Deel hier jouw "mansplaining"-verhaal

08-01-2019 10:58 154 berichten
Heb je wel eens last van "mansplaining"? Deel hier je verhaal!

Wat is mansplaining?
Volgens wikipedia: Mansplaining (a blend word of man and the informal form splaining of the verb explaining) is a pejorative term meaning "(of a man) to comment on or explain something to a woman in a condescending, overconfident, and often inaccurate or oversimplified manner".

Mooie voorbeelden in dit artikel:
https://www.cjp.nl/blog/2017/03/manspla ... ned/78819/
Dit is mansplaining. Een man die een vrouw iets uitlegt, terwijl zij dondersgoed weet hoe de vork in de steel zit en bovendien meer kennis heeft op dat vlak dan de man.

Ik heb wel eens last van mansplaining

Totaal aantal stemmen: 60

Ja (57%)
Nee (22%)
Nooit van gehoord (22%)
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 11:01
26.22% gewijzigd
TO wil wel beginnen, maar heb nu geen concreet voorbeeld bij de hand. Ben wel heel nieuwsgierig naar jullie verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Leg m nog even uit , bedoel je dat mannen je op een kinderlijke wijze dingen uitleggen? Dat is hier op huishoudelijk gebied andersom..anders snapt ie m niet :-D
Vlaginvaas schreef:
08-01-2019 10:59
Leg m nog even uit , bedoel je dat mannen je op een kinderlijke wijze dingen uitleggen? Dat is hier op huishoudelijk gebied andersom..anders snapt ie m niet :-D
Ja op kinderlijke wijze dingen uitleggen die je zelf beter weet dan de man in kwestie die het aan je uitlegt.

Stel: een chirurg komt een man tegen en die man (zelf geen chirurg) gaat haar uitleggen dat ze anders moet opereren want zo doet ze het niet goed. Zoiets.

Als jij je man zou uitleggen hoe hij het huishouden moet doen terwijl hij de huishoudschool heeft gedaan en jij niet dan zou dat womansplaining zijn denk ik :mrgreen:
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 11:04
2.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fantastisch voorbeeld, maar zo herkenbaar dat ik het liever niet deel. Daarom even een fictieve-versie zoals het ongeveer ging. In dit voorbeeld ben ik een Koningshuisdeskundige.

(man) "Ik ontmoet vandaag Prins William!"
(ik) "Oh, tof zeg. Veel plezier!"
(man) "Jahaaaa want er is nóg een prins in Engeland. Prins Harry! Daar moet jij hem niet mee verwarren".
pergamon wijzigde dit bericht op 08-01-2019 11:04
1.71% gewijzigd
Pergamon schreef:
08-01-2019 11:03
Ik heb een fantastisch voorbeeld, maar zo herkenbaar dat ik het liever niet deel. Daarom even een voorbeeld-versie zoals het ongeveer ging. In dit voorbeeld ben ik een Koningshuisdeskundige.

(man) "Ik ontmoet vandaag Prins William!"
(ik) "Oh, tof zeg. Veel plezier!"
(man) "Jahaaaa want er is nóg een prins in Engeland. Prins Harry! Daar moet jij hem niet mee verwarren".
Muhahaha. Ja dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mannelijke leidinggevende die aan het uitleggen is hoe je prima door kunt werken achter een laptop terwijl je aan het kolven bent.
mmxviii wijzigde dit bericht op 08-01-2019 11:06
0.74% gewijzigd
Deze is ook wel in de categorie "ernstig": I once had a friend mansplain to my roommate how to ~correctly~ pronounce her own name bc he thought she was doing it wrong.

"Hee je spreekt je eigen naam verkeerd uit, laat mij je uitleggen hoe het moet." :facepalm:
MMXVIII schreef:
08-01-2019 11:06
Mijn mannelijke leidinggevende die aan het uitleggen is hoe je prima door kunt werken achter een laptop terwijl je aan het kolven bent.
:HA:
Nee echt???
Alle reacties Link kopieren
Jezus gaan we weer met de man vs vrouw bullshit. Tis toch erg hè dat een man het lef durft te hebben om iets uit te leggen aan een vrouw en dat zij notabene meer kennis heeft van het onderwerp van gesprek, tsk tsk, mannen.....

En hoe heet dat wanneer van die eigenwijze 'feministische' vrouwen proberen een man te overtreffen op zijn gebied? O ja, dat hoort zo natuurlijk.
Pusswithoutboots schreef:
08-01-2019 11:09
Jezus gaan we weer met de man vs vrouw bullshit. Tis toch erg hè dat een man het lef durft te hebben om iets uit te leggen aan een vrouw en dat zij notabene meer kennis heeft van het onderwerp van gesprek, tsk tsk, mannen.....

En hoe heet dat wanneer van die eigenwijze 'feministische' vrouwen proberen een man te overtreffen op zijn gebied? O ja, dat hoort zo natuurlijk.
Womansplaining, lijkt me dan.
Alle reacties Link kopieren
@MMXVIII, jij kolft achter je laptop op het werk???
Waarom is dit gendergerelateerd? Vrouwen praten niet op die manier tegen andere vrouwen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk: Collega heeft geen verstand van excel (denk: vult een rijtje cijfers handmatig is, pakt rekenmachine er bij, vult optelsom vervolgens óók handmatig in). Ik ben best aardig met excel en kan vrij complexe dingen bouwen. Ik heb een simpele begroting gemaakt voor collega's en middels de filter-functie (echt een basis functie) kunnen zo bepaalde dingen filteren en sorteren.

Collega komt naar mij toe, om uit te leggen dat dit écht een onhandig bestand is. Hij wil 3 verschillende bestanden. 1 met alles van A-Z, 1 op chronologische volgorde en 1 op project. Vervolgens krijg ik een college waarom het handig is om het zo te doen en hoe begrotingen werken en dat het goed is dat ik daar 'kennis van neem'.
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft niks met geslacht te maken maar is meer een algemeen iets dat veel mensen zich 'beter' voelen dan een ander. Gewoon laten uitpraten en zeggen oké, dan weet ik dat of geïnteresseerd wat vragen stellen.

Waarom er een probleem van maken of er nu weer een geslacht aanhangen of opleiding of inkomensniveau? Zo vermoeiend dit allemaal.
Tiana_76 schreef:
08-01-2019 11:11
Waarom is dit gendergerelateerd? Vrouwen praten niet op die manier tegen andere vrouwen ofzo?
Het schijnt het meeste voor te komen man vs vrouw. Ik heb de term niet bedacht. Hij bestaat al een tijdje.

Maar andere voorbeelden van -splaining zijn welkom hoor.
Alle reacties Link kopieren
Pusswithoutboots schreef:
08-01-2019 11:11
@MMXVIII, jij kolft achter je laptop op het werk???
Nee, ik heb mijn leidinggevende in vriendelijke bewoordingen uitgelegd dat hoe praktisch dat ook klinkt voor hem, het niet zo werkt.
Pusswithoutboots schreef:
08-01-2019 11:14
Dit heeft niks met geslacht te maken maar is meer een algemeen iets dat veel mensen zich 'beter' voelen dan een ander. Gewoon laten uitpraten en zeggen oké, dan weet ik dat of geïnteresseerd wat vragen stellen.

Waarom er een probleem van maken of er nu weer een geslacht aanhangen of opleiding of inkomensniveau? Zo vermoeiend dit allemaal.
Wie maakt er een probleem van dan?
Pergamon schreef:
08-01-2019 11:12
Ook leuk: Collega heeft geen verstand van excel (denk: vult een rijtje cijfers handmatig is, pakt rekenmachine er bij, vult optelsom vervolgens óók handmatig in). Ik ben best aardig met excel en kan vrij complexe dingen bouwen. Ik heb een simpele begroting gemaakt voor collega's en middels de filter-functie (echt een basis functie) kunnen zo bepaalde dingen filteren en sorteren.

Collega komt naar mij toe, om uit te leggen dat dit écht een onhandig bestand is. Hij wil 3 verschillende bestanden. 1 met alles van A-Z, 1 op chronologische volgorde en 1 op project. Vervolgens krijg ik een college waarom het handig is om het zo te doen en hoe begrotingen werken en dat het goed is dat ik daar 'kennis van neem'.
Ghehehe. Neem er even kennis van ja. Stel je voor dat je die kennis van hem gemist had!
MMXVIII schreef:
08-01-2019 11:16
Nee, ik heb mijn leidinggevende in vriendelijke bewoordingen uitgelegd dat hoe praktisch dat ook klinkt voor hem, het niet zo werkt.
Het zou technisch gezien misschien kunnen, maar het is a) niet aan hem en b) wat weet hij er nou van? En c) iets met wetgeving.

Maar dat wist je vast al. Ik ben het met je eens dus ;-)
Alle reacties Link kopieren
oh ja hoor, elke man die me een route uitlegt doet dat, of ik een of andere kleuter ben die zelf de weg niet kan vinden (erge is trouwens dat dat ook nog zo is, ik ben echt gewoon niet in staat om zonder kleuteruitleg de route te snappen, maar dat weten die mannen niet)
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop dit topic is geschreven komt het op mij over dat mannen weer ons vrouwen proberen te onderdrukken met gepraat over vrouwenzaken of iets dergelijks. Hoeveel vrouwen heb ik mee gemaakt die in een relatie alles beter denken te weten dan de man en zich ook zo gedragen.

Kan begrijpen dat veel mannen zich nu in die MGTOW bewegingen storten, moe van de vrouw te moeten spelen in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een buurman dat doet, maar volgens mij doet hij dat bij iedereen, niet alleen bij vrouwen... Is het dan ook mansplaining?
For whom the bell tolls
COtweepuntnul schreef:
08-01-2019 11:20
Het zou technisch gezien misschien kunnen, maar het is a) niet aan hem en b) wat weet hij er nou van? En c) iets met wetgeving.

Maar dat wist je vast al. Ik ben het met je eens dus ;-)
Een mooi staaltje womansplaining hier? :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Geloof niet dat het typisch iets voor mannen is, wel voor betweters.
Ook op dit forum, zie je toch geregeld, dat mensen elkaar uit gaan leggen, waar ze niet bij geweest zijn. Of waar ze echt minder van weten dan de TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven