Herkenbaar? Rijles

03-06-2019 23:36 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,
Ik heb tijdens het rijlessen steeds dat ik automatisch/ onbewust naar mijn poke kijk als ik schakel. Mijn instructeur spreekt me er telkens op aan, maar dan doe ik het een paar minuten later weer.. ik heb nu al 28 uur les gehad. In het begin had ik hier ook last van maar dat is toen een paar lessen minder geweest. Maar nu heb ik t ineens weer veel en vaker. Hoe zou dit komen? En herkennen jullie dit..
Alle reacties Link kopieren
Ja dat deed ik ook. Maar wel af moeten leren voor het examen.. oefenen,oefenen.
Succes
Alle reacties Link kopieren
Gaat vanzelf over, instructeur zei er niets van.
Alle reacties Link kopieren
Omdat je kijkt wanneer je door moet schakelen? Dat lijkt me niet zo gek na zo weinig uren nog. In het begin wordt er meestal aangegeven bij welke snelheid je door moet schakelen naar een hogere versnelling. Na verloop van tijd hoor je het wel aan het motorgeluid, dat je beter in een hogere versnelling kan schakelen.

Bij welke handeling merk je dat je vaker naar je pook kijkt? Bijzondere verrichtingen of op een korte invoegstrook op de snelweg, stilstaan voor een stoplicht bijv.?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
03-06-2019 23:47
Omdat je kijkt wanneer je door moet schakelen? Dat lijkt me niet zo gek na zo weinig uren nog. In het begin wordt er meestal aangegeven bij welke snelheid je door moet schakelen naar een hogere versnelling. Na verloop van tijd hoor je het wel aan het motorgeluid, dat je beter in een hogere versnelling kan schakelen.

Bij welke handeling merk je dat je vaker naar je pook kijkt? Bijzondere verrichtingen of op een korte invoegstrook op de snelweg, stilstaan voor een stoplicht bijv.?
Gekke is dus, ik weet precies vanaf welke snelheid ik moet doorschakelen etc. Maar k keek toch steeds onbewust even naar mijn poke.. kweet niet waarom. En het is niet per se bij een handeling, maar meer tijdens het rijden. Of als we stoppen bij een stoplicht, dan kijk ik naar mn poke terwijl ik 'm in versnelling 1 zet. Heel gek.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
03-06-2019 23:47
Omdat je kijkt wanneer je door moet schakelen? Dat lijkt me niet zo gek na zo weinig uren nog. In het begin wordt er meestal aangegeven bij welke snelheid je door moet schakelen naar een hogere versnelling. Na verloop van tijd hoor je het wel aan het motorgeluid, dat je beter in een hogere versnelling kan schakelen.

Wanneer je moet schakelen kun je ook gewoon zien op de teller. Dat is iets anders als naar de pook kijken.

Ik herken het niet TO, maar als je er een paar lessen echt heel bewust op gaat letten, gaat het vast beter.
Je moet tegenwoordig met het Nieuwe Rijden toch opschakelen op basis van toerental, niet op basis van snelheid of motorgeluid?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
04-06-2019 06:22
Je moet tegenwoordig met het Nieuwe Rijden toch opschakelen op basis van toerental, niet op basis van snelheid of motorgeluid?
Klopt. En het is pook, niet poke.
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen oefenen om in stilstand (koppeling in) te schakelen zonder te kijken. Om zo in je systeem te krijgen hoe je van de ene versnelling naar de ander gaat. Beetje automatiseren. Dan hoef je op den duur ook niet meer te kijken
Misschien is een automaat iets beter voor je?
Waarom kijk je er naar? Ben je niet aan het controleren in welke versnelling hij staat? Dat doe ik namelijk vaak.
Wageningen1985 schreef:
04-06-2019 07:51
Misschien is een automaat iets beter voor je?
Nee, daarvoor is ze echt nog niet lang genoeg aan het lessen, dat zou eeuwig zonde zijn! Ze leert het echt wel af op den duur. Maar een een automatenrijbewijs is echt voor als je al meerdere keren hebt afgereden, lang hebt gelest en het lukt maar niet.
Ik kan me er niets van herinneren of ik dat tijdens mn eerste lessen wel ns heb gedaan, maar na 25 lessen had ik mn rijbewijs al op zak.
Herkenbaar hoor, TO. Dat heb ik ook lang gehad. Bij mij duurde het ook een tijdje voordat ik het schakelen onder de knie had. Uiteindelijk lukte het me om niet naar de pook te kijken tijdens het schakelen, maar daar zijn best wat lessen overheen gegaan. Ik heb uiteindelijk iets van 100 lessen gehad.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-06-2019 08:07
Ik kan me er niets van herinneren of ik dat tijdens mn eerste lessen wel ns heb gedaan, maar na 25 lessen had ik mn rijbewijs al op zak.
Fijn voor je, wat kan de TO daarvan leren?
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
04-06-2019 07:52
Waarom kijk je er naar? Ben je niet aan het controleren in welke versnelling hij staat? Dat doe ik namelijk vaak.
Ik ook. Waarschijnlijk ook omdat ik nog niet zoveel rijervaring heb. Met lessen keek ik ook vaak, omdat ik het in het begin lastig vond om op mijn gevoel te schakelen. Kwestie van ervaring opdoen hoor!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Is vrij normaal toch?
Leer je wel na je rijexamen.
Had ik ook, werd naarmate ik meer rijlessen volgde vanzelf minder (en nu ik al jaren m'n rijbewijs heb, gebeurt het helemaal niet meer. Het cliché dat je pas écht leert rijden als je je rijbewijs hebt, was bij mij in ieder geval zeker waar, op dit gebied en op vele andere).
Hoe corrigeert je instructeur? Zegt hij 'niet naar de pook kijken!' of zegt hij 'naar de weg kijken' - dat laatste is beter. Geen groot gedoe van maken, gewoon rustig opmerken 'naar de weg kijken'.

Oefenen thuis (gewoon op de bank de beweging doen) of met een stilstaande auto gewoon voor de deur kan je ook helpen. Gewoon herhalen. Dan noem je een getal in je hoofd en schakel je daarnaar zonder te kijken. Eerste paar keer kan je kijken om te checken, maar als je ziet dat je het goed doet, dan stoppen met kijken en leren vertrouwen daarop. De drang en patroon om te kijken doorbreken.

Komt wel goed hoor.
Alle reacties Link kopieren
AL 28 uur rijles? :rofl: :rofl:
PapierVampier schreef:
04-06-2019 09:20
Had ik ook, werd naarmate ik meer rijlessen volgde vanzelf minder (en nu ik al jaren m'n rijbewijs heb, gebeurt het helemaal niet meer. Het cliché dat je pas écht leert rijden als je je rijbewijs hebt, was bij mij in ieder geval zeker waar, op dit gebied en op vele andere).
Klopt, bij mij ook.

Komt goed TO, en anders thuis oefenen inderdaad. Dat werd mij toen ook aangeraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het eigenlijk niet.
Kijk nooit naar de pook......hoe ziet deze er eigenlijk uit bedenk ik mij nu :-)

Blik op de weg is het belangrijkste, en spiegelen. Ik kan mij voorstellen dat je te veel afgeleid bent als je tijdens het rijden naar de pook kijkt..... dus idd belangrijk dat je dit afleert.
.....
Alle reacties Link kopieren
automaat gaan rijden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Wat bij mij geholpen heeft:

Schakelen is eigenlijk heel simpel. Als ie in z'n vrij staat hoef je voor de derde versnelling alleen naar boven, 4e versnelling alleen naar beneden.
1 is links boven, 2 is links onder, 5 rechtsboven (achteruit of 6 is rechts beneden).

Dit gewoon in je hoofd blijven herhalen en naar de weg blijven kijken. Na 25 a 30 uur les had ik eindelijk het schakelen/koppelen onder de knie. Dus totaal geen schande.

Naar automaat overstappen voor zoiets is onzin..... Ik kijk nu NOOIT meer naar de pook.
Aanvulling: ik heb in totaal 43 uur les gehad, waarvan de laatste uurtjes meer voor de zekerheid waren richting het examen ;) Alles netjes in 1x gehaald. Heb ook een TTT gedaan.
lotjeb95 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 14:06
15.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik schakelde al een beetje toen ik nog geen rijles had (mijn moeder reed dan, en ik schakelde). Soms had ik wel dat ik even moest kijken, maar dat was vooral bij een stoplicht ofzo. Koppeling had ik meer moeite mee.

Ohja, ik heb wel meer dan 100 uur gelest trouwens.
kohaku wijzigde dit bericht op 04-06-2019 12:57
Reden: aanvulling
10.79% gewijzigd
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven