Krantenartikel te heftig

03-08-2019 23:52 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel bewust lees ik slechts één krant online, een vrij lokale krant. Andere kranten probeer ik niet te lezen, zeker niet degene puur gericht op sensatie. Maar dan nog kom ik af en toe een krantenartikel tegen dat ik niet van me af kan zetten. Soms is de titel al genoeg en is mijn avond en nacht om zeep.

Gisteren las ik iets over een kleuter-meisje (in India), en elke keer ik nu mijn dochtertje zie, overvalt het gevoel van verdriet en angst me. Ik probeer dit zo snel mogelijk van me af te zetten, en probeer het vooral niet te laten merken, maar ik kan het bijvoorbeeld niet laten haar dan even te knuffelen en een kus te geven. En het is niet puur dat haar iets kan overkomen, maar ik vind het zo onmenselijk erg voor elk kind dat zoiets moet meemaken.

Ergens vind ik het positief dat het zo binnenkomt, een teken dat ik niet gevoelloos ben. Maar ik vind het toch een lastig gevoel, zeker wanneer het tov mijn kinderen is.
Zijn er nog lezers die hier last van hebben? Misschien tips? Ik kan uiteraard de krant helemaal mijden, maar ik wil toch enigszins op de hoogte blijven van de belangrijkste items.
winterland wijzigde dit bericht op 03-08-2019 23:56
Reden: aanvullen
8.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat soort di gen overslaan. N i et meer lezen. Wereldwijd lijden er miljoenen kinderen. Je kunt je beter focussen op iets waar je je daadwerkelijk voor in kunt zetten..bijv door te doneren of om te helpen.
Ik weet over welk artikel.je het hebt. Te gruwelijk voor woorden.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
03-08-2019 23:56
Dat soort di gen overslaan. N i et meer lezen.
Had enkel de titel gelezen, was dus voldoende :( Zucht.

Sensatiekranten posten vaak zulke artikels (iets minder heftig weliswaar, maar toch) en die lees ik dus al niet.
Dit soort dingen gebeuren en je moet het niet projecteren op jezelf of je kind. Het leed van de ander is niet van jou.
Bij mij is het begonnen toen ik zwanger was. Kon ik echt redeloos in janken uitbarsten om een clipje met een cavia in een doos die langzaam afdreef. Maar naarmate de hormonen afnamen werd mijn emotionele incontinentie ook minder, hoewel ie nog steeds niet helemaal weg is. Gelukkig kan ik er tegenwoordig wel om lachen, als ik uit ben gejankt.
Alle reacties Link kopieren
Juist niet de krant mijden. Meer kranten lezen. Dan stomp je net zo af als de rest van ons, en word je alleen nog echt geraakt door leed dat dichtbij komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zeker, terwijl ik geen kinderen heb. In april lees ik in ieder geval de weekendbijlage niet vanwege de verhalen over de onderduikers, de jodenvervolging etc. Ik heb ook geleerd niet elke link aan te klikken op internet.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-08-2019 00:21
Juist niet de krant mijden. Meer kranten lezen. Dan stomp je net zo af als de rest van ons, en word je alleen nog echt geraakt door leed dat dichtbij komt.
Afstompen zal ik nooit doen, ligt niet in mijn aard.

En zulk nieuws komt toch net heel dichtbij? Heb een dochter van net dezelfde leeftijd.. Dan zie ik haar rondhuppelen, zo gelukkig en onschuldig. Dat dan moet een ander kind dat even onschuldig is, door de hel moet gaan...Verschrikkelijk toch.
winterland wijzigde dit bericht op 04-08-2019 00:29
Reden: typfout
0.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
04-08-2019 00:22
Ik herken het zeker, terwijl ik geen kinderen heb. In april lees ik in ieder geval de weekendbijlage niet vanwege de verhalen over de onderduikers, de jodenvervolging etc. Ik heb ook geleerd niet elke link aan te klikken op internet.
Bedankt voor de (h)erkenning
Zo herkenbaar die emotionele incontinentie als je moeder bent geworden. Dikke tranen bij een kerststukje als er een van mijn werpsels het podium opkwam met een laken om zich heen, al gillend ik ben de keeerst eeeengel, bij sinterklaas op schoot, schoolreisjes en de Lion King. Ik voelde me dan echt een beetje opgelaten en keek vaak besmuikt om me heen in de hoop dat niemand mijn gesnotter door had.


Ik ontwijk alle nieuwsberichten over kinderleed. Als ik toch onverhoeds op kinderleed stuit dan heb ik de rest van de dag gegarandeerd adoptie dwang. Ik ben serieus nog steeds naar van de documentaire mercy mercy van jaren geleden. Ik kan inmiddels ook wel lachen om de tranen die ik te pas en te onpas pleeg te plengen om alles wat kinderen aangaat.


Nu ik in de overgang zit slaat het gek genoeg steeds meer door naar de andere kant. Steeds vaker denk ik bij een hysterische kleuter languit gillend in de supermarkt met een groene paling tot aan zijn enkels, als je toch de mijne was!
Alle reacties Link kopieren
Het is wel zo, hoe meer je ziet/leest hoe harder je wordt.

Het rare is, sinds ik kinderen heb ben ik bikkelhard geworden. Vroeger huilde ik bij alles (zelfs americas next top model). Tegenwoordig huil ik bijna nooit meer. Laatst moest ik een van mijn katten in laten slapen, ik moest niet eens huilen.. terwijl ik vroeger vrij van mn werk moest nemen om bij te komen van het verlies van een huisdier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n periode gehad, jarenlang trok ik het nieuws niet en de laatste twee jaar ben ik eroverheen gegroeid..
Behalve als er bij een videoclipje staat kijk uit kan als schokkend worden ervaren dan kijk ik het zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
[quote=stokske post_id=30226112 time=1564893673 user_id=154273]
Het is wel zo, hoe meer je ziet/leest hoe harder je wordt.


Dat heb ik ook wel..
Toch kan ik bij sommig nieuws nog altijd flink van slag raken.

Vorig jaar bijvoorbeeld, met die electrische bolderwagen die op het spoor raakte.
Daar heb ik om gehuild en ik kreeg de rest van de dag geen hap meer door mijn keel.

Het drama met dat Spaanse peutertje in een boorput, dat heb ik bewust nauwelijks gevolgd. Dagen lang al die nieuwsberichten.. dan sluit ik mij daarvoor af.
Het moet niet mijn leven van alle dag gaan beheersen. Dan vertel ik mezelf toch echt dat het een ver van mijn bed show is.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, loop ook al een dag met een knoop in mn maag mbt tot iets dat ik ergens gelezen heb. Gaat ook over kinderleed van een kind dat 1 jaar ouder is dan mijn middelste. Ik ken dit van mezelf, ik weet dat het wel weer zakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik snap je helemaal, ik heb hier ook last van en eigenlijk is dat pas sinds ik mijn dochter heb. Ik kijk geen nieuws meer, en lees geen kranten meer, idd enkel nog lokaal nieuws. Ik kan me echt dagen rot voelen als ik iets ergs heb gelezen/gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mij eerlijk gezegd vooral vrij onvolwassen.
Zonder af te stompen is het wel zaak dat je leert je emoties te reguleren, daar valt dus nog best wat te ontwikkelen bij een hoop mensen.

Net zoals je je woede niet onbeperkt de vrije teugel geeft moet je ook je angst niet de vrije teugel geven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2019 00:06
Bij mij is het begonnen toen ik zwanger was. Kon ik echt redeloos in janken uitbarsten om een clipje met een cavia in een doos die langzaam afdreef. Maar naarmate de hormonen afnamen werd mijn emotionele incontinentie ook minder, hoewel ie nog steeds niet helemaal weg is. Gelukkig kan ik er tegenwoordig wel om lachen, als ik uit ben gejankt.
Bij mij was het een egeltje bij de dierenarts op tv. De vader schrok zich te pletter zó overstuur was ik.

Het is nooit meer echt beter geworden. Kinderen hier weten dat. Zodra er nu iets akeliges op tv te zien is, wordt er snel gezapt want mamma kan er niet tegen :facepalm:.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-08-2019 08:37
Klinkt mij eerlijk gezegd vooral vrij onvolwassen.
Zonder af te stompen is het wel zaak dat je leert je emoties te reguleren, daar valt dus nog best wat te ontwikkelen bij een hoop mensen.

Net zoals je je woede niet onbeperkt de vrije teugel geeft moet je ook je angst niet de vrije teugel geven.
Ik denk dat het toch iets anders werkt als je autisme hebt, dat je je beter af kunt sluiten..
sistasista schreef:
04-08-2019 00:41
Ik ontwijk alle nieuwsberichten over kinderleed. Als ik toch onverhoeds op kinderleed stuit dan heb ik de rest van de dag gegarandeerd adoptie dwang. Ik ben serieus nog steeds naar van de documentaire mercy mercy van jaren geleden. Ik kan inmiddels ook wel lachen om de tranen die ik te pas en te onpas pleeg te plengen om alles wat kinderen aangaat.
Daarom ben ik crisispleegouder geworden. Ik weet, het is slechts een kleine druppel maar ik ben blij met elk kind dat ik even een veilig onderdak kan bieden.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
04-08-2019 09:18
Ik denk dat het toch iets anders werkt als je autisme hebt, dat je je beter af kunt sluiten..
Vast. :facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
04-08-2019 00:41
Zo herkenbaar die emotionele incontinentie als je moeder bent geworden. Dikke tranen bij een kerststukje als er een van mijn werpsels het podium opkwam met een laken om zich heen, al gillend ik ben de keeerst eeeengel, bij sinterklaas op schoot, schoolreisjes en de Lion King. Ik voelde me dan echt een beetje opgelaten en keek vaak besmuikt om me heen in de hoop dat niemand mijn gesnotter door had.


Ik ontwijk alle nieuwsberichten over kinderleed. Als ik toch onverhoeds op kinderleed stuit dan heb ik de rest van de dag gegarandeerd adoptie dwang. Ik ben serieus nog steeds naar van de documentaire mercy mercy van jaren geleden. Ik kan inmiddels ook wel lachen om de tranen die ik te pas en te onpas pleeg te plengen om alles wat kinderen aangaat.


Nu ik in de overgang zit slaat het gek genoeg steeds meer door naar de andere kant. Steeds vaker denk ik bij een hysterische kleuter languit gillend in de supermarkt met een groene paling tot aan zijn enkels, als je toch de mijne was!
:proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
04-08-2019 09:18
Ik denk dat het toch iets anders werkt als je autisme hebt, dat je je beter af kunt sluiten..
Nou niet bij ieder vervelend nieuwsbericht in tranen uitbarsten en dagenlang van slag zijn heeft niets met autisme te maken hoor.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Natuurlijk reageer ik op krantenartikelen, maar loop emotioneel niet snel leeg.

Ik hou van krant lezen. Emoties horen bij het leven net als dat er nare dingen gebeuren, maar daardoor ben ik niet direct van slag en projecteer ik het ook niet op mijn naaste omgeving.

En ja soms heb ik ook wel eens tranen in mijn ogen, maar om nou geen geen kranten meer te lezen.

Er is een hoop narigheid, maar gelukkig zijn er ook veel mooie dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef niet onder een steen of als een struisvogel.
Ik zie die vrouw uit Urk nog zo voor me voor de camera: " Oorlog? waar is er oorlog dan? darr bemoejk'me ni mee hor!"
Niet helemaal gezond en volgroeid vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
04-08-2019 09:23
Nou niet bij ieder vervelend nieuwsbericht in tranen uitbarsten en dagenlang van slag zijn heeft niets met autisme te maken hoor.
Nou zo te lezen komt het vaker voor dus om het onvolwassen te noemen vind ik nogal een uitspraak.

Autisten snappen andermans verdriet vaak niet dus een nieuwsbericht lijkt me dan ook een ver van je bed gebeuren als autist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven