Donorregister: aandeel neezeggers stijgt

23-05-2019 10:10 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.trouw.nl/samenleving/met-he ... ~a6b0e9b9/

‘Verschillen zijn er ook tussen gemeenten. In Goirle, Hilvarenbeek en Oost-Gelre wonen de meeste donoren. Alle drie zitten boven de 30 procent. De laagste percentages zijn te vinden op Urk, in Staphorst en Neder-Betuwe’.

Wow. Daar waar een deel vd bible belt loopt is het percentage donoren het laagst.. ‘ heb uw naaste lief’ hoor ik de streng-gelovige oom van mijn man roepen.
Dat kan toch ook na je dood?
En zo zullen er meer zijn die op grond van een bepaalde overtuiging nee zullen zeggen.
(Ik wil bv niet dat ze mn ogen eruit halen).
Geweldig dat deze wet er is btw, ben zeker voorstander ervan (in werk en privesituatie mensen die op een orgaan wachten/deze hebben gekregen).

Ik hoop van harte dat met de nieuwe wet er meer donoren zullen zijn..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze wet een goede oplossing voor mensen die wachten op een donor maar als ik het goed begrijp ben je nu donor als je niks doet en als je het niet wilt dan moet je het invullen. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van omdat sommige mensen simpel weg het vergeten in te vullen en dan tegen hun wil in dingen afstaan na het overlijden.

Je kan natuurlijk wegens geloofsovertuiging of een andere overtuiging niet donor willen zijn, ik wil het namelijk ook niet. Ik zou liever een systeem zien waarbij je er voor zorgt dat iedereen het invult en niet met het presie middel dat je anders maar gewoon donor bent.
DeMessias schreef:
23-05-2019 10:13
Ik vind deze wet een goede oplossing voor mensen die wachten op een donor maar als ik het goed begrijp ben je nu donor als je niks doet en als je het niet wilt dan moet je het invullen. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van omdat sommige mensen simpel weg het vergeten in te vullen en dan tegen hun wil in dingen afstaan na het overlijden.

Je kan natuurlijk wegens geloofsovertuiging of een andere overtuiging niet donor willen zijn, ik wil het namelijk ook niet. Ik zou liever een systeem zien waarbij je er voor zorgt dat iedereen het invult en niet met het presie middel dat je anders maar gewoon donor bent.
Ik ken weinig mensen die een donor zouden weigeren als ze het zelf nodig hebben. Dus als je zo laks bent om het op nee te zetten... Haal maar leeg denk ik dan.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het anders voor je ziet dat iedereen iets invult?
TO, dus je vindt dat je voor anderen kan bepalen wat ze moeten vinden maar zelf wil je niet je ogen doneren...
Alle reacties Link kopieren
Ik zie in de overzichten per land dat de opt-out strategie resulteert in meer donoren, dus ik kan alleen voor zijn. Als je het niet wil, is het een kleine moeite om dat gewoon aan te geven.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-05-2019 10:19
Ik ken weinig mensen die een donor zouden weigeren als ze het zelf nodig hebben. Dus als je zo laks bent om het op nee te zetten... Haal maar leeg denk ik dan.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het anders voor je ziet dat iedereen iets invult?
Bij het aanvragen van een nieuw paspoort of iets dergelijks bijvoorbeeld. En dan wel met wat privacy zodat je het niet tegen de persoon achter de balie hoeft te zeggen.

Persoonlijk vind ik het een naar idee dat er aan mijn lichaam gesleuteld wordt op het moment dat ik dood ben dus heb ik het liever niet. Tuurlijk is het voor mensen die wachten op een donor vervelend maar ja helaas kan je niet altijd iedereen blij maken in je leven.
DeMessias schreef:
23-05-2019 10:13
Ik vind deze wet een goede oplossing voor mensen die wachten op een donor maar als ik het goed begrijp ben je nu donor als je niks doet en als je het niet wilt dan moet je het invullen. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van omdat sommige mensen simpel weg het vergeten in te vullen en dan tegen hun wil in dingen afstaan na het overlijden.

Je kan natuurlijk wegens geloofsovertuiging of een andere overtuiging niet donor willen zijn, ik wil het namelijk ook niet. Ik zou liever een systeem zien waarbij je er voor zorgt dat iedereen het invult en niet met het presie middel dat je anders maar gewoon donor bent.

Als je er echt op tegen bent dat men je organen gebruikt na je overlijden, dan zorg je er toch voor dat je het niet vergeet in te vullen? Er zijn tegenwoordig zoveel manieren en hulpmiddelen om je ergens aan te herinneren. Zet een herinnering in je telefoon, plak een post-it op je koelkast, hang de brief ergens waar je er niet omheen kunt...
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
23-05-2019 10:23
Ik zie in de overzichten per land dat de opt-out strategie resulteert in meer donoren, dus ik kan alleen voor zijn. Als je het niet wil, is het een kleine moeite om dat gewoon aan te geven.
Het was ook een kleine moeite om aan te geven dat je het wel wilde maar dat was op een of andere manier niet goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal hypocriet dat je zegt goed dat deze wet er is. En vervolgens zegt maar mijn ogen mogen ze niet gebruiken.

Overigens gebruiken ze alleen het hoornvlies van je ogen en halen ze je oog er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo raar dat ze in de Biblebelt veel nee-zeggers hebben. Voor bepaalde stromingen gelovigen (niet alleen Christenen) is het namelijk belangrijk dat het lichaam na de dood 'intact' blijft. Maar de meningen zijn wisselend, sommige stromingen benadrukken dat het een teken van naastenliefde is, volgens andere kom je niet in aanmerking voor de wederopstanding als je lichaam verstrooid is.

Ik ben zelf geen voorstander van de wet, want ik sta niet achter het standpunt van 'ja, tenzij'. Er zijn genoeg mensen die het niet willen of het niet weten en zij moeten nu ineens een keuze maken. Of er niet toe in staat zijn of gewoon nog niet over de dood willen denken (net zoals genoeg ouders niets hebben vastgelegd over wat er met de kinderen moet gebeuren, stel dat zij voortijdig komen te overlijden). Het is toch logischer om degenen die wel willen, actief de keuze te laten maken?

Ik vraag mij af hoeveel drama er gaat ontstaan omdat iemand er niet aan gedacht heeft (of niet in staat was) om zich als nee-zegger te registreren en de nabestaanden dan worden geconfronteerd met; ja, maar hij/zij staat niet geregistreerd als nee-zegger, dus we gaan gewoon gebruiken wat we kunnen gebruiken... o_o
dianaf wijzigde dit bericht op 23-05-2019 10:28
9.62% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
23-05-2019 10:24
Als je er echt op tegen bent dat men je organen gebruikt na je overlijden, dan zorg je er toch voor dat je het niet vergeet in te vullen? Er zijn tegenwoordig zoveel manieren en hulpmiddelen om je ergens aan te herinneren. Zet een herinnering in je telefoon, plak een post-it op je koelkast, hang de brief ergens waar je er niet omheen kunt...
Ik heb het ook ingevuld, ik stond in het vorige register al op nee dus dat is gekopieerd. Maar er zijn ook mensen die hier niet zo mee bezig zijn en het dus niet weten of niet goed genoeg met computers zijn, verzin een reden. Dat vind ik een kwalijke zaak.
Alle reacties Link kopieren
@kintsugi: mijn ogen zijn niet bruikbaar
Ben jij donor?

En @demessias: wat doe jij als je een orgaan nodig hebt.. accepteer je dit of niet? Heel benieuwd naar, aangezien jezelf niet wil doneren.

(Was in de familie ook altijd discussie. Die oom wilde niet doneren maar wel een orgaan ontvangen mocht dat nodig zijn. Toen ik hem vroeg waarom hij dat dan wel wilde en niet ging voor de keus van zijn God, kon hij daar geen antwoord opgeven)
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-05-2019 10:25
Ik vraag mij af hoeveel drama er gaat ontstaan omdat iemand er niet aan gedacht heeft (of niet in staat was) om zich als nee-zegger te registreren en de nabestaanden dan worden geconfronteerd met; ja, maar hij/zij staat niet geregistreerd als nee-zegger, dus we gaan gewoon gebruiken wat we kunnen gebruiken... o_o
exact dit!
DeMessias schreef:
23-05-2019 10:23
Bij het aanvragen van een nieuw paspoort of iets dergelijks bijvoorbeeld. En dan wel met wat privacy zodat je het niet tegen de persoon achter de balie hoeft te zeggen.

Persoonlijk vind ik het een naar idee dat er aan mijn lichaam gesleuteld wordt op het moment dat ik dood ben dus heb ik het liever niet. Tuurlijk is het voor mensen die wachten op een donor vervelend maar ja helaas kan je niet altijd iedereen blij maken in je leven.
Als je dat echt zo vervelend vind hoeft iemand bij de gemeente jou daar toch niet als een schooljuf op te wijzen?

Ik vind het bizar hoe weinig moeite mensen willen doen terwijl ze wel roepen dat ze iets vervelend vinden, niet willen, etc.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is overleden doordat een donor uitbleef. Mij mogen ze na m’n dood helemaal leegtrekken!!

Ethisch dilemma: zouden mensen die zelf donor zijn ook voorrang moeten krijgen bij het uitdelen? Moreel wellicht verwerpelijk, maar kan de participatiegraad wel positief beïnvloeden...
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
DeMessias schreef:
23-05-2019 10:28
exact dit!
Nabestaanden kunnen het sowieso oneens zijn met de keuze van de overledenen.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
23-05-2019 10:13
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van omdat sommige mensen simpel weg het vergeten in te vullen en dan tegen hun wil in dingen afstaan na het overlijden.
Als iemand dood is heeft hij niet echt meer een wil of emoties, toch? Heb nog nooit een teleurgesteld dood mens meegemaakt.

Als je zo laks bent om het register niet in te vullen (letterlijk 1 minuut werk) geef je er blijkbaar nier genoeg om en is het ook geen probleem post mortem.
DeMessias schreef:
23-05-2019 10:26
Ik heb het ook ingevuld, ik stond in het vorige register al op nee dus dat is gekopieerd. Maar er zijn ook mensen die hier niet zo mee bezig zijn en het dus niet weten of niet goed genoeg met computers zijn, verzin een reden. Dat vind ik een kwalijke zaak.

Als je niet goed bent met computers of wat dan ook, dan kun je toch hulp vragen? De meeste mensen hebben toch wel iemand in hun omgeving die hen hiermee kan helpen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik vind het dan weer een kwalijke zaak als je er niet over nadenkt. Het is een belangrijk onderwerp. Maar dat is mijn mening en daar hoef je het niet eens mee te zijn.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 23-05-2019 10:38
7.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier de cijfers van het CBS:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 8599631818

En het bijbehorende artikel dat vandaag is gepubliceerd (CBS):
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/21 ... orregister
fitch schreef:
23-05-2019 10:32
Ethisch dilemma: zouden mensen die zelf donor zijn ook voorrang moeten krijgen bij het uitdelen? Moreel wellicht verwerpelijk, maar kan de participatiegraad wel positief beïnvloeden...

Ik vind van niet. Ben geen fan van het voor wat hoort wat idee mbt mensenlevens.

Overigens ben ik wel donor (en stamceldonor), maar ben ik een tegenstander van de wet dat je een donor bent totdat je het zelf aangeeft. Daarnaast wil ik zelf geen organen ontvangen.
Maktub schreef:
23-05-2019 10:34
Als iemand dood is heeft hij niet echt meer een wil of emoties, toch? Heb nog nooit een teleurgesteld dood mens meegemaakt.

Als je zo laks bent om het register niet in te vullen (letterlijk 1 minuut werk) geef je er blijkbaar nier genoeg om en is het ook geen probleem post mortem.
Technologie kan falen, wie garandeert jou dat de registratie goed staat op het moment dat donatie een issue is?

Daarnaast lees ik schrikbarend veel dat je toch al overleden bent. Tip; ga je eerst eens inlezen hoe zo’n procedure echt werkt.

Wat mij betreft leggen ze de keuze bij de familie. Zij moeten een ademhalend en warmbloedig persoon afstaan die op de operatietafel alleen komt te sterven. Erbij zijn als iemand overlijd werkt vaak mee bij de verwerking en acceptatie.
Stuiterdraakje schreef:
23-05-2019 10:27
@kintsugi: mijn ogen zijn niet bruikbaar
Ben jij donor?

En @demessias: wat doe jij als je een orgaan nodig hebt.. accepteer je dit of niet? Heel benieuwd naar, aangezien jezelf niet wil doneren.

(Was in de familie ook altijd discussie. Die oom wilde niet doneren maar wel een orgaan ontvangen mocht dat nodig zijn. Toen ik hem vroeg waarom hij dat dan wel wilde en niet ging voor de keus van zijn God, kon hij daar geen antwoord opgeven)

Die discussie is in onze familie ook al meerdere keren gevoerd en ook met hetzelfde resultaat; men heeft geen duidelijk antwoord.

Ik sta al jaren geregistreerd als orgaandonor en van mij mogen ze alles nemen. Mijn familie is daar ook op de hoogte van. Ik heb niks aan mijn organen na mijn dood en als mijn organen een leven (of meerdere levens) kunnen redden, dan is dat alleen maar mooi.
Alle reacties Link kopieren
Uit het CBS artikel: quote: "... Begin 2019 was 54 procent van de Nederlanders vanaf 18 jaar nog niet geregistreerd...."

Dat is optimistisch, want men kijkt hier alleen naar de mensen met een Nederlandse migratieachtergrond. De cijfers van 2018 (zie tabel CBS):
-maar dan van iedereen vanaf 12 jaar (zie cijfers)

NIET in donorregister totaal 58 % (man 61, vrouw 55 %)
NL achtergrond: 53 %
migratieachtergrond: 74 (westers: 68, niet westers: 80 %)
Alle reacties Link kopieren
Er stond pas een interview in de krant met ouders van een 19-jarig meisje dat was overleden, en wier organen werden afgestaan. De ouders hadden er een naar gevoel aan overgehouden; rondom de dood van hun (nog jonge) dochter ging het veel meer over het doneren dan over het afscheid (kunnen) nemen; ze werden vluchtig en slecht geïnformeerd over de procedure, en kregen het gevoel dat hun dochter gezien werd als 'medisch bruikbaar materiaal', in plaats van het lichaam van hun zo geliefde kind.

Ook hadden ze nooit echt teruggehoord wat er met de organen was gebeurd, niet van de artsen ook niet of minimaal van de ontvangers. Was dit wel gebeurd, dan was de vervelende gang van zaken nog acceptabel geweest.

Sindsdien kijk ik er anders naar. Ik zou het afschuwelijk vinden als mijn man en kinderen dit moesten meemaken, of dat ik op deze manier afscheid moet nemen van een dierbare. Ik sta nog wel achter orgaandonatie, maar zolang dit blijkbaar zo onzorgvuldig gaat, zonder oog voor de beleving van de nabestaanden, sta ik niet te springen.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
23-05-2019 10:43
Technologie kan falen, wie garandeert jou dat de registratie goed staat op het moment dat donatie een issue is?

Daarnaast lees ik schrikbarend veel dat je toch al overleden bent. Tip; ga je eerst eens inlezen hoe zo’n procedure echt werkt.

Wat mij betreft leggen ze de keuze bij de familie. Zij moeten een ademhalend en warmbloedig persoon afstaan die op de operatietafel alleen komt te sterven. Erbij zijn als iemand overlijd werkt vaak mee bij de verwerking en acceptatie.
"Technologie kan falen". Goh. Zullen we dan maar ieder technologisch systeem in de maatschappij stop leggen omdat er een kans is dat het faalt?

Oké, correctie. Zo goed als dood. Maakt voor het verhaal niet veel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven