Vraagje over Kinderopvan Toeslag

donderdag 22 september 2011 om 09:36
Hallo dames en heren,
Mijn dochter gaat nu 4 dagen naar de bso. Ik wil echter dat ze per 1 januari twee dagen gaat, en de andere twee dagen alleen in de vakantie. Ik weet niet hoe ik het beste kan doen met de Toeslag.
1. De vakantie uren over het hele jaar delen. Dat lijkt me het beste, maar ik ben geen kanjer in geld zaken. Ik zou dus liever dat ik het geld krijg als ik de vakantieopvang moet betalen.
2. Een wijziging versturen bij elke vakantie: heeft het geen invloed voor de rest van het jaar? Ik bedoel, als ik in februari 20 extra uren doorgeef, wordt het niet vanaf 1 januari 20 uur extra? Dan zou ik in maart eigenlijk minder krijgen dan waar ik recht op heb.
3. Optie 1, maar het geld direct naar de bso laten overmaken. Dan moet ik waarschijnlijk als nog in de vakantie periodes meer betalen. Vooral de zomer vakantie vind ik moeilijk.
Heeft iemand er ervaring mee?
Mijn dochter gaat nu 4 dagen naar de bso. Ik wil echter dat ze per 1 januari twee dagen gaat, en de andere twee dagen alleen in de vakantie. Ik weet niet hoe ik het beste kan doen met de Toeslag.
1. De vakantie uren over het hele jaar delen. Dat lijkt me het beste, maar ik ben geen kanjer in geld zaken. Ik zou dus liever dat ik het geld krijg als ik de vakantieopvang moet betalen.
2. Een wijziging versturen bij elke vakantie: heeft het geen invloed voor de rest van het jaar? Ik bedoel, als ik in februari 20 extra uren doorgeef, wordt het niet vanaf 1 januari 20 uur extra? Dan zou ik in maart eigenlijk minder krijgen dan waar ik recht op heb.
3. Optie 1, maar het geld direct naar de bso laten overmaken. Dan moet ik waarschijnlijk als nog in de vakantie periodes meer betalen. Vooral de zomer vakantie vind ik moeilijk.
Heeft iemand er ervaring mee?

donderdag 22 september 2011 om 09:49
Heb twee kinderen bij een gastouder. Ik reken uit over een heel jaar hoeveel uren per kind ik nodig denk te hebben, en ik geef de opvangorganisatie een kassiersfunctie, optie 3 dus.
Bij de organisatie kun je vragen of ze je jaarrekening ( op basis van de prognose die je ieder jaar krijgt) gelijk willen opdelen in twaalf delen. Dan betaal je iedere maand een vast bedrag.
Iedere keer wijzigen bij de BD heeft weinig zin, het duurt namelijk zes tot acht weken vóór het verwerkt is. Op deze manier ontvang je ieder jaar op dezelfde tijd een afrekening van de BD. In mijn geval was het dit jaar 40 euro terugbetalen, dus dat is te overzien.
Succes!
Bij de organisatie kun je vragen of ze je jaarrekening ( op basis van de prognose die je ieder jaar krijgt) gelijk willen opdelen in twaalf delen. Dan betaal je iedere maand een vast bedrag.
Iedere keer wijzigen bij de BD heeft weinig zin, het duurt namelijk zes tot acht weken vóór het verwerkt is. Op deze manier ontvang je ieder jaar op dezelfde tijd een afrekening van de BD. In mijn geval was het dit jaar 40 euro terugbetalen, dus dat is te overzien.
Succes!
donderdag 22 september 2011 om 09:52
Oei das een lastige, ik zou denk ik voor optie 3 kiezen.
Zelf laat ik de kinderopvangtoeslag rechtstreeks aan de de kinderopvangorganisatie overmaken, vind ik zelf wel zo makkelijk. De rekening aan de kinderopvang is per maand zo een stuk lager en kom ik niet in de verleiding om die toeslag aan iets anders op te maken...
De vakantie uren zou ik idd over het hele jaar uitsmeren, voor iedere vakantie een wijziging indienen, en dan na de vakantie weer een wijziging indienen lijkt me een hoop gedoe (en de kans dat je het een keer vergeet of het mis gaat is ook aanwezig)
Zelf laat ik de kinderopvangtoeslag rechtstreeks aan de de kinderopvangorganisatie overmaken, vind ik zelf wel zo makkelijk. De rekening aan de kinderopvang is per maand zo een stuk lager en kom ik niet in de verleiding om die toeslag aan iets anders op te maken...
De vakantie uren zou ik idd over het hele jaar uitsmeren, voor iedere vakantie een wijziging indienen, en dan na de vakantie weer een wijziging indienen lijkt me een hoop gedoe (en de kans dat je het een keer vergeet of het mis gaat is ook aanwezig)
Wie wind zaait zal storm oogsten
donderdag 22 september 2011 om 10:10
Ik zou de toeslag juist niet naar de kinderopvang laten overmaken door de Belastingdienst. Mijn collega stopte met de kinderopvang, en kreeg een brief van de Belastingdienst dat hij nog even 600 euro teveel ontvangen toeslag moest terugbetalen.
Hij begreep er niets van en besloot om eerst eens met de kinderopvang te bellen, en verdomd, zij hadden dat geld nog gewoon in kas !!! Lekker maanden rente trekken !!!
"Ja hoor, meneer, dat geld staat hier nog, zullen we het naar u overmaken ?"
Kijk, toen was het geld snel genoeg terug, maar dat je er gvd zélf achteraan moet gaan ? Lekker vette kassa voor de kinderopvang, als iemand niet zo slim is om er naar te informeren, zeker als je al maanden niets meer met de kinderopvang te maken hebt.
Hij begreep er niets van en besloot om eerst eens met de kinderopvang te bellen, en verdomd, zij hadden dat geld nog gewoon in kas !!! Lekker maanden rente trekken !!!
"Ja hoor, meneer, dat geld staat hier nog, zullen we het naar u overmaken ?"
Kijk, toen was het geld snel genoeg terug, maar dat je er gvd zélf achteraan moet gaan ? Lekker vette kassa voor de kinderopvang, als iemand niet zo slim is om er naar te informeren, zeker als je al maanden niets meer met de kinderopvang te maken hebt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

donderdag 22 september 2011 om 10:13
donderdag 22 september 2011 om 10:32
@Snoesje, je moet zélf alle wijzigingen en aanvragen doen bij de BD. Dat doet de opvangorganisatie niet. Wat zij doen is jouw toeslag ontvangen, die van de rekening aftrekken en het restant maandelijks automatisch incasseren. Dat je 600 euro moet terugbetalen is eigen schuld dan had je maar de toeslag stop moeten laten zetten.
@MEFS
Bij mijn organisatie kan het wel, ik weet niet of dat overal gedaan wordt, maar succes ermee!
@MEFS
Bij mijn organisatie kan het wel, ik weet niet of dat overal gedaan wordt, maar succes ermee!
donderdag 22 september 2011 om 10:37
Gelukkig had ik dat ook niet, maar mijn collega. En hij had de kinderopvangtoeslag al stop laten zetten, dáárom kreeg hij een "eindafrekening" van de Belastingdienst. Net zoals je die anders elk jaar krijgt van de Belastingdienst.
Het zou van fatsoen getuigen als de kinderopvangorganisatie de ouders zélf dat teveel ontvangen geld overmaakte, aan het einde van de rit, i.p.v. het er op aan laten komen.
Het zou van fatsoen getuigen als de kinderopvangorganisatie de ouders zélf dat teveel ontvangen geld overmaakte, aan het einde van de rit, i.p.v. het er op aan laten komen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 22 september 2011 om 11:30
Bij ons heeft de BSO een berekening over het jaar
BSO is x uur per maand gemiddeld per dag
Vakantieopvang is x uur per maande gemiddeld
Dat delen ze door 12 maanden. Dus je kunt gewoon elke maand hetzelfde betalen aan de BSO en ook hetzelfde bedrag aan toeslag krijgen. Ook kinderen die alleen vakantieopvang hebben betalen gewoon 12 maanden een vast bedrag.
Ik zou het dus gewoon even vragen bij de BSO. Zij hebben er vast wel ervaring mee.
BSO is x uur per maand gemiddeld per dag
Vakantieopvang is x uur per maande gemiddeld
Dat delen ze door 12 maanden. Dus je kunt gewoon elke maand hetzelfde betalen aan de BSO en ook hetzelfde bedrag aan toeslag krijgen. Ook kinderen die alleen vakantieopvang hebben betalen gewoon 12 maanden een vast bedrag.
Ik zou het dus gewoon even vragen bij de BSO. Zij hebben er vast wel ervaring mee.

donderdag 22 september 2011 om 11:42
Wat een gedoe! Als je het kunt missen zou ik alleen de 2 dagen opvang doen en dan voor de vakantieopvang later de toelage (na afloop van het jaar, bij de definitieve aangifte) aanvragen. Moet je wel een lange adem hebben. Ik zit nu nog steeds te wachten op de definitieve afrekening van 2009! Terweijl ik in september vorig jaar al alle info heb toegestuurd op verzoek van de bel. dienst.

donderdag 22 september 2011 om 12:00
Ik kan me het niet veroorloven om zonder toeslag te betalen. Ik kan wel, zei ze, de hele toeslga laten overmaken en ze houden het deel van de vakantie in en rekenen het af als ik gebruik van vakantieopvang maak. Wat een gedoe, zeg! Ik weet niet of ik er vertrouwen in heb. Tot nu toe heb ik geen problemen met de opvang gehad, maar je weet het nooit.
donderdag 22 september 2011 om 12:54
vrijdag 23 september 2011 om 00:27
Snoesje begrijp wel dat je 't zo ziet maar werk zelf op financiële administratie van een kov . Je kiest er toch zelf voor geld te laten overmaken naar hun en bent zelf verantwoordelijk voor stopzetten (tijdig! ). Je kan 't niet volledig bij de organisatie leggen, is je eigen verantwoording en je weet toch waar 't geld 'staat'? Meeste van onze klanten willen juist dat geld laten staan tot BD het terug vraagt.