Driekoningen

05-01-2018 22:53 76 berichten
Als kind vond ik het altijd zo leuk om te doen, op school leerden we nieuwe liedjes zodat we wat variatie hadden. De meeste mensen deden ook gewoon de deur open en vaak kreeg je dan snoep, een walnoot of een mandarijntje. Heel af en toe kreeg je van dat taaie snoep van een opa of oma die er niet op had gerekend maar ach. Na een zing rondje werd de buit bekeken en snoep geruild.

Natuurlijk zijn tijden inmiddels veranderd, het is niet altijd slim om overal maar aan te bellen (als men al open doet) enzo maar toch vind ik het best wel jammer dat dit zo goed als verdwenen is. Al jaren geen kinderen meer aan de deur die komen zingen en de laatste keer dat er iemand kwam zingen was het een koor voor het goede doel.

Doen jouw kinderen nog aan driekoningen? Krijgen jullie nog kinderen aan de deur die een liedje komen zingen?
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig wordt Sint maarten steeds breder gevierd en anders doen kinderen dit wel met Halloween. Voor mij hoeft er niet nog een bedelmoment te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het als kind zijnde ook altijd geweldig om te doen. Met je natte en gescheurd lampion in het donker langs de deuren om snoep te verzamelen :heart:

De laatste 12 jaar geen kind meer aan de deur gehad. Kan misschien ook komen omdat ik in een appartementencomplex woon?
Ik zou niet weten hoe 3koningen gevierd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt nooit gehoord van langs de deuren met 3 koningen. Is dat iets katholieks?
Alle reacties Link kopieren
Hier in de regio is dat echt niet gebruikelijk. Had dr eigenlijk nog nooit van gehoord.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
05-01-2018 22:59
Ik heb echt nooit gehoord van langs de deuren met 3 koningen. Is dat iets katholieks?
Volgens mij wel ja.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt alleen sint-maarten gevierd met lampionnen, zingen en snoepgoed.
Alle reacties Link kopieren
Nooit van gehoord. Hier lopen ze op 11 november en dat vind ik meer dan genoeg.
Live long and prosper
janena schreef:
05-01-2018 23:04
Nooit van gehoord. Hier lopen ze op 11 november en dat vind ik meer dan genoeg.
Je blijft snoep kopen! $%$#@!
In mijn regio van opgroeien was het niet gebruikelijk (nochtans katholieke scholen doorlopen van 3 tot 18 jaar...). Ik leerde het pas kennen door FC De Kampioenen :-$ (https://www.youtube.com/watch?v=L5pyxluy4gk)
Hier viert men geen sint maarten en aan halloween doen we hier ook niet dus als op die dagen iemand komt zingen dan is er geen snoep ofzo.

Ja het is een geloof dingetje en al heel oud gebruik, niet dat ik gelovig ben verder maar als kind deed iedereen in de klas het en werd er soms ook afgesproken om samen in een groepje te gaan lopen.
Voor degene die het niet kennen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Driekoningen
Ja zeg, eerst met Halloween, toen met Sint Maarten, en nu weer?
*schakelt alvast de bel uit*
Pluisi schreef:
05-01-2018 23:11
Ja zeg, eerst met Halloween, toen met Sint Maarten, en nu weer?
*schakelt alvast de bel uit*
:proud:

Mijn man zei voor de grap;" als ze komen collecteren, dan gaan wij blinderen".

We hebben ooit eens met het héle gezin ( zes man) ons boven verstopt in onze slaapkamer en het huis pikdonker gelaten, omdat ik was vergeten snoep te kopen...

( kinderen gaan hier niet graag langs de deur, dus die verstopten zich ook boven :proud: )
Alle reacties Link kopieren
Het is echt regiogebonden. Waar ik als kind woonde, had je Driekoningen en ik had nog nooit van Sint Maarten gehoord. Waar ik nu woon, is het precies andersom. Maar ik moet zeggen dat er ook bijna niemand meer aan Sint Maarten doet, maar des te meer kinderen (en volwassenen) aan Halloween.
Huh? Steeds meer mensen doen ineens aan trick or treat? Dat vind ik echt raar aangezien we hier al andere gebruiken hebben. Waarom Driekoningen en Sint Maarten dood laten bloeden en dat het Amerikaanse trick or treat invoeren?!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gehoord dat we in NL drie koningen vieren. Wat je omschrijft klinkt voor mij als sint maarten.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio doen ze dit?

blinderen en op zolder? triest, geef ze dan een duppie


in Oostenrijk Tsjechië en andere landen kalken ze ook C B K boven je deur om aan te geven dat je iets gegeven hebt.

Lijkt me mooi om keer te zien maar hier ( Drenthe ) doen ze het niet
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier, ergens in het oosten van het land, wordt halloween voornamelijk gevierd met griezeltochten en heb nog niet gehoord dat kinderen snoep gingen ophalen. Sint Maarten en Driekoningen wordt hier ook niet gevierd, maar hier gaan de kinderen, in sommige plaatsen, op nieuwjaarsdag langs de deuren van buren, familie en evt andere bekenden om snoepzakken op te halen.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
05-01-2018 23:35
in Oostenrijk Tsjechië en andere landen kalken ze ook C B K boven je deur om aan te geven dat je iets gegeven hebt.
Ik heb in zuid duitsland ook wel cijfers en.letters boven de deur gezien. Is dat ook van driekoningen?

Ik ken t uit kinderboeken, nooit echt gezien.
Been there, done that, got the T-shirt.
Dus we hebben als schooimomenten Sint Maarten, Halloween, Driekoningen, Nieuwjaarsdag. En als je geen snoep hebt dan ga je langs de Hornbach voor raamfolie. of je draait de spaarpot van oma om, op zoek naar ouderwetse dubbeltjes voor de arme schooischapen.

I :heart: Nederlandse tradities :proud: :thumbsup: :applause:
anoniem_323693 wijzigde dit bericht op 05-01-2018 23:49
1.71% gewijzigd
Apatura schreef:
05-01-2018 23:43
Ik heb in zuid duitsland ook wel cijfers en.letters boven de deur gezien. Is dat ook van driekoningen?
Hier doen inbrekers de huizen markeren, om hun maten te laten weten of er ergens buit te halen is. Lijkt me onwijs verwarrend voor hen als kinderen dat systeem dan komen verstoren met hun snoepzakken en stoepkrijt.
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:21
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
05-01-2018 23:35
Welke regio doen ze dit dan?

blinderen en op zolder? triest, geef ze dan een duppie


in Oostenrijk Tsjechië en andere landen kalken ze ook C B K boven je deur om aan te geven dat je iets gegeven hebt.

Lijkt me mooi om keer te zien maar hier ( Drenthe ) doen ze het niet
Volgens mij vooral in het zuiden van het land.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen maar heb ook geen idee wat drie koningen is, ik weet dat het iets bijbels is maar wat precies, geen idee. En dat terwijl ik in groep 8 naar een katholieke school ging, maar daar is er ook nooit iets over verteld.

Hier lopen ze op 11 november Sint Maarten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven