Politie doof voor gegil martelmoord

05-07-2007 11:13 331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Politie doof voor gegil martelmoord

door Jolande van der GraafPERNIS - Een 28-jarige Rotterdammer blijkt in een woning in Pernis te zijn doodgemarteld terwijl twee gealarmeerde en bewapende politieagenten buiten bijna een half uur lang zijn gegil aanhoorden maar niet ingrepen.



Toen het politieduo daarna alsnog met opgetrommelde versterking het huis binnenviel, was het geschreeuw van telecomexploitant Björn Jue nagenoeg verstomd. De Rotterdammer overleed even later aan zijn verwondingen.



De verbijsterende gang van zaken, bevestigd door het openbaar ministerie in Rotterdam, speelde zich af in de nacht van vrijdag 15 op zaterdag 16 juni in de Rotterdamse deelgemeente Pernis. "Er is op dat moment in overleg een veiligheidsafweging gemaakt door de twee agenten en gewacht op assistentie van meer politiemensen", aldus een woordvoerster van het OM. "Die assistentiegroep moest uit Rotterdam komen. Dat heeft 20 tot 25 minuten geduurd.



" Als er wel direct actie was ondernomen door de twee agenten, had Björn Jue waarschijnlijk nog geleefd. De man kon geen kant uit: hij was in een dijkwoning aan de Pastoriedijk overmeesterd door bewoner Wouter A. (25) en diens vriend Jeffrey van S. Zij bonden hun slachtoffer vast op een stoel en begonnen hem in koelen bloede te martelen, waarop Jue uit alle macht om hulp bleef roepen.



Naaste buren werden wakker van zijn aanhoudende geschreeuw. Zij grepen direct naar de telefoon om de politie te alarmeren. "Al vijf minuten later waren die twee agenten ter plekke", zegt een getuige. "Maar ze stonden erbij en keken ernaar. De agenten, bezoekers van een nabijgelegen café, voorbijgangers, de hele straat stond vol. Iedereen hoorde de afschuwelijke kreten, maar niemand - ook die twee agenten - deed iets."





Het OM zegt vooralsnog geen reden te zien om de rijksrecherche onderzoek naar de bizarre gebeurtenissen te laten doen. Gisteren werd een derde verdachte, een 24-jarige Rotterdamse, opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de moord.

De agenten hebben vast en zeker gehandeld conform hun instructie en de ARBO regels.  Vooral zorgen dat je zelf geen enkel gevaar loopt.
Alle reacties Link kopieren
Zelf zag ik 2 jaar geleden een ander staaltje van de moed en daadkracht van onze agenten. Er was een melding van een bankoverval en de politie was snel ter plaatse.  In plaats van op te treden gingen ze achter hun auto in dekking en ze wachtten op versterking. Dat duurde ruim 10 minuten.  Intussen gingen nietsvermoedende klanten de bank binnen, waaronder een vrouw met een kinderwagen.  Die mochten blijkbaar wel risico lopen.

Naderhand verklaarde de politiewoordvoerder dat de agenten niet mochten optreden omdat ze hun kogelvrije vesten niet bij zich hadden. Het bleek trouwens vals alarm te zijn.



Veiligheid van politieagenten is streng gereglementeerd. Soms is dat best grappig (bijvoorbeeld als ze bij een lasergun controle zo'n fel oranje of geel veiligheidshesje moeten dragen zodat je ze al van verre ziet staan).

In situaties zoals de schreeuwende gemartelde is het m.i. bizar dat de politie niets doet.  Al hadden ze maar hun automegafoon gebruikt of voor mijn part een steen door de ruit van de woning gegooid ...  je doet toch iets als een mens in doodsnood om hulp roept ?
Alle reacties Link kopieren
Als het echt zo gegaan is zoals beschreven wordt in de krant dan vind ik het diep triest en verschrikkelijk.

Van mij mogen ze die 2 agenten dan op staande voet ontslaan en wat mij betreft hoeven ze geen enkele stap meer in het politiebestaan te zetten.

Ik begrijp ook niet waarom de rijksrecherche geen verder onderzoek instelt - tenzij dit verhaal grote onzin is natuurlijk.



Het is een afschuwelijk verhaal en ik kan alleen maar hopen dat het niet echt zo gegaan is en dat de agenten gewoon te laat op de plaats van bestemming waren.
Alle reacties Link kopieren
Ongelooflijk! :?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Is dit echt zo gebeurd of is het wéér een sensatieverhaal en ligt de waarheid ergens in het midden?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
@ Sue: aan de reaktie van het OM zie je al dat de agenten niets onrechtmatigs hebben gedaan.  Ze hebben gewoon de geldende instructies opgevolgd.  En die zeggen:  bij gevaarlijke situaties eerst wachten op versterking.  Erg jammer voor het slachtoffer maar zo gaat dat in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Waarom komt het nu pas naar buiten terwijl het al op 15 juni is voorgevallen?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees zelfs dat het een typisch Nederlands verschijnsel is. In feite gebeurde in Screbrenica hetzelfde:  de gewapende troepen die de burgers daar moesten beschermen waren vooral geïnteresseerd in hun eigen veiligheid.  En overste Karremans is na dat beschamende debacle gewoon gepromoveerd.

Ook deze agenten zullen heus geen douw krijgen;  ze deden gewoon wat de regels voorschrijven.  Agenten zijn ambtenaren en ze hale graag gezond hun pensioen dus ze volgen de regels.  En de regels worden ook opgesteld door ambtenaren.  Nogmaals:  jammer voor de burger in nood.
Alle reacties Link kopieren
Waarom helpen burgers in nood elkaar dan niet?

Hier ook weer: de hele straat stond vol.Had er ook een burger een steen door de ruit kunnen mikken.

Kan me voorstellen dat je in je eentje er niet aan begint,maar als toch de hele straat vol staat?:?
Vorige zaterdag was er een ruzie tussen een man en een vrouw, bij mij aan de overkant. Er stond beveiliging van de Hema bij te kijken, en deed niets. Ook niet toen die mevrouw neergestoken werd.



Weet iemand of dat normaal is, mogen die beveiligers misschien niet ingrijpen?
Alle reacties Link kopieren
Er wordt nu gezegd dat de agenten moesten wachten op versterking omdat er aangenomen werd dat er een gijzeling aan de gang was.En in zo'n geval mogen ze dus niet gelijk ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf met stomheid geslagen toen ik het vanochtend in de krant las. Ik kan ook niet echt een reden verzinnen waarom die agenten niet naar binnen zijn gegaan. Het voorbeeld wat jij beschrijft, tenderlover is van een totaal andere orde dan er nu is voorgevallen. Bij een overvalalarm neem je positie in, liefste buiten zicht, en wacht je op nadere instructies van het hoofdbureau. Het zou dom zijn om met 2 mensen naar binnen te gaan terwijl het danwel loos alarm is(9 van de 10 keer), ofwel dat er een enorme gijzelingsactie plaatsvindt waar jij op dat moment geen weet van hebt. Overvallen gaan vaak gepaard met meerdere daders, en dan wordt het AT opgpiept en een odnerhandelaar. Dus dat er veiligheidsvoorschriften zijn vwb overvallen staat hier los van. Ik haal het in dit voorbeeld echt niet in mijn hoofd om een bank in te gaan met zn tweeen, terwijl ik niet weet wat er gaande is. Dus die agenten die jij beschrijft hebben op de juiste wijze gehandeld.



Maar goed, wat betreft deze zaak, ik snap het echt echt niet. Als ik toch ter plaatse kom, en ik hoor een noodkreet, dan ga ik naar binnen, met getrokken pistool. Als ik moet, schiet ik alle daders neer, maar ik ga wel naar binnen. Punt. Enige reden die ik kan bedenken is dat het ofwel heel onervaren agenten waren, danwel dat er iemand in opleiding bij was, waardoor de begeleider zich in zijn eentje voelde staan en daarom niet naar binnen ging. (ook dat snap ik niet zo goed, begrijp me niet verkeerd)

En je kan in dit geval ook niet zeggen dan had ie niet naar die melding moeten gaan,want het kan heel goed zijn dat de melding was dat de benedenburen ruzie hadden, en daar mag je gewoon met een adspirant naartoe.



Ik hoop dat ik morgen op mn werk wat meer hoor via de binnenwegen, want het zit me echt vreselijk dwars....:(
Alle reacties Link kopieren


Er wordt nu gezegd dat de agenten moesten wachten op versterking omdat er aangenomen werd dat er een gijzeling aan de gang was.En in zo'n geval mogen ze dus niet gelijk ingrijpen.



Ik was spuit 11 zie ik. Dat zou wel een reden zijn om niet naar binnen te gaan, net als bij een oevrval. Waar heb je dat gelezen GB?
Alle reacties Link kopieren
@ Sunlight:  dat die agenten niet meteen de bank binnenstormden snap ik ook nog wel.  Wat me verbaasde is dat ze geen enkele poging deden om bijv. die mevrouw met kinderwagen te waarschuwen of tegen te houden; die liep nietsvermoedend de bank in en had in groot gevaar kunnen komen. Het gebeurde tegenover mijn werk dus ik zag het vanuit mijn kamer allemaal gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat de agenten moesten wachten op versterking (je zou de regels in NL maar eens niet opvolgen) maar er is toch nog altijd zoiets als normen en waarden en "een mens in nood helpen"? Dat geldt overigens ook voor de omstanders en buren.

Juist een politieagent, die denk ik politieagent is geworden om mensen te helpen en criminaliteit te bestrijden, moet dan toch actie ondernemen? Die lapt dan toch de regels aan z'n laars en doet alles wat in z'n macht ligt om het slachtoffer te helpen?

Maar nee, het zou je dan wel eens je baan kunnen kosten omdat je dan de regels overtreedt. Tsjonge jonge zeg, verschrikkelijk dat mensen op vandaag niet meer samenspannen en dit soort dingen te lijf gaan.
Alle reacties Link kopieren




quote: GothicBride reageerde



Er wordt nu gezegd dat de agenten moesten wachten op versterking omdat er aangenomen werd dat er een gijzeling aan de gang was.En in zo'n geval mogen ze dus niet gelijk ingrijpen. Ik was spuit 11 zie ik. Dat zou wel een reden zijn om niet naar binnen te gaan, net als bij een oevrval. Waar heb je dat gelezen GB?



Teletekst van tv Tien
Alle reacties Link kopieren
Sue dat is natuurlijk belachelijk wat je daar zegt. Dus dat ik bij de politite zit betekent dat ik alle regels moet vergeten mbt mijn eigen veiligheid en de veiligheid van andere burgers? Ik heb vor dit werk gekozen en zal dus ingrijpen waar ik kan, maar ik ga niet mezelf bewust laten afschieten om de mensheid te dienen. Als dat de norm zou zijn dan zou er niemand meer bij de politie gaan. Overigens: stel ik doe t wel en ik schiet die persoon neer: denk je dat me dat alleen mn baan kost? nee hoor, dan mag mn kind zn moeder een paar jaar missen,want dan verdwijn ik gewoon achter de tralies. Ik vind het echt heel raar wat je nu zegt. Ik zit bij de politie, en moet mn baan maar op t spel zetten omdat ik de mensheid moet dienen. Zo werkt het niet.



Tenderlover, stonden die agenten in het zicht van de bank?



Ik
Alle reacties Link kopieren
Neemt trouwens niet weg dat ik er een heel dubbel gevoel over heb. IK zou absoluut naar binnen gaan als er geen sprake was van een gijzeling.
Alle reacties Link kopieren
afschuwelijk! Je zal maar in doodsangst zijn en niemand doet wat ondanks je geschreeuw. Stel je zelf eens in die situatie voor en je weet dat er politie voor de deur staat die gewoon wacht, terwijl jij zo'n pijn hebt en doodgemaakt wordt.



Ondanks begrip voor regels denk ik dat je als slachtoffer dan nog liever een burger kan hebben die dit niet aan kan horen en de deur intrapt en gewoon iets doet.



Ik denk niet dat mijn man of zoon er bij waren blijven staan maar hadden gehandeld regels of niet. En nee dat zijn geen  agenten maar die zouden dit niet hebben kunnen aanhoren. Die hebben al eerder kunnen voorkomen dat mensen finaal in elkaar werden getrapt, dit wil je toch stoppen!



Inderdaad al had je maar geroepen, gewaarschuwt of wat dan ook, iets om af te leiden en een halt toe te zeggen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren


Sue dat is natuurlijk belachelijk wat je daar zegt. Dus dat ik bij de politite zit betekent dat ik alle regels moet vergeten mbt mijn eigen veiligheid en de veiligheid van andere burgers? Ik heb vor dit werk gekozen en zal dus ingrijpen waar ik kan, maar ik ga niet mezelf bewust laten afschieten om de mensheid te dienen. Als dat de norm zou zijn dan zou er niemand meer bij de politie gaan. Overigens: stel ik doe t wel en ik schiet die persoon neer: denk je dat me dat alleen mn baan kost? nee hoor, dan mag mn kind zn moeder een paar jaar missen,want dan verdwijn ik gewoon achter de tralies. Ik vind het echt heel raar wat je nu zegt. Ik zit bij de politie, en moet mn baan maar op t spel zetten omdat ik de mensheid moet dienen. Zo werkt het niet.



Tenderlover, stonden die agenten in het zicht van de bank?



Ik

Nee, je hoeft je baan niet op het spel te zetten om de mensheid te dienen maar wel om een mensenleven te redden of althans, proberen te redden.
Alle reacties Link kopieren


quote: sunlight reageerde



Sue dat is natuurlijk belachelijk wat je daar zegt. Dus dat ik bij de politite zit betekent dat ik alle regels moet vergeten mbt mijn eigen veiligheid en de veiligheid van andere burgers? Ik heb vor dit werk gekozen en zal dus ingrijpen waar ik kan, maar ik ga niet mezelf bewust laten afschieten om de mensheid te dienen. Als dat de norm zou zijn dan zou er niemand meer bij de politie gaan. Overigens: stel ik doe t wel en ik schiet die persoon neer: denk je dat me dat alleen mn baan kost? nee hoor, dan mag mn kind zn moeder een paar jaar missen,want dan verdwijn ik gewoon achter de tralies. Ik vind het echt heel raar wat je nu zegt. Ik zit bij de politie, en moet mn baan maar op t spel zetten omdat ik de mensheid moet dienen. Zo werkt het niet.



Tenderlover, stonden die agenten in het zicht van de bank?



Ik





Nee, je hoeft je baan niet op het spel te zetten om de mensheid te dienen maar wel om een mensenleven te redden of althans, proberen te redden.







Ik vind dat dus echt een waanzinnige redenatie. Ik snap echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik loop dus dan zelf enorm gevaar, zet mn baan op het spel, voor iets waarvan ik niet weet wat er gaande is. Kolder echt. Er is geen politieagent te vinden denk ik die daar in meegaat. Maar goed, ieder zijn mening.



Als er iemand dreigt neergeschoten te worden, spring jij er dan tussen om de kogel op te vangen en dus een leven te redden? Nee? Nou ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ach, politie, ik moet er tegenwoordig omlachen. Ik heb helaas zoveel fraaie acties van ze gezien dat ik nergens meer van sta te kijken en heb dan ook totaal geen respect voor ze. als ze me aanhouden dan lach ik. heb pas nog op het bureau gezeten voor een foutje in hun administratie. dachten dat ik nog wat moest betalen. ze wilden me liever al richting bajes inladen...hadden ze pech. Bonnie van clyde kon haar weg vervolgen. :P
Alle reacties Link kopieren




quote: sue2 reageerde





quote: sunlight reageerde



Sue dat is natuurlijk belachelijk wat je daar zegt. Dus dat ik bij de politite zit betekent dat ik alle regels moet vergeten mbt mijn eigen veiligheid en de veiligheid van andere burgers? Ik heb vor dit werk gekozen en zal dus ingrijpen waar ik kan, maar ik ga niet mezelf bewust laten afschieten om de mensheid te dienen. Als dat de norm zou zijn dan zou er niemand meer bij de politie gaan. Overigens: stel ik doe t wel en ik schiet die persoon neer: denk je dat me dat alleen mn baan kost? nee hoor, dan mag mn kind zn moeder een paar jaar missen,want dan verdwijn ik gewoon achter de tralies. Ik vind het echt heel raar wat je nu zegt. Ik zit bij de politie, en moet mn baan maar op t spel zetten omdat ik de mensheid moet dienen. Zo werkt het niet.



Tenderlover, stonden die agenten in het zicht van de bank?



Ik





Nee, je hoeft je baan niet op het spel te zetten om de mensheid te dienen maar wel om een mensenleven te redden of althans, proberen te redden.

Ik vind dat dus echt een waanzinnige redenatie. Ik snap echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik loop dus dan zelf enorm gevaar dit vind ik een goed punt, zet mn baan op het spel dit vind ik echt een slap excuus, alsof een baan veel meer waard is dan een mensenleven, voor iets waarvan ik niet weet wat er gaande is. Kolder echt. Er is geen politieagent te vinden denk ik die daar in meegaat. Maar goed, ieder zijn mening.



Als er iemand dreigt neergeschoten te worden, spring jij er dan tussen om de kogel op te vangen en dus een leven te redden? Nee? Nou ik ook niet.

Ik begrijp natuurlijk dat niemand precies wist wat er gaande was en of er wel of niet kogels in het spel waren maar ik blijf het raar en ongehoord vinden dat niemand (er waren ongetwijfeld genoeg omstanders) ook maar iets heeft ondernomen. Genoeg omstanders kunnen net zoveel als het politieteam.

Mogen jullie trouwens het pistool gebruiken in tijd van nood?
Ach, politie, ik moet er tegenwoordig omlachen. Ik heb helaas zoveel fraaie acties van ze gezien dat ik nergens meer van sta te kijken en heb dan ook totaal geen respect voor ze. als ze me aanhouden dan lach ik. heb pas nog op het bureau gezeten voor een foutje in hun administratie. dachten dat ik nog wat moest betalen. ze wilden me liever al richting bajes inladen...hadden ze pech. Bonnie van clyde kon haar weg vervolgen. :P
Stoer hoor.
Alle reacties Link kopieren


Ach, politie, ik moet er tegenwoordig omlachen. Ik heb helaas zoveel fraaie acties van ze gezien dat ik nergens meer van sta te kijken en heb dan ook totaal geen respect voor ze. als ze me aanhouden dan lach ik. heb pas nog op het bureau gezeten voor een foutje in hun administratie. dachten dat ik nog wat moest betalen. ze wilden me liever al richting bajes inladen...hadden ze pech. Bonnie van clyde kon haar weg vervolgen. :P





Ach weet je Karin, tegenover jouw mening staan honderden andere meningen. En wellicht stel je je mening in de toekomst wel noodgedwongen bij, je weet het niet. Als ik van mensen die reageren zoals jij hun kind gereanimeerd heb dan lachen ze ook, maar op een heel andere manier. En daar kan ik heel goed mee leven hoor. Je zit als politie in een glazen huisje en het ligt altijd aan de politie als het een negatieve uitkomst heeft voor iemand.

Als agent krijg je in de loop der jaren een heuuule dikke huid. :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven