blog mandala tekenen

20-09-2011 16:32 26 berichten
ik lees net dit/deze blog van werner en nou vroeg ik me af: wie heeft dat wel eens gedaan?

kun je daar echt wat mee of is het een zweverig iets??

of moet je het meer zien als een leuke vrije middag besteding?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit Mandala getekend maar na het lezen van het stukje van Werner, lijkt het me best leuk.

Misschien toch eens een keer gaan doen!
Wij kleuren met yoga wel eens mandala's - de kleurplaten zeg maar.

Dat is echt heel ontspannend.
Liever elitair dan een pauper!
Heb nog nooit mandala´s getekend (ook geen Mandela's trouwens), maar als ik het verhaal van Werner lees, gaat het vooral om symboliek. Persoonlijk krijg ik daar nogal jeuk van. Houd meer er meer van om door nadenken en praten tot dingen te komen dan middels bomen, mandala's en andersoortige dingen.

Citaat:

De vele takken waren goed gestructureerd, dus mijn vrouw houdt ervan dat haar leven geordend is. De kruin was goed gevuld en dat betekende dat ze meer een denker was dan een voeler. Links stond voor het verleden en rechts voor de toekomst en vanuit rechtsboven brak er een gelige gloed door, dus ze zag de toekomst lekker zonnig in. En inderdaad: de scheur in de bast was er vanwege verdriet in het verleden.

Vind het nogal simplistisch, eerlijk gezegd. Dit soort zaken weet je toch van jezelf of kun je ontdekken als je er gewoon eens rustig bij stilstaat. Mijn ding is het dus niet. Helemaal niet zelfs.
Het kleuren op zich lijkt me trouwens wel leuk, maar dan niet om de psychologie erachter maar gewoon voor de ontspanning.
Ik kleur de laatste tijd wel meer kleurplaten voor ik ga slapen, daar word ik lekker rustig van en kan ik makkelijker in slaap komen.
Elyn: ik doe er ook niets symbolisch mee, maar het kan wel zodanig werken voor iemand. Niet alleen met mandala's trouwens, maar met creativiteit in zijn geheel.

Ik gebruik het ook enkel ter ontspanning. Ik probeer ze zelf te tekenen en ik heb een kleurboek. Als er dan mooie kleuren ontstaan, ben ik (kinderlijk) trots dat ik dan kan. Dat geeft me een blij gevoel, dus is het op die manier ook een beetje spiegelogies.
Ik maal voor het slapengaan vaak moeilijke sudoku's. Vind het echt heel rustgevend vanwege de logica en het feit dat je je volle aandacht er voor nodig hebt.
quote:Elynn schreef op 20 september 2011 @ 17:03:

Ik maal voor het slapengaan vaak moeilijke sudoku's. Vind het echt heel rustgevend vanwege de logica en het feit dat je je volle aandacht er voor nodig hebt.

Ook een hele goede voor het slapen gaan inderdaad! Deed ik ook een tijdje, wel als ik al in bed lag trouwens. Vooral als je een maler/piekeraar bent is dit een goede tip. Je gebruikt je hersenen dan op een andere manier.

Bij tekenen ben je toch ook een stukje met je gevoel bezig, wat weer een ander soort ontspanning brengt.
O, en voor de mensen die denken dat het bij sudoku's om cijfers gaat: dat is niet zo. Ben een ontzettende alfa en heb weinig gevoel voor getallen. Het gaat om logica. Echt lekker. Maar goed, misschien ben ik wel teveel een rationalist.

Molly, wat bedoel je precies met: bij tekenen ben je toch ook een stukje met je gevoel bezig?
Dat weet ik, dat het bij Sudoku's om logica gaat. Als het rekenkwesties waren, begon ik er ook niet aan, haha.

Wat ik bedoel met 'met je gevoel bezig zijn bij tekenen', is dat je hier niet bij hoeft te denken. En als je niet hoeft te denken, dan ben je automatisch meer met je gevoel bezig. Al is het maar om een kleurtje te kiezen, dat doe je ook niet met je verstand, maar je kiest wat je mooi vindt, wat je aanspreekt, dus nergens op gebaseerd. Op die manier 'voel' je dan.
Bij yoga mogen wij nooit een kleurtje kiezen. Het is echt een soort van ontspanning, je moet er niet over nadenken en je gewoon helemaal overgeven.
Als kleurplaat lijkt het me heerlijk rustgevend, net als een ingewikkelde legpuzzel leggen, maar als mandala vind ik het zweverige onzin, maar dat mocht ik blijkbaar bij het blog niet zeggen .
Nou Iris wat jij zei onder dat blog van Werner was:

"Wat een zweverige onzin zeg, dat jouw vrouw dit serieus neemt :-("

Het is de toon die de muziek maakt. En jouw opmerking op Werner's stukje kwam nogal afzeikerig over.

Ik vind het gek dat jij zegt dat 'het zweverige onzin is' en dat je Werner ook nog min of meer verwijt dat zijn vrouw hierin gelooft. Alsof Werner daar iets over te zeggen heeft!

Weinig respectvol ook tegenover mensen die veel hebben aan het tekenen of inkleuren van mandala's.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-09-2011 20:28
Reden: persoonlijke aanval
% gewijzigd
oh, dat kleurplaten inkleuren lijkt me ook leuk!

heel ontspannend.
Heb de link nog niet gelezen.

Ik heb tot een tijdje terug wel mandala's gekleurd inderdaad, ter ontspanning. Met de datum er op zodat je achteraf kunt kijken of er een patroon zit in je kleurgebruik. Zelf tekenen doe ik niet, met inkleuren wordt het veel mooier
quote:Kalliope schreef op 20 september 2011 @ 17:27:

Bij yoga mogen wij nooit een kleurtje kiezen. Het is echt een soort van ontspanning, je moet er niet over nadenken en je gewoon helemaal overgeven.

Echt niet, ook niet de kleur van je matje?

En dat 'overgeven aan', dat bedoelde ik ook. Je hóeft niet te denken en dat is het ontspannende eraan.

Bijkomstigheid is dat je je ook nog 's aan je kinderlijke behoeften over kunt geven, zonder dat het vreemd gevonden wordt.
quote:molly74 schreef op 20 september 2011 @ 17:15:

Dat weet ik, dat het bij Sudoku's om logica gaat. Als het rekenkwesties waren, begon ik er ook niet aan, haha.

Wat ik bedoel met 'met je gevoel bezig zijn bij tekenen', is dat je hier niet bij hoeft te denken. En als je niet hoeft te denken, dan ben je automatisch meer met je gevoel bezig. Al is het maar om een kleurtje te kiezen, dat doe je ook niet met je verstand, maar je kiest wat je mooi vindt, wat je aanspreekt, dus nergens op gebaseerd. Op die manier 'voel' je dan.

Tijdens het tekenen gebruik je je rechter hersenhelft, je creativiteit, waardoor je ratio wat meer op de achtergrond raakt. Ik herken het wel, wanneer ik aan het schilderen of tekenen ben, ga ik daar helemaal in op. Het is echt 'je hoofd leeg maken', voor mij. Als een soort fysiek proces.

Mandala's kleuren heb ik nog nooit gedaan, lijkt me helemaal niets. Ik haal meer voldoening uit iets zelf maken, maar ik kan me goed voorstellen dat het heel ontspannend kan zijn.
Ik tekende ze weleens. Tegenwoordig kleur ik er heel soms 1 in Meestal word ik er chagrijnig van alleen
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:danivo schreef op 20 september 2011 @ 16:32:

ik lees net dit/deze blog van werner en nou vroeg ik me af: wie heeft dat wel eens gedaan?

kun je daar echt wat mee of is het een zweverig iets??

of moet je het meer zien als een leuke vrije middag besteding?Ik moest erg lachen om de tekening bij het stukje: sprekend mijn eerste tekenopdracht in de brugklas... Dezelfde kleuren, dezelfde boom... Ik kreeg een negen ervoor. Was dat nou stiekem ook een Mandala dan? Mijn leraar erg spiritueel? Of was het toeval?
Volgens mij betekent een mandala dat het een kern, een beginpunt heeft. Hier begint en eindigt je potlood, je tekening vloeit voort uit één beweging.

Zoiets dan....
quote:molly74 schreef op 20 september 2011 @ 18:01:

[...]

Echt niet, ook niet de kleur van je matje?

En dat 'overgeven aan', dat bedoelde ik ook. Je hóeft niet te denken en dat is het ontspannende eraan.

Bijkomstigheid is dat je je ook nog 's aan je kinderlijke behoeften over kunt geven, zonder dat het vreemd gevonden wordt.

Nee, alle matjes hebben dezelfde kleur! Je mag wel je eigen handdoek meenemen, dus daar is wellicht wat variatie in mogelijk.

Nee maar serieus, wij gooien alle potloden dan op één hoop, en dan moet je er één uitpakken met je ogen dicht. Een deel inkleuren (altijd alle symmetrische delen zeg maar) en dan weer een andere kleur pakken. En als je 3 keer groen pakt, terwijl je een tyfushekel heb aan kleur, moet je gewoon 3 keer met groen kleuren.
"En als je 3 keer groen pakt, terwijl je een tyfushekel heb aan kleur, moet je gewoon 3 keer met groen kleuren."

Nee, lekker ontspannend, dat hoor ik wel.
Het is een les in los-laten.

Misschien moeten we niek wat mandala's geven.
Haha, jij dúrft zeg! Ik wil hem heel vaak als voorbeeld noemen, maar ik kan me altijd nog net inhouden. Het zou in ieder geval al een stap in de goede richting voor hem zijn. Dan is hij in ieder geval met de andere hersenhelft bezig, zoals hierboven al wordt gezegd.

Vandaag moest ie trouwens naar je-weet-wel. Ben benieuwd. Het is betrekkelijk stil daar op dat topic. Hoop echt het beste voor hem, maar oh oh oh... die heeft nog een lange weg te gaan.

Sorry voor de off topic/zijweg. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven