Waarom worden zoetstoffen ons opgedrongen?

25-05-2018 20:34 136 berichten
Nu weet ik heus wel dat (teveel) suiker niet gezond is, voor de mensen die het willen is er daarom een light variant en voor de mensen die gewoon suiker willen drinken, of niet tegen zoetstoffen kunnen, is er de gewone variant.

Nu merk ik continu dat er in de reguliere variant toch zoetstoffen gestopt worden. In de sprite, de 7up, de spa en nu ook in de fanta. Dit terwijl er al een versie was met zoetstoffen, de light variant.

Zelf reageer ik niet goed op zoetstoffen (acesulfaam k en aspartaam), keelpijn, misselijk/opgeblazen en daarnaast vind ik de smaak ook verschrikkelijk vies. het mag toch niet zo zijn dat ik straks geen glaasje fris meer kan drinken omdat ze overal die troep instoppen?

Daarnaast ben ik ook van mening dat deze zoetstoffen niet zo gezond zijn als men beweerd.

Ben ik nou echt de enige?
Alle reacties Link kopieren
Vast niet, maar wat doe je er tegen?

Ik vind het zo vervelend dat in zoveel etenswaar suiker zit. Ik hoef geen hamburger met suiker.
Je kan nog steeds zat fris kopen met 8 suikerklontjes per glas hoor. :rofl:
Smaak, goedkoop, vervanging van iets anders vnm de andere suikerklontjes die er in zaten. Frisdrank is sowieso rotzooi. Drink alleen cola als ik buikgriep heb. Als ik iets pak is het aanmaak siroop zeer erg verdunt of gewoon thee of water.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 25-05-2018 20:41
24.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het niet te drinken. Zoveel suiker is sowieso heel slecht. Slechter dan de zoetstoffen denk ik. Bij matige inname.

Zelf lust ik die zoete rommel niet. Krijg er alleen maar meer dorst van.

Ik drink cocosmelk, koffie, thee, water, bier of whiskey.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Omdat de obesitasepidemie moet worden teruggedrongen.
En suiker inmiddels de Zwarte Piet toegespeeld gekregen heeft.
Dus 'zonder suiker' verkoopt gewoon beter.
Zoetstoffen zijn verder niet slecht, maar het zou fijn zijn als je zelf kon kiezen.

Maar ik denk dat er nog aardig wat suikerhoudende frisdrank te koop is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar als die frisdranken je niet bevallen, koop je ze toch gewoon niet? Niemand toch die jou die frisdranken met zoetstoffen "opdringt"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap sowieso niet waarom men frisdrank, dubbelfriss etc drinkt. Ik drink altijd water.
Met jouw klachten zou ik dat ook doen.
Opgedrongen nog wel. Zet er iemand een trechter aan je mond?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, waarom zou je in hemelsnaam van die tinnef drinken dan?
Vooral als je je druk maakt om je gezondheid, ga je toch niet van die smerige rotzooi drinken? Al dan niet met of zonder zoetstof, het blijft gewoon troep.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
25-05-2018 20:40
Als ik iets pak is het aanmaak siroop zeer erg verdunt of gewoon thee of water.
Heel veel aannmaaksiropen bevatten ook zoetstof.

Het is echt uitkijken als je geen zoetstof binnen wil krijgen.

To ik ben het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
25-05-2018 20:51
Inderdaad, waarom zou je in hemelsnaam van die tinnef drinken dan?
Vooral als je je druk maakt om je gezondheid, ga je toch niet van die smerige rotzooi drinken? Al dan niet met of zonder zoetstof, het blijft gewoon troep.
Troep nog wel.
Frisdrank, waarom is dat troep?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De frisdrank-fabrikanten zullen wel een voorschotje aan het nemen zijn op de 'suikertax', en dan kunnen ze 'nu met minder suiker' op het etiket zetten.

Misschien is het een goed moment om naar alternatieven te gaan zoeken ?
Je kunt als je graag zoiets drinkt ook zelf iets maken met Spa Rood en een goede siroop, die zijn er zat te vinden met suiker, of je maakt iets met een lekker diksap.

De Belvoir siropen zijn zonder zoetstoffen, Tesseire heeft of had een uitgebreide lijn goede siropen met suiker, maar ze maken nu vooral reclame met de 0 % (suiker)-lijn.

In natuurvoedingswinkels kun je veel verschillende smaken diksappen zonder zoetstoffen vinden.
nounou
Veel frisdranken die vroeger gewoon lekker ongezond waren zijn nu ineens gezoet met zoetstof, dat is mij ook opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-05-2018 20:57
Heel veel aannmaaksiropen bevatten ook zoetstof.

Het is echt uitkijken als je geen zoetstof binnen wil krijgen.

To ik ben het met je eens.
Maar dat was de vraag van TO niet.

De angst voor zoetstoffen is onterecht, maar hardnekkig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik let nooit op het etiket, behalve de houdbaarheidsdatum. Maar ik hou vooral van hartige, pittige en verse dingen. Zoete dranken drink ik bijna nooit.
Niet zo zuuur!!!
Because schreef:
25-05-2018 20:47
Ik snap sowieso niet waarom men frisdrank, dubbelfriss etc drinkt. Ik drink altijd water.
Met jouw klachten zou ik dat ook doen.
Gewoon water is niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-05-2018 21:02
Maar dat was de vraag van TO niet.

De angst voor zoetstoffen is onterecht, maar hardnekkig.
Ach angstangst, je kunt er, zeker wanneer je er gevoelig voor bent, vrij snel diarree van krijgen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal niks tegen zoetstof, gooi het in mijn koffie, thee, yoghurt, kwark enz. Maar frisdrank drink ik dan weer niet, eigenlijk altijd water. Gelukkig vind ik dat toch echt het lekkerste. Gewoon uit de kraan.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
25-05-2018 21:02
Veel frisdranken die vroeger gewoon lekker ongezond waren zijn nu ineens gezoet met zoetstof, dat is mij ook opgevallen.
Vaak zijn er verschillende varianten, de "ouderwetse" versie, zeg maar, en daarna wordt het wazig. Soms vindt mijn man een glaasje cola lekker, maar hij wilde dus niet de traditionele vanwege de hoeveelheid suiker. Nou, en daar sta je dan voor dat rek. Coca-cola Zero, Coca-cola Light, Coca-cola weet ik wat, zeg het maar. Nu zijn we allebei niet van die frisdrankdrinkers, als er één glaasje per avond doorheen gaat, is het al veel, maar ik kan me best voorstellen dat mensen de weg kwijt raken in dat oerwoud.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
25-05-2018 21:07
Ach angstangst, je kunt er, zeker wanneer je er gevoelig voor bent, vrij snel diarree van krijgen.
Tja, van bruine bonen ook.
Toch nog nooit zo'n angst voor bruine bonen gezien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
25-05-2018 21:10
Ik heb helemaal niks tegen zoetstof, gooi het in mijn koffie, thee, yoghurt, kwark enz. Maar frisdrank drink ik dan weer niet, eigenlijk altijd water. Gelukkig vind ik dat toch echt het lekkerste. Gewoon uit de kraan.
Ik vind water echt niet lekker.
Ik drink thee (met een zoetje), koffie (met een paar zoetjes), limonade en in uitzonderingsgevallen water.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-05-2018 21:11
Tja, van bruine bonen ook.
Toch nog nooit zo'n angst voor bruine bonen gezien.

Worden die niet te weinig gegeten om nog angst aan te jagen ?
nounou
Solomio schreef:
25-05-2018 21:02
Maar dat was de vraag van TO niet.

De angst voor zoetstoffen is onterecht, maar hardnekkig.
TO vindt de smaak ook gewoon niet lekker, dat kan toch?
Opgedrongen is een groot woord maar het is inderdaad zo dat je voorheen wist dat er light met zoetstoffen wad en normaal met suiker. Nu moet etiketten uitspellen om erachter te komen dat er ook zoetstof in zit.

Zelf drink ik vrijwel nooit frisdrank. Alleen van die fruitwater, gewoon water, thee, koffie en voor het ongezonde bier en wijn.
Oh en soms een bloody Mary.
Frisdrank is sowieso niet gezond?
Ik vind overal aspartaam in ook vies, exht een gore smaak :nooo:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven