Geld & Recht alle pijlers

soorten hypotheek, voorbereiden op koop van eerste huis.

23-09-2011 15:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
we zijn ons aan het voorbereiden op de aankoop van ons eerste huis. Super leuk natuurlijk en ook wel spannend. Maandag hebben we een gesprek met de hypotheker en we hebben alles al klaar liggen om mee te nemen; koopcontract, loonstroken, arbeidscontract, intentie-verklaring, etc. Heeft iemand tips waar ik op moet letten, en waar ik een levensverzekering het goedkoopst kan afsluiten, en wat de goedkoopste hypotheek is ( zo veel als tegenwoordig kan aflossingsvrij) en wat het risico van een beleggingshypotheek is en wie dat hier bijvoorbeeld heeft.

En hoelang zullen we de rente nu vast laten zetten? Hij is erg laag, maar hoe langer je hem vast zet hoe duurder toch?

Ik probeer me alvast een beetje voor te bereiden. En alvast mijn excuses als er al topics als deze bestaan, ik forum mobiel en kan niet zoeken, vandaar.

We willen ook graag geld bovenop de hypotheek om te verbouwen, dat is ook allemaal aan regeltjes tegenwoordig,

en we willen als het kan graag netto betalen, dus elke maand deel van de belasting terug.

Klopt het dat je als starter de eerste maanden geen rente betaald?

En wat is nhg, ik bedoel wat voor voordelen zitten daaraan en wat kost het?

Voor de goede orde, we hebben nog niks getekend
Ehm volgens mij is de rente op het moment niet heel laag toch? Althans toen wij 3 maanden geledne kochten niet. Zie dat de rente behoorlijk gedaalt is. Laat diverse voorbeelden berekenen met wat voor jullie wenselijke maandlasten zijn. Laat ook kijken naar wat er gebeurt als jullie ziek worden, uit elkaar gaan of een van de twee komt te overlijden. Daar kan tussen de verschillende hypotheken behoorlijk verschil inzitten. Wij zijn uiteindelijk bij een belgische bank uitgekomen met zoals de notaris het noemde: mooie , voor deze tijd, lage rente, en uitstekende voorwaarden.

Wij hebben ook gekeken naar het Bruto bedrag. Zeker gezien de discussie omtrent de hypotheekrenteaftrek. De rente hebben wij tien jaar vast gezet, maar wij hadden toen 4,9 rente terwijl de andere banken allemaal op 5.4 zaten. Kijk ook wat de kosten zijn mocht je na die periode voor een andere verstrekker kiezen. ING heeft bijvoorbeeld de startershypotheek met een mooie lage rente. Maar als je de voorwaarden leest is het minder rooskleurig, krijg je de rente alleen de eerste paar jaar en daarna flink hogere rente. Kortom lezen, lezen lezen, heel duidelijk zijn in wat je wensen zijn, en welk risico je wil lopen (wij wilde perse geen beleggingshypotheek bijvoorbeeld).
Ik neem aan dat je wel eerder bij de hypotheker of de bank bent geweest om je te orienteren? Of heb je eerst een huis gekocht en ga je nu pas naar de hypotheker?
Even geen tijd voor uitgebreid antwoord maar wel dit: wij hebben de rente 20 jaar vast laten zetten. Over 10 jaar hebben wij (hopelijk ) hier 2 kleintjes rondhuppelen en dan willen we niet opeens andere maandlasten hebben ivm de rentes die wisselen.

Laat alles je heel goed uitleggen totdat je alles snapt. Desnoods moet dat met 10 gesprekken ipv 1. Succes hoor, spannend maar leuk!
Op al deze vragen kan een hypotheek adviseur je antwoord geven, dat is zijn werk namelijk. Wij kunnen alleen een algemeen verhaal geven hij gaat dat doen op basis van jullie situatie.

Dat starters de eerste paar maanden geen rente betalen is een actie die de rabo op dit moment heeft geloof ik. Dat is natuurlijk niet standaard en hoeft uit eindelijk natuurlijk ook niet het goedkoopst te zijn.

Waar je het minst hoeft te verzekeren is sinds 1 augustus niet meer van toepassing. Alle banken moeten zich aan het nieuwe beleid houden dat maximaal de helft van de waarde van je woning als aflosvrije hypotheek gesloten mag worden.

De rente tot en met 10 jaar is op dit moment redelijk goedkoop, zeker met NHG. Daarboven is het duurder.

Beleggen kan nog steeds maar dat zou je alleen moeten doen als je het niet erg vindt dat je geld in waarde zou kunnen verminderen.. Zou je daar wakker van liggen dan zou ik het niet aanraden.

Wellicht kan je je hier alvast inlezen , dat maakt het gesprek makkelijker! http://www.afm.nl/nl/consumenten/produc ... theek.aspx
NHG, kost je eenmalig 0,55% van de hypotheeksom. Dit bedrag is vervolgens weer aftrekbaar. Hiervoor krijg je een behoorlijk rente korting van de bank en wanneer je buiten je eigen schuld om in de problemen komt met de betalng van de hypotheek nemen zij de rest schuld op zich. Wanneer het kan zal ik hier altijd voor kiezen!

Kijk niet te veel naar de aangeboden rente maar vooral naar de bruto en netto maandlasten. De ene bank is heel goedkoop in de rente maar super duur in de verzekering en andersom. Let op dat je geen budget versies van de voorwaarden krijgt. Lekker goedkoop in de rente maar er kunnen nogal vervelend voorwaarden aankleven zoals een boete van 3% wanneer je je huis gaat verkopen.

En als je dingen niet snapt die je uitgelegd worden vooral nog een keer vragen. Een hypotheek is niet het zelfde als een brood open dus het is belangrijk dat je weet waar je voor kiest!
En staar je ook niet blind op die lage rente. Ga je bv een bankspaarhypotheek nemen, dan krijg je de rente die je betaalt op de hypotheek, ook op de spaarpot waar je het geld mee opbouwt om tzt de hypotheek mee af te lossen. De betaalde rente is aftrekbaar, de rente in de spaarpot belastingvrij (mits voldaan aan bepaalde voorwaarden) Ik heb dan ook een hogere rente gekozen, omdat dat per saldo voordeliger was.
quote:pomegranate schreef op 23 september 2011 @ 15:35:

Heeft iemand tips waar ik op moet letten, en waar ik een levensverzekering het goedkoopst kan afsluiten, en wat de goedkoopste hypotheek is ( zo veel als tegenwoordig kan aflossingsvrij) en wat het risico van een beleggingshypotheek is en wie dat hier bijvoorbeeld heeft.

En hoelang zullen we de rente nu vast laten zetten? Hij is erg laag, maar hoe langer je hem vast zet hoe duurder toch?

Ik probeer me alvast een beetje voor te bereiden. En alvast mijn excuses als er al topics als deze bestaan, ik forum mobiel en kan niet zoeken, vandaar.

We willen ook graag geld bovenop de hypotheek om te verbouwen, dat is ook allemaal aan regeltjes tegenwoordig,

en we willen als het kan graag netto betalen, dus elke maand deel van de belasting terug.

Klopt het dat je als starter de eerste maanden geen rente betaald?

En wat is nhg, ik bedoel wat voor voordelen zitten daaraan en wat kost het?

Voor de goede orde, we hebben nog niks getekend

De regel dat je als starter de eerste maanden geen rente betaald ken ik niet.

Over een levensverzekering, deze is niet verplicht. Een overlijdensrisicoverzekering wel.

Wij hebben een deel aflossingsvrij en een deel banksparen.

Onze hypotheekman zei over de beleggingshypotheek en variabele looptijd:

Als je kijkt naar de afgelopen 100 jaar waren deze gemiddeld genomen goedkoper, maar je kunt nooit zeggen wat voor jullie geldt. Je moet tegen de onzekerheid kunnen hiervan.

Voor de rest zal de hypotheker antwoord kunnen geven op al deze vragen.

Wij hebben trouwens eerst een gesprekgehad met de adviseur en daar al veel uitleg gehad, inclusief rekenvoorbeelden, voordat we daadwerkelijk een huis kochten. Zou ik eigenlijk ook altijd doen/adviseren (nu te laat voor TO).
wow wat een boel informatie al, dankjullie wel. Nee we hebben nog niets ondertekend hoor, we kijken we glad uit. We hebben hier wel een voorlopig contract liggen, maar meer om door te lezen want we hebben niks ondertekend.

Ja ik vind het super spannend allemaal, en ook wel eng. Volgens mijn partner was de hypotheker het beste uit de bus gekomen? Hij doet al maanden voorwerk nml.

Maar ik blijf mee lezen natuurlijk. Ik bereid me graag zo goed mogelijk voor en ga maandag echt niet meteen de beslissing nemen ofzo. Eerst maar eens praten.
Het beste uit de bus gekomen waar? Het ene kantoor is het andere niet natuurlijk. Je moet maar net een klik hebben met de adviseur zelf.

De hypotheker is net als de meeste tussenpersonen gewoon een onafhankelijk adviseur. Ik zou sowieso met 2 verschillen bedrijven een afspraak maken zodat je je beter kan orienteren op de mogelijkheden.
Vergeet ook niet direct bij banken te informeren. Dat kost meer tijd, maar kan veel kosten besparen. De banken verdienen namelijk op de hypotheek, en eventuele verzekeringen, zelf en vragen over het algemeen een lagere afsluitprovisie. Ze bieden ook kortingen op notarissen en taxatierapporten etc. Ze moeten ook aan de zorgplicht voldoen.

Een overlijdensrisico verzekering is niet altijd verplicht overigens, maar dit is met name bij de hypotheken voor hoge(re) inkomens en veel eigen geld.

Daarnaast is sinds een aantal jaar koppelverkoop verboden. Een bank mag je niet verplichten een levensverzekering/ overlijdensrisicoverzekering bij hun af te sluiten. Ze mogen wel als voorwaarde bij je hypotheek jou verplichten een dergelijke verzekering af te sluiten, maar hoeft dus niet perse bij de instelling waar je leent.
De regel van eerste 4 maanden geen hypotheekrente is een actie van de Rabobank op dit moment voor starters. Staar je daar niet blind op, de lening is voor meestal 30 jaar. Als je de korting verdisconteerd over de looptijd van de lening valt het voordeel in het niet bij een lagere rente welke je misschien bij een andere aanbieder kan bedingen.
quote:Madelein schreef op 23 september 2011 @ 16:30:

[...]

Over een levensverzekering, deze is niet verplicht. Een overlijdensrisicoverzekering wel.

Wij hebben een deel aflossingsvrij en een deel banksparen.

Een OLRV ís een levensverzekering. Valt onder die noemer. En een OLRV is niet verplicht. Tenzij je met NHG wilt dan vaak wel, maar nog steeds geen must want dan is het afhankelijk van je leenbedrag tov de waarde van je woning.
Ik zou je adviseren inderdaad eens met een hypotheker te gaan praten en misschien nog een tussenpersoon. Dan de beste aanbieding en passende hypotheek laten voorrekenen en natuurlijk waar dat is. En dan nog eens bij díe aanbieder zelf binnen stappen.
Je hebt wel al een voorlopig contract liggen? Kortom er zijn nu mensen die denken he we hebben ons huis waarschijnlijk verkocht, terwijl jullie eerst nog even op het gemak gaan kijken of jullie het wel kunnen betalen??? Hoop dat ik je verkeerd begrijp. De intentie van een voorlopig contract is namelijk wel dat die binnen zeer korte termijn wordt ondertekend.

Wioj zijn denk ik 4 keer bij de hypotheker voor advies geweest, 2 keer voor we een huis op het oog hadden, 1 keer toen we huis hadden gezien en 1 x tijdens het bieden (en daarna natuurlijk nog voor het uiteindelijk geregel.) Ik was erg tevreden, maar dit kan inderdaad per kantoor verschillen. Onze hypotheker heeft ook heel erg achter de bank aangezeten, omdat het voor koper en verkoper goed uitkwam om zo snel mogelijk te passeren en de bank geen haast had. Wat wij heel fijn vonden, was dat ondanks dat we in de avonduren kwamen, de man alle tijd had voor ons, hij heeft dingen steeds heel duidelijk uitgelegd, aangegeven wat de risico's zijn en ook steeds bij elke vorm aangegeven wat er zou gebeuren als iemand ziek wordt en niet meer kan werken, komt te overlijden, etc/ NIet leuk om over na te denken, maar wel goed om rekening mee te houden.
Overigens had de hypotheker aanbiedingen van de rabo en de ing die lager waren dan de rente van de rabo en ing zelf..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven