Niet tevreden met je naam

01-09-2007 21:59 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen.



Ik vroeg mij af of er mensen zijn die

het gevoel hebben dat de naam die jou

gegeven is eigenlijk niet zo bij jou

past.



In de eerste instantie is het natuurlijk zo

dat je bij je geboorte de naam krijgt en

dit zo accepteerd. Je weet niet beter.



Toch kan ik mij heel goed voorstellen

dat er wel degelijk mensen zijn die het

gevoel hebben dat hun naam niet, of niet

meer, bij hen past.



Dit kan bijvoorbeeld zo zijn door een bepaalde

afkomst waar je liever niet aan herinnerd wordt.

Of je hebt een naam die voor jou

gevoel verkeerde gedachten opwekt bij een ander

of gewoon niet mooi is naar jouw idee.



Ik hoop dat ik dit een beetje uit heb kunnen

leggen op deze manier. Ik ben geen collumnist

dus als het niet duidelijk is hoor ik dat graag.

Kort samengevat komt het er op neer dat ik

heel benieuwd ben naar mensen die niet blij zijn met hun naam

of een naamsweiziging hebben laten doen, om welke reden dan ook,

en daarover iets meer kunnen vertellen.



Groetjes,



GIL
Alle reacties Link kopieren
Of ik er blij mee ben?



Blij is een groot woord ik bedoel ik heb de naam ook maar gekregen maar ik denk wel dat hij bij me past..



Heb er iig geen hekel aan ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen hekel aan mijn naam.

Maar hij had wel iets flitsender mogen zijn :rolling:.





http://www.planet-interview.de/interviews/hella-von-sinnen/pic_01.jpg
Alle reacties Link kopieren
Tja, als kind vond ik mijn naam helemaal niks, had niks weg van een prinsessennaamhttp://www.smiliez.nl/smiliez/vrolijk/vrolijk_31.gif , en ik als anonieme prinses moest toch echt een prinsessennaam hebben.



Maar dat was toen, en nu.....mijn naam hoort bij mij, wie ben ik zonder mijn naam?



Nu is Jaschenca natuurlijk best wel een mooie naam, dat besef ik terdege.....wat zeg ik, het kon wel eens een prinsessennaam zijn! X-D
Alle reacties Link kopieren
Een echte hekel aan mijn naam heb ik niet, maar ik word er wel gillend gek van dat ik aan schoonfamilie, buitenlandse vrienden en grote groep internationale collega's eindeloos uit moet leggen hoe je de nederlandse 'ij' uitspreekt.

....uiteindelijk maakt iedereen er toch iets van wat in de verste verte niet lijkt op hoe mijn ouders mij genoemd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam past wel bij mij.



Mijn ouders waren niet echt origineel. Ik heb namelijk dezelfde naam als mijn moeders. Dit heeft vroeger toen ik nog thuis woonde wel voor grappige situaties gezorgd. Vooral aan de telefoon, als ik op nam begon de andere kant direct met een heel verhaal. Moest mensen vaak onderbreken, dat ze mijn moeder moesten hebben.
Wie dan leeft, wiedan zorgt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb best wel een rare naam. Soms spreken ze 'm verkeerd uit, met een k ipv een een s, en dan klinkt het helemaal stom.



Afgekort vind ik 'm nog het leukst. Maar das alleen voor intimi.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er niet vreselijk ongelukkig mee of zo, maar ik vind mijn naam iets te ordinair eigenlijk. Dat ligt natuurlijk gevoelig, en het is allemaal nogal subjectief, maar mijn eigen naam zit een beetje in de richting van Kayleigh of Priscilla, terwijl ik gewone en eenvoudige Nederlandse namen mooier vind.
Alle reacties Link kopieren
mijn naam past niet bij mij.

ik wilde altijd al Arie genoemd worden, dat past nl wel bij mij, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij wordt negen van de 10 keer omgedraait..ook erg grappig :smile: ..



Maar nogmaals i can handle it....maak er geen punt van je weet tenslotte niet beter.....
Alle reacties Link kopieren
In de drieenveertig jaar dat ik op deze aardkloot rondwandel ben ik pas een paar keer iemand met dezelfde naam tegengekomen. Dat aparte en het feit dat je er leuk mee kunt pesten, flauwe rijmpjes etc, maakte dat ik mijn naam als kind niet leuk vond.

Later vond ik hem niet leuk vanwege de betekenis, die ik niet vond kloppen. Zo voelde ik me helemaal niet. En dus gebruik(te) ik veelal de afkorting.

Inmiddels vind ik de betekenis wel bij mij passen en accepteer ik mijn volledige naam. Maar vaak stel ik me nog met de afkorting voor. Vooral omdat de volledige voornaam maar zelden bij mensen blijft hangen.

Wie noemt zijn kind dan ook Lolotte. ;-)
Alle reacties Link kopieren
lol :-]
Alle reacties Link kopieren
Tja,wie z,n dochter mormelina noemt is natuurlijk niet goed bij zn paasei he?



Maar ik doe het er maar mee,maar lastig is het wel.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook een niet alledaagse naam. Ben in ieder geval nog nooit iemand tegen gekomen die dezelfde naam heeft. Werd op school er wel (een beetje) mee gepest, want je kunt er 'leuke' woordgrapjes mee maken. Mensen denken dan ook elke keer dat ze ontzettend geestig zijn als ze iets 'nieuws' bedenken, maar ik heb ze inmiddels allemaal wel eens gehoord :no:



Wie heeft daar nog meer 'last' van?



PS Maar eigenlijk vind ik het nu ook wel leuk om een aparte naam te hebben. In ieder geval niet zo'n doorsnee-naam die je op elke hoek van de straat hoort. Bovendien ben ik naar mijn oma vernoemd die ik nooit heb gekend en dat maakt het ook wel weer extra speciaal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam is kort en je hoort hem niet zo vaak, toch is het geen zeldzame of heel aparte naam.



Toen ik geboren werd hadden mijn ouders alleen een jongensnaam paraat, moeders was er van overtuigd dat ik een jongetje zou zijn(toen lag ik al dwars dus ;-) )

Michael Jeffrey had ik moeten zijn maar helaas pindakaas voor mams; er ontbrak een onderdeeltje.

Mijn moeder heeft mijn naam dus ter plekke verzonnen en het heeft goed uitgepakt, ik ben er erg tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Mopsie, dat kén ik..........mijn naam lijkt op die van een personage uit een serie en al jáááááááááren - is al sinds 1800 van de buis - denkt men nog altijd origineel te zijn en zingen ze de tune. ( mensen die ook al stokoud zijn , dan )

Ik had ook sproeten en twee vlechten...ben jarenlang Pippi genoemd .

En ik had ook al een hele rare achternaam waar ook nog van alles op rijmde, sneu he ?

Wat wilde ik graag Annabel heten............. daar is ooit in de Sinterklaastijd een mini-serietje van geweest. ( een huis, een huis voor Annabel , voor Annabel haar schoen... kan het na 35 ? jaar nog meezingen ) .. mijn ouders maakten daar geen punt van en hebben me zo genoemd tot ik dat ook wel weer gehad had, na een dag of twee, vermoed ik.



Ik heb met mijn kinderen ook bewust gedacht over namen die nergens op zouden rijmen , mijn mans achternaam rijmt ook nergens op.... maar die spelt dan weer iedereen verkeerd.



Hoe erg moet je naam wel niet zijn dat je vindt dat die niet past ? Wordt een naam niet net zoiets als een oude , niet modieuze , vale maar o zo lekker zittend joggingpak ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je nu bij iedereen naar de echte naam gaat zitten gissen !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Grappig onderwerp! Namen zijn een raar gegeven, vind ik altijd. Je krijgt bij je geboorte een naam en daar moet je het maar mee doen. Zelf heb ik altijd best een sterk beeld bij bepaalde namen, zeker als ik iemand niet goed ken. Ik denk vrij snel:"Oh, die komt vast uit zo'n trailer-trash gezin bijvoorbeeld, of juist uit een intellectueel milieu." Terwijl dat niet altijd klopt. Ik vraag me weleens af wat mensen denken als ze mijn naam horen, haha! Heb echt geen idee!

Ik ben niet perse ontevreden met mijn naam. Ik vind hem niet heel mooi, maar er lopen niet veel mensen met dezelfde naam rond en dat vind ik wel leuk. Er is een variant op mijn naam die vaker voorkomt en in eerste instantie word ik ook altijd zo genoemd. Moet altijd een paar keer zeggen dat het niet klopt. Ik word ook zelden aangesproken met mijn volledige naam. Het is een naam die makkelijk wordt afgekort of wordt veranderd in een soort bijnaam. Ik heb bij verschillende mensen verschillende namen en ik luister er allemaal naar.
Mijn naam komt echt heel veel voor. Ik kan denk ik een stuk of tien mensen bedenken die ook zo heten. Het is een doodnormale Hollandse naam. Vind 'm niet bijzonder mooi, maar ook niet lelijk.
Ik ken ook een stuk of 10 mensen met dezelfde naam als ik. Ook de kinderen worden tegenwoordig nog volop zo genoemd. Hoe vaak ik in de supermarkt hoor: Hey, ....., niet doen, blijf daar af! En dan sta je daar met je winkelmandje te kijken of ze het tegen jou hebben. Haha, maar ik ben blij met mijn naam hoor. Het had een stuk erger gekunt.
Ik vind mijn naam niet bijzonder leuk of zo. Niet voor niks noemt mijn omgeving me bij mijn bijnamen of spreekt me aan met een afgeleide van mijn hele naam. De zeldzame keer dat mijn man en ik een keer woorden hebben noemt hij me bij mijn hele naam, vreselijk vind ik dat. Verder zegt hij eigenlijk nooit het hele woord maar een stukje er van of zelfs iets heel anders, waar ik ook naar luister.



Leo past beter bij me dan mijn eigen naam, veel mensen die me van het forum kennen noemen me dan ook in het echte leven zo en dat vind ik prima, het hoort bij me.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist blij met m'n naam. Je hoort 'm heel weinig, dat vind ik wel leuk.

Vroeger niet, toen vond ik het echt een vreselijke naam.

Waar ik nu echt een hekel aan heb is als men m'n naam afkort, dan luister ik ook gewoon niet.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor al jullie reakties!



Ik vind het echt boeiend om te horen dat iedereen wel een verhaal bij zijn naam heeft. Ik lees ook dat veel mensen vroeger niet blij waren met hun naam maar dat nu wel zijn en het hebben geaccepteerd.



Ik zelf ben niet blij met mijn naam. Daarom ben ik dit topic begonnen.

Tegenwoordig stel ik mij ook vaak voor (informeel) met mijn afkorting.

Deze vindt ik ook niet al te vrouwelijk maar wel stoer.

Ik ben niet tevreden met mijn naam. Deze wekt vaak vragen op waar ik liever niet op in ga. Ik schaam me ook voor mijn naam. Ik voel me er heel onzeker bij en heb alles al gelezen wat je zou kunnen weten over naamswijziging.

Er zit een heel proces aan vast (rechtbank,advocaat). En psychisch is het natuurlijk niet niets.

Ik kan er verder niet al te veel op in gaan ivm herkenning.



Ik zou heel graag reakties willen lezen van mensen die iemand kennen die een naamswijziging heeft laten doen of dat zelf gedaan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam is ook heel uniek, een buitenlandse naam dat nederlands is verbasterd toen ik werd geadopteerd door een nederlands echtpaar.



Hand geschreven en met de eerste letter als hoofdletter vind ik het een mooie naam maar getypt of helemaal in kleine letters juist daarentegen NIET.



Ik heb als voornaam een buitenlandse naam en als achternaam een oer nederlandse naam. Daarbij zie ik er ook niet uit als iemand van haar eigen afkomst. Mijn hele leven vragen mensen mij waar ik vandaan kom en hoe mijn naam is ontstaan.
I am Spaaartaaacus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven