Dilemma ivm spookbewoning

25-03-2019 16:44 69 berichten
Nooit gedacht dat ik nog eens een topic zou openen met het woord dilemma in de titel, maar ik weet even niet wat ik moet doen / wil doen.

Misschien hebben jullie wel gelezen dat ik sinds een tijdje een spookbewoner heb. Iemand heeft zich ingeschreven op mijn adres. Ik heb dit gelijk gemeld bij gemeente en die doen adresonderzoek. Ondertussen krijg ik brieven van incassobureaus en stond er van de week ook een incassobureau aan de deur.

Zojuist stond een buurman aan de deur dat het een vergissing is, dat het de bedoeling is dat deze dame zich bij hem op zijn adres zou inschrijven. Zij komt er niet wonen, maar heeft een postadres nodig. En dat ze het juiste adres inmiddels heeft aangepast/doorgegeven bij de gemeente.

Mijn eerste ingeving was om de gemeente te bellen om na te vragen of dit klopt. Maar....de buurman is iemand die nogal een verleden heeft en die echt aan het opkrabbelen is. Doet zijn best om zijn leven op orde te krijgen. En ik wil hem niet in de problemen brengen. Bijv. doordat ge gemeente wil weten waar ik mijn info vandaan heb. Zij heeft een postadres nodig ivm het kunnen krijgen van een uitkering. Ik heb mijn buurman gewaarschuwd, dat hij zichzelf niet in de problemen moet brengen. Maar nu weet ik dus niet of ik de gemeente moet bellen.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt je buurman toeslagen of heeft hij een uitkering? Daar kan het hebben van een huisgenoot invloed op hebben. Is je buurman zich daar bewust van?
En verder een lastige situatie.
Bellen!!! Je hoeft niets uit te leggen, alleen maar te vragen of het adres al veranderd is.
Denk dat je die buurman juist beschermt als je de gemeente inlicht over dat fraudeurtje dat zich bij hem in wil schrijven en hem met haar onbetaalde rekeningen opzadelt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je de gemeente bellen? Ik zou het niet doen. Fijn dat de buurman opkrabbelt, waarom zou je hem en die dame in de problemen brengen?

Gewoon als er nog post komt die terugsturen met de mededeling "niet bekend op dit adres" en klaar. Incassobureaus idem dito. Simpelweg laten weten dat er niemand met die naam op jouw adres woont en dat de gemeente daarvan op de hoogte is.
Ik snap niet waarom je de drang voelt om de gemeente te bellen met dit bericht over je buurman.
Ik zou je buurman wel melden dat ze bij incassobureaus loopt en het hem afraden.
Maar zolang die vrouw niet meer op jouw adres staat ingeschreven zou ik me er verder niet mee bemoeien.
Hoogstens je buurman het ernstig afraden en evt contact opnemen met een hulpverlener van hem als hij die heeft. Die kan dan ook de consequenties met hem doornemen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Jawlensky dit verhaal wordt elke keer bijzonderder
Ik zou wel bellen, om te checken of het adres inderdaad is veranderd
dus voor jezelf en je eigen situatie
Maar meer kun je niet doen denk ik
De buurman weet dat zij zich bij hem inschrijft. Ik denk dat dat een afspraak is die zij hebben. Hij wordt nog begeleid door een instantie.
En ik weet dat zij fraudeert, maar ik ken haar niet, misschien zit ze gewoon ontzettend moeilijk. Daar wil ik verder ook niets mee doen richting instanties ofzo.
Ik denk dat ik het meest voel voor een combi van wat Cateautje zegt en wat groenteboerin zegt.

Want ik wil wel graag weten of zij nu echt van mijn adres weg is.
Hoe wist die buurman dat hij bij jou moest aanbellen?
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt dus het idee dat deze vrouw misbruik maakt van je buurman en hij de mogelijke gevolgen ervan niet ziet?
Is er een hulpverlener in beeld bij hem?
Het Groepje, het is juist niet mijn bedoeling mijn gemeente te bellen over mijn buurman. Ik wil alleen graag weten of het nu inderdaad geregeld is, voor mezelf. En de enige manier om te weten of zij inderdaad niet meer op mijn adres staat ingeschreven is bellen. Buurman is niet iemand die ik gelijk op zijn blauwe ogen vertrouw.
RikM schreef:
25-03-2019 16:54
Hoe wist die buurman dat hij bij jou moest aanbellen?

Ik denk dat door het adresonderzoek bij die vrouw duidelijk is geworden dat er iets niet goed is gegaan en dat zij hem ingeseind heeft. Hij zei dat ze hem had gevraagd even bij mij langs te gaan om te vertellen dat het opgelost is.
Jawlensky schreef:
25-03-2019 16:55
Het Groepje, het is juist niet mijn bedoeling mijn gemeente te bellen over mijn buurman. Ik wil alleen graag weten of het nu inderdaad geregeld is, voor mezelf. En de enige manier om te weten of zij inderdaad niet meer op mijn adres staat ingeschreven is bellen. Buurman is niet iemand die ik gelijk op zijn blauwe ogen vertrouw.

Dat lijkt me verstandig. Dit zaakje stinkt aan alle kanten.
Alle reacties Link kopieren
Als de buurman alleen postadres is, heeft dit geen invloed op zijn of haar uitkering en is er geen fraude. Niet melden dus.
Pinda-Kaas schreef:
25-03-2019 16:55
Maar je hebt dus het idee dat deze vrouw misbruik maakt van je buurman en hij de mogelijke gevolgen ervan niet ziet?
Is er een hulpverlener in beeld bij hem?

Ik denk inderdaad dat hij de gevolgen niet overziet. Zeker niet als het gaat om toeslagen etc. Heb hem wel gewaarschuwd dat zij schulden heeft, incassobureau etc.
Er is voor zover ik weet wel hulpverlening. Maar weet niet wie of van welke organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
25-03-2019 16:53
De buurman weet dat zij zich bij hem inschrijft. Ik denk dat dat een afspraak is die zij hebben. Hij wordt nog begeleid door een instantie.
En ik weet dat zij fraudeert, maar ik ken haar niet, misschien zit ze gewoon ontzettend moeilijk. Daar wil ik verder ook niets mee doen richting instanties ofzo.
Ik denk dat ik het meest voel voor een combi van wat Cateautje zegt en wat groenteboerin zegt.

Want ik wil wel graag weten of zij nu echt van mijn adres weg is.
mocht je je buurman binnekort spreken misschien eens nagaan of de hulpverlenende instantie op de hoogte is van dat hij iemand op zijn adres heeft laten inschrijven en zo niet hem met klem aanraden dat eens te gaan vertellen
maar ik denk dat je je helaas niet teveel kan en moet gaan mengen in deze situatie, ook al weet je dat het verkeerd is wat er gebeurd
maar zoals al gezegd, de gemeente bellen om te controleren of ze op jouw adres is uitgeschreven kun je gewoon doen
thistle schreef:
25-03-2019 16:57
Als de buurman alleen postadres is, heeft dit geen invloed op zijn of haar uitkering en is er geen fraude. Niet melden dus.

Is dat zo? Schrijft zij zich dan op een bepaalde manier in? Want bij mij stond ze gelijk bij "mijnbelastingdienst" en bij "mijntoeslagen" en zou het dus wel degelijk invloed hebben op mijn toeslagen ed.
Overigens ben ik helemaal niet van plan om iets over fraude te gaan melden!
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
25-03-2019 16:57
Als de buurman alleen postadres is, heeft dit geen invloed op zijn of haar uitkering en is er geen fraude. Niet melden dus.
maar het is niet alleen een postadres want ze schrijft zich in als inwonend op het adres
dus de buurman en deze mevrouw plegen fraude

ik hoop dat ze zich heeft uitgeschreven bij jou TO en dat jij dan in ieder geval niet meer met dit probleem zit
wat je buurman doet, moet hij uiteindelijk zelf weten
Pinda-Kaas schreef:
25-03-2019 16:58
mocht je je buurman binnekort spreken misschien eens nagaan of de hulpverlenende instantie op de hoogte is van dat hij iemand op zijn adres heeft laten inschrijven en zo niet hem met klem aanraden dat eens te gaan vertellen
maar ik denk dat je je helaas niet teveel kan en moet gaan mengen in deze situatie, ook al weet je dat het verkeerd is wat er gebeurd
maar zoals al gezegd, de gemeente bellen om te controleren of ze op jouw adres is uitgeschreven kun je gewoon doen

Ik wil er verder ook niet in betrokken worden. Zodra zij niet meer ingeschreven staat op mijn adres is mijn rol klaar. Maar ik zou het wel sneu vinden als mijn buurman hierdoor in de problemen komt.
Als ik hem weer zie zal ik hem inderdaad aanraden om met zijn begeleider te praten over eventuele consequenties.
Ik zal morgen even bellen naar de gemeente. Ik neem aan dat ze wel zullen zeggen of zij inderdaad uitgeschreven is.
Alle reacties Link kopieren
Op zich is het al fijn dat de situatie opgehelderd is toch Jawlensky?
In ieder geval is het mysterie van wie deze vrouw is opgelost
Ze is een kennis van je buurman, en blijkbaar heeft ze al lucht gekregen van dat er een onderzoek is geopend én ze heeft je buurman een bericht naar jou laten overbrengen, Dus aan jouw kant zal het nu wel snel afgerond zijn denk ik.
Tenzij je alsnog aan de gang gaat om de gemeente op hun beleid te wijzen natuurlijk ;)
Alle reacties Link kopieren
En trouwens, als je 'bang' bent dat je haar of je buurman verlinkt oid
dat heeft ze zelf al gedaan door initieel deze fout te maken
dus mochten ze verder onderzoek naar haar doen dan komt dat omdat ze nu al op de radar is en niet omdat jij morgen de gemeente belt.
Pinda-Kaas schreef:
25-03-2019 17:10
En trouwens, als je 'bang' bent dat je haar of je buurman verlinkt oid
dat heeft ze zelf al gedaan door initieel deze fout te maken
dus mochten ze verder onderzoek naar haar doen dan komt dat omdat ze nu al op de radar is en niet omdat jij morgen de gemeente belt.
Dit!

Als ze zich eerst op nummer 14 heeft ingeschreven waar ze wordt uitgeschreven omdat dat een illegale inschrijving betrof en schrijft zich dan op nummer 16 in, dan moet er toch wel 'n alarmbelletje gaan rinkelen bij de gemeente?

Vind het trouwens absurd dat iemand zich op jouw adres kan inschrijven zonder dat jij als huiseigenaar een handtekening moet komen zetten op de gemeente.
Pinda-Kaas, ik vind het inderdaad wel een prettig idee dat zij actie onderneemt nu ze blijkbaar door heeft dat de gemeente achter haar vodden aanzit.
Het wordt zo wat minder "spook" achtig.

Verlinken wil ik niet. Gewoon even weten of het ook echt geregeld is.
Dank je voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
ze hoeven je alleen te vertellen hoeveel personen er op jouw adres staan ingeschreven. Weet jij genoeg.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven