Gemeente blijft in gebreke bij het bieden van hulp?

25-03-2019 08:29 30 berichten
Vraagteken erachter, want : ís dat zo? De gemeente alhier is door de minister op de vingers getikt vanwege het weigeren van betaalde incidentele hulp, als bijvoorbeeld grote schoonmaak. De wethouder wil het van de omstandigheden laten afhangen, eerst in eigen netwerk proberen, en daarna, misschién wil de gemeente hier wel voor betalen....
Nu is het voor een bejaarde al een tamelijk onprettige ervaring om verantwoording te moeten afleggen voor het feit dat er geen netwerk is die haar huisje wil schoonmaken, schilderen, behangen.
En misschien is er wel geld zodat ze het kan uitbesteden, maar dat houden ze liever op zak.
En.....ís zoiets wel een taak voor de gemeente? Moet de samenleving bijdragen aan de kosten van groot en klein onderhoud van een woonruimte? Is dat niet iets waarvoor je zelf moet zorgen?
De wethouder is van GL , maar toch niet een echt sociaal beleid. Niemand krijgt hulp totdat ze aan kunnen tonen dat er geen andere mogelijkheid is. Óndanks dat de minister anders zegt...
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 25-03-2019 08:30
Reden: Stijlfout
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zolang mensen zelf geld hebben maar dat liever op zak houden, vind ik niet dat de gemeente dan maar moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden. Wethouders moeten er voor zorgen dat het gemeenschapsgeld goed wordt besteed.

Wanneer de gemeentelijke belastingen verhoogd worden, kan er ook meer geld uit gegeven worden.

Je hebt als persoon ook je eigen verantwoordelijkheden. En zolang je geld hebt, kan je ook zelf mensen inhuren. Er zijn vaak ook allerlei projecten waar je voor een kleiner bedrag hulp kan krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat de nieuwe standaard bij lichte zorg:

1. Kijk of er naasten zijn die kunnen helpen. Indien nee, dan stap 2.
2. Kijk of er een vrijwilligersorganisatie bestaat die kan helpen (bijv Humanitas). Nee, dan 3.
3. Kijk of er budget is bij de cliënt om zelf de zorg in te kopen. Nee, dan 4.
4. Bied zorg aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bejaarde oma, had een werkster
Is dat geen optie??
julius schreef:
25-03-2019 08:33
Zolang mensen zelf geld hebben maar dat liever op zak houden, vind ik niet dat de gemeente dan maar moet betalen.
Nou dit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
De minister heeft mooi praten. Dit soort taken zijn een paar jaar geleden overgeheveld van het Rijk naar de gemeenten. Die konden dat beter want stonden dichter bij hun eigen burgers etc. O, en dan kon het natuurlijk ook meteen wel een stuk goedkoper.
En nu blijkt dat niet te kunnen (joh) en verzint iedere gemeente zijn eigen trucs om nog een beetje uit te komen. En dan roept Den Haag dat het zo niet kan en anders moet. Fijn dan.
Alle reacties Link kopieren
O, en het eigenkrachtverhaal (o.a. zelf betalen wat je kunt betalen) en de participatiemaatschappij (eerst in je eigen netwerk kijken) heeft die wethouder ook niet zelf uitgevonden.
En misschien is er wel geld zodat ze het kan uitbesteden, maar dat houden ze liever op zak.

Ja, ik wil ook altijd mijn geld op zak houden.
Hetismogelijk schreef:
25-03-2019 08:37
Volgens mij is dat de nieuwe standaard bij lichte zorg:

1. Kijk of er naasten zijn die kunnen helpen. Indien nee, dan stap 2.
2. Kijk of er een vrijwilligersorganisatie bestaat die kan helpen (bijv Humanitas). Nee, dan 3.
3. Kijk of er budget is bij de cliënt om zelf de zorg in te kopen. Nee, dan 4.
4. Bied zorg aan.
Ik gok dat 2 en 3 gewisseld moet worden qua plek.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
25-03-2019 09:10
Ik gok dat 2 en 3 gewisseld moet worden qua plek.
Ik denk het ook. De gemeente/regering kan wel veel willen van mantelzorger, maar die met een baan moeten tegenwoordig ook werken tot hun 68e (of langer). Nog even los van zij die een eigen gezin hebben.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Lucifer2018 schreef:
25-03-2019 09:09
En misschien is er wel geld zodat ze het kan uitbesteden, maar dat houden ze liever op zak.

Ja, ik wil ook altijd mijn geld op zak houden.
Dat wil iedereen wel. Ik kan er werkelijk waar niet bij dat er mensen zijn die vinden dat anderen mogen dokken omdat ze dat zelf niet willen. Ronduit profiteren :sick:
Alle reacties Link kopieren
[quote=hamerhaai post_id=29739853 time=1553499442 user_id=142264]
Het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden. Wethouders moeten er voor zorgen dat het gemeenschapsgeld goed wordt besteed.
/quote]

Daarom kunnen we het geld ook beter met miljoenen tegelijk uitgeven aan professionele voetbalclubs waar over the top betaalde spelers hun kunstjes vertonen.... Ik woon in de regio Eindhoven en de laatste tijd volop in het nieuws in de regionale media dat de gemeente voor de rechter is gedaagd vanwege het niet / te weinig verlenen van hulp. En tegen de tijd dat er een schouw uitgevoerd gaat worden bij betreffende mensen, een schoonmaakploeg van 3 personen langs laten komen.


Een aantal jaren geleden moesten alle bejaardenhuizen dicht, want het was echt een vreselijk goed idee dat iedereen (vooral dat) langer thuis kon (lees moest) blijven wonen. De gemeenten konden dan de hulp verschaffen die nodig was .

En vervolgens verzinnen gemeenten de ene na de andere drogreden om die hulp liever niet dan wel te vergoeden.


Een hoogbejaarde tante van mij was geopereerd aan een aneurysma. Weduwe, woont alleen, 1 zoon die 160 kilometer verder woont.
Leuk hoor die verhalen over dat 'het netwerk' dan maar in moet springen en prima voor mensen die in een plaats wonen waar de kinderen, broers, zussen, neven en nichten ook allemaal zijn blijven plakken, maar dat is voor heel veel mensen niet de realiteit.
En vrienden en bekenden zijn vaak ook op leeftijd en kunnen dus meestal ook niet veel -als ze zelf al geen hulp nodig hebben-.
girasole3 schreef:
25-03-2019 09:53
Die voetballers met hun kunstjes worden vanuit gemeenschapsgeld betaald ja? :rofl: Ik dacht dat iets met grote sponsoren was en dat voetbalclubs gewoon bedrijven zijn, maar blijkbaar kan gierige tante Miep nu geen schoonmaak krijgen. Ik zal het Ronaldo ff melden. die wil vast wat afstaan.


In de OP gaat het overigens over mensen die wel geld hebben, maar dit niet willen besteden en vinden dat een ander ervoor op mag draaien. Maar goed, altijd makkelijk om het Calimerodopje op te zetten en half te lezen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn een beetje verwend geraakt . Ik betaal ook zelf mijn schoonmaakster en glazenwasser. Maar als je oud bent moet de samenleving/gemeente dat doen? Ik heb dat nooit echt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso vind ik dat mensen al snel vinden dat recht hebben op hulp die betaalt wordt door gemeente. Ook als ze financieel geen problemen hebben Mijn moeder is ook op leeftijd en niet gezond een heeft huishoudelijke hulp. Die betaalt ze zelf. Waarom zou dat via de gemeente moeten en waarom zou ik het doen ? Dat sociale netwerk is wel heel gemakkelijk. Ik ben enig kind en draai al overal voor op. Ik pieker er niet over om ook nog eens haar huishouden te gaan doen.

Gemeentes daarentegen doen hun uiterste best om zo min mogelijk hulp te leveren en alles moet zo goedkoop
Mogelijk. Ik heb pgb vanwege mijn jongens maar de tarieven die de gemeente aan professionals wil betalen zijn echt debiel laag.
.
Anoniem24072022141314 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 06:53
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote=Snowpink post_id=29740137 time=1553504540 user_id=381635]
Die voetballers met hun kunstjes worden vanuit gemeenschapsgeld betaald ja? :rofl: Ik dacht dat iets met grote sponsoren was en dat voetbalclubs gewoon bedrijven zijn, maar blijkbaar kan gierige tante Miep nu geen schoonmaak krijgen. Ik zal het Ronaldo ff melden. die wil vast wat afstaan. .]

Misschien moet jij je eens wat meer verdiepen in hoeveel geld er vanuit de gemeentes naar het BETAALDE voetbal gaat.

Of lees even vandaag het artikel op ED.nl waar het over dit onderwerp gaat. In de OP lees ik trouwens helemaal niets over mensen die het wel kunnen maar niet willen betalen.

En nee hoor: ik heb geen Calimero hoedje en ook geen enkel belang bij dit onderwerp; (schoon)ouders zijn allemaal al overleden. Maar ik zie wel dingen in mijn omgeving gebeuren die gewoon echt niet kunnen. En ik ben de laatste die zegt dat de gemeente maar voor alles en iedereen de portemonnee moet trekken. Maar de manier waarop gemeenten hier mee omgaan, vind ik echt niet kunnen.
Iemand van 87 maar aan haar lot overlaten zonder hulp of ondersteuning; wat leidde tot meer opname dagen in het ziekenhuis, omdat ze simpelweg niet naar huis kon zonder hulp. Ziekenhuisdagen zijn vele, vele malen duurder dan wat uurtjes hulp aan huis. Maar ja, komt vast uit een ander potje, dus: who cares?
Echt kortzichtigheid van de bovenste plank, die uiteindelijk per saldo ook nog eens duurder is.
girasole3 schreef:
25-03-2019 10:15
dit topic gaat over de Op en daarin staat letterlijk: er is wel geld maar ze willen het in hun eigen zak houden.

En voetbal heeft hier al helemaal niks mee te maken
girasole3 schreef:
25-03-2019 10:15
Of je leert hoe je dingen moet quoten.
Mijn ervaring met zorg vanuit de gemeente is inderdaad dat ze zo min mogelijk uit willen geven.
Wat logisch is natuurlijk, maar je moet soms zo vasthoudend zijn als een pitbull om toch te krijgen waar je recht op hebt.
Eigen kracht/eigen regie is in mijn gemeente ook bullshit gebleken trouwens, want alles wat we zelf regelden werd afgeschoten door de gemeente. Want ja, zij moesten wel dokken voor therapie X en hulpverlener Y. We hebben het dan over bedragen van 90 euro per uur voor 4 uur p week. Niet iets waar de doorsnee burger geld voor heeft.
Maar ja, het was geïndiceerd, alle betrokkenen vonden dit echt het beste, behalve de gemeente. En alternatieven boden ze ook niet.
Na een klachtenprocedure van onze kant hebben ze de boel laten klappen en toen werd het pas echt duur voor de gemeenschap: 24/7 opname in een instelling. Maar dat zal wel uit een ander potje komen.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
25-03-2019 10:23
dit topic gaat over de Op en daarin staat letterlijk: er is wel geld maar ze willen het in hun eigen zak houden.

En voetbal heeft hier al helemaal niks mee te maken
Er staat in de OP 'MISSCHIEN is er wel geld...…..' maar misschien dus ook niet.

en het voetbal haalde ik erbij omdat iemand anders schreef dat het geld maar 1 keer uitgegeven kan worden. Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Welja! En dan daarna klagen dat de kosten allemaal zo hoog worden.
Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven van een ieder? Kom op zeg...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
.
Anoniem24072022141314 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 06:52
99.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Parelsnoer schreef:
25-03-2019 10:44
Dit😂

Niemand kan iets doen tegen pech, dat heb je of dat heb je njet en het is altijd beter dan niets. In sommige landen weet men niet beter, dus geniet er een beetje van....
Wij hebben een zorgstaat. Dat is goed en prettig maar zorgt er wel voor dat mensen steeds meer wijzen en eisen. Al stampend vinden ze van alles, maar er zelf oplossingen in aandragen of voor aanleveren ho maar..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven