Van wie is de Noordpool?

11-08-2007 21:43 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
De hoge heren hebben weer even niks te doen en hebben besloten dat ze nu wel eens de olie en andere stoffen gaan halen. Het ijs smelt er nu toch dus het maakt niet uit wat ze er verder slopen, als ze er maar geld mee verdienen, de vraag is nog aan wie de eer is om de natuur daar te verwoesten. Op dit soort momenten schaam ik me zo ontzettend voor de mens, bah. Dan zie je op tv mannetje een vlag planten op de bodem van de zee en dan juigen dat het van hen is, in welke tijd leven we eigenlijk? Ik dacht dat we onderhand wel eens beter zouden weten....

-----------------------------------------------------------------------------------------------



Landen ruziën over de Noordpool



Van onze redactie buitenland



WASHINGTON - Met het planten van de vlag op de zeebodem van de Noordpool heeft Rusland een nieuw hoofdstuk ingeluid in de jacht op de bodemschatten van de Noordpool. De Amerikanen hebben de Russische claim al verworpen.





Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei niet onder de indruk te zijn van actie. ''Het planten van de vlag heeft geen enkele invloed op de claim van de Russen. We blijven sceptisch, maar wensen de Russische onderzoekers een behouden expeditie,'' aldus de woordvoerder.



Rusland is niet het enige land dat op de Noordpool aast. Ook Denemarken, Noorwegen, Canada en de Verenigde Staten zijn actief in het poolgebied. De landen controleren elk een strook met een breedte van tweehonderd mijl langs hun kusten.



Rusland diende in 2001 al een formele claim in voor de Noordpool bij de VN. Die wezen de claim toen echter af. Met de nieuwe expeditie willen de Russen aantonen dat het Lomonosovrif verbonden is met het Euraziatische continent. Hierdoor zou een groot gedeelte van het gebied Russisch worden. Expeditieleider en Ruslands bekendste ontdekkingsreiziger, Arthur Chilingarov leek gisteren al zeker van zijn zaak: ''De Noordpool is Russisch.''



Door het smelten van de ijskappen heeft de jacht op de Noordpool een vlucht genomen. Het wordt steeds makkelijker onderzoek te doen in het gebied. Enkele internationale wetenschappers voorspelden in 2004 dat de ijskap op de Noordpool eind van deze eeuw compleet gesmolten zou zijn door toedoen van de opwarming van het klimaat. Hierdoor zouden nieuwe scheepvaartroutes en vele olie- en gasbronnen beschikbaar komen.



Amerikaanse geologen schatten dat een kwart van 's werelds nog verborgen energiereserves in het poolgebied liggen. Momenteel heeft geen van de landen controle over het centrum van de Noordpool. Dat wordt nu gezien als een internationaal gebied en beheerd door het Internationale Zeebodem Instituut in Jamaica.



Afgezien van de Russische claim hebben de landen onderling ook andere meningsverschillen. Zo ruziën Canada en de VS over de eigendom van de noordwestelijke passage, twisten Noorwegen en Rusland over de Barentszzee en bekvechten Canada en Denemarken over een eiland voor de kust van Groenland.



Daar bovenop claimt ook Denemarken een groot gebied van de Noordpool. Deense wetenschappers verzamelen momenteel in Noord-Groenland gegevens die moeten aantonen dat een deel van de Noordpool bij dit buitengebied hoort. Het land heeft van de VN tot 2014 de tijd gekregen om de territoriale aanspraak te onderbouwen.



Ondertussen hebben Canada en de VS plannen om nieuwe patrouille- en expeditieschepen voor het poolgebied te laten bouwen. De race om de Noordpool lijkt nu echt begonnen.





© Het Parool, 03-08-2007, 13:30 uur
Alle reacties Link kopieren


Zoals altijd is iets van de eerste en/of de sterkste. De Noordpool smelt en er (b)lijken bruikbare bronnen onder te liggen. Aangezien de wereld om macht draait en dergelijke bronnen nu eenmaal gepaard gaan met geld en dus macht zullen er claimes uitgebracht worden.

De wereld beschermen? Pfff, daar gaat het toch helemaal niet om. 8-P

Heel de wereld mag naar de kloten, zolang de heersende macht(en) maar eerst hun zakken hebben kunnen vullen en hebben kunnen leven als god in Frankrijk.

Dat kunnen wij, gewone mensen, wel schandelijk vinden. We zouden de natuur graag behouden en daarbij worden wij geacht zuinig met de natuur om te gaan door allerlei millieuregels. Dit geldt alleen niet voor de machthebbers. Zij kunnen en mogen zonder enig bezwaar alles. Hadden wij maar beter ons best moeten doen om zelf die plek te bemachtigen. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Volgens het internationaal recht, voor zover ik weet, is het zo dat geen enkel land de diepzeebodem en de daarin behouden grondstoffen voor zichzelf mag claimen.

Dit is 'common heritage of mankind' (Art. 136 VN-Zeerechtverdrag)



Maar ik weet zo niet of de Noordpool onder diepzeebodem valt. De Noordpool heeft geen land als ik me goed herinner. Maar als het Continentaal Plat is, dat grenst aan een bepaalde staat, mag deze hier wel aanspraak op maken.
Alle reacties Link kopieren
Precies Miekie, daar gaan alle discussies over. Rusland probeert wat zelfvertrouwen te herwinnen. Hoge olieprijs maak alternatieve exploitaties ook steeds aantrekkelijker. Bovendien is er steeds minder vertrouwen in de olie producerende landen. TO is zo vreselijk beschaamd, maar wedden dat ze zelf olieproducten gebruikt... :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven