Toespraak bruiloft zusje

15-08-2018 21:02 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all!

Mijn zusje gaat trouwen en zowel mijn 2 broertjes (getuigen) als mijn ouders zullen geen speech geven. Wij zijn niet echt opgegroeid met emoties. Die werden altijd goed verborgen gehouden. Dit valt ook nog eens samen met karakters die niet graag in de belangstelling staan en niet gewend zijn voor mensen te spreken, ook al is het familie. Al met al, zal er vanuit ons gezin geen speech worden gehouden. Mijn moeder heeft alleen een heel tuttige foto-powerpoint in elkaar geflanst.

Ik weet dat mijn zusje verwacht dat er niemand uit de familie wat zal zeggen en ik weet ook dat ze het erg jammer vind dat onze familie zich niet graag kwetsbaar wil opstellen. Ik wil haar dus verassen met een liefdevolle toespraak op haar bruiloft. Echter heb ik hier geen talent voor... En al helemaal niet met het schrijven ervan.

Mijn zusje lijkt bijzonder veel op mij, waardoor wij vroeger - toen we nog onder één dak woonden - niet echt goed met elkaar overweg konden. We zaten elkaar constant in de haren. Nu we beiden op onszelf wonen gaat dat stukken beter, maar een echt hechte band hebben we nooit gekregen. Ik heb daarom ook niet echt leuke anekdotes om in de speech te kunnen verwerken...

Ik weet daarom niet echt goed hoe en met wat ik een toespraak moet formuleren. Ik zoek een speech die luchtig, spontaan, met een beetje humor, maar toch ook vooral liefdevol is.

Weet iemand goede voorbeelden waar ik inspiratie vandaan kan halen?
Doe het niet! Bespaar je jezelf en alle betrokkenen een genante vertoning mee als je geen hechte band hebt en niet van nature een speecher bent. Misschien heeft zij of haar vriend wel een bff die iets wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Of niet
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 07:08
98.50% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-08-2018 21:06
Doe het niet! Bespaar je jezelf en alle betrokkenen een genante vertoning mee als je geen hechte band hebt en niet van nature een speecher bent. Misschien heeft zij of haar vriend wel een bff die iets wil doen.
Bedankt vor de hulp!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist super lief dat je dit ondanks weinig speech-ervaring voor je zusje wilt doen! :heart:

Alles wat uit je hart komt is goed. Het hoeft helemaal niet genant te zijn als je het kort en liefdevol houdt. Dus geen pijnlijke anekdotes, maar gewoon vertellen wat je aan haar en haar echtgenoot waardeert! Wat voor ontwikkeling heb je gezien sinds zij elkaar kennen? Wat wens je ze voor de toekomst?

Zorg dat je je speech uitschrijft en hardop oefent. Begin op tijd, dan wordt het vast super!

Ik vond de speeches van familie tijdens onze bruiloft een prachtig cadeau, jouw zusje hopelijk ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jouw eigen stukje wat je hier hebt geschreven als leidraad nemen. Aangeven dat jullie elkaar vroeger ernorm in de haren zaten, dat jullie band daarna geïntensiveerd is (en daarbij aangeven welke karaktereigenschappen je bent gaan waarderen) dat jullie van huis uit niet echt gewend zijn om gevoelens te tonen, maar dat je vandaag het uitgelezen moment vindt om daar verandering in te brengen. Gevolgd door gelukswensen en een “ik hou van jou” in welke vorm dan ook.
Alle reacties Link kopieren
https://www.toptrouwen.nl/artikelen/802 ... ost-quotes

Mooie afsluiters.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
-Dudette- schreef:
15-08-2018 21:18
Ik vind het juist super lief dat je dit ondanks weinig speech-ervaring voor je zusje wilt doen! :heart:

Alles wat uit je hart komt is goed. Het hoeft helemaal niet genant te zijn als je het kort en liefdevol houdt. Dus geen pijnlijke anekdotes, maar gewoon vertellen wat je aan haar en haar echtgenoot waardeert! Wat voor ontwikkeling heb je gezien sinds zij elkaar kennen? Wat wens je ze voor de toekomst?

Zorg dat je je speech uitschrijft en hardop oefent. Begin op tijd, dan wordt het vast super!

Ik vond de speeches van familie tijdens onze bruiloft een prachtig cadeau, jouw zusje hopelijk ook!
Bedankt voor je inspiratie en liefdevolle woorden!
Ondanks onze niet zo hechte band denk ik zeker dat een gelukswens van mij zeer gewaardeerd zal worden. Al is hij dan wellicht niet zo heel persoonlijk maar wat algemener.

Nu nog wat schrijftalent zoeken om die wat 'algemenere' woorden wat creatiever en leuker te verpakken zodat het ook echt een mooie toespraak word. :-)
Ik heb verschillende van zulke toespraken moeten houden. Ergens een voorbeeld zoeken gaat niet werken, dan wordt het gekunsteld. Wat je het beste kunt proberen is om alle bijgedachten (wij tonen nu eenmaal geen emoties; ik moet spreken voor een gezelschap -eng,eng!) uit je hoofd te zetten. Schrijf vanuit je gevoel dingen op over je zusje en jullie onderlinge band. Het hoeft echt niet speciaal (geforceerd) humoristisch te zijn, probeer jezelf voor te houden dat gewoon goed, goed genoeg is. Wees in de eerste versie niet bang om sentimenteel te zijn; later kun je dat nog bijschaven, maar dan heb je de kern van wat je wilt zeggen op papier. Als je zo het een en ander hebt opgeschreven, kun je er een verhaaltje van breien.
Nog wat tips: maak het niet te lang! Je hoeft niet haar hele leven te beschrijven, focus je op wat je belangrijk vindt aan haar. Een leuke anekdote kun je natuurlijk wel vertellen als dat past.
Hou het bij één A-viertje maximaal, en type het groot uit, zodat je het makkelijk kunt teruglezen.
Lees het van te voren een paar keer hardop voor jezelf. Zo raak je vertrouwd met de tekst, en hoor je zelf waar zinnen niet helemaal lekker lopen.
Tenslotte: hou voor ogen dat je het doet voor je zus, en niet voor al die gasten.
Het gaat vast goed komen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
15-08-2018 21:19
Ik zou jouw eigen stukje wat je hier hebt geschreven als leidraad nemen. Aangeven dat jullie elkaar vroeger ernorm in de haren zaten, dat jullie band daarna geïntensiveerd is (en daarbij aangeven welke karaktereigenschappen je bent gaan waarderen) dat jullie van huis uit niet echt gewend zijn om gevoelens te tonen, maar dat je vandaag het uitgelezen moment vindt om daar verandering in te brengen. Gevolgd door gelukswensen en een “ik hou van jou” in welke vorm dan ook.
Hier sluit ik me graag bij aan. En ook ik vind het ontzettend lief dat je dit voor haar wil doen!
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet ‘creatief’ te schrijven.
Je kunt ook juist herkenbare dingen zeggen, anekdotes vertellen die bij jullie thuis leven en vertellen over hoe het bij jullie thuis vroeger ging.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Wat een lief idee!! In mijn gezin zijn ook geen speechers (geen idee wat ze moeten zeggen en schijten 7 kleuren) en ik hoop dat als ik ooit ga trouwen een van mijn zusjes (waar ik ook altijd mee in de clinch lag, met een ervan in elk geval) het toch wil doen. Vind dit dus leuk om te lezen. Helaas niet echt tips. Beetje humor is leuk maar voor schut zetten niet (vind ik dan).
Alle reacties Link kopieren
"Mijn zusje lijkt bijzonder veel op mij, waardoor wij vroeger - toen we nog onder één dak woonden - niet echt goed met elkaar overweg konden. We zaten elkaar constant in de haren. Nu we beiden op onszelf wonen gaat dat gelukkig stukken beter. Wie had dat gedacht toen we op <..>jarige leeftijd ruzie hadden omdat <insert anekdote over een uit de hand gelopen situatie waar jullie nu om kunnen lachen>. Als ik daar aan terugdenk, ben ik extra vereerd dat ik haar hier nu toe mag spreken op haar bruiloft. Dat hadden we ons toen niet kunnen indenken!"

Nou dan heb je al een goed begin ;) als je dat een beetje oefent met een luchtige toon, kan men hier vast al om glimlachen.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je. Er zijn al nuttige tips gegeven, maar misschien heb je hier iets aan:
Neem je speech eerst op. Ten eerste kun je dan jezelf zien, wat jezelf nuttige feedback kan opleveren. Ten tweede zou je zelfs, als je echt niet durft, de opname kunnen laten zien op de bruiloft. Bij wijze van 'uitweg'.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf veel/creatief.

Als je iets hebt wil ik er best naar kijken, maar vind het eerlijk gezegd nogal lastig om zo random tips te geven.

Zal het toch proberen haha.
Wellicht leuk om iets typerend uit de tijdsgeest uit jullie jeugd te vertellen, wat maakt jouw zus nou typisch jouw zus? Droeg ze vroeger altijd gekke sokken, luisterde ze naar Madonna etc. Je kan bijv. iets zeggen over desondanks dat we elkaar vroeger in de haren lagen, heb ik dit wel altijd stiekem aan je bewondert.. Ehm, een leuke blooper van haar. Hoe was ze toen haar aanstaande leerde kennen.. had je verwacht dat het tot een bruiloft zou uitlopen? Hoe beschreven je ouders haar altijd tov jou? Hoe deed ze het op school? Zat ze op een sport/hobby? Je kan anekdotes van vrienden vragen? Een memorabele familievakantie? Waarom je van haar houd en denkt dat dit huwelijk stand houdt. etc.etc.
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
15-08-2018 21:19
dat jullie van huis uit niet echt gewend zijn om gevoelens te tonen, maar dat je vandaag het uitgelezen moment vindt om daar verandering in te brengen.
Dit vind ik wel een moeilijk punt om mee te nemen in de toespraak. Schop ik dan niet een beetje tegen het zere been van mijn ouders?
Hoe zou je dit formuleren?
Alle reacties Link kopieren
Zeker wel doen.
Je manier van schrijven geeft mij het gevoel dat je het wel kan. Lastig uit te leggen..

Praat vanuit je hart. Het hoeven maar een paar zinnen te zijn. Maar het is toch heel gaaf om je zusje te verrassen. Hoe blij zal ze hiermee zijn!!
Houd tissues bij de hand.

Succes!
naatb schreef:
15-08-2018 21:38
Dit vind ik wel een moeilijk punt om mee te nemen in de toespraak. Schop ik dan niet een beetje tegen het zere been van mijn ouders?
Hoe zou je dit formuleren?
Ik zou zelf dat soort dingen niet meenemen. Mijn ouders zouden het niet cool vinden in elk geval. Je kan het ook bij jezelf houden ('zoals je wellicht weet ben ik niet iemand die snel het achterste van mijn tong laat zien, en vind dit dus heel spannend om te doen. Toch vind ik het een eer om je vanavond toe te mogen spreken').
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk idee!
Ik zou wel aanhalen dat jullie elkaar vroeger geregeld in de haren vlogen, en daarna misschien vertellen dat jullie gegroeid zijn, en dat je ook ziet dat zij samen zon leuk stel zijn.
(Wat hij aanvult bij haar, en haar invloed bij hem is)
Wat je hun wenst, en dat je hoopt dat jezelf ook zoiets vindt?
Alle reacties Link kopieren
naatb schreef:
15-08-2018 21:38
Dit vind ik wel een moeilijk punt om mee te nemen in de toespraak. Schop ik dan niet een beetje tegen het zere been van mijn ouders?
Hoe zou je dit formuleren?
denk je dat zij het met je eens is erover?
dan zou je het nog op jullie twee kunnen betrekken en het 'van huis uit' weglaten
dat dat ook een overeenkomst is tussen jullie, niet zo snel gevoelens tonen.
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
15-08-2018 21:41
Ik zou zelf dat soort dingen niet meenemen. Mijn ouders zouden het niet cool vinden in elk geval. Je kan het ook bij jezelf houden ('zoals je wellicht weet ben ik niet iemand die snel het achterste van mijn tong laat zien, en vind dit dus heel spannend om te doen. Toch vind ik het een eer om je vanavond toe te mogen spreken').
ja die is leuk!
Wat een lieve OP!!! Er zijn al een hoop goede tips gegeven waar je wat mee kunt volgens mij. Ik zou er nog aan toe willen voegen, houd neit te veel vast aan een vantevoren bedachte vorm.

Mijn broer had op de bruiloft van mijn zus alleen maar woorden op een blad geschreven die hij als een soort gedicht voorlas. Klinkt een beetje gek als ik het zo zeg misschien, maar het werkte fantastisch en was net zo bijzonder als willekeurig welke speech ook.

Kijk gewoon wat er in je op komt en duw jezelf niet te snel in een mal. Succes en veel plezier er mee!!
Moet opeens aan het abc'tje van najib amhali denken. (De f is van frienden. Dat zijn wij).
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
15-08-2018 21:35
Ik schrijf veel/creatief.

Als je iets hebt wil ik er best naar kijken, maar vind het eerlijk gezegd nogal lastig om zo random tips te geven.

Zal het toch proberen haha.
Wellicht leuk om iets typerend uit de tijdsgeest uit jullie jeugd te vertellen, wat maakt jouw zus nou typisch jouw zus? Droeg ze vroeger altijd gekke sokken, luisterde ze naar Madonna etc. Je kan bijv. iets zeggen over desondanks dat we elkaar vroeger in de haren lagen, heb ik dit wel altijd stiekem aan je bewondert.. Ehm, een leuke blooper van haar. Hoe was ze toen haar aanstaande leerde kennen.. had je verwacht dat het tot een bruiloft zou uitlopen? Hoe beschreven je ouders haar altijd tov jou? Hoe deed ze het op school? Zat ze op een sport/hobby? Je kan anekdotes van vrienden vragen? Een memorabele familievakantie? Waarom je van haar houd en denkt dat dit huwelijk stand houdt. etc.etc.
Dank voor je aanbod! Ik ga hier graag op in.
Ik ben juist op zoek naar speech-inspiratie/voorbeelden, omdat ik dus niet echt anekdotes of belevenissen met haar heb (of me kan herinneren). We ontweken elkaar in onze jonge jaren liever dan dat we samen waren... Doordat mijn zusje en ik ook niet zo hecht waren heb ik dus ook nooit echt een hechte band met haar aanstaande opgebouwd. Ook van hem kan ik me dus niet echt leuke anekdotes of dingen herinneren. (of mijn geheugen is gewoon een vergiet aan het worden :facepalm: )

Hoe begin ik bijvoorbeeld? Ik loop al vast bij de inleidende woorden... Ik doe dit vanuit mezelf, omdat ik weet dat ze het een enorm mooi gebaar zal vinden, dus ik kan niet zeggen dat ik 'me vereerd voel mooie woorden over het bruidspaar te mogen zeggen'...
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
15-08-2018 21:38
Zeker wel doen.
Je manier van schrijven geeft mij het gevoel dat je het wel kan. Lastig uit te leggen..

Praat vanuit je hart. Het hoeven maar een paar zinnen te zijn. Maar het is toch heel gaaf om je zusje te verrassen. Hoe blij zal ze hiermee zijn!!
Houd tissues bij de hand.

Succes!
Lief van je!
Ongeacht wat ik zal zeggen, ik weet zeker dat ze het sowieso al heel bijzonder mooi zal vinden. Maar toch... ik wil dan toch graag iets leuks ervan maken ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven