Rijles: tussentijdse toets

18-07-2018 14:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Dit is een vraagje aan iedereen die een tussentijdse toets heeft gedaan. Ik heb hem gisteren namelijk gedaan, en ik heb dik gefaald. Helemaal mee eens. Vanaf mijn eerste fout in het begin werd ik steeds onzekerder en ging ik steeds meer fouten maken.

Ik heb nu 17 lessen x 100 minuten gehad en het knaagt een beetje aan me dat ik met mijn rijlessen o.a. nog maar 1x op de snelweg ben geweest, nog maar 1x fileparkeren heb geoefend, nog niet vooruit inparkeren heb geoefend, nog maar 1x omkeren in een straat heb geoefend.. en ik tijdens de toets juist werd aangesproken op mijn langzame snelheid, op de plekken waar mijn rij instructeur altijd zegt dat ik zo langzaam moet rijden..

Het was niet mijn echte examen, dus ik weet niet of het dan logisch is?

Wat zijn jullie ervaringen?
Wat was de reden dat je nu al een tussentijdse toets kreeg? Is toch raar dat je al die dingen nog niet hebt geoefend, terwijl dat juist ook onderdeel is van de tussentijdse toets (voor o.a fileparkeren kun je vrijstelling krijgen op je examen tijdens de tussentijdse toets). Echt zonde van je geld op deze manier
Alle reacties Link kopieren
Jij bent nog niet klaar voor je examen denk ik. Neem nog wat extra lessen en doe lekker je examen in 1x, zonder tussentijdse toets. Jouw rijinstructeur weet het beste wanneer jij klaar bent voor je examen, heb je geen tussentijdse toets voor nodig.
fotoroid schreef:
18-07-2018 14:38
Jij bent nog niet klaar voor je examen denk ik. Neem nog wat extra lessen en doe lekker je examen in 1x, zonder tussentijdse toets. Jouw rijinstructeur weet het beste wanneer jij klaar bent voor je examen, heb je geen tussentijdse toets voor nodig.

Blijkbaar toch niet... Zo'n tussentijdse toets word ingepland door de rijschool. Dus snap niet zo goed waarom de instructeur dit een goed idee vond
Alle reacties Link kopieren
17 lessen is natuurlijk niet echt veel.

Een tussentijdse toets maken terwijl je de bijzondere verrichtingen, waar deze toets juist op gericht is, totaal nog niet geoefend hebt is denk ik niet zo slim.

Verder zal men tijdens de lessen opbouwen naarmate je vaardigheden vorderen. Straatje keren terwijl het beheer van gas en koppeling verre van soepel verloopt zal men niet doen, net zoals file parkeren.
De instructeur moet echt wel wat vertrouwen in je hebben aleer hij deze verrichtingen laat doen.

Ook best vreemd dat hij een tussentijdse toets aanvraagt wanneer je dit totaal nog niet beheerst,

Maar gelukkig was het je examen niet anders had je een extra wachttijd gekregen wanneer je zo belabberd presteert op een examen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier al eens uitgezocht wat het slagingspercentage van jouw rijschool is?
https://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker.htm

Wanneer dat laag is, zou ik opzoek gaan naar een andere rijschool.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
18-07-2018 14:42
Blijkbaar toch niet... Zo'n tussentijdse toets word ingepland door de rijschool. Dus snap niet zo goed waarom de instructeur dit een goed idee vond
Ja ik vind dat ook apart. Spreek mijn eigen bericht tegen zie ik inderdaad net.
TO, heeft jouw instructeur aangegeven dat jij zo'n toets moet doen? Waarom wilde jij of hij/zij dat?
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
18-07-2018 14:44
Heb je hier al eens uitgezocht wat het slagingspercentage van jouw rijschool is?
https://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker.htm

Wanneer dat laag is, zou ik opzoek gaan naar een andere rijschool.

Handig die link, net even mn oude rijschool opgezocht. :-D

TO was die toets al van te voren aangevraagd of pas nadat je instructeur vond dat je goed bezig was?
Ik heb zelf ook een ttt gedaan en daar maakte ik ook nog wel fouten. Zou niet geslaagd zijn aangezien ik op een 50 weg met een hele hoop straten van rechts die voorrang hadden, 0 keer had gekeken en gewoon lekker voorbij sjeesde :proud: Toen wel de speciale verrichtingen gedaan zodat die op het examen niet meer hoefde. Ik had al wel alles meerdere keren geoefend, want had al heel veel lessen gehad. (Vond mijn rijschool erg streng voordat ik pas mocht afrijden, maar wel in 1 keer gehaald gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook niet geslaagd voor mijn tussentijdse toets, wel in 1x voor mijn examen. Je bent er nog lang niet, begin eerst met je zeker te voelen op de weg dan leer je sneller
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tussentijdse toets gedaan, maar wel toevallig kort geleden mijn rijbewijs gehaald in twee keer. Bij het eerste examen had ik eigenlijk ook niet het gevoel dat ik er aan toe was, maar mijn instructeur zei van wel dus dat neem je dan aan. Het ging niet goed, maakte fouten die ik nooit eerder had gemaakt en het was gewoon onwennig allemaal. Klinkt raar, maar ik was bijna blij dat ik het niet had gehaald, want ik vond mezelf naar aanleiding van dat examen er ook nog niet klaar voor. Probeer dat dus ook voor jezelf zo te zien: blijkbaar hebben je rijinstructeur en jij (of alleen hij) het een beetje te vroeg gedaan, je weet nu precies waar je aan kunt werken.

Vind het trouwens wel apart dat je na al die lessen nog zo weinig hebt geoefend met de dingen die jij noemt. Ik neem aan dat jouw rijschool die 17 lessen ook ziet als dubbele lessen? Dan heb je dus eigenlijk 34 lessen gehad nu. Dan mag je echt verwachten van je rijschool dat je meer hebt geoefend. Ik zou dit zeker aangeven en als je het gevoel hebt dat je niet genoeg leert kun je ervoor kiezen over te stappen.

Laat je niet uit het veld slaan hoor! Welke nieuwe afspraken heb je gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Oh en btw, ik werd dus ook onzekerder toen ik in het begin van mijn examen een foutje maakte. Ik deed mijn richtingaanwijzer op de snelweg niet aan en toen ik het doorhad was ik al te laat. Ik mopperde dus ook op mezelf dat ik dat was vergeten en mijn examinator zei: "relax, nou ben je dus te streng voor jezelf om 1 klein dingetje." Probeer dat dus van je af te zetten de volgende keer, want fouten ga je maken (je bent een mens) en een examinator kijkt écht naar het grote geheel. Je gaat niet zakken op dat eerste foutje.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor jullie reacties. Het klopt dat ik inderdaad 17 dubbele lessen heb gehad (dus 34 in totaal). Daarom vond ik het opzich vreemd dat ik die handelingen nog maar zo weinig heb geoefend.

Wat gebeurde is dat ik al een paar maanden geleden deze toets (en mijn examen trouwens) heb ingepland op mijn rijschool, omdat mijn instructeur zei dat er anders een hele lange wachtrij zou zijn. Wat we nu hebben afgesproken is om mijn examen uit te stellen.

Ik heb trouwens een pakket afgenomen waar de tussentijdse toets en examen bij zitten. De lessen uit dat pakket heb ik nu opgebruikt en ze zeggen dat ik nu nog wel minimaal 10 dubbele lessen nodig heb.. het voelt een beetje dubbel, omdat ik aan de ene kant merk dat ik dat nog wel nodig heb om goed af te rijden, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat ik al veel verder had moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Na 17 dubbele lessen zulke dingen pas 1x geoefend hebben?
Wow, ik deed elke les verschillende bijzondere verrichtingen oefenen. En zat in les 4/5 al op de snelweg.
Deed wel 2x1 uur per week, maar dat mag niks uitmaken.

Ik had trouwens ook een pakket waar tussentijdse toets en examen bij zat. Deed rond hetzelfde aantal lessen als jou de tt en haalde de bijzondere verrichtingen. Verder was het vooral: hoe gaat zo'n examen nou.
Alle reacties Link kopieren
Dubieus, de benadering van je rijschool. Hoe kan het dat je in 10 lessen ineens wel datgene leert wat in 17 lessen nog niet is gelukt?

In mijn eerste les heb ik zowel snelweg als vooruit inparkeren al afgevinkt. Elke les komt dit terug (zit nu aan 't eind van m'n 30 enkele lessen) in combi met andere bijzondere verrichtingen. Daardoor lukt het me al goed, zelfs nu ik zwanger en vergeetachtig ben.

Gebruikt je rij-instructeur een leskaart met daarop je vorderingen?
Hips, hopsakee en pierlala.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven