Stemwijzer Europees Parlement.

03-05-2019 23:52 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
23 mei 2019 mogen we weer naar de stembus. Maar waarop zou je voor jouw idealen het beste kunnen stemmen? Ik kwam uit bij "Jezus leeft".

Wat is jullie (verrassende ?) uitkomst?

https://stemwijzer.nl/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
CDA volgens de stemwijzer. :-)-)
Zo zo. Bij mij bungelt die partij onderaan. Ik kwam uit op Volt. Een nieuwe pro Europese partij, lees ik.
Alle reacties Link kopieren
Jezus leeft :whut:
Ik geloof niet eens
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik vul dit soort enquêtes nooit in, maar heb even naar de (30) vragen gekeken:
Heb geen enkel antwoord ingevuld; alleen steeds naar 'volgende vraag' gegaan.
vraag 1 /m 8. keuze steeds Eens – geen van beide - oneens


1.Europa moet kiezen voor permanente wintertijd.

2.Jongeren vanaf 16 jaar moeten stemrecht krijgen bij de Europese verkiezingen.

3.De EU moet minder geld uitgeven aan de ontwikkeling van arme gebieden binnen de EU.

4.Een deel van de Europese leningen aan Griekenland moet worden kwijtgescholden.

5.De EU moet grootschalige veehouderij ontmoedigen.

6.Het moet moeilijker worden voor EU-burgers om in een ander land een uitkering te ontvangen.

7.Het Europees Parlement moet statiegeld op plastic flessen in de hele EU afdwingen.

8.Het moet mogelijk worden om in alle EU-landen gelijktijdig een referendum te houden over Europese besluiten.


Storend en sturend: Ik wil er helemaal niet voor betalen dat er een heel legertje mensen in Brussel zit te emmeren over statiegeld op plastic flessen...laat landen dat lekker zelf regelen. Of moeten we bang zijn voor lege statiegeld-flessen-smokkel binnen de (open) EU grenzen... *oplossing: grenscontrôle houden...

....je moet dan blijkbaar per punt gaan lezen hoe de diverse partijen daar over denken (linkje per pagina/vraag naar de standpunten)?

Maar het fnuikende zit er in dat de EU er van uit gaat dat de EU van alles zou moeten regelen...als je die vragen zo leest, klinkt het alsof het alleen de vraag is HOE we willen dat de EU het gaat regelen.

Ik zou veel meer vragen willen zien OF mensen willen dat bepaalde zaken door de EU geregeld moeten (gaan) worden.
Alle reacties Link kopieren
50 Plus. Past goed bij mij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
04-05-2019 00:46
50 Plus. Past goed bij mij.
Bij mij kwam er verrassend genoeg ook 50 Plus uit. Grappig, aangezien ik eigenlijk niks van die partij weet (en nog lang geen 50 ben).
Maar ik ga daar dan zeker op stemmen.
Alle reacties Link kopieren
FvD,PVV en Jezus Leeft wat is die laatste in godsnaam voor partij? Nog nooit van gehoord.
Ik ga dus FvD stemmen maar daar had ik de stemwijzer niet voor nodig dat was ik toch al van plan.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Partij voor de dieren :)

Had ook niets anders verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar schiet ik ook niks mee op. Drie partijen hebben een gedeelde eerste plaats: VVD, SP en De Groenen. Was ik maar wat rechtlijniger :)
.
PvdA en 50 Plus. Maar daar zal ik zeker niet op stemmen.
Heb hem net ingevuld. 87% voor de Partij voor de Dieren. Dacht al dat ik daarop zou stemmen; dus wel een goede bevestiging. Uit de stemwijzer kwam als tweede partij Groen Links met 80% en als derde partij SP met 77%.
VVD, Partij voor de Vrijheid en Forum voor Democratie stonden onderaan. Had niet anders verwacht. Zijn partijen waar ik ook nooit op zou stemmen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 14:56
25.08% gewijzigd
Ik kom uit bij Volt. Had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord...

71% Volt
63% PvdA
63% GroenLinks

Landelijk stem ik meestal GroenLinks, hoewel ik me in lang niet alle standpunten kan vinden, maar dat heb ik met iedere partij. Soms een uitstapje naar D66 of PvdA. Heb wat gelezen over Volt naar aanleiding van de stemwijzer en misschien ga ik er nog wel op stemmen ook.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 04-05-2019 10:33
75.53% gewijzigd
1.PvdA
2. 50+
3. GroenLinks

Helemaal onderaan SGP/Christenunie, FvD, VVD

Partij waar ik meestal op stem (D66) bungelt in het midden. Ik ben er nog niet volledig uit. Op de vraagstellingen die ik extra gewicht had gegeven hebben alle partijen hetzelfde antwoord gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
04-05-2019 00:29

Maar het fnuikende zit er in dat de EU er van uit gaat dat de EU van alles zou moeten regelen...als je die vragen zo leest, klinkt het alsof het alleen de vraag is HOE we willen dat de EU het gaat regelen.

Ik zou veel meer vragen willen zien OF mensen willen dat bepaalde zaken door de EU geregeld moeten (gaan) worden.
Wat je hier zegt staat inderdaad in de reacties van de partijen vermeld. CDA zegt het volgende over het wegwerpplastic "Afvalverwerking kan het beste door de overheden worden georganiseerd die dicht bij burgers staat. Dat is niet aan Europa. Statiegeld doe je beter lokaal. De EU heeft wel onzinnig wegwerpplastic verboden."

Bij mij kwamen er andere partijen uit dan normaal. De eerste ronde had ik ook 50plus bovenaan staan, dat duurt nog zo'n 25 jaar. Ik heb mijn antwoorden even vergeleken met wat de partijen erover te zeggen hadden en toch nog wat dingen aangepast. Nu staan PVDA en GroenLinks bovenaan. Verrassende uitkomst!

Wat ik wel verwarrend vind, is dat de partijen soms een andere uitslag geven (eens/oneens), maar met praktisch dezelfde uitleg. Bijvoorbeeld:

16. Asiel
De EU moet asielzoekers die proberen de Middellandse Zee over te steken, terugsturen naar hun land van herkomst.

CDA: Eens
"Alleen zo rekenen we af met het verdienmodel van mensensmokkelaars op de Middellandse Zee. Meer dan de helft zijn economische migranten. Die moeten terug, zodat je ruimte houdt voor echte vluchtelingen."

PvdA: Oneens
"Mensen die vluchten voor oorlog of politieke vervolging vanwege hun geloof, politieke overtuigingen of seksuele geaardheid moeten we veiligheid bieden. Zij moeten asiel in de EU kunnen aanvragen. Tegelijkertijd kunnen we niet iedereen opvangen. Economische migranten en afgewezen asielzoekers moeten terugkeren naar hun land van herkomst."

Zo op het eerste gezicht lijken ze er redelijk hetzelfde in te staan?
1. 50+
2. Jezus leeft
3.PVV

:HA: wat een rare uitslag.
Alle reacties Link kopieren
1. PVV
2. CDA
3. FvD

Mja, ik begrijp wel dat ik daar op uit ben gekomen, maar PVV en Forum voor Democratie willen uit de EU en dat wil ik permanent niet.
Ik ben er dus nog niet uit.
Alle reacties Link kopieren
PvdA, groen links en de groenen. Allemaal met gelijk percentage.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
04-05-2019 11:34
1. PVV
2. CDA
3. FvD

Mja, ik begrijp wel dat ik daar op uit ben gekomen, maar PVV en Forum voor Democratie willen uit de EU en dat wil ik permanent niet.
Ik ben er dus nog niet uit.
Er staat er nog een in lijstje😜
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
04-05-2019 00:13
Jezus leeft :whut:
Ik geloof niet eens
Ik kom altijd ergens bij ChristenUnie uit.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-05-2019 11:37
Er staat er nog een in lijstje😜
Ja, die probeerde ik te negeren :)
Alle reacties Link kopieren
Het vreemde van de stemwijzer vind ik dat je voordat je je keuze maakt je al kunt lezen wat de partijen vinden. Bij mij kwam er uit:
1. PvdA
2. GroenLinks
3. PvdD (bungelt wel onderaan)
Alle reacties Link kopieren
1. 50 +
2 Partij voor de Dieren
3. Jezus leeft

50 + dus.
1. Jezus Leeft :rofl:
2. PVV
3. 50+
4. FvD

Helemaal onderaan bungelen D66 en Volt, zelfs GL eindigt nog hoger in 't klassement!

Ik denk dat ik maar voor PVV ga.
Alle reacties Link kopieren
Boekenwurm2016 schreef:
04-05-2019 11:58
Het vreemde van de stemwijzer vind ik dat je voordat je je keuze maakt je al kunt lezen wat de partijen vinden. Bij mij kwam er uit:
1. PvdA
2. GroenLinks
3. PvdD (bungelt wel onderaan)
Dat kun je ook gewoon negeren, je moet tenslotte eerst op een knop drukken om die informatie zichtbaar te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven