Geld & Recht alle pijlers

Emigratie UK, WIA, belasting.

19-09-2011 11:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga volgend jaar emigreren.

Nu is het zo dat ik een WIA uitkering heb en die kan ik "meenemen".

Ik heb de belastingdienst gebeld om te vragen hoe het zit met de belasting over de uitkering.

Zij konden mij helemaal niks vertellen, zelfs het Buitenland kantoor niet.

Wel hebben ze mij een formulier toegestuurd om de belasting hier in NL stop te zetten.

Ik heb al op de Briste website gekeken maar het wordt me niet echt duidelijk.

Iemand hier die weet wat ik moet regelen om in de UK belasting te betalen?

Gaat dit automatisch of moet ik iets aanvragen?
Ah know`t, tha shunt
Als ik me niet vergis moet je deze vraag stellen aan de engelse belastingdienst. Omdat je nu onder de belastingplicht van dat land gaat vallen.

Wat raar dat ze je dat niet vertellen bij de belastingdienst.

als ik het vragen mag, hoe heb je je wia mee kunnen nemen?

succes met je verhuizing, leuk!
..popcorn?
Weet je zeker dat je je WIA uitkering mee mag nemen? Is het een IVA of een WGA uitkering?

Ik denk dat je inderdaad moet informeren bij de britse belastingdienst. Als je daar gaat werken (ik weet niet hoveel procent je 'afgekeurd' bent) gaat het neem ik aan automatisch via je werkgever. Maar als je daar gaat leven van je nederlandse WIA uitkering, hoe komen ze dan aan je gegevens?

Ik vind het wel vreemd dat je dan belasting betaalt in de UK, maar vanuit Nl een uitkeirng zou krijgen. Dat is toch voor 'de schatkist van nederland' hartstikke ongunstig??

Ik gun het je van harte hoor, maar ik snap het gewoon niet helemaal.
Het UWV een lijst van landen waar je je WIA mee mag nemen. Ik heb dit al met het UWV besproken en het werkt zo.

Ik had het niet verwacht dus het is een mooie meevaller.

Ik ben 80%-100% afgekeurd.

Mariap, ik heb geen idee wat een IVA of WGA is.

De Belastingdienst komt, ik neem aan, aan de gegevens via mij. Of misschien via het UWV.

Ik heb dus geen idee.

Ik ben eerst nog wel even met het UWV voor ik me op de Britse belastingdienst stort
Ah know`t, tha shunt
Wat raar dat je een Nederlandse uitkering mee mag nemen naar het "buitenland". Je zou toch denken dat het voor hier is, om hier te zorgen voor je onderhoud etc.

Maar goed, als het mag, kan je er ook gebruik van maken. En dan val je onder de Engelse belastingdienst daar.
Volg je hart. Dat klopt.
Op de site van het UWV vond ik deze link! Volgens mij staat hier alles wat je moet weten...

http://www.uwv.nl/Interna ... g_houdt_UWV_in/index.aspx
Volg je hart. Dat klopt.
Hoi TO,

als ik jou was, zou ik contact opnemen met de NL ambassade in de UK. Dit is toch een zeer specifieke emigratievraag, en zij kunnen je denk ik daarmee wel helpen. (Of ze kunnen je de adresse geven van de juiste instanties)

Ikzelf woon in een ander EU land en hier moet je het op je belastingformulier invullen als je nog uitkeringen vanuit een ander land krijgt. Kijk ook goed uit dat je de belasting niet dubbel betaalt : één keer aan NL en één keer aan de UK. Normaalgesproken is er wel een verdrag tussen deze 2 landen, maar informeer daar toch maar na.

Dus ik zou gewoon contact opnemen met de NL ambassade, ze kunnen je vast verder helpen !

Veel succes met de voorbereidingen op je emigratie !
Bij een IVA uitkering gaat het UWV ervan uit dat er echt nooit meer herstel zal plaatsvinden (bijv. bij terminaal zieken), deze uitkering wordt veel minder vaak toegekend. Maar bij dit soort uitkering kan ik met wel voorstellen dat je hem mee mag nemen.

Bij de ( veel vaker toegekende) WGA uitkering. Moet je regelmatig worden herkeurd om te kijken of je 'verdiencapaciteit' alweer is toegenomen. Als dat zo is, wordt je uitkering verlaagd.

Ik vraag me af hoe het UWV dat gaat regelen als uitkeringsgerechtigden in het buitenland wonen. Als het echt allemaal klopt, lijkt het mij dat het een regel is die eens goed tegen het licht gehouden dient te worden in het kader van de huidige bezuinigingen. Klinkt een beetje hetzelfde als kinderbijslag voor kinderen die in het buitenland wonen.....afschaffen vind ik.

Maar TO, als het mag, als die regel bestaat dat je je uitkering behoud als je in het buitenland gaat wonen, dan moet je er zeker gebruik van maken hoor, ik bedoel het niet persoonlijk.
Ook moet je je, als je daadwerkelijk gaat emigreren, je nieuwe adres doorgeven aan de NL belastingdienst, en je hier in NL uitschrijven. Let er dus goed op hoe je je uitkering mee kan nemen ! Ook nieuwe bankgegevens doorgeven enz.
quote:Pink2510 schreef op 19 september 2011 @ 13:03:

Op de site van het UWV vond ik deze link! Volgens mij staat hier alles wat je moet weten...

http://www.uwv.nl/Interna ... g_houdt_UWV_in/index.aspxDank je wel! Er stond een link in naar de belastingdienst waarin staat dat ik belasting moet betalen in de UK
Ah know`t, tha shunt
Blij je te kunnen helpen! Veel plezier met je voorbereidingen! Pink
Volg je hart. Dat klopt.
Ik heb een uitschrijvingsformulier ontvangen dus ik ga geen dubbele belasting betalen.

Razzmatazz, dank je, ik zal met de ambassade bellen.

Maria, ik weet 100% zeker dat ik hem mee mag nemen.

Er zijn stricte regels en het UWV heeft keuringsartsen in de verdrag landen die mij gaan keuren.

Ook kunnen zij onverkondigd langs komen waar ik woon om te kijken of alles wel klopt.

Het is dus zeker niet zo dat ik vertrek en mijn geld meeneem en niks meer met het UWV van doen heb.

Gaat het beter met me (wat niet gaat gebeuren, maar ik heb wel een WGA dan denk ik) dan vul ik net als hier een wijzigings formulier in.

Dank jullie wel voor de hulp.
Ah know`t, tha shunt
quote:Pink2510 schreef op 19 september 2011 @ 13:18:

Blij je te kunnen helpen! Veel plezier met je voorbereidingen! Pink

Dank je!

Het is erg leuk om alles voor te bereiden maar ook erg vermoeiend.

Daarom zie ik soms even niet meer waar ik wat moet zoeken
Ah know`t, tha shunt
Ik weet geen antwoord op je vraag, maar de ambassade zal je ws naar de Inland Revenue sturen voor een National Insurance number, en met hen zal de belastingen ook moeten regelen. Ik zou ook vragen hoe het met belastingvoordelen zit die UK uitkeringsgerechtigen kunnen krijgen (en kwijtschelding van de council tax, huur subsidie etc). Het is geen veld wat ik ken, maar er lijken me wel wat haken en ogen aan te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven