Fraude of gewoon onhandig declaratie gedrag bij D66

06-05-2019 20:39 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Europarlementariër Sophie in 't Veld (D66) ligt onder vuur na een artikel van HP/De Tijd. In 't Veld woont in Brussel, maar kreeg de afgelopen jaren wel een dagvergoeding voor verblijfskosten in die stad.

Het gaat in ieder geval om tienduizenden euro's.
De dagvergoeding van 320 euro per officiële werkdag wordt overgemaakt aan Europarlementariërs, zodat die kosten van hotels, maaltijden en andere zaken rondom vergaderingen in Brussel en Straatsburg kunnen betalen.

Ook Europarlementariërs die in België of zelfs, zoals In 't Veld, in Brussel wonen krijgen zo'n vergoeding. Dat terwijl zij het geld niet hoeven te gebruiken voor hotelovernachtingen in, zoals hun collega's uit het buitenland, maar alleen voor andere kosten.

https://nos.nl/artikel/2283482-d66-euro ... eding.html

Mijn mening:

Juridisch niets aan de hand maar er hangt in ieder geval een luchtje van fraude aan, hotelkosten vergoed krijgen om te slapen in je eigen woonplaats, die vervolgens aannemen en in je eigen bed kruipen.

Tijd voor een poll

Europarlementariër Sophie in 't Veld (D66)

Totaal aantal stemmen: 42

Moet opstappen en alles terug betalen (50%)
Als ze alles terug betaald mag ze blijven (19%)
Ze mag het geld houden en mag blijven (24%)
Andere mening (7%)
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 06-05-2019 20:45
Reden: Titel aangepast.
0.00% gewijzigd
In verband met dyslexie laat ik mijn teksten nakijken maar het gaat ook wel eens mis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat ik een L vergeten ben
zal de mods vragen dit aan te passen
In verband met dyslexie laat ik mijn teksten nakijken maar het gaat ook wel eens mis.
Ze heeft niets illegaals gedaan. Als je goedkoper in Brussel verblijft, verblijf je duurder in Straatsburg en vice versa.
Eten is ook niet gratis. De reis (taxi, auto) is ook niet gratis. Parkeren is niet gratis. Naar Den Haag gaan voor overleg is ook niet gratis.
Het is een standaard bedrag dat aan iedereen wordt gegeven. Dat doen ze om het gemakkelijker te maken en om ervoor te zorgen dat mensen niet continu elk bonnetje over 3 jaar nog moeten kunnen verantwoorden en o wee als ze dan kreeft hebben gegeten in plaats van een hamburger, stelletje zakkenvullers.

Kortom, het is een storm in een glas water, ongetwijfeld in gang gezet door mensen die heel andere motieven hebben om deze mevrouw de verkiezingen niet te laten overleven.
Sowieso een belachelijk bedrag per dag.
Alle reacties Link kopieren
Wat Jolijn zegt. Neemt niet weg dat het bedrag overdreven is natuurlijk. Maar dat geldt voor iedereen.
Hoezo belachelijk? Wat denk je dat een hotelkamer met ontbijt en diner kost en daarnaast nog een taxi en een dure lunch met collega's?
-jolijn- schreef:
06-05-2019 20:59
Hoezo belachelijk? Wat denk je dat een hotelkamer met ontbijt en diner kost en daarnaast nog een taxi en een dure lunch met collega's?
Nou echt geen 300 euro per dag hoor.
-jolijn- schreef:
06-05-2019 20:59
Hoezo belachelijk? Wat denk je dat een hotelkamer met ontbijt en diner kost en daarnaast nog een taxi en een dure lunch met collega's?

Dat kan stukken goedkoper dan dit.

Sowieso is het vreemd dat er zulke bedragen worden gegeven ongeacht de afstand. Meestal krijg je een kilometervergoedingen, maar niet als je voor de EU werkt en je krabbel zet.
Je kunt altijd kamperen en bij de Mac eten, maar ik schat een hotel met ontbijt dat past bij de rol van Europarlementariër toch wel op 200 euro per nacht. Diner: 60 euro. Lunch: 35 euro. En dan nog wat reis/parkeer/koffiegebeuren en je bent er wel.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, typisch D66: links lullen en rechts vullen. Heeft ze van Pechtold geleerd.
Die hele partij hangt toch aan elkaar van opportunistische consultants en organisatieadviseurs, die allemaal een gouden boterham verdienen als ZZP'er in het sociaal domein.

Niet alles wat juridisch juist is, is ook het goede om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk worden vergelijkbare bedragen uitgegeven als totale dagvergoeding (gewoon voor personeel dat onder de CAO valt). We krijgen gemiddeld 75 euro per dag (afhankelijk van de bestemming), en daarbovenop kunnen we de reis- en verblijfkosten declareren.

Maar omdat het EU is moet het blijkbaar lekker opgeblazen worden in het nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
06-05-2019 21:48
Bij mij op het werk worden vergelijkbare bedragen uitgegeven als totale dagvergoeding (gewoon voor personeel dat onder de CAO valt). We krijgen gemiddeld 75 euro per dag (afhankelijk van de bestemming), en daarbovenop kunnen we de reis- en verblijfkosten declareren.

Maar omdat het EU is moet het blijkbaar lekker opgeblazen worden in het nieuws.
Dit idd! Er is gewoon op de site van de belastingdienst terug te vinden hoeveel de toegestane bedragen zijn. Er zitten wat regels aan maar als je die volgt mag iedere werkgever deze bedragen uitkeren.
Mijn man moest voor zijn werk ook vaak (ver) naar het buitenland. Hij had aan het einde van een week weg altijd een berg geld over want at vaak bij collega’s die daar woonden.. is gewoon rechtsgeldig en geen probleem.

Voor mij voelt het altijd een beetje als de kift want oh oh oh het zijn publieke centen en publieke rollen.. blijkbaar mogen die mensen alleen in een herberg slapen en alles lopend doen ofzo.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Als alle Europarlementariërs standaard dat bedrag krijgen, ongeacht waar ze zelf wonen op welke manier kan het dan fraude zijn?
Het is fraude als ze bewust de boel had proberen op te lichten.
Er is bepaald beleid vanuit het Europarlement, dat dit beleid heel ruim (te ruim) is op dit gebied dat kan, maar dan moet daar iets aan veranderd worden, i.p.v. de Europarlementariër nu hierop af te rekenen.
Ze hoeven niet eens verantwoording af te leggen over wat ze doen met het bedrag, ze krijgen het gewoon overgemaakt.
Als dat zo een probleem is moet het systeem aangepast worden, niet de gebruiker.
gizzmo-returns schreef:
06-05-2019 20:53
Sowieso een belachelijk bedrag per dag.
Idem.

Als je vlakbij je werk woont krijg je tenslotte ook geen reiskostenvergoeding dus waarom zou zij dagvergoeding moeten krijgen terwijl ze in Brussel woont en dus geen hotel hoeft te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ze moet het aan de Poezenboot doneren.
De fraude van Dion Graus vind ik ernstiger.
Alle reacties Link kopieren
D66 heeft al gezegd dat het een administratieve fout is en heeft een bedrag teruggestort??(zie artikel NOS)
Mw van t veld geeft als reactie dat zij vindt dat ze niks fout heeft gedaan..
En op Twitter zegt d66 ook nog iets:
. D66 vindt dat de vergoedingen voor Europarlementariërs flink versoberd moeten worden, en pleit daar al jaren voor. Daartoe hebben we ook concrete voorstellen gedaan. Wij zullen ons hiervoor blijven inzetten. ^Liz
Kortom... Raar verhaal.
anoniem_384354 wijzigde dit bericht op 06-05-2019 22:39
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft ook geen regels overtreden natuurlijk dus mijns inziens hoeft ze niet weg en hoeft ze niets terug te betalen.

Maaaaaaar ik vind het wel een merkwaardige regel, ze woont in Brussel, staat er ook ingeschreven dus waarom dan toch reis & verblijfskosten.

In het bedrijfsleven krijg je reiskosten vanaf een bepaalde afstand tot een maximum
Hun werkplek is Brussel dus waarom dan toch reis en verblijfskosten voor iemand die er woont?

Volgens mij is die regeling oorspronkelijk bedoeld voor de Europarlementariër die vanuit Rome op en neer gaat naar Brussel en niet 's avonds naar huis kan.

Maar goed daar kan Sophie in 't Veld natuurlijk weinig aan doen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een belangrijke baan hebt dan raak in je de val dat je je steeds onaantastbaarder gaat voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wel aardig net op Nieuwsuur, het is inderdaad gewoon schandalig wat er aan EXTRA vergoedingen - boven op het salaris - wordt betaald aan de Europarlementariërs .
Ze krijgen ongeveer €100.000,- aan vergoedingen.

Nederlandse parlementariërs willen hier wel wat aan doen maar krijgen het niet voor elkaar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
06-05-2019 22:51
Wel aardig net op Nieuwsuur, het is inderdaad gewoon schandalig wat er aan EXTRA vergoedingen - boven op het salaris - wordt betaald aan de Europarlementariërs .
Ze krijgen ongeveer €100.000,- aan vergoedingen.

Nederlandse parlementariërs willen hier wel wat aan doen maar krijgen het niet voor elkaar.
Kan me ook niet voorstellen dat ze zich daar echt hard voor maken als ze zelf aan de ontvangende kant zitten. En geef ze 'ns ongelijk!
De EU in huidige vorm is gewoon een geldverslindende miskleun.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-05-2019 22:51
Wel aardig net op Nieuwsuur, het is inderdaad gewoon schandalig wat er aan EXTRA vergoedingen - boven op het salaris - wordt betaald aan de Europarlementariërs .
Ze krijgen ongeveer €100.000,- aan vergoedingen.

Nederlandse parlementariërs willen hier wel wat aan doen maar krijgen het niet voor elkaar.
De EU is een geldverslindende, ondemocratische kolos geworden waar graaiers de boventoon voeren. Daarbij nog allerlei dubieuze parlementsleden uit allerlei corrupte landen waardoor het zeker niet beter wordt. Dat is zo’n beetje het beeld dat ik er van heb.
Alle reacties Link kopieren
De hele commotie gaat er volgens mij alleen maar over dat mensen jaloers zijn op anderen die een (vrij forse maar niet absurde) dagvergoeding krijgen. Bij bedrijven is een dagvergoeding bij zakenreizen ook vrij normaal; doe je alles goedkoper dan de dagvergoeding dan hou je wat over (met waarschijnlijk een lager dan gemiddeld luxe niveau), maak je je dagvergoeding op dan heb je een normaal luxe niveau.

320 euro voor een hotelovernachting, ontbijt, lunch, diner, vervoer ter plaatse en kleine overige kosten is echt niet absurd veel als je in een grote stad verblijft.
Alle reacties Link kopieren
Jaloezie lijkt mij niet de reden hoor.
D66 vindt zélf dat de onkostenvergoedingen te gek voor woorden zijn en dan maakt hun eigen EU parlementslid er al 15 jaar dankbaar gebruik van... Geef het dan(als je er dan zo tegen bent) aan de poezenboot ofzo😁
De dagvergoeding is niet de enigste vergoeding de ze krijgen. Duizenden euro's per maand aan vergoedingen.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
07-05-2019 09:35
De hele commotie gaat er volgens mij alleen maar over dat mensen jaloers zijn op anderen die een (vrij forse maar niet absurde) dagvergoeding krijgen. Bij bedrijven is een dagvergoeding bij zakenreizen ook vrij normaal; doe je alles goedkoper dan de dagvergoeding dan hou je wat over (met waarschijnlijk een lager dan gemiddeld luxe niveau), maak je je dagvergoeding op dan heb je een normaal luxe niveau.

320 euro voor een hotelovernachting, ontbijt, lunch, diner, vervoer ter plaatse en kleine overige kosten is echt niet absurd veel als je in een grote stad verblijft.
Ik weet niet waarom je dit goedpraat, maar als je alle vergoedingen bij elkaar optelt dan gaat het om enorme bedragen. (Stem je toevallig D’66?) Vervolgens hoeft er ook nog maar eens heel weinig belasting over het salaris betaald te worden (25%) en zelfs de lagere ambtenaren hebben riante salarissen en arbeidsvoorwaarden. Mag de burger die daar allemaal aan mee moet betalen dan eens daarover klagen? Nederland is ondertussen de grootste netto-betaler en van die vele miljarden die ieder jaar naar Brussel vloeien, zouden we hier heel veel nuttige dingen mee kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven