Krabpaal - tips en ervaringen

16-08-2018 11:48 31 berichten
Ladies,

Zijn jullie katten gekker op een krabpaal of een (grote) krabton?

Ik ben al een hele tijd aan het kijken op internet en in winkels. Ik zoek een middelgrote krabpaal (180 cm ongeveer) met een huisje en verschillende lig/verstopplekjes.

Ik zie veel krabpalen die er lelijk uitzien; ik wil een moderne/mooie paal (huiskamer).
Over veel krabpalen lees ik ook slechte recencies.
Ik snap: hoe duurder hoe beter/steviger (vaak). Ik wil echter ook weer geen 500 euro uitgeven aan een krabpaal.
Prijs: tot 250 / 300 euro ongeveer.

Tot nu toe twijfel ik tussen een paal van Petrebels en een paal van Natural Paradise (maar de ervaringen hiervoor zijn erg wisselend).

Ik heb echter nog niet iets gezien waarvan ik denk; yessss!!!
Ik wil gewoon iets dat
a) leuk en stevig is voor de katjes en hoog genoeg is;
b) er modern en leuk uitziet voor in je huis.

Welke merken kunnen jullie aanraden?
Een krabplank tegen de muur werkt hier het beste.
Alle reacties Link kopieren
Wel effe checken of je kat een horizontale of verticale krabber is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt een kartonnen krab"ding" op de grond goed. evenals een zelfgemaakte krab"ton" van stijgerhout, waar krabplanken tegen aan zitten.
Katten hangen zowel aan de krabplanken als aan het hout.
Ik vind ze allemaal lelijk (najaaah, op die van €500 na dan, die kunnen soms nog net)
Daarom ook heel lang tegengehouden dat er één kwam.

Toen ik 2 bange kittens kreeg toch maar gedaan zodat zij een veilige hoge plek hadden en vorig jaar een stevigere gekocht omdat die kittens niet meer zo licht zijn.

Deze is nog steeds niet mooi maar ik ben er wel heel erg tevreden over omdat het niet enorm opvalt in de hoek van mijn (achter)kamer tegen de witte muur aan.

Dat was mijn tactiek dus, iets wat niet zo opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hangkrabpaal van ‘krabpalen en klimbomen’. Mijn katten zijn er erg blij mee en ik vind het leuk staan in de woonkamer. Die andere gevaartes met dat nepbont etc vinden mijn katten ook erg leuk, maar vind ik te lelijk om in huis te hebben.
Deze heb ik:

Afbeelding

https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/468447
Bij ons wordt de krabpaal heel veel gebruikt. Bovenin is favoriet maar het huisje eronder ook en als de kater zin heeft ligt hij in de hangmat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit van petrebels en natural paradise eigenlijk net zo mooi/lelijk als de gemiddelde krabpaal.
Wat ik wel mooi(er) vind is zoiets:
Afbeelding
Met hout dus. Al is deze wel erg spartaans, maar kon zo snel geen beter voorbeeld vinden.

Mijn ervaring is dat je geluk moet hebben. Wij hebben een mega krabpaal gekocht en dat is het geld dubbel en dwars waard, want kat ligt er elke dag in en krabt er ook naar hartelust aan. Maar voor hetzelfde geld had hij er nooit naar omgekeken...
Wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/p/tecktake-rober ... uctPageUrl

Sinds gisteren, de oude is naar zolder verhuisd. Hier kunnen ze beide op/in liggen. Niet heel stevig, maar onze rouwdouwers hebben hem nog niet om gekregen
Alle reacties Link kopieren
Oeh deze is mooi! Maar wel prijzig ja...
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Mijn nieuwe grote stoel vinden ze de mooiste krabpaal :steam: :"-(

Afbeelding
Deze hebben we boven en beneden staan. De 1e kat gebruikt ze heel veel. De andere dus vooral onze nieuwe stoel. De eerste halen zitten al in de stof. Heb de stoel nu zelfs ingepakt in een laken :"-(
In de woonkamer in de hoek hebben ze ook nog een krabhuis, met paal en plateautje erop, maar die gebruiken ze beide amper.
Zanahoria schreef:
16-08-2018 12:13

Wat ik wel mooi(er) vind is zoiets:

Ja eens. Maar dan lijkt het wel meer of je een kunstobject in de kamer hebt dan dat er een lekker comfortabel plekje voor de kat is.
Of de kat daar dan ook zo blij mee is..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 wat grotere katten.
Wij hebben in de woonkamer een 'standaard' hoge krabpaal van zo'n 1.80 cm. Deze wordt voornamelijk gebruikt om onderaan aan te krabben en helemaal bovenop te liggen om zo lekker overzicht te hebben op de woonkamer/voortuin.

In de bijkeuken hebben we zelf op maat wat gemaakt, wat precies op de plek past waar hij staat uiteraard. De katten kunnen er ruim in liggen. Dit is een soort rechthoekige krabton van 50x70cm en 120cm hoog met drie lagen en dus ook 3 openingen (gewoon open vierkant) aan de voorkant. Onderin, middengedeelte, bovengedeelte en dan kunnen ze er nog bovenop. Het meest liggen ze er bovenop of in het bovenste deel. Het gehele ding heb ik gemaakt van mdf (geloof ik) en bekleed met een krapbare vloerbedekking die past in ons interieur. Er kan zowel horizontaal als verticaal gekrabt worden.

Deze wordt vooral veel gebruikt om in/op te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een krabton (krabben ze niet veel aan, ze slapen wel in de holletjes) Ik heb een krabpaal (gebruiken ze veel) ik heb krabplank (gebruiken ze ook veel) en mijn sisal vloerkleed vinden ze ook geweldig. Ik heb ook planken aan de muur zodat ze het hele huis door kunnen rennen. Ik woon in een flat dus ze kunnen niet naar buiten
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zoek je eigenlijk precies? Een krabpaal waar de katten echt hun nagels aan krabben, of een krabpaal met matjes en huisjes e.d.? Bij die laatste is er vaak namelijk geen plaats voor de katten om langgerekt hun nagels aan te kunnen krabben.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wauw. Wat veel reacties en zo snel al. Bedankt!

Goede tips, fijn.

Ik vind die houten krabpalen ook mooi, maar had tot nu toe nog niet echt iets gezien dat en mooi was en me ook leuk voor de katten leek.
Die website krabpalen en klimbomen heeft wel mooie dingen en prijzen vallen me mee.
Mijn kittens willen iets hoogs om lekker in te klimmen.
Jammer dat er geen sisal touw om de takken heen zit, maar dat is wellicht wel te regelen, aangezien alles handgemaakt is.
dianaf schreef:
16-08-2018 12:03
Wel effe checken of je kat een horizontale of verticale krabber is.
Klimmertjes vooral.
Krabben doen ze tot nu toe verticaal en horizontaal.
Alle reacties Link kopieren
Let op de dikte van de sisalpalen. Ik heb nu dikkere gekocht want krabpaal is bijna 3 meter hoog. Staat wel met beugels aan de muur. Krabtonnen ook aanwezig maar de mandjes (3) in de paal zijn favoriet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
mevrouwiglesias schreef:
16-08-2018 13:06
Maar wat zoek je eigenlijk precies? Een krabpaal waar de katten echt hun nagels aan krabben, of een krabpaal met matjes en huisjes e.d.? Bij die laatste is er vaak namelijk geen plaats voor de katten om langgerekt hun nagels aan te kunnen krabben.
Eigenlijk iets waar ze in kunnen klimmen, verstoppen en aan kunnen krabben.
Ik zag ook combi's van krabpaal/krabton, ook leuk. Alleen veel modellen zijn niet zo hoog en mijn kittens vinden het leuk om te klimmen en hoog te liggen.
O nee, er kan geen sisaltouw gebruikt worden bij krabpalen en klimbomen... (ook niet op aanvraag). Jammer, toch een gemiste kans wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Als je een krabpaal zoekt waar de katten fijn hun nagels aan kunnen krabben volstaat volgens mij alleen maar zo'n eenvoudige krabpaal zonder iets. Bij de meeste anderen zijn al die stukjes vaak te kort voor je kat om heerlijk uitgerekt zijn nagels te kunnen krabben.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets misschien? http://www.treeworld.nl/NL_Boomkrabpale ... 9_Euro.htm

(kan geen plaatjes plakken)

Edit: ow, zit geen ook geen sisal om.
Alle reacties Link kopieren
Brighteyes kun je een plaatje plakken wat jij hebt?
lizenlotte schreef:
16-08-2018 13:27
Brighteyes kun je een plaatje plakken wat jij hebt?
Yes, ik ben ook benieuwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven