:15
Oneens. Ja, sommige hebben een voorsprong, dat houdt niet in dat ze succes hebben zonder dat ze er iets voor doen. Anderen beginnen nog ver voor de start en zij zijn soms nog sneller bij de 'finish' dan degene die daar in de buurt konden starten.
In mijn voorbeeld moet iedereen nog steeds hard rennen om de finish te halen. Als je stilstaat of sjokt red je het inderdaad niet. En als je achteraan begint een keihard rent, haal je veel mensen in.

En ik zei in Nederland geboren of gekomen. Het is moeilijker om succesvol te worden als je in Noord-Korea woont.

En succesvol worden is wel echt een stuk moeilijker als je doof of blind bent. En makkelijker als je aantrekkelijk bent.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 11:28
19.04% gewijzigd
Je moet de juiste kruiwagens hebben, talenten en werklust. Als je van nature niet van werken en of van mensen houdt voelt het alleen maar als een zware last. Je moet maar net de mazzel hebben een gat in de markt te ontdekken en het te kunnen patenteren zonder een ander met je idee aan de haal kan gaan.

En dan moet je mentaal en fysiek ook nog maar net gezond zijn en das ook geen vanzelfsprekendheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen; wat je nodig hebt is een duidelijk doel, durf, doorzettingsvermogen en een beetje geluk.

En ik geloof daar ook echt in.
Alle reacties Link kopieren
heb je gisteren voor het eerst 50 Shades of Grey gekeken bedoel je?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-04-2018 11:10
Grotendeels eens met deze heer. Mijn uitgangspunt is 80% is het gevolg van een keuze, 20% overkomt je en hoe je daarmee omgaat, dat is weer een keuze.
Ik ben ervan overtuigd dat als je uit gaat van mogelijkheden, inderdaad de bereidheid hebt om ervoor te gaan en dit ook doet, risico durft te nemen en jezelf regelmatig een spiegel voorhoudt, dat je dan heel veel kunt bereiken.
Voor mij is de basisvraag: voegt dit toe aan mijn geluk of aan het geluk van de mensen die ik lief heb? Zo ja, dan ga ik er voor, zo nee, dan steek ik mijn energie in iets anders.
Eens. Scheelt mij typen.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-04-2018 11:10
Grotendeels eens met deze heer. Mijn uitgangspunt is 80% is het gevolg van een keuze, 20% overkomt je en hoe je daarmee omgaat, dat is weer een keuze.
Ik ben ervan overtuigd dat als je uit gaat van mogelijkheden, inderdaad de bereidheid hebt om ervoor te gaan en dit ook doet, risico durft te nemen en jezelf regelmatig een spiegel voorhoudt, dat je dan heel veel kunt bereiken.
Voor mij is de basisvraag: voegt dit toe aan mijn geluk of aan het geluk van de mensen die ik lief heb? Zo ja, dan ga ik er voor, zo nee, dan steek ik mijn energie in iets anders.
eens!!
Alle reacties Link kopieren
Mja, kijk, qua gezondheid moet je natuurlijk wel geluk hebben. Maar verder? Natuurlijk zijn zaken als afkomst, geslacht, aantrekkelijkheid en dergelijke allemaal wel dingen die een rol spelen, maar uiteindelijk draait het om wat je doet met wat je hebt. En ja, de ene persoon heeft meer hobbels te nemen dan de andere. Voor iemand met alle denkbare belemmeringen is het zeker lastiger, maar met de juiste mindset, geduld en bereidheid is er een hoop mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven