Bloeddonoren zeggen lidmaatschap op

07-06-2007 21:32 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
De bloeddonoren zijn kwaad nu bekend is geworden dat de leiding van de bloedtransfusiedienst zo'n E 800.000 per jaar verdienen.



Per jaar wordt aan bloed en bloedproducten zo'n E 300 miljoen verdient.



Als je bloed geeft, waar je toch je tijd etc voor moet vrijmaken....krijg je een kopje thee of koffie met een koekje...misschien wordt het tijd dat we er toch geld voor gaan vragen....als er zulke winsten gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren


De bloeddonoren zijn kwaad nu bekend is geworden dat de leiding van de bloedtransfusiedienst zo'n E 800.000 per jaar verdienen.



Per jaar wordt aan bloed en bloedproducten zo'n E 300 miljoen verdient.



Als je bloed geeft, waar je toch je tijd etc voor moet vrijmaken....krijg je een kopje thee of koffie met een koekje...misschien wordt het tijd dat we er toch geld voor gaan vragen....als er zulke winsten gemaakt worden.



Waar heb je deze informatie vandaan????? En om welke bloedstransfusiedienst gaat het rode kruis of andere????? of ben ik nu erg blond....................................
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me onlangs ook afgemeld als bloeddonor, maar dat kwam doordat ik niet zo'n geschikte donor ben - vaak is het hb-gehalte te laag, ben een paar keer bijna flauwgevallen, het bloed stroomt er niet zo lekker uit en ik ben de rest van de dag gammel. Maar dat de leiding 800.000 euro verdient is schandalig! Dan had ik koekjes gewild met een gouden randje erom!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
sanquin bloedbank.

ik vind het wel schandalig dat er zulke bedragen betaald worden, zeker omdat zo ongeveer de hele toko op vrijwilligers draaid.

dat er geld verdiend word aan het bloed lijk me logisch er zijn veel onderzoeken nodig. betaald worden om donor te zijn vind ik kolder.
Alle reacties Link kopieren
 Waar heb je deze informatie vandaan????? En om welke bloedstransfusiedienst gaat het rode kruis of andere????? of ben ik nu erg blond....................................
Sanquin, bloedtransfusiedienst.



Ik had het in 1 van de gratis kranten gelezen, ik denk de Spits. (of Metro)
Bloed-/plasmadonor ben je voor de patiënten, niet om Sanquin aan geld te helpen. Geld vragen voor donatie is geen goed idee omdat er dan mensen zullen zijn die minder eerlijk zijn om maar geld te kunnen verdienen.



Dit zegt Sanquin er zelf over:





Ik geef mijn bloed gratis en de Raad van Bestuur wordt gehonoreerd op het niveau van academische ziekenhuizen. Hoe rijm ik dat?

De donor geeft bloed dat bestemd is voor de patiënt die dat heel erg nodig heeft. Dat gegeven staat los van het beloningsvraagstuk bij Sanquin. Donors halen hun motivatie uit het belang van de patiënt. Sanquin is een professionele organisatie die in Nederland de bloedvoorziening regelt. De beloning van personeel en bestuur sluit aan bij vergelijkbare organisaties.



In sommige media wordt gesproken over de hoogte van de salarissen van de leden van de Raad van Bestuur. Hoe zit dat?

De honorering is vastgesteld door de Raad van Toezicht en is conform de honorering van besturen bij academische en grote algemene ziekenhuizen in Nederland.

Sanquin is een organisatie met meerdere facetten. Een organisatieonderdeel van Sanquin houdt zich bezig met het afnemen van bloed en het maken van de zogenaamde kort houdbare bloedproducten en een ander organisatieonderdeel met de productie van geneesmiddelen uit plasma. Deze afdeling produceert ook geneesmiddelen uit Fins plasma voor Finland en uit Belgisch plasma voor België. Sanquin vervult bij de inzameling van bloed een publieke taak. Het geneesmiddelendeel van de organisatie bevindt zich niet in de publieke sector.





Wat wil je dan, dat deze mensen veel minder betaald worden? Dan gaat ze ergens anders werken en krijg je misschien minder competente mensen op een te zware functie. Het is gewoon marktwerking.
Alle reacties Link kopieren
.
Die directeur van de hartstichting streek jaarlijks €170.000 eurootjes op; dan ga je je als collectant toch zeker wel even achter de oren krabben. Trouwens bij mij hoeven ze ook niet meer aan de deur te komen. Lijkt me een mooi erebaantje voor onze grote graaier Wim Kok.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt toch bloeddonor om dat je andere mensen hiermee wilt helpen?!

Wat kan mij het nou schelen dat er in de top flink mee wordt verdient?!

Het kan mij in ieder geval zodanig schelen dat ik er in ieder geval niet mijn donorschap voor opzeg!!!

Niemand "lijdt" toch onder de salarissen,bovendien lijkt mij de verantwoording van diegene ook niet niks....



Misschien ben ik te nuchter,maar ik zie niet anders in welke tak dan maar ook dat er aan de top zakken worden gevuld.

Als dit ten koste gaat van iets/iemand,dat vind ik vreselijk.....maar in dit geval...



Je bent toch ooit donor geworden om een reden,ik kan me niet voorstellen dat je door dit mensen die het bloed zo goed kunnen gebruiken laat zitten door je donorschap op te zeggem...dan pas gaan mensen lijden onder de dikke vette salarissen...en dát zou ik pas erg vinden!
Marktwerking staat anders wel bij de gratie van vraag en aanbod, en onderschat daarbij niet de kracht van de consument. Heel terecht dat mensen hun kont tegen de krib gooien, het is bovendien hun volste recht om zélf te beslissen of ze deze goede daad willen doen of niet. 




De familie Brenninkmeijer is de rijkste familie van Nederland, maar weerhoudt iemand dat ervan niet meer bij de C&A of V&D te kopen?



Stel dat jouw baas overmogen tegen je zegt: "Sorry, maar onze klanten vinden ons te duur, we gaan er allemaal 20% in salaris op achteruit". Hoe zou je dan reageren?



We roepen allemaal dat al die hoge salarissen zo belachelijk zijn, maar als we zelf zoveel geld zouden verdienen, is er bijna niemand die zegt "laat maar, ik heb aan EUR 30.000 per jaar genoeg".
Alle reacties Link kopieren
Ik vind topsalarissen over het algemeen veel en veel te hoog.Deze man krijgt 800.000? Een kwart daarvan is toch ook meer dan genoeg? Dat vind ik ook al een hele smak geld dat een normaal mens niet eens zou weten op te krijgen.Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren




quote: lindy reageerde

De familie Brenninkmeijer is de rijkste familie van Nederland, maar weerhoudt iemand dat ervan niet meer bij de C&A of V&D te kopen? Kun je je die situatie bij de AH nog herinneren? Met die zweed (Moberg heette hij geloof ik). Daar gaat dat dus ook wel op, zeker als klanten het gevoel krijgen dat het niet meer reeel is. C&A is trouwens een familiebedrijf, dus andere situatie geloof ik. (de salarissen zijn niet openbaar)



Stel dat jouw baas overmogen tegen je zegt: "Sorry, maar onze klanten vinden ons te duur, we gaan er allemaal 20% in salaris op achteruit". Hoe zou je dan reageren?



We roepen allemaal dat al die hoge salarissen zo belachelijk zijn, maar als we zelf zoveel geld zouden verdienen, is er bijna niemand die zegt "laat maar, ik heb aan EUR 30.000 per jaar genoeg".
Verder eens met Lindy. Juist omdat het een organisatie is die echt draait op vrijwilligers. Natuurlijk is het een zware baan en die hoeft zeker niet vrijwillig te zijn, maar ook niet tegen zo'n extreem hoge beloning. Men verwacht van alle donoren en (vooral!) alle vrijwilligers dat ze zich inzetten omdat ze de noodzaak van bloeddonatie inzien. Waarom zou dat dan niet voor de top van de organisatie gelden? Er moeten ook goede bestuurders te vinden zijn die dit werk willen doen tegen een normaal (bijv. salaris minister president ) salaris. Dat zullen ze ook accepteren voor een aantal 'erebaantjes' bij bijv. de overheid, dus waarom hier niet?



Ik ben en blijf trouwens donor. Ik vind het goed dat de donoren een signaal afgeven, maar zou zelf niet stoppen hierom. Bij bijv. de hartstichting zou ik wel naar een ander doel overgaan. Omdat het niet goed voelt dat er een top is die daar niet zit om anderen te helpen, maar alleen om goed te verdienen.
Dat zeg ik....
Je ziet over het hoofd dat vrijwilligers en donoren hun diensten allemaal gratis verlenen, en er ongemak door ondervinden, met daar tegenover een stel schandelijk verdienende graaiers. En dan staat het die mensen volledig vrij om op te houden met bijdragen. Als mensen nu weigeren te doneren, moeten de grootverdieners maar eens inleveren, het ligt immers bij hen dat mensen er geen zin meer in hebben. Zie ook de hartstichting, die een enorme deuk heeft opgelopen dankzij de graaiers. Je kunt niet enerzijds gratis liefdadigheid propageren en appelleren aan het schuldgevoel van mensen om vervolgens zelf een buitenproportioneel salaris binnen te halen, dankzij diezelfde mensen.
Wie bepaalt dan hoeveel die mensen mogen verdienen? De donoren? Nogmaals: ik geef voor de patiënten en niet voor het salaris van de baas of werknemers.



Ik vind het een taak van de werknemers (vrijwillig of niet) om een daad te stellen. Ik voel me geen vrijwilliger van de bloedbank, het kost me amper tijd (elke 4 weken een uurtje). Dat vind ik ook gelden voor het artikel uit de Telegraaf. Het klopt dat veel topinkomens harder stijgen dan de salarissen van werknemers, maar dan is het niet de taak van de klant om te protesteren, maar van de werknemers.



En wie bepaalt dat mensen "maar" een kwart van EUR 800.000 mogen verdienen. Ik verdien boven modaal, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat ik best met de helft kan leven. Waar ligt de grens? En ik ken niemand die bij een promotie heeft gezegd: "Nou, laat mij maar bij het oude salaris, daar kan ik best mee leven".



Iemand zei dat ze dan maar weg moeten gaan als ze vinden dat ze te weinig verdienen. Maar wie wil er dan nog zo'n verantwoordelijke functie hebben? Dan krijg je minder capabele mensen op zo'n functie en juist in de zorg moeten we mensen hebben die goed werk afleveren.
Alle reacties Link kopieren
.
Marktwerking is inderdaad een mooi ding: hoe minder mensen er bloed geven, hoe kleiner de kans dat er nog geld is voor die 800.000. Ofwel: dan heb je niet alleen je instelling, maar ook jezlef de markt uit geprijsd. Maar ja, dan hop je gewoon door naar de KPN of ABN Amro ofzo....
Ik denk daar toch iets anders over: hoe minder mensen bloed/plasma geven, hoe meer mensen dood gaan...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bloeddonor, maar zou hierom niet stoppen met doneren. Dat daar

geen geld tegenover staat, waarborgt de veiligheid. Anders krijg je

mensen die geld willen verdienen, en dus gaan liegen om maar bloed te

mogen geven.





Ja, de salarissen zijn hoog, maar de verantwoordelijkheid is dat ook.

Stel je eens voor dat er via donorbloed iemand met hiv wordt besmet,

dan krijgt diezelfde topman dat over zich heen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb begrepen is dat deze donoren er niet alleen mee stopten vanwege de hoge salarissen, maar door het bekend worden wat de topmannen verdiend hadden vorig jaar, terwijl voor hun de reiskostenvergoeding eraf ging. Want dat werd te duur.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dit is voor mij een algemeen probleem wat niet alleen bij de Bloedbank speelt, maar ook bij andere organisaties zoals Amnesty en de Hartstichting. De Bloedbank geeft met dit soort salarissen natuurlijk wel een bijdrage aan het fenomeen op zich, maar ik vind niet dat we de Bloedbank voor het probleem dat veel breder speelt, volledig verantwoordelijk kunnen stellen. Dan zouden er voor al deze organisaties betere richtlijnen moet komen voor de salariering van topbestuurders. Wat denk ik geen slecht idee zou zijn, want om de zoveel tijd komt er wel weer een dergelijk nieuwsbericht in de media...



Hoewel ik de salarissen ook absurd hoog vind, zal ik dus niet stoppen met bloedgeven. Dat laatste doe ik immers voor de patienten die ik ermee kan helpen en staat los van de organisatie die dit mogelijk maakt.



Het klopt trouwens inderdaad wel dat deze bloeddonoren hebben opgezegd omdat zij geen reiskostenvergoeding kregen en dat niet konden rijmen met dit hoge salaris. Dat speelt voor mij niet omdat de Bloedbank direct naast het station ligt waar ik dagelijks langskom om naar mijn werk te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het top salaris is inderdaad wat krom maar zo'n salaris moet je wel aanbieden om juiste mensen aan te trekken anders gaan ze ergens anders werken! En je hebt nu eenmaal bepaalde mensen nodig om bepaalde functies te vervullen en om een organisatie of bedrijf draaiende te houden. Als er iemand anders op die positie zit die minder verdient en minder kwaliteit levert draait de organisatie niet en verlies je misschien weer een paar ton. Ik begrijp ook best dat 8 ton wel erg veel is maar als het mogelijk zou zijn zou er echt wel iemand anders op die positie staan. Zelfde met andere organisaties als amnesty en de hartstichting, zulke organisaties kunnen blijven bestaan door de vrijwilligers maar ook door de mensen die zo'n organisatie aansturen. Je hebt beide nodig om een goed lopende organisatie te krijgen en behouden!



Wat de collecte betreft, dat is meer bedoelt als reklame en om mensen te motiveren structureel geld te doneren dan om echt geld op te halen met de collecte zelf. Ondanks de vrijwilligers kost het regelen en organiseren ook een hoop geld. En structurele giften zijn voor een organistie erg prettig omdat ze er altijd op kunnen rekenen, weten wat er binnen komt en zo vooruit kunnen plannen!



Ik geef zelf trouwens ook bloed, geef giften aan bepaalde organisaties en loop rond met de collecte bus als dat nodig is. Dat doe ik omdat ik zelf graag verschil wil maken en dat doe ik ook ondanks het topsalaris van bepaalde mensen! Laten we aub denken aan de mensen (en de natuur) die we zelf in de steek laten als we het donorschap afzeggen, geen giften meer willen geven of geen collectes meer willen lopen! En niet aan andere zaken want je maakt wel degelijk een verschil!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij delen drie personen die 800.000 euro, gaat het niet om één salaris.

Ik kan niet in het functieprofiel van zo'n bestuurder kijken, maar zou wel graag eens willen zien wat zijn/haar taken zoal zijn. Want zoals vaak bij het horen van enorme salarissen die horen bij bepaalde functies, vraag ik me dan af op dat echt wel zo marktconform is. Volgens mij zijn er heeeeeel veel kundige mensen te vinden die het voor de helft of een kwart ook wel zouden willen doen. En kunnen ook.

Ik heb sterk de indruk dat het elkaar leuke baantjes toeschuiven is, want voor zo'n functie zie ik nooit een advertentie staan.

Maar, misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Daarom zou ik dus heel graag eens een paar dagen willen meekijken met zo'n functionaris, om dat beter te kunnen beoordelen.



Ik heb me onlangs aangemeld als donor en heb eind deze maand de keuring. Deze kwestie weerhoudt me daar niet van, het staat er los van.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat zelfs bij goede doelen een HEEL GROOT gedeelte van alle giften achter bepaalde 'strijkstokken' blijft hangen...?!?!

Ik weet ook niet altijd wat er met mijn geld aan een goed doel gebeurd, hoeveel komt er daadwerkelijk bij 'het doel'?

Als donor weet je in ieder geval dat je bloed bij het doel komt.

Ik kan me ook druk maken om van die grootverdieners, maar wie doe je te kort als je stopt om donor te zijn....?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven