Gezondheid alle pijlers

Help, risico op tetanus? advies..

19-09-2011 11:30 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren fietse ik naar huis en kwam er een grote soort 'poeg' zonder spatborden langs mij gereden maar hij reed recht voor mijn neus midden door de paardenpoep. Met als gevolg dat ik helemaal onder spetters zat, op me kleren maar ook in me gezicht en vooral in me haar.

Thuis ben ik gaan douchen, alleen had ik nogal ruw me haar een aantal keer gewassen omdat ik gewoon alles eruit wilde hebben. Door die hardheid ben ik perongeluk met mijn nagel hard langs me hoofdhuid gegaan waardoor er een klein sneetje is onstaan.

Ik heb vroeger een tijd met paarden gesport en weet dat er in de ontlasting van paardenpoep meestal tetanus zit, en dat tetanus zich in een sneetje wondje die ik met mijn handen heb gemaakt terwijl er dus nog vieze modder/resten van die paardenpoep in me haren zat, misschien wel mee dat wondje in is gegaan.

Vandaag heb ik nogal hoofdpijn, natuurlijk kan dit ook komen door andere dingen maar ik maak me zorgen of ik zo eventueel een wondje heb kunnen besmetten met tetanus....?

Mijn laatste prik is namelijk al meer dan 15 jaar geleden dus beschermd ben ik niet meer.

Moet ik me hier zorgen om maken..?
quote:molly74 schreef op 19 september 2011 @ 12:18:

By the way: ik bén doktersassistente geweest. En dit is wat me op school én in de huisartsenpraktijk geleerd is.

Een tijd geleden zeker?

Molly, je info klopt echt niet.

En voor al dit soort topics geldt: gewoon even je huisarts / assistente bellen, zij beschikken over protocollen die up to date zijn.
Voor alle TO in de toekomst: nooit een vraag hier stellen, altijd naar je psycholoog, huisarts, dierenarts, gynaecoloog, etc. gaan. Op een forum krijg je adviezen, gewenst en ongewenst, kloppend en niet kloppend. Maar op een forum krijg je wel een advies wat in navolging is van eerdere posts. Daarom zei ik ook: in déze context.

Want TO is al vaker bang geweest voor allerlei zaken. Daarbij komt nog het feit dat ze al gedoucht had én dat het een schaafwondje betrof. TO wil hier geruststelling krijgen. Dat kun je geven door met z'n tienen te roepen 'naar de HA gaan'. En je kunt dat de elfde keer níet doen en een ander (geruststellend) advies ERBIJ geven: maak je niet te druk want .... (zie mijn eerste post).

"Als je al binnen enkele uren de verschijnselen krijgt, heb je amper tijd om je nog in te enten na bijv. een beet."

Dat was nu juist ook het belang van de inentingen die je kreeg als kind en dat je er snel bij moet zijn. Mijn huisarts (werkgever bedoel ik in deze) zei (twee jaar geleden nog!) dat wanneer er echt een besmetting heeft plaats gehad, iemand nauwelijks meer te redden is.

Google, huisarts, ieder heeft er een idee over. Zelfs het RIVM heeft protocollen die een huisarts aanhoudt, maar dan nóg zal een huisarts kijken naar de praktijk en niet alleen naar cijfers.
Molly kun je er niet tegen als anderen een andere mening hebben?

Dat is toch juist het mooie aan een forum.

en degene die de vraag stelt mag helemaal zelf weten wat ze er mee doet ...nou dat is fijn!!

misschien gelooft ze wel alleen jou.

Iedereen mag toch denken en vertellen wat ze willen...ja jij ook
Jawel hoor, kan er prima tegen. Maar het leek eerder andersom het geval.

Ze hoeft míj niet te geloven, zeker niet. Maar ook anderen niet. Het is een samenraapsel van adviezen en een TO kiest eruit waar ze iets aan heeft of waar ze iets mee wil doen (of wat in haar straatje past, want vaak is een vraag van een TO meer dat ze een bevestiging nodig hebben van wat ze zelf al denken of voelen).

Maar goed hoor, even goede vrienden. Hoop dat TO er rust in krijgt, in haar angsten bedoel ik. Want een forum kán hierin helpen, maar zoals ik bij haar andere topics lees, geeft het haar alleen maar méér onrust. Sterkte TO.
TO zit ook op een ander forum waar ik wel eens kom en als ik daar in de berichtengeschiedenis kijk, lijkt het alsof ze zich snel druk maakt om dingen.

Daar lees ik in ieder geval dat ze donderdag toch naar de huisarts moet en daar dit 'probleem' ook meteen voorlegt.
up voor andere topic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven